bg‑azure

Managing stress may seem like quite an undertaking but there are ways to make it easier on yourself. What you should do is follow the four A’s of stress management: Avoid (needless stressors), Alter (the situations that you can’t avoid), Adapt (by changing your stress reaction), and Accept (unavoidable sources of stress). Work with the catalogue in this section to learn more about each A!

Radzenie sobie ze stresem może wydawać się sporym przedsięwzięciem, ale istnieją sposoby, aby to sobie ułatwić. To, co powinieneś/powinnaś zrobić, to postępować zgodnie z czterema zasadami zarządzania stresem: unikaj (niepotrzebnych stresorów), zmieniaj (sytuacje, których nie możesz uniknąć), adaptuj się (poprzez zmianę reakcji na stres) i akceptuj (źródła stresu, których nie możesz uniknąć). Pracuj z katalogiem w tej sekcji, aby dowiedzieć się więcej o każdej z zasad!

R5de4URPOEb0g
Can you manage stress?
Czy potrafisz poradzić sobie ze stresem?
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 2.11.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words and phrases with their translations.

RKDcmxb23U6xu
resentment Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie master Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie alter Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie adapt Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie composure Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie endeavour Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie adrenaline boost Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie flooded with Możliwe odpowiedzi: 1. niechęć, 2. modyfikować, 3. przystosowywać się, 4. przedsięwzięcie, 5. opanować, 6. zalany/zalana (czymś), 7. zastrzyk adrenaliny, 8. opanowanie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Work with the interactive catalogue about the 4 A’s of stress management and then, do the tasks below.

1
R1e9FWyQ0N8hb1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu ilustracji przedstawiających różne zagadnienia związane ze stresem. Do każdej ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne oznaczone numerami 1 i 2. Po naciśnięciu numeru 1 można odczytać tekst przypisany do danego punktu interaktywnego. Po naciśnięciu numeru 2 można odsłuchać nagranie przypisane do danego punktu interaktywnego.

Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

11
Navigating Stress

Ilustracja pierwsza przedstawia lewą dłoń trzymającą kartę, na której widoczne są słowa w języku angielskim: BALANCE, BURNOUT, umieszczone pod sobą. Po prawej stronie każdego słowa widoczny jest odręcznie narysowany kwadracik. Przy słowie BALANCE w kwadraciku zaznaczony jest czerwony symbol ptaszka oznaczającego potwierdzenie. W lewym, dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: NAVIGATING STRESS. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: In today's fast‑paced world, the ability to navigate through life's challenges while maintaining a sense of peace and well‑being has become increasingly essential. Stress, often an unavoidable companion in our lives, can take a toll on our mental and physical health if not managed effectively, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

“No” Is a Full Sentence

Ilustracja druga przedstawia stojącą młodą dziewczynę, w ujęciu od pasa w górę. Dziewczyna ma długie, jasne włosy i jest ubrana w pomarańczową bluzkę z krótkim rękawem. Ma strapiony wyraz twarzy, zmarszczone czoło i obie ręce zgięte w łokciach i  podniesione przed sobą na wysokość klatki piersiowej. Dłonie są wyprostowane. W lewym, dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: “NO” IS A FULL SENTENCE. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Sometimes, the most optimal way to limit stress is to avoid certain situations. That’s precisely why you should learn to say “no”, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Control Your Environment

Ilustracja trzecia przedstawia siedzącą na szarej sofie młodą kobietę. Kobieta ma długie, ciemne i upięte włosy, jest ubrana w bladoróżową bluzkę, spod której wystaje biała koszulka, oraz dżinsowe spodnie. Kobieta ma zrelaksowany wyraz twarzy, prawą rękę położoną na oparciu sofy, a lewą zgiętą w łokciu podpiera głowę. Nogi ma lekko wyprostowane, a gołe stopy skrzyżowane na białym dywaniku. Na sofie po obu stronach leżą poduszki, a na lewo od sofy stoi zielony kwiatek. W lewym, dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: CONTROL YOUR ENVIRONMENT. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Avoiding doesn’t always mean skipping meetings or refusing to be around certain people. Sometimes, we simply need to avoid small things and situations that make us stressed, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Express Yourself

Ilustracja czwarta przedstawia dwie stojące naprzeciw siebie młode kobiety, w ujęciu od pasa w górę. Kobieta po lewej stronie ma długie, ciemne i upięte w kucyk włosy, jest ubrana w białą bluzkę. Zwrócona jest w prawo, szeroko się uśmiecha, obie ręce ma zgięte w łokciach, podniesione na wysokość klatki piersiowej i rozłożone lekko na boki. W prawej dłoni trzyma telefon komórkowy. Kobieta po lewej stronie ma długie, ciemne włosy i jest ubrana w białą bluzkę bez rękawów. Zwrócona jest w lewo, szeroko się uśmiecha, obie ręce ma zgięte w łokciach, podniesione na wysokość pasa i szeroko rozłożone na boki. W lewej dłoni trzyma okulary korekcyjne. W lewym, dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: EXPRESS YOURSELF. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Some situations are unavoidable, especially if they relate to work, school, or pre‑planned social events. However, even if you can’t avoid them, you can always alter their course by expressing your feelings, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Create a Balanced Schedule

Ilustracja piąta przedstawia otwarty laptop stojący na drewnianym blacie oraz prawą dłoń spoczywającą na klawiaturze. Na monitorze laptopa widoczna jest strona z kalendarz przedstawiająca miesięczne rozplanowanie różnych wydarzeń. U góry widoczny jest napis: SCHEDULE, a poniżej tabelka z numerami poszczególnych dni oraz napisami, zakreśleniami i podkreśleniami. Widoczne są napisy: 6.30 am office; back to the office 4.00 pm; ANNUAL LEAVE; Anna Birthday; Design Team Meeting (afternoon); Dinner with him; OLC 53 reunion; PGDD Group; Mr Smith; BIP Company; Monthly Report. Na żółto podkreślone są wyrażenia obejmujące kilka dni: OFFICE OUTING; MEETING WITH MR. JONES; CUSTOMER VISIT. W lewym, dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: CREATE A BALANCED SCHEDULE. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: If we can’t avoid certain events, we can at least schedule our lives in a way which allows for less stress. Change how you operate in daily life to get rid of needless anxiety, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Reframe How You Think

Ilustracja szósta przedstawia młodego mężczyznę, w ujęciu od klatki piersiowej w górę. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy, brodę i wąsy, okulary korekcyjne w okrągłych oprawach i jest ubrany w szarą koszulkę z krótkim rękawem. Ma lekko skrzywione usta i podniesiony do góry prawy kącik oraz wzrok skierowany w górę, w lewo. W dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: REFRAME HOW YOU THINK. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Sometimes, it’s impossible to avoid something or to change its circumstances. That’s when it’s on you to adapt to the stressor, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Adjust Your Standards

Ilustracja siódma przedstawia mężczyznę, w ujęciu od bioder w górę, stojącego przy oknie. Mężczyzna ma krótkie, jasne włosy, krótką brodę i wąsy, okulary korekcyjne i jest ubrany w ciemny garnitur, spod którego wystaje biały kołnierzyk koszuli. Mężczyzna zwrócony jest prawo, ma lekko pochyloną głowę, lewą ręką  podniesioną do góry opiera o framugę okna, a dłonią podpiera głowę. Prawą rękę ma opuszczoną wzdłuż ciała. W dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: ADJUST YOUR STANDARDS. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Many people might not want to hear it, but the stress they experience comes from their actions and mindset. Instead of setting impossible goals, adapt to the situation as is, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Relinquish Control

Ilustracja ósma przedstawia młodą kobietę, w ujęciu od bioder w górę, stojącą na łonie natury. Kobieta ma długie, jasne włosy splecione w warkocz, jest ubrana w białą koszulkę z krótkim rękawem i dżinsowe spodnie, ma beżowy kapelusz na głowie, a na plecach założony plecak. Kobieta ma odchyloną do tyłu głowę, szeroko się uśmiecha, a jej obie ręce są wyprostowane, podniesione do góry na wysokość barków i rozłożone na boki. W dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: RELINQUISH CONTROL. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Some things are beyond our control, no matter how much we try to change them. In such a case, accepting the lack of control is the best course of action, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Embrace Forgiveness

Ilustracja dziewiąta przedstawia młodą kobietę opierającą się o plecy młodego mężczyzny. Kobieta ma półdługie, ciemne włosy, jest ubrana w niebieską koszulkę z krótkim rękawem i krótkie spodenki. Kobieta jest przechylona w lewo, ma zamknięte oczy, głowę opiera na potylicy mężczyzny siedzącego po lewej stronie, prawą ręką obejmuje tors mężczyzny, a dłoń lewej ręki opiera o jego lewy bark. Na kolanach ma położoną poduszkę. Mężczyzna po lewej stronie, w ujęciu od pasa w górę, jest zwrócony w lewo, tyłem do kobiety, ma krótkie, ciemne włosy, lekko pochyloną głowę, zamknięte oczy i ręce splecione na klatce piersiowej. W tle widoczne jest rozmyte wyposażenie pomieszczenia. W dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: EMBRACE FORGIVENESS. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: Despite our best efforts, things happen and people make mistakes. To not let such situations stress us out, we must learn to forgive, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

Empowering Your Journey to Conquer Stress

Ilustracja dziesiąta przedstawia cztery młode osoby, stojące w pomieszczeniu, w ujęciu od ud w górę. Widoczne są dwie dziewczyny i dwóch chłopaków. Wszyscy ubrani są w spodnie dżinsowe i kolorowe, góry. Jeden chłopak i dwie dziewczyny mają podniesione nad głową ręce, a drugi chłopak ma ręce podniesione na wysokość barków i rozłożone na boki. Wszyscy są zadowoleni i się uśmiechają. Przed nimi widoczny jest fragment biurka, fotele i sofa. W dolnym rogu ilustracji widoczny jest napis: EMPOWERING YOUR JOURNAY TO CONQUER STRESS. Do ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst: In conclusion, the journey to conquering stress is not about eradicating life's challenges but about arming ourselves with the right tools to navigate them with grace and resilience. Remember, assertiveness isn't just about saying „no,” it's about fostering the confidence to shape our lives according to our values and priorities, a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Group the statements according to whether they relate to the Avoid, Alter, Adapt, or Accept category. Note: the number of elements in each set is equal.

R1dnTDbB9Tpzp
AVOID Możliwe odpowiedzi: 1. manage the things that surround you to minimise the stressors, 2. learn how to communicate properly to destress or change the situation, 3. work on your assertiveness to prevent stressful things from happening, 4. ensure there’s a balance between work and entertainment by adjusting your plans, 5. do not aim for mastery of things that you cannot change, 6. try to perceive certain anxiety-inducing situations as helpful instead of unfavourable, 7. do not try to be the best at everything you do, but instead work on the best version of yourself, 8. learn to let go of resentment and mend things with people ALTER Możliwe odpowiedzi: 1. manage the things that surround you to minimise the stressors, 2. learn how to communicate properly to destress or change the situation, 3. work on your assertiveness to prevent stressful things from happening, 4. ensure there’s a balance between work and entertainment by adjusting your plans, 5. do not aim for mastery of things that you cannot change, 6. try to perceive certain anxiety-inducing situations as helpful instead of unfavourable, 7. do not try to be the best at everything you do, but instead work on the best version of yourself, 8. learn to let go of resentment and mend things with people ADAPT Możliwe odpowiedzi: 1. manage the things that surround you to minimise the stressors, 2. learn how to communicate properly to destress or change the situation, 3. work on your assertiveness to prevent stressful things from happening, 4. ensure there’s a balance between work and entertainment by adjusting your plans, 5. do not aim for mastery of things that you cannot change, 6. try to perceive certain anxiety-inducing situations as helpful instead of unfavourable, 7. do not try to be the best at everything you do, but instead work on the best version of yourself, 8. learn to let go of resentment and mend things with people ACCEPT Możliwe odpowiedzi: 1. manage the things that surround you to minimise the stressors, 2. learn how to communicate properly to destress or change the situation, 3. work on your assertiveness to prevent stressful things from happening, 4. ensure there’s a balance between work and entertainment by adjusting your plans, 5. do not aim for mastery of things that you cannot change, 6. try to perceive certain anxiety-inducing situations as helpful instead of unfavourable, 7. do not try to be the best at everything you do, but instead work on the best version of yourself, 8. learn to let go of resentment and mend things with people
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Based on the information from the catalogue, type the missing parts of the words to complete the sentences below. The first letter of each word is given.

RkqqJ6VrBAEHE
1. What’s ironic is my inability to avoid stressful situations because I lack aTu uzupełnij which only stresses me out further. 2. My mother always says that if I want to lead a calmer life, I should practise fTu uzupełnij. 3. It’s surely better to talk about things than to bottle them up, but I dTu uzupełnij the latter is much eTu uzupełnij. 4. Sometimes we get so fTu uzupełnij wTu uzupełnij responsibilities that it’s impossible not to stress. 5. Believe me, once you eTu uzupełnij pTu uzupełnij bTu uzupełnij it becomes so much easier to manage stress! 6. Many people aim for pTu uzupełnij in everything while forgetting that such an approach to life makes one incredibly anxious. 7. Should you try to forgive your classmate instead of holding onto rTu uzupełnij, you’d feel less stressed when going to school. 8. She’s not an anxious person by nature, but the recent situation at work seems to have rTu uzupełnij hTu uzupełnij cTu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

How do you manage stress? You can use the strategies from the catalogue and/or provide examples of your own. Your answer should be 6‑7 sentences long.

R1boUI9RffGsp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.