Karta Dostępności (zgodna z zasadami projektowania uniwersalnego/dotyczy obiektów istniejących lub projektowanych)
Działania związane z dostępnością polegają na zapewnieniu, aby budynki i ich otoczenie były dostępne w jak najwyższym możliwym stopniu, zarówno dzięki wypełnieniu obligatoryjnych wymagań prawnych związanych z ich dostępnością, jak i zastosowaniu dodatkowych rozwiązań, które - choć nieobowiązkowe - ułatwiają korzystanie z obiektów wszystkim ich użytkownikom. Karta dostępności pozwala w prosty i efektywny sposób wykonać dwa rodzaje analizy obiektu: 1) sprawdzenie spełniania podstawowych wymagania w zakresie jego dostępności dla wszystkich, w tym osób ze SPE (część I A), 2) przegląd możliwych rozwiązań w zakresie wyposażenia i wykończenia, pozwalających podwyższyć stopień dostępności (część II B). W części wstępnej zamieszczono wykaz niezbędnych pomiarów oraz odnośniki do odpowiednich dokumentów prawnych. Autorzy podkreślają, że rozwiązania zawarte w części II B nie mają charakteru obligatoryjnego, ale są oparte są na dobrych praktykach i rekomendowane przez samych zainteresowanych. Karta może służyć diagnozie potrzeb placówki, optymalizacji aktualnych rozwiązań, ale także budowaniu świadomości zarówno samych nauczycieli (Rady Pedagogicznej), jak i uczniów, których warto włączyć w ćwiczenia terenowe polegające na ocenie dostępności równych obiektów, w tym własnej szkoły.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Zespół ekspercki , RCPS w Łodzi. Projekt przy udziale łódzkich uczelni: PŁ, UŁ, ASP oraz panelu ekspertów z placówek oświatowych i pomocy społecznej i organizacji pozarządowych zajmujących się osobami z niepełnosprawnością.