Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1

Odbiorca to bardzo ważna osoba.
Dla odbiorcy tworzysz komunikat. Inaczej mówisz do małego dziecka. Inaczej mówisz do urzędnika.

1
R1Rvr0XhPWqdR
1

Zwróć uwagę na twojego odbiorcę. Ważne są:
– wiek odbiorcy
– jak dobrze się znacie
– kim jest dla ciebie odbiorca
– powód waszej rozmowy.

1
Rfj3OXslQLsYF
1

Wiek odbiorcy
Do dzieci mów prostymi słowami. Często powtarzaj to samo.
Do starszych ludzi możesz mówić inaczej.
Oni rozumieją trudne słowa.
Nie trzeba ich powtarzać.

1
R1RwGRAFXwleb
1

Znajomość odbiorcy
Z kolegą znasz się dobrze.
Żartujecie i mówicie do siebie na ty. Inaczej mówisz do obcej osoby.
Mówisz poważnie. Zwracasz się pan, pani.

1
R11ayxwYPYbBh
1

Kim dla Ciebie jest odbiorca Z przyjaciółką znasz się bardzo dobrze. Mówisz jej o uczuciach.
Mówisz jej o swoim życiu.
Inaczej mówisz do urzędnika.
Mówisz bardzo poważnie.
Z urzędnikiem załatwiasz tylko konkretną sprawę.

1
RJSEaJWy0slAK
1

Powód rozmowy
Czasami musisz kogoś przeprosić. Wtedy mówisz miłe słowa.
Żałujesz swojego złego zachowania. Inaczej mówisz kiedy oskarżasz.
Wtedy mówisz ze wzburzeniem.
Mówisz o złym zachowaniu drugiej osoby.

1
RLAU4mGBJ3MFe