R1BbC8XEfBchW1
Na fotografii z prawej strony mężczyzna w kombinezonie, masce ochronnej, kasku i z metalową butlą na plecach trzyma wąż gaśniczy, z którego tryska strumień wody. W tle widoczny jest ogień.
Strażak
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.

Dzieci często zastanawiają się, kim będą w przyszłości. Niektórzy mają już konkretne wyobrażenia na temat swojej przyszłej profesjiprofesjaprofesji. Aby móc wykonywać wymarzony zawód, trzeba się najpierw wiele nauczyć. Duże znaczenie mają także nasze indywidualne predyspozycje oraz cechy osobowości i charakteru.
Warto zapytać osoby dorosłe z najbliższego otoczenia o to, czy są zadowolone z zawodu, który wykonują. Doświadczenie innych może pomóc w dokonaniu właściwego wyboru ścieżki kariery.

profesja

Przeczytaj wiersz Józefa Ratajczaka pt. 'Kto zliczy', a następnie wykonaj ćwiczenia.

Kto zliczyJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Kto zliczy

Od ilu zależę ludzi,
Kto się zliczyć potrudzi?

Od tych, co sieją, co orzą,
Co w niebie, na lądzie, na morzu...

Od lekarzy, murarzy, budowniczych.
Któż to potrafi zliczyć?

Bez nich, bez wszystkich razem –
Żyć bym się nie odważył.

j0000008GCB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Józef Ratajczak, Kto zliczy, [w:] tegoż, Zamki na lodzie, Warszawa 1966, s. 7.
R1EwWENhnWDRV
Nagranie audio tekstu wiersza.
Ćwiczenie 1

Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Józefa Ratajczaka pt. 'Kto zliczy' i na jego podstawie spróbuj sformułować własną definicję terminu 'intonacja'. Następnie porównaj ją z definicją zawartą w słowniku języka polskiego.

R1ZIdDcLGUnAj
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 2

Ustal, kim jest podmiot liryczny w wierszu Józefa Ratajczaka. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Nazwij środek stylistyczny, który pojawia się w pytaniach zadawanych przez podmiot liryczny. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni on w tekście.

R1UukFgFfc2Cu
Miejsce na notatkę
R17MW9jmRnhEV
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary nazw zawodów z efektami pracy ludzi wykonujących te zawody.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wyjaśnij, na czym twoim zdaniem polega i jak się przejawia współpraca między ludźmi różnych zawodów.

RkPira9pjTvRl
Miejsce na notatki ucznia
Ćwiczenie 5
R19lXcUBnoF7X
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu nazwami zawodów wykonywanych przez mężczyzn utworzonymi od podanych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R2XXKZc650U0D1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy zawodu do przedmiotu przedstawionego na fotografii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RowevhTq7yjJq
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazw zawodów z przedmiotami, których używają ich wykonawcy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1bf2X09FZwPO
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary nazwy zawodu i cechy charakteru i osobowości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZnUw0EKZtvsF
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi końcówkami -erz lub -mistrz tak, aby powstały poprawnie zapisane nazwy zawodów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej można złożyć wniosek o uznanie nowego zawodu. Zredaguj taki wniosek. W tym celu:

  • wymyśl nowy zawód,

  • zaproponuj jego nazwę,

  • uzasadnij swój wniosek: dlaczego zgłaszany zawód jest potrzebny,

  • wymień zadania, jakie będą wykonywane w ramach zawodu,

  • wskaż, jakie wykształcenie jest niezbędne do wykonywania zgłaszanego zawodu, wybierz: podstawowe (mówimy o nim, kiedy ktoś ukończył tylko szkołę podstawową), średnie (kiedy ktoś ukończył szkołę średnią, czyli liceum lub technikum), wyższe (kiedy ktoś ukończył szkołę wyższą, np. uniwersytet).

uzupełnij treść
Polecenie 3

Wyszukaj w dostępnych źródłach pięć nazw zawodów, które wyginęły. Przygotuj informacje na temat jednego z nich, posługując się metodą mapy myśli.

RbdxoSPjCA4NM
Miejsce na notatki ucznia