Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jaki powinien być teatr? O radach Hamleta

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna opinie Hamleta na temat sztuki aktorskiej, zna jego wizję teatru.

Uczeń wie, co powoduje sukces lub porażkę sztuki teatralnej.

b) Umiejętności

Uczeń wskazuje, na czym polega sukces lub niepowodzenie spektaklu teatralnego.

Uczeń wyjaśnia, na czym polega dobra gra aktorska według Hamleta.

Uczeń interpretuje wypowiedź Hamleta na temat zadań teatru.

Uczeń przedstawia własne wskazówki dotyczące gry aktorskiej.

Uczeń wyraża własną opinię o zadaniach teatru.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie opowiadają o przedstawieniu teatralnym, które zrobiło na nich najlepsze lub najgorsze wrażenie, uzasadniają swoje opinie.

Uczniowie uzupełniają tabelę, odpowiadając, co decyduje o sukcesie lub niepowodzeniu sztuki teatralnej.

Sztuka teatralna zawdzięcza sukces:

Sztuka teatralna kończy się niepowodzeniem z powodu:

Dobrej obsadzie aktorskiej

Świetnej grze aktorskiej

Ciekawej, kontrowersyjnej tematyce

Wspaniałemu pomysłowi reżyserskiemu

Dobrej reklamie

Złej obsady

Kiepskiej gry aktorskiej

Nudnej tematyce

Nieciekawego pomysł reżyserskiego

Braku reklamy

b) Faza realizacyjna

Uczniowie zastanawiają się, co oznaczają wpisane do tabeli pojęcia: dobra obsada, dobra gra aktorska, wspaniały pomysł reżyserski. Każdy uczeń indywidualnie wyjaśnia w zeszycie, jak rozumie te wyrażenia.

Uczniowie czytają swoje odpowiedzi, rozmawiają o swoich propozycjach.

Uczniowie odpowiadają, na czym polega rola reżysera teatralnego. Wypisują w punktach jego zadania. Zastanawiają się, czyja rola jest trudniejsza: reżysera czy aktora. Uzasadniają swoje odpowiedzi.

Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy z nich wciela się w rolę reżysera teatralnego. Mają sobie wyobrazić, że zabierają się do wystawienia szesnastowiecznej sztuki, której akcja rozgrywa się na dworze królewskim. Król ginie z rąk własnego brata, który wstępuje na tron. Żona zmarłego króla szybko godzi się ze stratą męża i ponownie wychodzi za mąż. Uczniowie mają się zastanowić, jak rozegraliby tę scenę, jakich wskazówek udzieliliby aktorom, w jakich strojach wystąpiłyby postaci, czy korzystałyby z jakichś rekwizytów, w jaki sposób wyrażałyby emocje.

Uczniowie prezentują swoje prace. Pozostali oceniają propozycje.

Nauczyciel informuje uczniów, że w roli, którą oni przed chwilą odgrywali, znalazł się też tytułowy bohater tragedii Szekspira „Hamlet”, której fragment zaraz przeczytają.

Uczniowie czytają fragment „Hamleta” z podręcznika i sprawdzają, czy ich pogląd na grę aktorską był podobny.

Uczniowie wypisują w punktach wskazówki Hamleta:

- mówić płynnie i swobodnie

- używać gestów oszczędnie

- kierować się intuicją w łączeniu słowa z gestem

- grać według wskazówek tekstu

Uczniowie odpowiadają, co, według Hamleta, jest celem teatru – znajdują zdanie w tekście, które mówi najpełniej o istocie teatru. Następnie uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją to zdanie: „Wszelka przesada kłóci się z celem teatru: a celem teatru było i jest – tak u początku teatru, jak i dzisiaj – przedstawić zwierciadło naturze, uświadomić cnocie i hańbie ich własne rysy, substancji epoki nadawać formę, która ją utrwali.”

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wypowiadają swoje opinie na temat wskazówek Hamleta i jego wizji sztuki teatralnej. Opowiadają, jakie ich zdaniem zadanie ma teatr.

Uczniowie zastanawiają się, czy gra w teatrze i w filmie czymś się różni, wskazują na podobieństwa i różnice.

5. Bibliografia

A. Łuczak, E. Prylińska, Między nami. Podręcznik dla klasy drugiej gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Przedstaw sylwetkę aktora teatralnego, którego cenisz lub którego bardzo nie lubisz. Wyjaśnij, dlaczego uznajesz tę osobę za dobrego bądź złego aktora.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

RNYbeuHQ8tNPo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.34 KB w języku polskim
R1VmeKuFao9cs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim