1
Show exercises:
1
Exercise 1

Decide if the following products are healthy or unhealthy, and drag them into the correct group.

Zdecyduj, czy podane produkty są zdrowe, czy niezdrowe, i przeciągnij wyrazy do odpowiednich grup.

R1enppQhr83VK
1. Healthy: Możliwe odpowiedzi: 1. deep-fried meat, 2. vegetables, 3. spring rolls, 4. poke bowl, 5. water, 6. whole-grain pasta, 7. fizzy drink, 8. hamburger, 9. pizza 2. Unhealthy: Możliwe odpowiedzi: 1. deep-fried meat, 2. vegetables, 3. spring rolls, 4. poke bowl, 5. water, 6. whole-grain pasta, 7. fizzy drink, 8. hamburger, 9. pizza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Which elements should a healthy lunch have? Choose all the correct answers. There are four of them.

Z jakich elementów powinien się składać zdrowy lunch? Wybierz cztery poprawne odpowiedzi. 

R1IMlJ1o6QzQ1
a) cheese
b) vegetables
c) white bread
d) whole grain bread
e) deep-fried meat
f) fish, meat or nuts
g) fizzy drink
h) water
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Finish the sentences by choosing the correct answers.

Dokończ zdania, wybierając poprawne odpowiedzi.

R1DHvVYpIWdG1
1. A place where you can eat your lunch is a…
a) lunchroom.
b) lunchtime.

2. Pasta can be healthier if you choose…
a) the main course.
b) the whole grain kind.

3. When there is a lot of chilli in a meal, we say that it’s…
a) spicy.
b) unhealthy.

4. The most important part of a meal is…
a) the tray.
b) the main course.

5. Pizza, hamburgers and fizzy drinks are the examples of food that is…
a) unhealthy.
b) healthy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read about Jamie Oliver’s attempt to improve school lunches in Kidbrooke and drag the answers into the correct places to make a logical text. There is one extra word.

Przeczytaj tekst o próbach Jamiego Olivera, by poprawić szkolne lunche w Kidbrooke. Przeciągnij poprawne odpowiedzi, by stworzyć logiczny tekst. W ramce jest jeden dodatkowy wyraz.

R1SaGiXtI26MS
Jamie Oliver went to Kidbrooke to improve the quality of school     1. 1. balanced, 2. unhealthy, 3. menu, 4. tasty, 5. meals.     It wasn’t easy – students loved their     2. 1. balanced, 2. unhealthy, 3. menu, 4. tasty, 5. meals     menu and didn’t want to change their habits. Jamie convinced them to try the new     3. 1. balanced, 2. unhealthy, 3. menu, 4. tasty, 5. meals     by inviting them to the kitchen. They learnt what a     4. 1. balanced, 2. unhealthy, 3. menu, 4. tasty, 5. meals     meal is and found out that healthy lunch can be     5. 1. balanced, 2. unhealthy, 3. menu, 4. tasty, 5. meals     too!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z ich definicjami.

R1R1EYr8i0tnk
breakfast, lunch, and dinner are examples of it Możliwe odpowiedzi: 1. meal, 2. menu, 3. healthy, 4. banned, 5. spicy you choose what to eat by looking at it at the restaurant Możliwe odpowiedzi: 1. meal, 2. menu, 3. healthy, 4. banned, 5. spicy something which you cannot do Możliwe odpowiedzi: 1. meal, 2. menu, 3. healthy, 4. banned, 5. spicy meals that contain a lot of chilli are like this, for example curry Możliwe odpowiedzi: 1. meal, 2. menu, 3. healthy, 4. banned, 5. spicy food which is good for your body Możliwe odpowiedzi: 1. meal, 2. menu, 3. healthy, 4. banned, 5. spicy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Listen to the recordings and match the speakers with the things they’re talking about.

Wysłuchaj nagrań i połącz je z rzeczami, o których wspominają wypowiadające się osoby.

RkdtHipv3zgS1
Możliwe odpowiedzi: 1. junk food, 2. tray, 3. free school meals, 4. main course, 5. lunchtime
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Complete the crossword. The password is the main theme of this material.

Rozwiąż krzyżówkę. Hasło jest głównym motywem tego materiału.

RZCTrjRjWQIIS
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Breakfast, lunch, and dinner are examples of it., 2. You choose what to eat by looking at it at the restaurant., 3. Something which you cannot do., 4. Meals that contain a lot of chilli are like this, for example curry., 5. Food which is good for your body.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Describe a healthy lunch. What products should be there? Give an example. Write the answer in 2–3 sentences.

Opisz zdrowy posiłek. Z jakich składników powinien się składać? Podaj przykład. Odpowiedz 2–3 zdaniami.

R3lcMSvp0y7h3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 8

You watched a TV programme about school lunches from all over the world and decided to share your eating habits. In a blog entry:

  • describe how and when you eat your school lunch;

  • write what your favourite lunch is;

  • write which meal from another country you want to try.

Write 50–120 words.

Obejrzałeś/obejrzałaś program telewizyjny o szkolnych lunchach z całego świata i chcesz opowiedzieć koledze/koleżance z Anglii o zwyczajach żywieniowych panujących w Polsce. We wpisie na blogu napisz: 

  • jak i kiedy jesz swój szkolny lunch;

  • jaki jest twój ulubiony lunch;

  • jakiego posiłku z innego kraju chciałbyś/chciałabyś spróbować.

Twój e‑mail powinien składać się z 50–120 wyrazów.

Exam tipazurewhite
R1NBWq8fx3AC8
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.