Rośliny nie potrafią się przemieszczać. Opanowały jednak wiele sposobów, aby ich nasiona znalazły dobre warunki do życia w miejscach odległych od rośliny macierzystej. Wykorzystują do tego celu wiatr, wodę, zwierzęta, a nawet ludzi.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie rośliny są uprawiane w domach,

  • jakie rośliny rosną na łąkach i w lesie.

Twoje cele
  • Wskażesz na schemacie poszczególne części roślin.

  • Określisz podstawowe funkcje łodygi, korzenia, liści, kwiatów, owoców.

  • Rozróżnisz na schemacie systemy korzeniowe.

  • Omówisz budowę kwiatu, uwzględniając rolę wszystkich jego elementów.

iSxzqgIfNz_d5e194

1. Budowa rośliny

Rośliny mają bardzo zróżnicowane rozmiary, kształty i wygląd, jednak ich budowa jest podobna. Naszym oczom ukazuje się zwykle jedynie pęd, czyli nadziemna część rośliny. Typowa roślina składa się z korzeni, łodygi, liścikwiatów. Kwiaty mogą przekształcić się w owoc zawierający nasiona.

ROP6QeGBoTfxf
Schemat budowy rośliny bez kwiatów, owoców i nasion
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.

Korzenie dostarczają roślinom z gleby wodę i sole mineralne, utrzymują je w podłożu, a czasem także gromadzą substancje zapasowe (np. u marchwi). Rosną w głąb gleby, tworząc liczne odnogi. Dzięki temu zwiększa się powierzchnia, przez którą jest wchłaniana woda.

R1T5tb0KCuKaq
Najważniejsze typy systemów korzeniowych
Źródło: Andrzej Bogusz, edycja: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Korzenie mogą być znacznie większe niż naziemna część rośliny.

Łodyga stanowi rusztowanie rośliny i łączy jej części. Z korzenia do liści przewodzi wodę i sole mineralne, a w przeciwną stronę – substancje odżywcze powstałe w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Łodygi czasem służą także do gromadzenia substancji zapasowych. W zależności od budowy pędu rośliny dzieli się na zielne (u których łodyga jest zielona i niezdrewniała), drzewa (u których istnieje jedna, zdrewniała łodyga) i krzewy (u których z korzenia wyrasta wiele zdrewniałych łodyg lub jedna, ale rozgałęziająca się tuż nad ziemią).

1

Liście są przystosowane do przeprowadzania fotosyntezy. U niektórych roślin liście przekształciły się w igły (u drzew iglastych, np. u sosny) lub ciernie (np. u kaktusów); mogą także gromadzić pokarm (np. u cebuli).

R1QOvgqx90I7s
Budowa liścia
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego rośliny rosną wolniej, jeśli ich liście zostały objedzone przez larwy owadów.

R11RajIyThKFV
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSxzqgIfNz_d5e267

2. Kwiaty, owoce i nasiona

Kwiat jest złożonym organem rozmnażania płciowego. Zbudowany jest z okwiatu, na który składają się kielich i korona oraz elementów płciowych żeńskich: słupków i męskich pręcików. Wszystkie te elementy są osadzone na dnie kwiatowym.

  • Kielich składa się z działek kielicha. Są one najczęściej zielone, a ich głównym zadaniem jest ochrona delikatnych pąków kwiatowych.

  • Korona zbudowana jest z płatków. U roślin owadopylnychrośliny owadopylneowadopylnych ich funkcją jest wabienie zwierząt zdolnych do zapyleniazapyleniezapylenia, czyli przeniesienia pyłku z pręcików na szczyt słupka. U roślin zapylanych przez wiatr, czyli wiatropylnychrośliny wiatropylnewiatropylnych, płatki korony są zwykle niewielkie i zielone.

  • Słupekpręciki umożliwiają roślinom rozmnażanie. Pręciki wytwarzają pyłek, który następnie jest przenoszony na słupki innych kwiatów. Tak dochodzi do zapylenia.

R17nYr4eUrk1d
Budowa kwiatu
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.

Po zapyleniu w słupku zachodzą liczne zmiany prowadzące do powstania owoców, w których znajdują się nasiona. Owoce mają za zadanie rozsianie nasion. Często są słodkie i pożywne, dzięki czemu wabią zwierzęta. Zwierzęta po strawieniu owoców wydalają nasiona wraz z odchodami. Niektóre owoce wytwarzają wypustki, za pomocą których przyczepiają się do piór lub włosów.

RcY7MCBQrXxSi
Budowa owocu
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Wiele kwiatów wytwarza słodką wydzielinę – nektar. Chcąc go zebrać, owady ocierają się o pręciki i zabierają pyłek, po czym przenoszą go na inne kwiaty. Niektóre rośliny, np. storczyki, wytwarzają kwiaty o szczególnie wyszukanych kształtach i kolorach, by jeszcze skuteczniej wabić owady.

R6T3Zcl0CpFgi
Storczyki słyną z różnorodnych i efektownych kwiatów. Swoim wyglądem wabią konkretne gatunki owadów
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
iSxzqgIfNz_d5e498

Podsumowanie

  • Rośliny mają podobną budowę zewnętrzną, choć bardzo różnią się wyglądem.

  • Roślina ma korzenie, łodygę, liście i kwiaty.

  • Kwiaty różnią się wyglądem, ale mają podobną budowę.

  • Kwiat jest organem rozmnażania płciowego roślin zbudowanym z elementów żeńskich- słupka i męskich - pręcików.

  • Po zapyleniu w słupku zachodzą liczne zmiany prowadzące do powstania owoców, w których znajdują się nasiona.

  • Nasiona rozprzestrzeniane są przez wiatr, wodę, zwierzęta lub człowieka.

iSxzqgIfNz_d5e498
bg‑azure

Praca domowa

Polecenie 1

Załóż własną kolekcję nasion. Najpierw zbierz nasiona dostępne w kuchni jako pokarm (groch, fasola i inne) lub jako przyprawy (np. gorczyca). Potem poszukaj nasion w owocach, które zjadasz (jabłko, cytryna i inne). Pamiętaj, aby starannie opisywać wszystkie znalezione nasiona. Porównaj je z sobą. Czy wszystkie wyglądają tak samo?

R7OMbNP2ArcOC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSxzqgIfNz_d5e407

Słownik

fotosynteza
fotosynteza

proces zachodzący w komórkach roślin; polega na wytwarzaniu pokarmu z wody i dwutlenku węgla przy udziale energii słonecznej; produktem ubocznym fotosyntezy jest tlen

rośliny owadopylne
rośliny owadopylne

rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek

rośliny wiatropylne
rośliny wiatropylne

rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr

zapylenie
zapylenie

proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion

iSxzqgIfNz_d5e498

Zadania

fullpage
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 2
RHljSPQxBbRU41
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących korzenia.. Korzenie zazwyczaj rosną w dół lub na boki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie zawsze rosną ku Słońcu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie dostarczają roślinie wodę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie dostarczają roślinie sole mineralne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
R18f8fAhLO5fG1
Ćwiczenie 3
Wybierz podstawowe funkcje owocu. Możliwe odpowiedzi: 1. Transport wody., 2. Ochrona nasion., 3. Przeprowadzanie fotosyntezy., 4. Uczestniczenie w procesie zapłodnienia., 5. Rozsiewanie nasion.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R12ZvdoAJhenV1
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących liści.. Liście zwykle przytwierdzone są do łodygi lub jej rozgałęzień.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście dzieli się na naziemne i podziemne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście uczestniczą w procesie produkcji substancji organicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście mają różne kształty i wygląd.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RDsMi4qPi1b7B
Ćwiczenie 5
Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzy silnie rozwinięty wiązkowy system korzeniowy, który zaopatrzy roślinę w wodę i sole mineralne., 2. rozwinie wszystkie liście, które będą mogły przeprowadzać fotosyntezę., 3. łodyga osiągnie odpowiednie rozmiary, 4. wytworzy kwiaty i dojdzie w nich do procesu zapłodnienia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Rysunek przestawia budowę kwiatu.

Rt14cy0N57Mbs
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
RxR0ZXRUURYat
Przyporządkuj funkcję do właściwego elementu budowy kwiatu. działki kielicha Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym słupek Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym płatki korony Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
R1ErkTaHfPZK81
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących łodygi.. Łodyga jest częścią pędu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzeń marchwi gromadzi substancje zapasowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga musi być zielona.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga przewodzi wodę, sole mineralne i substancje odżywcze powstałe w procesie fotosyntezy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kaktusy nie mają łodyg.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RX9tNJXjsV33w
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.