Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak zostać uczniem Akademii?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna zasady prowadzenia zajęć w Akademii pana Kleksa,

  • wymienia sposoby edukowania uczniów w Akademii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zdać relację z lekcji prowadzonych w Akademii,

  • scharakteryzować każdą opisaną w powieści lekcję,

  • dokonać selekcji informacji i uzasadniać swój wybór.

2. Metoda i formy pracy

Praca w grupach, praca z tekstem, twórcze rozwiązywanie problemu.

3. Środki dydaktyczne

Kolorowe tusze, kartki rysunkowe A4.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe wizytówki z imionami męskimi zaczynającymi się na literę A. Każdy uczeń może ozdobić swoją wizytówkę, potem powinien ją przypiąć na ubraniu, tak by była dobrze widoczna.

W ten sposób wszyscy uczniowie klasy czwartej będą mogli wkroczyć na zajęcia prowadzone według pomysłu pana Kleksa.

b) Faza realizacyjna

Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem przypominają sobie i zapisują na tablicy w formie planu dnia wszystkie zajęcia, jakie odbywały się w Akademii. Warto przeczytać rozdział pt. Nauka w Akademii.

Ćwiczenia, które muszą zrealizować uczniowie, będą kartą wstępu do uzyskania tytułu ucznia Akademii pana Kleksa. Za wykonanie każdego zadania uczniowie otrzymują punkty. Aby uzyskać tytuł, należy zdobyć przynajmniej 20, co stanowi 50 % liczby punktów.

Kolejne polecenie będzie dotyczyło już pierwszej umiejętności, jaką musieli wykazać się uczniowie pana Kleksa. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których należy zebrać odpowiednie informacje i niezbędne potwierdzenia wykonania zadania.

Na początek uczniowie muszą przygotować materiały na lekcję kleksografii. Nauczyciel prosi o przygotowanie kartek rysunkowych i tuszu. (Należy zadbać o przygotowanie podkładek lub starych gazet pod kartki, bo dzieci używają zbyt dużo kolorowego tuszu i kartki przesiąkają). Nauczyciel podchodzi do każdego z uczniów i lekko zakrapla nieco kolorowego tuszu na kartkę. Następnie uczniowie składają kartę wzdłuż i lekko przyciskają dłonią, by tusz rozlał się w formie kleksa. Teraz kartki zostają rozłożone i pozostawione do wyschnięcia.

Kiedy kleksy będą już suche, uczniowie zabierają się do opisywania swoich dzieł. W opisach muszą zostać umieszczone następujące informacje:

  • nazwa kleksa,

  • wielkość,

  • kształt,

  • kolorystyka,

  • skojarzenia.

Za przygotowanie opisu uczniowie mogą otrzymać maksymalnie 7 punktów.

Następnie nauczyciel rozdaje kartki z liniaturą używaną w klasach kształcenia zintegrowanego (kartki w 3 linie). Zadaniem uczniów jest kaligraficzne zapisanie samogłoski A (wielkiej i małej). Za realizację tego ćwiczenia uczniowie mogą otrzymać maksymalnie 3 punkty. Nauczyciel omawia pojęcie kaligrafia.

Warto powiedzieć uczniom, że to sztuka pięknego pisania, którą przynieśli do Europy Arabowie. Sztuka ta do dziś praktykowana jest nie tylko w krajach Bliskiego Wschodu, ale również w Wietnamie, Chinach, Japonii. Polega na pięknym, starannym i estetycznym zapisywaniu liter z zachowaniem proporcji wewnątrzwyrazowych

Po wykonaniu tego zadania uczniowie otrzymują zadanie dotyczące lekcji geografii. Nauczyciel rozdaje karty pracy , na których znajdują się różne nazwy geograficzne oraz tabelka – gry pt. państwa – miasta. Zadaniem uczniów jest poprawny zapis (zgodny z zasadami ortografii j. Polskiego) tych nazw. Za realizację ćwiczeń uczniowie mogą otrzymać maksymalnie 6 punktów (po 3 punkty za każde ćwiczenie).

Ostatnią konkurencją dla kandydatów na uczniów pana Kleksa będzie zadanie językowe. Uczniowie muszą przygotować krótką rymowankę, której tematem będzie szkoła. Powinien być to utwór czterowersowy. Uczniowie pracują w zespołach. (ćwiczenie to można byłoby umieścić na zajęciach przędzenia liter). Oczywiście po zakończeniu pracy następuję prezentacja na forum klasy i potwierdzenie na karcie. Za wykonanie tego ćwiczenia uczniowie otrzymują maksymalnie 3 punkty.

c) Faza podsumowująca

Następnie nauczyciel prosi o zastanowienie się nad odpowiedzią na pytanie: Jakimi cechami charakteru musiał wyróżniać się uczeń pana Kleksa?

Na zakończenie prowadzący podsumowuje wszystkie osiągnięcia uczniów, rozdaje im certyfikaty uczniów pana Kleksa.

5. Bibliografia

J. Brzechwa, Akademia pana Kleksa, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

NUMER ĆWICZENIA

NAZWA

ZADANIA

OPIS

DZIAŁANIA

POTWIERDZENIE REALIZACJI

Zadanie 1

Podane nazwy zapisz zgodnie z zasadami ortografii języka polskiego.

warszawa

jezioro śniardwy

wisła

mazury

mazowsze

morze bałtyckie

Zadanie 2

Uzupełnij tabelkę nazwami geograficznymi znajdującymi się poniżej, zapisz je poprawnie. Wskaż ich położenie.

Możesz skorzystać z atlasu geograficznego i słownika ortograficznego.

NIZINA MAZOWIECKA, ODRA., SUDETY, WARMIA, KOTLINA KŁODZKA, GORZÓW, ZALEW ZEGRZYŃSKI

NAZWA GEOGRAFICZNA

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.

RNHbjAbkeSH1g

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.64 KB w języku polskim
RUHaCnfCoGaBI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim