Jaki powinien być teatr? O radach Hamleta
Jaki powinien być teatr? O radach Hamleta
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna opinie Hamleta na temat sztuki aktorskiej, zna jego wizję teatru.
Uczeń wie, co powoduje sukces lub porażkę sztuki teatralnej.
b) Umiejętności
Uczeń wskazuje, na czym polega sukces lub niepowodzenie spektaklu teatralnego.
Uczeń wyjaśnia, na czym polega dobra gra aktorska według Hamleta.
Uczeń interpretuje wypowiedź Hamleta na temat zadań teatru.
Uczeń przedstawia własne wskazówki dotyczące gry aktorskiej.
Uczeń wyraża własną opinię o zadaniach teatru.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Rozmowa
Praca indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie opowiadają o przedstawieniu teatralnym, które zrobiło na nich najlepsze lub najgorsze wrażenie, uzasadniają swoje opinie.
Uczniowie uzupełniają tabelę, odpowiadając, co decyduje o sukcesie lub niepowodzeniu sztuki teatralnej.
Sztuka teatralna zawdzięcza sukces: | Sztuka teatralna kończy się niepowodzeniem z powodu: |
Dobrej obsadzie aktorskiej Świetnej grze aktorskiej Ciekawej, kontrowersyjnej tematyce Wspaniałemu pomysłowi reżyserskiemu Dobrej reklamie … | Złej obsady Kiepskiej gry aktorskiej Nudnej tematyce Nieciekawego pomysł reżyserskiego Braku reklamy … |
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zastanawiają się, co oznaczają wpisane do tabeli pojęcia: dobra obsada, dobra gra aktorska, wspaniały pomysł reżyserski. Każdy uczeń indywidualnie wyjaśnia w zeszycie, jak rozumie te wyrażenia.
Uczniowie czytają swoje odpowiedzi, rozmawiają o swoich propozycjach.
Uczniowie odpowiadają, na czym polega rola reżysera teatralnego. Wypisują w punktach jego zadania. Zastanawiają się, czyja rola jest trudniejsza: reżysera czy aktora. Uzasadniają swoje odpowiedzi.
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy z nich wciela się w rolę reżysera teatralnego. Mają sobie wyobrazić, że zabierają się do wystawienia szesnastowiecznej sztuki, której akcja rozgrywa się na dworze królewskim. Król ginie z rąk własnego brata, który wstępuje na tron. Żona zmarłego króla szybko godzi się ze stratą męża i ponownie wychodzi za mąż. Uczniowie mają się zastanowić, jak rozegraliby tę scenę, jakich wskazówek udzieliliby aktorom, w jakich strojach wystąpiłyby postaci, czy korzystałyby z jakichś rekwizytów, w jaki sposób wyrażałyby emocje.
Uczniowie prezentują swoje prace. Pozostali oceniają propozycje.
Nauczyciel informuje uczniów, że w roli, którą oni przed chwilą odgrywali, znalazł się też tytułowy bohater tragedii Szekspira „Hamlet”, której fragment zaraz przeczytają.
Uczniowie czytają fragment „Hamleta” z podręcznika i sprawdzają, czy ich pogląd na grę aktorską był podobny.
Uczniowie wypisują w punktach wskazówki Hamleta:
- mówić płynnie i swobodnie
- używać gestów oszczędnie
- kierować się intuicją w łączeniu słowa z gestem
- grać według wskazówek tekstu
Uczniowie odpowiadają, co, według Hamleta, jest celem teatru – znajdują zdanie w tekście, które mówi najpełniej o istocie teatru. Następnie uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją to zdanie: „Wszelka przesada kłóci się z celem teatru: a celem teatru było i jest – tak u początku teatru, jak i dzisiaj – przedstawić zwierciadło naturze, uświadomić cnocie i hańbie ich własne rysy, substancji epoki nadawać formę, która ją utrwali.”
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypowiadają swoje opinie na temat wskazówek Hamleta i jego wizji sztuki teatralnej. Opowiadają, jakie ich zdaniem zadanie ma teatr.
Uczniowie zastanawiają się, czy gra w teatrze i w filmie czymś się różni, wskazują na podobieństwa i różnice.
5. Bibliografia
A. Łuczak, E. Prylińska, Między nami. Podręcznik dla klasy drugiej gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
brak
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Przedstaw sylwetkę aktora teatralnego, którego cenisz lub którego bardzo nie lubisz. Wyjaśnij, dlaczego uznajesz tę osobę za dobrego bądź złego aktora.
7. Czas trwania lekcji
45 minut