bg‑azure

Soup, salad or a sandwich? Do you know any examples of healthy lunches in other countries? Study the catalogue to find out.

Zupa, sałatka czy kanapka? Czy znasz przykłady zdrowych lunchów w innych krajach? Zapoznaj się z katalogiem, aby się dowiedzieć.

RdyGgTjP71wOe
A meal together can be fun!
Wspólny posiłek może być świetną zabawą!
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 16.05.2022], domena publiczna.
Exercise 1

What’s for lunch? Match the names of the meals with the names of the countries they come from.

Co jest na obiad? Połącz nazwy potraw i nazwy krajów, z których pochodzą.

RBAOsmgsw84Hs
USA Możliwe odpowiedzi: 1. dumplings, 2. pizza, 3. cheese, 4. sushi, 5. burger Italy Możliwe odpowiedzi: 1. dumplings, 2. pizza, 3. cheese, 4. sushi, 5. burger Japan Możliwe odpowiedzi: 1. dumplings, 2. pizza, 3. cheese, 4. sushi, 5. burger France Możliwe odpowiedzi: 1. dumplings, 2. pizza, 3. cheese, 4. sushi, 5. burger Poland Możliwe odpowiedzi: 1. dumplings, 2. pizza, 3. cheese, 4. sushi, 5. burger
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

What’s for lunch? Match the pictures of the meals with the names of the countries they come from.

Co jest na lunch? Połącz zdjęcia potraw i nazwy krajów, z których pochodzą.

RZL8XFS6dzljD
Źródło: dostępny w internecie: www.unsplash.com [dostęp 05.27], domena publiczna.
1

Soup, salad or a sandwich? Do you know any examples of healthy lunches in other countries? Study the catalogue and find out.

Zupa, sałatka czy kanapka? Czy znasz przykłady zdrowych lunchów w innych krajach? Zapoznaj się z katalogiem, aby się dowiedzieć.

1
R13C0q3nKIJlf
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu ilustracji prezentujących różne potrawy serwowane na lunch w różnych stronach świata. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

Do każdego zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny z numerem od 1 do 10. Po naciśnięciu numerka można odsłuchać nagranie przypisane do punktu interaktywnego oraz przeczytać tekst.

11
LUNCH INSPIRATIONS FROM ALL OVER THE WORLD

Pierwszy slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawione są białe miski wypełnione różnymi sałatkami z warzyw, roślin strączkowych i owoców. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: LUNCH INSPIRATIONS FROM ALL OVER THE WORLD. Po prawej stronie slajdu widoczne są kółka, w których widoczne są zdjęcia: talerza z sałatką, warzyw, ugotowanego makaronu, pierożków w pojemniku, łyżki z czerwoną przyprawą, sajgonek i trójkątnych kanapek. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Poke bowl, Caesar salad, Italian pasta, Chinese spring rolls, Indian curry, Argentinian empanadas, British sandwich.

MALIA'S POKE BOWL FROM HAWAII

Drugi slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawiony jest biały talerz wypełniony różnymi pokrojonymi warzywami: pomidorami, kapustą czerwoną, awokado, żółtą papryką, zielonym groszkiem, pieczarkami. Warzywa są posypane różnymi ziarnami. Talerz stoi na drewnianej desce, na której – powyżej talerza – widoczny jest widelec z drewnianą rączką oraz ćwiartka cytryny. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: MALIA'S POKE BOWL FROM HAWAII. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Malia’s poke bowl is made of fish, rice, sauce and vegetables. Po prawej stronie slajdu widoczne jest pięć kółek, w których widoczne są zdjęcia: świeżych ryb, ugotowanego ryżu, sosu w słoiku i fragmentu łyżki, z której ścieka sos, talerza z sałatką trzymanego w dłoniach oraz słoiczków z wysypanymi przyprawami. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: raw fish, rice, sauce, vegetables of your choice.

MARCO'S CAESAR SALAD - AN  AMERICAN - ITALIAN MIX

Trzeci slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawiony jest biały talerz wypełniony sałatką składającą się z liści zielonej sałaty, pokrojonych pomidorków, grzanek z chleba oraz startego sera. W dolnej części talerza widoczne są złote sztućce. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: MARCO'S CAESAR SALAD - AN  AMERICAN - ITALIAN MIX. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Marco’s lunch - Caesar salad - is made of romaine lettuce,  fried pieces of bread and Parmesan cheese. Po prawej stronie slajdu widoczne jest siedem kółek, w których widoczne są zdjęcia: liści zielonej sałaty, grzanek z chleba, dłoni ścierającej ser żółty na tarce, soku z cytryny w szklance z cząstkami cytryn dookoła szklanki, oliwy w szklanej butelce, czarnego pieprzu w miseczce, ciemnego sosu wylewany z małej miseczki do dużej miski. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: romaine lettuce, fried pieces of bread, Parmesan cheese, lemon juice, olive oil, black pepper. Optional: tomatoes, egg, mustard…whatever you want to add!

MARIA'S ITALIAN PASTA

Czwarty slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawiony jest biały talerz wypełniony makaronem świderki z sosem pomidorowym, przyozdobiony cząstkami pomidorów i listkami bazylii. W górnej części talerza widoczny jest widelec. Talerz stoi na drewnianym, białym blacie, a na prawo od niego widoczny jest (od góry) słoiczek z wysypaną przyprawą, szara płócienna ścierka, dwa czerwone pomidory. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: MARIA'S ITALIAN PASTA. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Maria’s pasta is made of tomato sauce,  garlic, olive oil and basil. Po prawej stronie slajdu widoczne jest pięć kółek, w których widoczne są zdjęcia: krótkiego makaronu, główek czosnku, oliwy w szklanej butelce, małych, czerwonych pomidorków, bazylii w doniczce. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: whole grain pasta, garlic, olive oil, tomatoes, basil. This is a simple version of this recipe. Try to add more vegetables and ingredients of your choice to make it the best option for you.

LIU'S SPRING ROLLS FROM CHINA

Piąty slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawione są warzywne spring rollsy ustawione w miseczce, przyozdobione listkami mięty i liśćmi zielonej sałaty. Spring rollsy nadziane są pokrojonymi warzywami: czerwoną kapustą, marchewką, ogórkiem, cebulą oraz kiełkami. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: LIU'S SPRING ROLLS FROM CHINA. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Liu’s spring rolls are made of rice paper filled with vegetables: carrot, cucumber, pepper and lettuce. They taste the best with soy sauce. Po prawej stronie slajdu widoczne jest siedem kółek, w których widoczne są zdjęcia: różnych warzyw, pęczków marchwi, zielonych krótkich ogórków, czarnego pieprzu na łyżce, zielonych kiełków w doniczkach, główki zielonej sałaty, ciemnego sosu wylewanego z butelki do miseczki. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: carrot, cucumber, pepper, lettuce, soy sauce. If you want to, you can add fish, meat or shrimp. It tastes good with fruit, for example with a mango.

NAYA'S CURRY FROM INDIA

Szósty slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawiony jest głęboki talerz wypełniony ugotowanym białym ryżem, czerwonym sosem polanym białym jogurtem, cząstkami kalafiora posypanymi przyprawami i natką pietruszki. Talerz stoi na drewnianym blacie. Powyżej talerza widoczna jest drewniana deska, na której widoczny jest przekrojony cienki chlebek posypany natką pietruszki. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: NAYA'S CURRY FROM INDIA. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Naya’s curry is made of meat, coconut milk, curry paste and fresh vegetables with spicy sauce. She eats it with rice or naan. Po prawej stronie slajdu widoczne jest pięć kółek, w których widoczne są zdjęcia: pieczonego mięsa krojonego w plastry, przekrojonego kokosa z włożoną słomką i kawałkami kokosa wokół, miseczki z pomarańczowym sosem, z którym zanurzana jest łyżka, różnymi warzywami (brokułami, marchewką, cukinią, cebulą) oraz nieobraną białą cebulą. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: meat, coconut milk, curry paste, fresh vegetables, onions. This is a very basic recipe - you can make changes to prepare it your way.

FELIPE'S EMPANADAS FROM ARGENTINA

Siódmy slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawiona jest drewniana deska, na której poukładane są różnej wielkości pierogi surowe, gotowane i pieczone oraz różne sosy w miseczkach. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: FELIPE'S EMPANADAS FROM ARGENTINA. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Felipe’s empanadas with minced meat, beans and corn. His sister eats them with chicken and vegetables. Po prawej stronie slajdu widoczne jest dziesięć kółek, w których widoczne są zdjęcia: białej mąki z kłosem zboża, sześciu jaj kurzych w opakowaniu, pokrojonej częściowo kostki masła, szklanki z wodą, miseczki z białą solą, szklanej miski z czerwonym mięsem mielonym, ziaren białej fasoli, kolb żółtej kukurydzy, warzyw (czerwonych pomidorów, czerwonej cebuli), pojemniczków z przyprawami. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: Dough: flour, egg, butter, water, salt. Filling: beans, corn, tomatoes, onions.

MARK'S SANDWICH FROM LONDON

Ósmy slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawione są na talerzu dwie kanapki wypełnione warzywami, plastrem sera, tartą marchewką oraz pokrojone warzywa (ogórek, pomidor, tarta marchew) Talerz stoi na drewnianej tace i lnianej serwetce. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: MARK'S SANDWICH FROM LONDON. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Mark’s sandwich is made of cheese, lettuce, tomato and cucumber. Po prawej stronie slajdu widoczne jest siedem kółek, w których widoczne są zdjęcia: pokrojonego bochenka chleba, wędliny z pokrojonymi plastrami, kółka żółtego sera z wykrojonym fragmentem, zielonej sałaty, kostki pokrojonego masła, pomidora, zielonych małych ogórków. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: bread, ham, cheese, lettuce, butter, tomato, cucumber.

KEIKO'S SUSHI ROLLS FROM TOKIO

Dziewiąty slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawione są różne rodzaje sushi, ułożone na drewnianej paterze. Widoczne są okrągłe rollsy z ryżu z dodatkami w środku oraz sashimi z surowymi rybami. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: KEIKO'S SUSHI ROLLS FROM TOKIO. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Keiko’s traditional sushi rolls are made of fish, avocado, cucumber and cream cheese. Po prawej stronie slajdu widoczne jest siedem kółek, w których widoczne są zdjęcia: białego ugotowanego ryżu w misce, kawałków surowego łososia ułożonych na talerzu, czerwonych krewetek, długich zielonych ogórków, awokado i połówki awokado, dwóch kostek sera oraz ciemnego sos wylewanego z małej miseczki do dużej miski. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: rice, fish, shrimps, cucumber, avocado, cream cheese, soy sauce.

NIKO'S SALAD FROM ATHENS

Dziesiąty slajd składa się ze zdjęcia po lewej stronie, na którym przedstawione dwa talerze wypełnione kolorową sałatką złożoną z liści zielonej sałaty, czarnych oliwek, krewetek, arbuza i białego sera. Obok widoczna jest miseczka z czerwonym sosem i szklanka z wodą. Na ilustracji widoczny jest napis w języku angielskim: NIKO'S SALAD FROM ATHENS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 1 z tekstem w języku angielskim: Nikos's salad from Athens. Po prawej stronie slajdu widoczne jest siedem kółek, w których widoczne są zdjęcia: czerwonych pomidorów, długich zielonych ogórków, czerwonej papryki, nieobranej białej cebuli, zielonych oliwek, butelki z octem oraz kawałkami jabłek obok, łyżek z przyprawami. U góry widoczny jest napis w języku angielskim: INGREDIENTS. Do zdjęcia przypisany jest punkt interaktywny oznaczony numerem 2 z tekstem w języku angielskim: tomatoes, cucumber, red onion, olives, salt, oregano.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Answer the questions in 2–3 sentences.

Odpowiedz na pytania 2–3 zdaniami.

What’s your favourite lunch set from the catalogue? Why?

R1LoQwxcaUf5i
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Drag and drop the words to the correct places.

Przeciągnij wyrazy w odpowiednie miejsca.

R1JYkhyU4a7Sb
1. Have you tried these 1. poke bowls, 2. pasta, 3. empanadas, 4. curry, 5. sandwich? They’re delicious, I didn’t know that they come from Argentina!
2. All you need to make a 1. poke bowls, 2. pasta, 3. empanadas, 4. curry, 5. sandwich is: bread, butter, cheese or ham and some vegetables. That’s it! Even a child can do it.
3. I don’t like 1. poke bowls, 2. pasta, 3. empanadas, 4. curry, 5. sandwich, it’s too spicy for me.
4. Hawaiian 1. poke bowls, 2. pasta, 3. empanadas, 4. curry, 5. sandwich are fresh, healthy and colourful!
5. I love pizza, but 1. poke bowls, 2. pasta, 3. empanadas, 4. curry, 5. sandwich can be as good and it’s easier to make.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Play the recording of Sandra talking about her lunch at school and do the exercises below.

Odtwórz nagranie, w którym Sandra mówi o swoim lunchu w szkole, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

RlW62pYTJTPkm
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 4

Play the recording and choose the correct answers.

Odtwórz nagranie i wybierz poprawne odpowiedzi.

Rxt4820tnJ0uS
1. Lunch time is from… to…
a) half past three; 4 p.m.
b) half past noon; 1 p.m.
c) noon; half past one

2. Sandra eats…
a) alone.
b) with her friends.
c) with her project group.

3. For lunch, Sandra usually…
a) has a packed lunch.
b) has a school lunch.
c) gets a free meal.

4. Sandra wants to eat…
a) fish and chips.
b) chocolate.
c) hamburger.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

What does Sandra usually have for lunch? Study the recording again and choose all the correct answers.

Co Sandra zazwyczaj je na lunch? Wróć do nagrania i wybierz poprawne odpowiedzi.

R1XvVzE39NVzn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

What does Sandra usually have for lunch? Study the recording again and choose all the correct answers.

Co Sandra zazwyczaj je na lunch? Wróć do nagrania i wybierz poprawne odpowiedzi.

R17SBW3O7VgoA
Źródło: dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 8.11.2022], https://freepik.com/ [dostęp 8.11.2022], https://pexels.com/ [dostęp 8.11.2022], domena publiczna.