Sposób mówienia do odbiorcy jest ważny. Odbiorca powinien: – znać temat twojego komunikatu – rozumieć twój komunikat – dostać tyle informacji, ile potrzebuje – być traktowany grzecznie.
1R1cLOFuDMInVt
Dwóch chłopców. Są szczęśliwi. Stoją w rozluźnionych, ale pewnych siebie pozach. Chłopiec z prawej strony, w czerwonym stroju uśmiecha się i coś mówi. Drugi, ubrany na niebiesko, uśmiecha się i słucha.
1
Temat komunikatu Powiedz odbiorcy o celu komunikatu. To znaczy, co odbiorca ma się dowiedzieć. Skup się na jednym temacie.
1R1C15SF9xdbSv
Chłopiec ubrany na czerwono trzyma w ręku kwiatek. Nad nim chmurka wypowiedzi, w której jest narysowany taki sam kwiatek, jaki trzyma w ręku.
1
Zrozumienie komunikatu Nie używaj trudnych słów. Powiedz wszystkie ważne rzeczy. Ułóż ważne rzeczy w kolejności. Staraj się mówić bez błędów.
1R19ACQjcBc3Q2
Dwóch chłopców rozmawia. Od lewej: chłopiec w czerwonym stroju mówi, jest uśmiechnięty. Drugi, ubrany na niebiesko, także się uśmiecha. Słucha i unosi w górę kciuk w geście zgody.
1
Potrzebne informacje Mów o najważniejszych rzeczach. Nie mów za dużo. Nie mów za mało.
1Rdoj7EbV3noVG
Chłopiec w czerwonym swetrze stoi na tle budynku, na którym napisane jest Biblioteka. Nad nim chmurka wypowiedzi, w niej napis Chciałbym wypożyczyć książkę.
1
Grzeczne traktowanie Do obcych osób mów pan, pani. Używaj słów proszę, dziękuję, przepraszam. Nie mów przykrych rzeczy.
1RGeZOw2wyMdOj
Dwóch zadowolonych chłopców rozmawia. Po prawej stronie chłopiec w czerwonym swetrze ma nad sobą chmurkę wypowiedzi, w niej napis Proszę. Ubrany na niebiesko chłopiec ma nad sobą chmurkę wypowiedzi, w niej napis Dziękuję.