Jaki zawód wybrać?
Dzieci często zastanawiają się, kim będą w przyszłości. Niektórzy mają już konkretne wyobrażenia na temat swojej przyszłej profesjiprofesji. Aby móc wykonywać wymarzony zawód, trzeba się najpierw wiele nauczyć. Duże znaczenie mają także nasze indywidualne predyspozycje oraz cechy osobowości i charakteru.
Warto zapytać osoby dorosłe z najbliższego otoczenia o to, czy są zadowolone z zawodu, który wykonują. Doświadczenie innych może pomóc w dokonaniu właściwego wyboru ścieżki kariery.
Przeczytaj wiersz Józefa Ratajczaka pt. 'Kto zliczy', a następnie wykonaj ćwiczenia.
Kto zliczyOd ilu zależę ludzi,
Kto się zliczyć potrudzi?Od tych, co sieją, co orzą,
Co w niebie, na lądzie, na morzu...Od lekarzy, murarzy, budowniczych.
Któż to potrafi zliczyć?Bez nich, bez wszystkich razem –
Żyć bym się nie odważył.
Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Józefa Ratajczaka pt. 'Kto zliczy' i na jego podstawie spróbuj sformułować własną definicję terminu 'intonacja'. Następnie porównaj ją z definicją zawartą w słowniku języka polskiego.
Ustal, kim jest podmiot liryczny w wierszu Józefa Ratajczaka. Uzasadnij swoje zdanie.
Nazwij środek stylistyczny, który pojawia się w pytaniach zadawanych przez podmiot liryczny. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni on w tekście.
Wyjaśnij, na czym twoim zdaniem polega i jak się przejawia współpraca między ludźmi różnych zawodów.
W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej można złożyć wniosek o uznanie nowego zawodu. Zredaguj taki wniosek. W tym celu:
wymyśl nowy zawód,
zaproponuj jego nazwę,
uzasadnij swój wniosek: dlaczego zgłaszany zawód jest potrzebny,
wymień zadania, jakie będą wykonywane w ramach zawodu,
wskaż, jakie wykształcenie jest niezbędne do wykonywania zgłaszanego zawodu, wybierz: podstawowe (mówimy o nim, kiedy ktoś ukończył tylko szkołę podstawową), średnie (kiedy ktoś ukończył szkołę średnią, czyli liceum lub technikum), wyższe (kiedy ktoś ukończył szkołę wyższą, np. uniwersytet).
Wyszukaj w dostępnych źródłach pięć nazw zawodów, które wyginęły. Przygotuj informacje na temat jednego z nich, posługując się metodą mapy myśli.