Jak sobie pościelesz…
Ilustracja przedstawiająca dwa śpiące sępy siedzące na skałach po przeciwnych stronach kanionu.Napisz, co według ciebie oznaczają przysłowia 'Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz' oraz 'Każdy jest kowalem swojego losu'?
Napisz, jak ważny jest sen w naszym życiu i jakie znaczenie ma dla naszego zdrowia? Przedstaw swoje sposoby na to, by dobrze spać i się wysypiać?
Przyjrzyj się pokojowi, w którym śpi dziewczynka. Sprawdź, czy pamiętała o wszystkim, zanim położyła się do łóżka.
Przeczytaj opis pokoju dziewczynki oraz warunków, jakie powinny być spełnione przed pójściem spać. Sprawdź, czy dziewczynka pamiętała
o wszystkim, zanim położyła się spać?
Czy są czynności, które powinno wykonać się przed zaśnięciem, a zapominasz je zrobić? Wymień je.
Napisz, jaką pościel lubisz: wolisz twardą czy miękką poduszkę? Lekką kołdrę czy grubą pierzynę? Prześcieradło frottéfrotté czy lniane? Dlaczego?
Jakie mogą być elementy pościeli? Dopasuj ich opisy do właściwych grup.
frotté, ciepła, z gumką, bawełniane, twarda, z pierza, lekka, lniane, dekoracyjna, elektryczna, puchowa, wełniana
| Poduszka | |
|---|---|
| Prześcieradło | |
| Kołdra |
Zapoznaj się z recytacją fragmentów wiersza Agnieszki Frączek pt. Kołdra. Zastanów się, jakie kłopoty sprawiła Grzesiowi kołdra?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RlPP1ngOgszv7
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem: Agnieszka Frączek „Kołdra”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz Agnieszki Frączek w sali teatralnej z rzędem bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Określ, kim są bohaterowie utworu? Co jest jego tematem?
Przeczytaj uważnie wiersz i znajdź czynności, jakie wykonuje kołdra. Zapisz je poniżej.
Wyjaśnij, jak Grześ poradził sobie z tą dziwną kołdrą?
Wyjaśnij, czy kołdra z wiersza jest zwyczajną pościelą, jaką masz w swoim łóżku? Zapisz swoją odpowiedź.
Kołdra(fragmenty)
Kupił Grzesio kołdrę z puchu:
'Ciepło będzie mi jak w uchu!'Chciał się kołdrą przykryć właśnie,
a tu ona jak nie wrzaśnie:
– Nie wytrzymam! Co za ziąb!
I ucieka w ciemny kąt...Raz zwinęła się w kuleczkę:
– Tak posiedzę przez chwileczkę,
bo guziki mam jak z lodu.
Grypę złapię z tego chłodu!(...)
Grześ – zmarznięty, niewyspany –
chciał się zdrzemnąć choć nad ranem.
Nagle...
– Brrr! Jak zimno! – kołdra drze się
i układa się pod Grzesiem.Więc – choć może to niemądre –
kupił Grześ tej kołdrze kołdrę.Źródło: Agnieszka Frączek, Kołdra, [w:] tejże, Szklanka pełna śmiechu, Warszawa 2011.
Dopisz do zdań brakujące wyrazy i utwórz definicję.
Autorka wiersza przypisała kołdrze cechy ............... Środek stylistyczny, w którym przedmiotom nadaje się takie cechy, nazywamy .......................
Przeczytaj wiersz z podziałem na role.
Opisz, jak wygląda twój pokój, gdy kładziesz się spać.
Znajdź w wierszu synonimy słowa 'zimno'. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Otaczają nas różne przedmioty. Jak myślisz, co by się stało, gdyby zaczęły się zachowywać jak kołdra z wiersza?
Wymyśl historię innego przedmiotu, który zacząłby się, podobnie jak kołdra, dziwacznie zachowywać. Ułóż z nim dialog.
Czy według ciebie przysłowia, o których była mowa na początku lekcji, można odnieść do wiersza Kołdra? Zapisz swoją odpowiedź.