Jestem młodym architektem. Projektowanie planu miasta
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturąarchitekturąwnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).
analizować plan miasta;
wyjaśniać pojęcia: architektura, urbanistyka, metropolia;
rozpoznawać typy planów miasta.
Wprowadzenie do tematu
W prezentowanym e‑materiale zajmiemy się projektowaniem planu miasta. Będziesz współczesnym architektem, który jest odpowiedzialny za ukształtowanie nie tylko pojedynczego budynku, ale otaczającej nas przestrzeni. Zadania tego typu wykonywane są przez grupy ludzi, zorganizowane w zespoły, w których pracują urbaniści, architekci i konserwatorzy zabytków oraz wielu innych specjalistów. Ich wspólnym zadaniem jest stworzenie planu miasta lub innej zurbanizowanej (zabudowanej) przestrzeni w celu zaprojektowania możliwie najlepszej relacji pomiędzy środowiskiem zabudowanym, a naturalnym, z poszanowaniem dziedzictwa architektonicznego, społeczno‑kulturowego oraz przyrodniczego. Działania takie nazywamy tworzeniem ładu przestrzennego, obejmującego zwłaszcza tereny miejskie, jak i przestrzeń wiejską. E‑materiał został podzielony na dwie części: teoretyczną i praktyczną.
Odsłuchaj tekst z audiobooku. Zwróć szczególną uwagę na znaczenie następujących terminów: architekt, budynki: mieszkalne, sakralne, użyteczności publicznej, komercyjne industrialne, urbanistyka, urbanista, przestrzeń zurbanizowana, ład przestrzenny, konserwator zabytków, konserwacja zachowawcza, rekonstrukcja konserwatorska, konserwatorska restauracja obiektu, rewaloryzacja konserwatorska, rewitalizacja.
Audiobook - Wprowadzenie do architektury

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dl5EJmKMx
Uzupełnij następujące zdania w oparciu o tekst z audiobooka.
trwałość, użyteczność i piękno., współtworzenie dóbr kultury przez projektowanie obiektów budowlanych służących zaspokojeniu potrzeb osobistych i społecznych człowieka., umiejętność rysowania ładnych i kolorowych domów, budowania bezpiecznych mostów przez rzeki oraz tworzenia placów zabaw dla dzieci., możliwość łatwej przebudowy ,brak określonej funkcji i nieokreśloność estetyczna.
Zawód architekta definiujemy jako ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Celem projektowej działalności architektonicznej jest wytworzenie budowli, które spełniają trzy zasady określone już w starożytności przez Witruwiusza, rzymskiego architekta żyjącego w I w. p. n. e. Są to: ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Uzupełnij następujące zdania w oparciu o tekst z audiobooka.
ochrony przeciwpożarowej, rozmieszczenia poszczególnych funkcji, rozmieszczenia poszczególnych funkcji, zagrożeń pożarem zarówno domów mieszkalnych jak i budynków użyteczności publicznej, planistyczne, planowania przestrzennego, konfliktów użytkowników poszczególnych obiektów budowlanych jak i ochronę środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i kulturowego, planu ewakuacji ludzi, konfliktów użytkowników poszczególnych obiektów budowlanych jak i ochronę środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i kulturowego, planowania przestrzennego, planistyczne
Urbanistyka zajmuje się analizą zabudowanych przestrzeni i na tej podstawie opracowuje koncepcje .................................................................................................................................................................................................................................................................................. . Zadania urbanistyki obejmują minimalizację .................................................................................................................................................................................................................................................................................. .
Zawód urbanisty odnosi się do .................................................................................................................................................................................................................................................................................. i oznacza specjalistę, który zajmuje się projektowaniem bezkonfliktowego .................................................................................................................................................................................................................................................................................. , które powinna spełniać przestrzeń zabudowana. Stanowią je funkcja mieszkaniowa, industrialno - produkcyjna, administracyjno - publiczna, wypoczynkowo – rekreacyjna oraz komunikacyjna
Uzupełnij następujące zdania w oparciu o tekst z audiobooka.
jest jak najskuteczniejsze spowolnienie procesu niszczenia oryginalnych elementów zabytku, uzupełnia się brakujące elementy zabytku w odpowiedniej formie historycznej, jest jak najlepsze przywrócenie zniszczonego obiektu do jego stanu pierwotnego, nie uzupełnia się brakujących fragmentów zabytku, elementów dodanych do oryginalnego zabytku, jest jak najskuteczniejsze spowolnienie procesu niszczenia oryginalnych elementów zabytku, elementów dodanych do oryginalnego zabytku, nie uzupełnia się brakujących fragmentów zabytku, restauracji, w której konserwatorzy uczcili zakończenie prac nad zabytkiem
Podstawowym celem konserwacji zabytków ..................................................................................................................................................................................... Konserwacja ma zawsze charakter zachowawczy, to znaczy, że .................................................................................................................................................................................... .
Konserwatorskie prace restauratorskie obiektów zabytkowych dopuszczają rekonstrukcje historycznych fragmentów nieistniejących pod warunkiem, że po dokonaniu rekonstrukcji istnieje możliwość stosunkowo łatwej identyfikacji ....................................................................................................................................................................................
Uzupełnij następujące zdania w oparciu o tekst z audiobooka.
rewaloryzacją konserwatorską, rewaloryzacją, planem miasta, ładem przestrzennym, konserwacją zachowawczą, rewitalizacją
Przywrócenie dawnej wartości i dawnego wyglądu zaniedbanym i zniszczonym zabytkom architektury nazywamy ............................................................ .
„Przywrócenie do życia” zdegradowanych, zaniedbanych oraz opuszczonych obszarów zabudowanych, które utraciły swoją pierwotną funkcję i znalezienie dla nich nowego zastosowania z doprowadzeniem do stanu, w którym obszary te zmieniają swoją funkcję nazywamy ............................................................ .
Uporządkowane relacje pomiędzy funkcjonalnością elementów zagospodarowywanej przestrzeni, a ich funkcją społeczno – gospodarczą, środowiskową, kulturową oraz estetyczną w przestrzeni zabudowanej nazywamy ............................................................ .
Projektowanie: Wprowadzenie do planu miasta
Poznaliśmy pojęcia ogólne tworzące „fundamenty” wiedzy związanej z planowaniem miasta. Znamy podstawowe zawody oraz terminy, często trudne, które są istotne dla stworzenia dobrego rozplanowania miasta. Architekci projektują poszczególne obiekty w ścisłej relacji z całościową koncepcją urbanistyczną, a konserwatorzy dbają o zachowanie substancji zabytkowej.
Czas teraz na pojęcia bardziej szczegółowe. Każda przestrzeń zabudowana powinna być zakomponowana w oparciu o osie architektoniczne, na których tworzy się plany miast. Osie stanowią centralne linie, wokoło których skupiają się elementy zabudowy architektonicznej. Plan miasta zwykle przecięty jest kilkoma osiami architektonicznymi, które zapewniają dobrą komunikację w obrębie całego miasta. Stanowią je: oś główna, osie poprzeczne oraz osie podrzędne. Osie architektoniczne są także osiami kompozycyjnymi, które prowadzą od jednej dominanty kompozycyjnej do drugiej. Mogą nimi być place, fontanny, pomniki lub reprezentacyjne budynki. Dominanty te stanowią ponadto bardzo dobre punkty orientacyjne dla ludzi poruszających się po mieście.
W zależności od epoki historycznej, ukształtowania terenu i warunków geograficzno‑klimatycznych, osie architektoniczne miast kształtowano na wiele sposobów. Miasta stanowią dynamiczną tkankę, to znaczy, że rozwijają się przez wieki. Plan miasta, np. średniowiecznego, powinien być wpisany w wymogi współczesnej metropolii z zachowaniem charakteru gotyckiej starówki.
Widzimy współcześnie wykonaną mapę toruńskiej starówki, która obrazuje jej stan aktualny. Stare Miasto (założone w 1233 r.) i Nowe Miasto (założone w 1264 r.) w latach 1454‑57 połączyły się w jeden organizm miejski. Kolorem zielonym oznaczono granicę dawnych murów, oddzielających Stare i Nowe Miasto. Oś architektoniczna główna i poprzeczna to kolor czerwony. Widzimy jak po połączeniu obu miast „zgrano” osie, a dominantami uczyniono dwa centralne place – Stary i Nowy Rynek.

Na współczesnym planie widoczny jest mały obszar starówki, który obrósł przez stulecia w nowo powstającą tkankę miejską. Architektoniczna, urbanistyczna i konserwatorska troska o obszar staromiejski spowodowała w 1997 roku wpisanie miasta Torunia na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO.
Projektowanie: Plan miasta - nowe koncepcje
W XIX wieku, w związku z dynamicznym rozwojem miast, zaproponowano rozwiązania urbanistyczno – architektoniczne bazujące na racjonalnych, uporządkowanych osiach, które bardziej odpowiadały potrzebom miast. Powstały plany, gdzie poszczególne elementy zabudowy są uporządkowane, przyjmują regularne, geometryczne kształty. Zaowocowało to trzema rodzajami urbanistycznego rozplanowania osi kompozycyjnych. Stanowią je: promienisto -koncentryczny plan miasta, szachownicowy plan miasta, oraz liniowy plan miasta.
Promienisto‑koncentryczny plan miasta
Georges Eugène Haussmann (1809 -1891)– francuski urbanista i twórca planu przebudowy Paryża w latach 1852‑1870, przekształcił stolicę Francji z średniowiecznej w nowoczesną metropolię. Niestety odbyło się to kosztem wyburzenia wielu zabytków. Haussmann przebudował w Paryżu kilka centralnych dzielnic, realizując szerokie aleje, parki, place gwiaździste oraz dwa szeregi biegnących okrężnie bulwarów. Miasto wzbogaciło się wtedy o ponad 95 km nowych ulic i tysiące nowych budowli. Założenie urbanistyczne Haussmanna nazywamy planem promienisto‑koncentrycznym.
W Polsce plan Szczecina był wzorowany na idei urbanistycznej Haussmanna. Autorem szczecińskiej przebudowy był James Hobrecht (1825‑1902), także twórca nowych planów Berlina, a dokonano jej w latach 70‑tych i 80‑tych XIX wieku.
Szachownicowy plan miasta
Drugi szachownicowy, urbanistyczny plan miasta, był już znany w starożytnej Grecji i występował następnie we wszystkich okresach rozwoju miast. Jednak rozpowszechnił się na ogromna skalę, na nowym i starym kontynencie wraz z rozwojem ery przemysłowej. Wykazuje on regularność układu przestrzennego poszczególnych elementów zabudowy. Ulice proste, równoległe i prostopadłe względem siebie, krzyżują się pod kątem prostym. Przecinają je szerokie i również ułożone równolegle aleje, które tworzą główne osie kompozycyjne. W dobie dynamicznej urbanizacji wiele miast powstałych na innych zasadach urbanistycznych, przebudowało swój układ przestrzenny na szachownicowy, np. Chicago.

Liniowy / pasmowy plan miasta
Trzeci rodzaj planowania urbanistycznego osi miejskich nazywamy liniowym lub pasmowym. Hiszpański architekt i urbanista Arturo Soria y Mata (1844‑1920) w 1882 roku stworzył taki plan dla Madrytu. Uważał, że miasta są przeludnione i nie zapewniają dobrych warunków życia mieszkańcom. Proponował łączenie istniejących ośrodków miejskich szerokimi arteriami komunikacyjnymi, po których jeździłby tramwaje, które jako nowy wówczas wynalazek, miały rozwiązać problemy komunikacyjne. Po obu stronach szerokiej drogi głównej miały powstać duże działki z domkami jednorodzinnymi i ogrodami. Za nimi znajdował się pas lasu odgradzający tę przestrzeń od strefy rolniczej lub przemysłowej.
Przekrój głównej arterii komunikacyjnej miasta linearnego autorstwa A. Soria. Widzimy 40 metrowej szerokości, główną ulicę, po której przemieszczają się tramwaje wożące w dzień ludzi, a nocą dostarczają towary i przewożą ładunki przemysłowe. Torowisko od chodników oddzielają drzewa. Następny szpaler drzew z obu stron wydziela jezdnię. Za nimi rozpoczynają się chronione od hałasu zabudowania jednorodzinne posadowione na działkach o minimalnej szerokości 20 metrów i długości 200 metrów. Dalej, czego nie widać na rysunku Soria, znajduje się 100 metrowej szerokości pas lasu oddzielający strefę rolniczą i przemysłową od strefy prywatno – publicznej.
Koncepcja miasta linearnego, była na owe czasy bardzo futurystyczną. Powstało zaledwie 5 kilometrów tak zaprojektowanej zabudowy pod Madrytem. Po pierwszej Wojnie Światowej urbaniści zaczęli modyfikować zaproponowane linearne założenia urbanistyczne, a w 1928 roku, w Paryżu, powołano do życia Międzynarodowe Stowarzyszenie Miast Linearnych.
Mamy zatem trzy podstawowe koncepcje tworzenia ładu przestrzennego, w oparciu o które projektujemy podstawowe osie kompozycyjne przestrzeni zurbanizowanej (zabudowanej). Współcześnie dopuszcza się ich łączenie, wzajemne przenikanie, oraz wielość modyfikacji, wynikających choćby z rozwoju transportu samochodowego i lotniczego, a także ze zmiany charakteru aktywności gospodarczej.
Po lekturze tekstu na temat kształtowania się osi architektonicznych miast, przypatrz się trzem zamieszczonym poniżej zdjęciomi wpisz w wykropkowane miejsca rodzaj planowania urbanistycznego osi miejskich, na których stworzone zostały te plany.
Przyjrzyj się reprodukcjom i wpisz odpowiedzi do odpowiednich rubryk:
liniowy, promienisto‑koncentryczny, szachownicowy

Projektowanie: Podział budynków ze względu na przeznaczenie
Wiesz już, że przystępując do tworzenia własnego planu miasta, powinno się także uwzględnić układ jego głównych osi. Następnie wokoło nich należy rozmieścić elementy urbanistyczne, którymi są obiekty budowlane, służące zaspokojeniu potrzeb osobistych i społecznych człowieka takie jak: budynki architektury mieszkalnej jedno i wielorodzinne, architektura sakralna: świątynie różnych wyznań, klasztory, kaplice i cmentarze, architektura użyteczności publicznej i edukacyjnej, jak np.: szpitale, przychodnie zdrowia, stacje pogotowia ratunkowego, straż pożarna, banki, urzędy pocztowe, posterunki policji, urzędy państwowe i samorządowe, dworce kolejowe i autobusowe, przedszkola, szkoły i wyższe uczelnie oraz kina i teatry. Architektura rekreacyjna i sportowa: np. parki miejskie, plaże i stanice wodne, place zabaw, ścieżki rowerowe, obiekty turystyczne, boiska, hale i stadiony sportowe. Ostatnią grupę stanowi architektura komercyjna i industrialna czyli wszelkiego rodzaju centra handlowe, sklepy, magazyny, targowiska, obiekty przemysłowe, do których zliczamy fabryki i przetwórnie ale także oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, spalarnie śmieci, stacje wodociągowe, oraz elektrownie - w tym wodne i wiatrowe. Wymienione grupy architektonicznej zabudowy przestrzeni miasta rozmieszcza się na planie miasta w uporządkowany ale i wygodny dla mieszkańców sposób. Musimy pamiętać o przestrzennym otoczeniu obiektów architektury i ich rozmieszczeniu na osiach kompozycyjnych naszego miasta. Związane jest to z zapewnieniem ciszy i świeżego powietrza dla obszarów, na których znajdują się domy mieszkalne. Należy rozdzielić od nich uciążliwe strefy produkcyjne. Pamiętajmy o dobrej komunikacji pomiędzy strefami: mieszkalną, produkcyjną, usługowo - administracyjną i rekreacyjną. Należy zwrócić uwagę na takie rozmieszczenie obiektów architektury aby niektóre z nich tworzyły dominanty kompozycyjne na osiach architektonicznych projektowanego miasta.
architektura mieszkalna, architektura użyteczności
publicznej i edukacyjnej, architektura sakralna, architektura rekreacyjna
i sportowa, architektura komercyjna
i industrialna

Prawidłowe wykonanie zadania było trudne. Miało ono za cel uświadomienie zmian jakie zaszły w urbanistyce i architekturze współczesnej. Można łatwo wyróżnić średniowieczny toruński ratusz jako siedzibę władz miejskich czyli architekturę publiczną. „Manufaktura” w Łodzi, architektonicznie kojarzy się bezbłędnie z obiektami fabrycznymi z XIX wieku, czyli architekturą industrialną, dziś spełnia funkcje komercyjne, zatem dzięki procesowi rewitalizacji, mieści się w kategorii architektury komercyjnej i industrialnej. Poznańska fabryka Volkswagena, to również ta sama kategoria ale wygląda jak współczesne centra handlowe, nawet w pobliżu widzimy osiedla domków jednorodzinnych. Centra i galerie handlowe, to współcześnie nie tylko sklepy. W „Toruń Plaza” mieści się muzeum, sale kinowe, tor gokartowy, oddział Urzędu Miejskiego, miasteczko zabaw dla dzieci, kręgielnia, siłownia, kawiarnie i restauracje, biura turystyczne, gabinety urody, fryzjer oraz cała gama sklepów. Te usługi i udogodnienia, a nawet większy ich wachlarz znajdziesz w „Manufakturze”, „Starym Browarze” oraz każdym centrum handlowym znajdującym się w większym mieście. Możesz poruszać się po Plazie szerokimi alejami, na których rosną prawdziwe palmy, odpocząć na ławkach, jak w parku. Nie straszny jest Tobie deszcz, upał ani śnieg. Cała przestrzeń jest klimatyzowana, a jeżeli masz płaszcz czy bagaż, to zostawisz go w szatni. Zatem jaki jest to rodzaj architektury? Odpowiesz, że komercyjny bo wszystko służy przyciągnięciu klienta, który ma dokonać zakupów. Zasadniczo masz rację ale to przecież od Ciebie zależy. Możesz po prostu pospacerować i odpocząć. Możemy przyjąć, że galerie handlowe tworzą przestrzeń wielofunkcyjną, która ma być przyjazną, funkcjonalną, estetyczną i bezpieczną dla człowieka. Namiastkę takiej przestrzeni stworzono już w XIV wieku w toruńskim ratuszu. W wielu państwach świata, powstają takie wielofunkcyjne kompleksy, nawet pod powierzchnię ziemi. W Bolzano, we Włoszech, w ścisłym centrum miasta, gdzie nie było już wolnej przestrzeni, w 2013 roku stworzono czteropietrową szkołę znajdującą się pod ziemią, a naturalne światło dochodzi nawet do najniższego, czwartego poziomu. W 2008 roku pod ziemią umieszczono Kalifornijską Akademię Wiedzy w San Francisco, która pełna jest wspaniałych ogrodów i ciągów spacerowych doświetlonych kalifornijskim słońcem.
Myśląc o projekcie miasta zastanów się czy nie zagospodarować przestrzeni jako wielofunkcyjnej, z jedynym podziałem na funkcję prywatną, oraz funkcję publiczno‑społeczną, a osie kompozycyjno‑urbanistyczne tworzyć nie tylko w poziomie ale i pionie.
W ten sposób zakończyliśmy pierwszą, teoretyczną część e‑materiału. Przejdziemy teraz do części drugiej, która ma charakter praktyczny.
Mając gotowy plan i trochę wolnego czasu wybierzesz się na wycieczkę razem z Twoją mapą. Wydrukuj jeszcze na kartce PLUSY i MINUSY, weź ją ze sobą i idąc zastanawiaj się nad punktami z kartki, zapisuj swoje uwagi. Możesz także wspomóc się aparatem fotograficznym dokumentując obiekty.
PONIŻEJ ZNAJDUJE SIĘ TEKST Z PUNKTAMI DO WYDRUKU
Po powrocie do domu:
- uzupełnij swój plan o elementy, które zostały pominięte podczas wykonywania pracy z pamięci. Zastanów się, z jakich powodów te elementy nie zostały umieszczone przez Ciebie na planie. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, to uzupełnij plan.
- zajrzyj do „plusów i minusów” i policz, których jest więcej. Zastanów się, jak poprawić ten stan wizualny i funkcjonalny.
Słownik pojęć
dział architektury zajmujący się zasadami planowania przestrzennego miast i osiedli
sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli
obiekt lub przedmiot mający szczególną wartość ze względu na wiek lub walory estetyczne
plan miasta charakteryzujący się występowaniem dwóch typów ulic: kolistych, ułożonych koncentrycznie wokół centrum miasta oraz promienistych, rozchodzących się z tego centrum ulic i będących odcinkami prostymi.
plan miasta wykazujący regularność układu przestrzennego poszczególnych elementów zabudowy. Ulice proste, równoległe i prostopadłe względem siebie, krzyżują się pod kątem prostym.
plan miasta o układzie przypominającym szachownicę rozciągniętą wzdłuż głównej osi komunikacyjnej z lokalnym drogami dojazdowymi biegnącymi do niej prostopadle.
główne miasto kraju lub regionu.
świątynie różnych wyznań, klasztory, kaplice i cmentarze
wszelkiego rodzaju centra handlowe, sklepy, magazyny, targowiska, obiekty przemysłowe, do których zliczamy fabryki i przetwórnie ale także oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, spalarnie śmieci, stacje wodociągowe, oraz elektrownie - w tym wodne i wiatrowe.