Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jakie kwasy nazywamy tłuszczowymi?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie: wyższe kwasy tłuszczowe,

  • wzory kwasów: stearynowego, palmitynowego i oleinowego oraz ich zastosowanie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić za pomocą równań reakcji najważniejsze właściwości kwasów tłuszczowych,

  • pisać równania reakcji otrzymywania kwasów i mydeł,

  • omówić różnorodność właściwości kwasów w zależności od ich budowy,

  • zaprojektować doświadczenia pozwalające na wykazanie nienasyconego charakteru kwasu oleinowego,

  • wykonać proste doświadczenia,

c) Postawy

Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • burza mózgów,

  • eksperyment laboratoryjny,

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, plansze ze wzorami i nazwami kwasów tłuszczowych, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Przypomnienie właściwości i nomenklatury związanej z kwasami karboksylowymi, poznanymi na poprzedniej lekcji (załącznik 1).

  2. Omówienie ćwiczenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Podanie tematu lekcji.

  2. Tworzenie przez uczniów metodą burzy mózgów definicji wyższych kwasów tłuszczowych.

  3. Przedstawienie plansz ze wzorami i nazwami kwasów tłuszczowych.

  4. Podawanie przez uczniów nazw systematycznych przedstawionych kwasów.

  5. Klasyfikacja kwasów – podział na kwasy nasycone i nienasycone.

  6. Badanie właściwości fizycznych kwasów stearynowego i palmitynowego (załącznik 2).

  7. Omówienie doświadczeń wykonanych przez uczniów.

  8. Omówienie budowy i właściwości fizycznych kwasu oleinowego.

  9. Projektowanie przez uczniów doświadczenia pozwalającego na potwierdzenie nienasyconego charakteru kwasu.

  10. Pokaz reakcji kwasu oleinowego z wodą bromową.

  11. Zapis równania reakcji.

  12. Pogadanka na temat zależności stanu skupienia od rodzaju wiązania występującego w kwasach tłuszczowych - reakcja uwodornienia kwasu oleinowego.

c) Faza podsumowująca

Podział uczniów na grupy – wykonanie eksperymentu (załącznik 3).

5. Bibliografia

B. Borowska, V. Panfil, Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo Tekst, Bydgoszcz 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

1. Uzupełnij tabelkę:

WZÓR KWASU KARBOKSYLOWEGO

NAZWA SYSTEMATYCZNA

NAZWA ZWYCZAJOWA

STAŁA DYSOCJACJI

HCOOH

1,7 * 10‑4

KWAS OCTOWY

1,8 * 10‑5

CHIndeks dolny 3CHIndeks dolny 2COOH

KWAS PROPIONOWY

1,3 * 10‑5

KWAS

BUTANOWY

1,5 * 10‑5

CHIndeks dolny 3CHIndeks dolny 2CHIndeks dolny 2CHIndeks dolny 2COOH

KWAS WALERIANOWY

-

R8MIzAszvlL7n

-

ReJcJzAthy0IM

-

2. Dokończ równania reakcji dysocjacji kwasów i podaj nazwy powstałych anionów:

  1. HCOOH

  2. CHIndeks dolny 3CHIndeks dolny 2COOH

  3. CHIndeks dolny 3CHIndeks dolny 2CHIndeks dolny 2COOH

załącznik 2

Zbadajcie właściwości kwasu stearynowego i palmitynowego. Na podstawie wykonanych doświadczeń i obserwacji wypełnijcie kartę pracy:

WŁAŚCIWOŚĆ

KWAS PALMITYNOWY

n- heksadekanowy

KWAS STEARYNOWY

n- oktadekanowy

Stan skupienia

Barwa

Zapach

Rozpuszczalność w wodzie

Rozpuszczalność w alkoholu

załącznik 3

Opis wykonania doświadczenia

Do probówki zawierającej kwas stearynowy dodajcie roztwór wodorotlenku sodu z fenoloftaleiną, całość ogrzewajcie mieszając bagietką. Zawartość probówki podzielcie na dwie części. Probówkę z jedną częścią zamknijcie korkiem i energicznie wytrząśnijcie. Do drugiej części dodajcie kroplę fenoloftaleiny, a następnie kilka kropel dwudziestoprocentowego roztworu kwasu siarkowego (VI).

Narysujcie rysunek schematyczny, zanotujcie obserwacje i sformułujcie wniosek. Podajcie nazwę grupy związków, do której zaliczycie organiczny produkt reakcji.

Rysunek schematyczny

Obserwacje

Wnioski

b) Zadanie domowe

Wypełnij kartę pracy nr 3 na podstawie doświadczenia wykonanego na lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1N2eFAIVkKXi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 129.02 KB w języku polskim
Rdy5bOxa3t1UV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.00 KB w języku polskim