Napisz, co według ciebie oznaczają przysłowia 'Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz' oraz 'Każdy jest kowalem swojego losu'?
Napisz, jak ważny jest sen w naszym życiu i jakie znaczenie ma dla naszego zdrowia? Przedstaw swoje sposoby na to, by dobrze spać i się wysypiać?
Przyjrzyj się pokojowi, w którym śpi dziewczynka. Sprawdź, czy pamiętała o wszystkim, zanim położyła się do łóżka.
Przeczytaj opis pokoju dziewczynki oraz warunków, jakie powinny być spełnione przed pójściem spać. Sprawdź, czy dziewczynka pamiętała
o wszystkim, zanim położyła się spać?
Czy są czynności, które powinno wykonać się przed zaśnięciem, a zapominasz je zrobić? Wymień je.
Napisz, jaką pościel lubisz: wolisz twardą czy miękką poduszkę? Lekką kołdrę czy grubą pierzynę? Prześcieradło frottéfrotté czy lniane? Dlaczego?
Jakie mogą być elementy pościeli? Dopasuj ich opisy do właściwych grup.
frotté, ciepła, z gumką, bawełniane, twarda, z pierza, lekka, lniane, dekoracyjna, elektryczna, puchowa, wełniana
Poduszka | |
---|---|
Prześcieradło | |
Kołdra |
Zapoznaj się z recytacją fragmentów wiersza Agnieszki Frączek pt. Kołdra. Zastanów się, jakie kłopoty sprawiła Grzesiowi kołdra?
Określ, kim są bohaterowie utworu? Co jest jego tematem?
Przeczytaj uważnie wiersz i znajdź czynności, jakie wykonuje kołdra. Zapisz je poniżej.
Wyjaśnij, jak Grześ poradził sobie z tą dziwną kołdrą?
Wyjaśnij, czy kołdra z wiersza jest zwyczajną pościelą, jaką masz w swoim łóżku? Zapisz swoją odpowiedź.
Kołdra(fragmenty)
Kupił Grzesio kołdrę z puchu:
'Ciepło będzie mi jak w uchu!'Chciał się kołdrą przykryć właśnie,
a tu ona jak nie wrzaśnie:
– Nie wytrzymam! Co za ziąb!
I ucieka w ciemny kąt...Raz zwinęła się w kuleczkę:
– Tak posiedzę przez chwileczkę,
bo guziki mam jak z lodu.
Grypę złapię z tego chłodu!(...)
Grześ – zmarznięty, niewyspany –
chciał się zdrzemnąć choć nad ranem.
Nagle...
– Brrr! Jak zimno! – kołdra drze się
i układa się pod Grzesiem.Więc – choć może to niemądre –
kupił Grześ tej kołdrze kołdrę.
Przeczytaj wiersz z podziałem na role.
Opisz, jak wygląda twój pokój, gdy kładziesz się spać.
Znajdź w wierszu synonimy słowa 'zimno'. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Otaczają nas różne przedmioty. Jak myślisz, co by się stało, gdyby zaczęły się zachowywać jak kołdra z wiersza?
Wymyśl historię innego przedmiotu, który zacząłby się, podobnie jak kołdra, dziwacznie zachowywać. Ułóż z nim dialog.
Czy według ciebie przysłowia, o których była mowa na początku lekcji, można odnieść do wiersza Kołdra? Zapisz swoją odpowiedź.