bg‑azure

Scopri in che modo si presentano diversi tipi di personaggi di fiabe e di film. Presta attenzione al loro carattere e decidi al quale sei più simile. Forse possiedi i tratti del carattere di vari personaggi?

Dowiedz się, jak się przedstawiają różne typy postaci z bajek i filmów. Zwróć uwagę na ich cechy charakteru i zdecyduj, do której z nich jesteś najbardziej podobny/podobna. Być może posiadasz cechy więcej niż jednej postaci?

1
Rl9vouJXaf0201
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pixabay.com, Unsplash.com, Wikipedia.org, Freepik.com (cookie_studio, freepik, wirestock, fabrikasmf, rawpixel.com, benzoix), Flaticon.com (Freepik, Anggara), licencja: CC BY 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu slajdów. Na każdym slajdzie znajduje się tytuł, zdjęcie i pięć punktów interaktywnych. Każde zdjęcie przedstawia inny typ bajkowej postaci. Pod przyciskami interaktywnymi mamy dodatkowe informacje dotyczące charakteru, zachowania czy temperamentu. Znajdziemy tam także plik audio i czasami zdjęcie. Pod każdym slajdem znajduje się przycisk z literą i zawierający dodatkowe informacje w postaci pliku audio oraz transkrypcji tekstu czytanego przez lektora.

Tytuł ilustracji

Opis ilustracji

Transkrypcja

Principessa

Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodą dziewczynę w rozłożystej, połyskującej sukni. dziewczyna ma długie, lekko podkręcone włosy. Na głowie nosi delikatną koronę i naszyjnik na szyi. Dziewczyna uśmiecha się.

Punkt interaktywny 1: Rappresento il tipo Biancaneve. Sono ingenua, sensibile e gentile, ma posso anche pretendere molto da me stessa e dagli altri.

Punkt interaktywny 2: Sogno spesso l’amore e l’amicizia, ma sono anche laboriosa, disponibile, amichevole e amo la natura.

Punkt interaktywny 3: Ariel, Jasmine e Rapunzel sono principesse delle fiabe molto conosciute. Tutte belle e di un carattere forte. Quali altre principesse delle fiabe conosci?

Zdjęcie przedstawia figurę księżniczki w koronie, która całuje żabę.

Punkt interaktywny 4: Lo sai che i nomi delle principesse hanno il suo significato? Per esempio: Jasmine si riferisce al gelsomino, una pianta bella e profumata.

Zdjęcie przedstawia gałązkę z kwiatami jaśminu.

Punkt interaktywny 5: Rosa, tulle, corona, borsette e, naturalmente, un cavallo modern come Ferrari: ecco ciò di cui non posso fare a meno.

Zdjęcie przedstawia nowoczesny, sportowy samochód.

Le principesse sono le protagoniste delle molte fiabe popolari europee.

Strega

Zdjęcie na slajdzie przedstawia dziewczynę w mocnym makijażu. Dziewczyna nosi ciemny, pomięty kapelusz czarownicy. Ma długie, jasne, kręcone włosy. Nosi ciemną sukienkę. W dłoniach trzyma dwie małe dynie.

Punkt interaktywny 1: Rappresento il tipo di Malefica o l’altra cattiva donna presente in tantissime fiabe. Sono una strega cattiva, crudele e vendicativa.

Punkt interaktywny 2: Non mi fido di nessuno, mi arrabbio facilmente e violentemente. Se mi fate arrabbiare, allontanatevi il più presto possibile.

Punkt interaktywny 3: So praticare magia e mi piace preparare diverse pozioni magiche.

Zdjęcie przedstawia duży dzban/kocioł.

Punkt interaktywny 4: Il mio nome viene dal latino e sta per „uccello notturno”, perciò mi piace la notte.

Zdjęcie przedstawia sieć światełek zawieszonych nad jedną z ulic. Zdjecie zrobione jest po zachodzie słońca. Widoczny jest zarys kamienic.

Punkt interaktywny 5: Adoro i gatti, soppratutto quelli neri.

Zdjęcie przedstawia skulonego czarnego kota.

La strega è un personaggio cattivo ma anche indispensabile di molte fiabe.

Intellettuale

Zdjęcie na slajdzie przedstawia uśmiechniętą dziewczynę w okularach. Dziewczyna ma na sobie jasną koszulkę z kokardą w kontrastowym kolorze zawiązaną przy kołnierzyku.

Punkt interaktywny 1: Zdjęcie przedstawia lupę z poręcznym, drewnianym uchwytem.

Punkt interaktywny 2: Non presto molta attenzione al mio aspetto fisico. La cosa più importante è il mio intelletto. Amo risolvere tutti i tipi di puzzle. Sono davvero brava.

Zdjęcie przedstawia otwarta książkę i leżące na niej okulary.

Punkt interaktywny 3: Non presto molta attenzione al mio aspetto fisico. La cosa più importante è il mio intelletto.

Zdjęcie przedstawia plastikowy model mózgu

Punkt interaktywny 4: Amo risolvere tutti i tipi di puzzle. Sono davvero brava.

Zdjęcie przedstawia grafikę/wzór połączonych puzzli. Jeden element jest wyróżniony kolorem.

Punkt interaktywny 5: Mi piace il lavoro di una investigatrice o una scienziata. E tu, quali progetti hai?

Zdjęcie przedstawia odcisk kciuka.

Molte storie per bambini hanno un elemento investigativo. Per questo motivo, molte fiabe presentano un personaggio intelligente che sa come risolvere tutti questi enigmi.

Individualista

Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodą dziewczynę w mocnym makijażu. Dziewczyna ma długie włosy z grzywką. Nosi beret w kontrastowym kolorze.

Punkt interaktywny 1: Di carattere assomiglio a Merida. Sono una vera combattente. Sono impulsiva e testarda. Non ascolto i miei genitori, seguo la mia strada. Non mi piace essere una principessa. Amo la vita avventurosa.

Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę w długich, jasnych i kręconych włosach. Dziewczyna nosi oryginalne ubranie z odsłoniętymi ramionami.

Punkt interaktywny 2: Posso anche essere sensibile. Ho un approccio positivo alla vita, ma un temperamento esplosivo.

Zdjęcie przedstawia kompas, który leży na starej mapie.

Punkt interaktywny 3: Posso anche essere sensibile.

Zdjęcie przedstawia stokrotki ułożone w kształcie serca.

Punkt interaktywny 4: Ho un approccio positivo alla vita, ma un temperamento esplosivo.

Zdjęcie przedstawia grafikę wybuchającej bomby.

Punkt interaktywny 5: Non mi piace essere una principessa.

Zdjęcie przedstawia zamazaną koronę.

Le trame dei film e delle fiabe più conosciute richiedono personaggi forti e individualisti in grado di cambiare non solo la propria vita ma anche il mondo.

Bambina buona

Zdjęcie na slajdzie przedstawia uśmiechniętą dziewczynkę z długimi, jasnymi włosami.

Punkt interaktywny 1: Sono come Peppa Pig. Con entusiasmo faccio le attività scolastiche. Sono simpatica e curiosa. Sono una chiacchierona e adoro giocare e divertirmi con i miei amici.

Zdjęcie przedstawia leżący na blacie stołu otwarty notatnik. Obok znajdują się dwa zakreślacze, długopis i kolorowe samoprzylepne karteczki.

Punkt interaktywny 2: è importante per me. Amo il colore rosa, i vestiti e le maschere di fango. Rido ad alta voce delle mie gaffe. Il valore della famiglia.

Zdjęcie przedstawia dwie dziewczynki, które trzymają uniesione nad głowami papierowe grafiki z dymkiem rozmowy.

Punkt interaktywny 3: Amo il colore rosa, i vestiti e le maschere di fango.

Zdjęcie przedstawia mamę z kilkuletnią córką. Obie ubrane są w szlafroki. Na twarzy mają nałożone maseczki.

Punkt interaktywny 4: Rido ad alta voce delle mie gaffe.

Zdjęcie przedstawia kilkuletnią, roześmianą dziewczynkę, która obiema rękami trzyma się za brzuch.

Punkt interaktywny 5: Anche secondo te il valore della famiglia è importante?

Zdjęcie przedstawia grafikę z różnej wielkości sercami.

Le storie per i più piccoli sono caratterizzate da buoni e giovani personaggi che mostrano loro come comportarsi.

Birichino

Zdjęcie na slajdzie przedstawia kilkuletniego chłopca z kręconymi włosami. Chłopiec ma na sobie strój diabła. Na głowie ma rogi, w ręku trzyma plastikowe widły, trójząb.

Punkt interaktywny 1: Come un piccolo burattino di legno, Pinocchio, sono incauto, pigro e credulone. Ho buone intenzioni, ma una volontà debole. Sono capriccioso e soprattutto sempre pronto a mentire.

Zdjęcie przedstawia leniwca.

Punkt interaktywny 2: Tuttavia, ho anche delle virtù. Sono sensibile alle ingiustizie. So bene che è meglio avere pochi buoni amici che averne un sacco, ma falsi.

Zdjęcie przedstawia drewnianego Pinokia.

Punkt interaktywny 3: Tuttavia, ho anche delle virtù. Sono sensibile alle ingiustizie.

Zdjęcie przedstawia rzeźbę Adolfa I.

Punkt interaktywny 4: So bene che è meglio avere pochi buoni amici che averne un sacco, ma falsi.

Zdjęcie przedstawia zbliżenie na trójkę kilkuletnich dzieci. Wśród nich są dwie dziewczynki i chłopiec. Dzieci przytulają się do siebie.

Punkt interaktywny 5: Anche a te piace fare scherzi agli altri e creare costantemente problemi ai tuoi genitori?

Zdjęcie przedstawia dziewczynkę w ciemnym kapeluszu z szerokim rondem. Dziewczynka zakrywa oczy dwoma kartonikami w formie dyni. Dziewczynka pokazuje język.

I personaggi dei birichini e dei monelli guidano la storia e sono la causa di molti incidenti divertenti e pericolosi.

Furfante

Zdjęcie na slajdzie przedstawia mężczyznę w ciemnym kapeluszu z szerokim rondem. Mężczyzna nosi okulary. Jego splecione razem dłonie zakrywają usta.

Punkt interaktywny 1: Assomiglio a Iron Man, un personaggio immaginario dei fumetti creato nel 1963. Uso la ricchezza e le mie conoscenze tecnologiche per godermi una vita piacevole. Sono un po’ troppo sicuro di me, a volte arrogante e faccio molti errori nella mia vita.

Zdjęcie przedstawia dziewczynę, która ogląda komiks. Dziewczyna leży na dywanie, komiks leży przed nią. W tle znajdują się regały z książkami.

Punkt interaktywny 2: Uso la ricchezza e le mie conoscenze tecnologiche per godermi una vita piacevole.

Zdjęcie przedstawia metalową walizkę wypełnioną dolarami. Wokół walizki leżą pojedyncze banknoty.

Punkt interaktywny 3: Sono attivo e cerco nuove sensazioni. Sono ottimista.

Zdjęcie przedstawia kolorowy rysunek na ulicy/jezdni. Rysunek przedstawia uśmiechniętą buźkę i strzałkę skierowaną na buźkę.

Punkt interaktywny 4: Mi piace manipolare gli altri. Tuttavia, a volte mi sacrifico.

Zdjęcie przedstawia pudełko w kształcie serca, które jedna osoba, przekazuje drugiej. Nie widoczne są twarze tych osób. Widoczne są tylko ich dłonie.

Punkt interaktywny 5: Sono un po' troppo sicuro di me, a volte arrogante e faccio molti errori nella mia vita.

Zdjęcie przedstawia znak X wykonany kredą na tablicy.

Oltre a streghe e maghi, in molti film e fiabe compaiono anche furfanti che alla fine devono sempre essere sconfitti.

Supereroe

Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodego chłopaka z rozłożonymi ramionami. Mężczyzna pozuje na tle tablicy, na której jest kredowy rysunek umięśnionych, muskularnych, przerysowanych rąk i ramion.

Punkt interaktywny 1: Seguo l’esempio di Capitan America. Sono giusto e altruista. Non mi piace l'ingiustizia o l'abuso di potere. Sono rispettato da molti perché cerco sempre di salvare il mondo. Sono ammirato, anche se non è importante per me.

Zdjęcie przedstawia figurę greckiej bogini Temidy, która w lewej ręce trzyma wagę.

Punkt interaktywny 2: Sono rispettato da molti perché cerco sempre di salvare il mondo. Sono ammirato, anche se non è importante per me.

Zdjęcie przedstawia fragment globusa.

Punkt interaktywny 3: Sono una persona estremamente dedicata agli altri, quindi sono una persona empatica. Sono coraggioso. Non ho paura di sacrificarmi per un bene più grande.

Zdjęcie przedstawia lwa.

Punkt interaktywny 4: Ho dei superpoteri.

Zdjęcie przedstawia chłopca w ciemnej pelerynie i opasce na oczy.

Qualcuno riesce a immaginare un mondo di fiabe e cartoni senza supereroi? È piuttosto dubbioso.Sognatore

Sognatore

Zdjęcie na slajdzie przedstawia chłopaka, który podziwia rozciągający się przed nim górski krajobraz. Chłopak znajduje się na szczycie góry. Stoi tyłem do kadru.

Punkt interaktywny 1: Assomiglio un po' a Peter Pan.

Zdjęcie przedstawia fragment obrazu Piotruś Pan autorstwa Edwarda Masona Egglestona.

Punkt interaktywny 2: Nonostante la mia maturità fisica, non voglio comportarmi in modo adulto. Sono infantile e irresponsabile.

Zdjęcie przedstawia drewniane samolociki zawieszone na sznurkach.

Punkt interaktywny 3: Sono gentile e fantasioso.

Zdjęcie przedstawia rozmarzonego chłopaka, który leży na łóżku.

Punkt interaktywny 4: Non mi piace la noia. Cerco sempre nuove sfide.

Zdjęcie przedstawia młodego chłopaka, który siedzi na kanapie. Na jego kolanach leży otwarta książka/zeszyt. Chłopak przeciąga się.

Punkt interaktywny 5: Organizzo perfettamente gli eventi.

Zdjęcie przedstawia kolorowe, dekoracyjne balony wiszące pod sufitem.

Peter Pan o Don Chisciotte: vivono nel loro mondo immaginario, ma sono conosciuti da un pubblico molto vasto.

Maniaco del lavoro

Zdjęcie na slajdzie przedstawia mężczyznę przy biurku. Na biurku znajduje się komputer. Mężczyzna ma opuszczone na nos okulary. Notatki i notesy trzyma rękami na głowie.

Punkt interaktywny 1: Mi piace Paperon de' Paperoni. Come lui sono laborioso, testardo, impaziente e avaro.

Zdjęcie przedstawia sakiewkę, z której wysypują się monety.

Punkt interaktywny 2: Perdo il senso della vita quando non ho niente da fare. Non mi piacciono le persone pigre che non lavorano duramente.

Zdjęcie przedstawia mężczyznę przy biurku. Mężczyzna nosi koszulę, krawat i szelki. Ma ręce założone za głowę.

Punkt interaktywny 3: Sono intelligente e colto. Leggo molti libri, ma non mi piace la tecnologia moderna.

Zdjęcie przedstawia otwartą książkę i na niej leżące okulary.

Punkt interaktywny 4: Non ho veri amici. Tuttavia, sono capace di prendere in giro gli altri.

Zdjęcie przedstawia młodego, roześmianego mężczyznę, który rękami wskazuje na coś po prawej stronie.

Le fiabe non hanno come protagonisti solo principesse, streghe, intellettualisti o sognatori. Dopo tutto, qualcuno deve fare ciò che gli altri non vogliono fare. E chi vuole lavorare come un bue?

Attività 1

Abbina i tratti del carattere ai tipi di personaggi giusti.

Połącz cechy charakteru z właściwymi typami postaciami.

R1bJqAkyo1TUi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Unsplash.com, Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R11oUDhIWGYNq
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 2

Metti i tratti dei personaggi nelle categorie giuste.

Połącz cechy charakteru z wybranymi postaciami.

R1Y4X0DGn5LQ4
MANIACO DEL LAVORO Możliwe odpowiedzi: 1. INFANTILE, 2. ALTRUISTA, 3. CORAGGIOSO, 4. IRRESPONSABILE, 5. FANTASIOSO, 6. ARROGANTE, 7. TROPPO SICURO DI SÉ, 8. GIUSTO, 9. MANIPOLATORE, 10. IMPAZIENTE, 11. LABORIOSO, 12. COLTO SOGNATORE Możliwe odpowiedzi: 1. INFANTILE, 2. ALTRUISTA, 3. CORAGGIOSO, 4. IRRESPONSABILE, 5. FANTASIOSO, 6. ARROGANTE, 7. TROPPO SICURO DI SÉ, 8. GIUSTO, 9. MANIPOLATORE, 10. IMPAZIENTE, 11. LABORIOSO, 12. COLTO FURFANTE Możliwe odpowiedzi: 1. INFANTILE, 2. ALTRUISTA, 3. CORAGGIOSO, 4. IRRESPONSABILE, 5. FANTASIOSO, 6. ARROGANTE, 7. TROPPO SICURO DI SÉ, 8. GIUSTO, 9. MANIPOLATORE, 10. IMPAZIENTE, 11. LABORIOSO, 12. COLTO SUPEREROE Możliwe odpowiedzi: 1. INFANTILE, 2. ALTRUISTA, 3. CORAGGIOSO, 4. IRRESPONSABILE, 5. FANTASIOSO, 6. ARROGANTE, 7. TROPPO SICURO DI SÉ, 8. GIUSTO, 9. MANIPOLATORE, 10. IMPAZIENTE, 11. LABORIOSO, 12. COLTO
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 3

Indica se le frasi sono vere o false.

Wskaż, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.

R17AWlTg746ct
Łączenie par. . Il tipo di personaggio Biancaneve ama solo se stesso.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Le streghe come Malefica sono i caratteri positivi.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Il birichino come Pinocchio è un ragazzino con debole volontà.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Le fiabe e i film presentano solo personaggi positivi.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Le intellettualiste tipo Velma Dinkley amano i puzzle.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Paperon de’ Paperoni è il maniaco del lavoro.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. Peter Pan vive nel mondo dei sogni.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso. I furfanti non sono capaci di manipolare gli altri.. Możliwe odpowiedzi: Vero, Falso
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.