Język mówiony a język pisany. Czy to dwa oddzielne języki?
Język mówiony a język pisany – czy dwa oddzielne języki?
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest język mówiony,
wie co to jest język pisany,
zna cechy obydwu odmian języka.
Umiejętności
Uczeń:
odróżnia język mówiony od pisanego,
potrafi świadomie tworzyć teksty stylem mówionym i pisanym.
Metoda i forma pracy
Heureza, elementy podającej, zajęć praktycznych, indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, żeby ten opowiedział krótko, co robił poprzedniego dnia.
Następnie nauczyciel czyta fragment jakiegoś opowiadania, np. z podręcznika
i prosi uczniów, aby spróbowali określić różnice językowe między wypowiedzią kolegi a przeczytanym tekstem.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zajrzeli do podręczników i na podstawie któregoś z tekstów spróbowali powiedzieć w jaki sposób powstaje tekst pisany, jakich zasad przestrzega się przy jego tworzeniu. Po czym uczniowie zapisują notatkę w zeszytach uwzględniającą powstawanie cechy języka pisanego.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, by ten powtórzył zdanie: jestem głodny – w taki sposób jak by to mówiła osoba zła, rozbawiona, jako pytanie, jako stwierdzenie.
Nauczyciel prosi uczniów żeby zastanowili się jak interpunkcja w języku pisanym przekłada się na język mówiony.
Uczniowie sporządzają notatkę uwzględniającą cechy języka mówionego.
Zadaniem uczniów jest wyobrażenie sobie że są świadkami napadu na bank oraz sporządzenie oświadczenia pisemnego dla policji, a następnie opowiedzenie zdarzenia koledze lub koleżance.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o skomentowanie różnic w tekstach pisanych i mówionych kolegów.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie wiadomości z lekcji.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.27.
6. Załączniki.
Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.