Katalog interaktywny
Scopri in che modo si presentano diversi tipi di personaggi di fiabe e di film. Presta attenzione al loro carattere e decidi al quale sei più simile. Forse possiedi i tratti del carattere di vari personaggi?
Dowiedz się, jak się przedstawiają różne typy postaci z bajek i filmów. Zwróć uwagę na ich cechy charakteru i zdecyduj, do której z nich jesteś najbardziej podobny/podobna. Być może posiadasz cechy więcej niż jednej postaci?
Katalog interaktywny składa się z dziesięciu slajdów. Na każdym slajdzie znajduje się tytuł, zdjęcie i pięć punktów interaktywnych. Każde zdjęcie przedstawia inny typ bajkowej postaci. Pod przyciskami interaktywnymi mamy dodatkowe informacje dotyczące charakteru, zachowania czy temperamentu. Znajdziemy tam także plik audio i czasami zdjęcie. Pod każdym slajdem znajduje się przycisk z literą i zawierający dodatkowe informacje w postaci pliku audio oraz transkrypcji tekstu czytanego przez lektora.
Tytuł ilustracji | Opis ilustracji | Transkrypcja |
|---|---|---|
Principessa | Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodą dziewczynę w rozłożystej, połyskującej sukni. dziewczyna ma długie, lekko podkręcone włosy. Na głowie nosi delikatną koronę i naszyjnik na szyi. Dziewczyna uśmiecha się. Punkt interaktywny 1: Rappresento il tipo Biancaneve. Sono ingenua, sensibile e gentile, ma posso anche pretendere molto da me stessa e dagli altri. Punkt interaktywny 2: Sogno spesso l’amore e l’amicizia, ma sono anche laboriosa, disponibile, amichevole e amo la natura. Punkt interaktywny 3: Ariel, Jasmine e Rapunzel sono principesse delle fiabe molto conosciute. Tutte belle e di un carattere forte. Quali altre principesse delle fiabe conosci? Zdjęcie przedstawia figurę księżniczki w koronie, która całuje żabę. Punkt interaktywny 4: Lo sai che i nomi delle principesse hanno il suo significato? Per esempio: Jasmine si riferisce al gelsomino, una pianta bella e profumata. Zdjęcie przedstawia gałązkę z kwiatami jaśminu. Punkt interaktywny 5: Rosa, tulle, corona, borsette e, naturalmente, un cavallo modern come Ferrari: ecco ciò di cui non posso fare a meno. Zdjęcie przedstawia nowoczesny, sportowy samochód. | Le principesse sono le protagoniste delle molte fiabe popolari europee. |
Strega | Zdjęcie na slajdzie przedstawia dziewczynę w mocnym makijażu. Dziewczyna nosi ciemny, pomięty kapelusz czarownicy. Ma długie, jasne, kręcone włosy. Nosi ciemną sukienkę. W dłoniach trzyma dwie małe dynie. Punkt interaktywny 1: Rappresento il tipo di Malefica o l’altra cattiva donna presente in tantissime fiabe. Sono una strega cattiva, crudele e vendicativa. Punkt interaktywny 2: Non mi fido di nessuno, mi arrabbio facilmente e violentemente. Se mi fate arrabbiare, allontanatevi il più presto possibile. Punkt interaktywny 3: So praticare magia e mi piace preparare diverse pozioni magiche. Zdjęcie przedstawia duży dzban/kocioł. Punkt interaktywny 4: Il mio nome viene dal latino e sta per „uccello notturno”, perciò mi piace la notte. Zdjęcie przedstawia sieć światełek zawieszonych nad jedną z ulic. Zdjecie zrobione jest po zachodzie słońca. Widoczny jest zarys kamienic. Punkt interaktywny 5: Adoro i gatti, soppratutto quelli neri. Zdjęcie przedstawia skulonego czarnego kota. | La strega è un personaggio cattivo ma anche indispensabile di molte fiabe. |
Intellettuale | Zdjęcie na slajdzie przedstawia uśmiechniętą dziewczynę w okularach. Dziewczyna ma na sobie jasną koszulkę z kokardą w kontrastowym kolorze zawiązaną przy kołnierzyku. Punkt interaktywny 1: Zdjęcie przedstawia lupę z poręcznym, drewnianym uchwytem. Punkt interaktywny 2: Non presto molta attenzione al mio aspetto fisico. La cosa più importante è il mio intelletto. Amo risolvere tutti i tipi di puzzle. Sono davvero brava. Zdjęcie przedstawia otwarta książkę i leżące na niej okulary. Punkt interaktywny 3: Non presto molta attenzione al mio aspetto fisico. La cosa più importante è il mio intelletto. Zdjęcie przedstawia plastikowy model mózgu Punkt interaktywny 4: Amo risolvere tutti i tipi di puzzle. Sono davvero brava. Zdjęcie przedstawia grafikę/wzór połączonych puzzli. Jeden element jest wyróżniony kolorem. Punkt interaktywny 5: Mi piace il lavoro di una investigatrice o una scienziata. E tu, quali progetti hai? Zdjęcie przedstawia odcisk kciuka. | Molte storie per bambini hanno un elemento investigativo. Per questo motivo, molte fiabe presentano un personaggio intelligente che sa come risolvere tutti questi enigmi. |
Individualista | Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodą dziewczynę w mocnym makijażu. Dziewczyna ma długie włosy z grzywką. Nosi beret w kontrastowym kolorze. Punkt interaktywny 1: Di carattere assomiglio a Merida. Sono una vera combattente. Sono impulsiva e testarda. Non ascolto i miei genitori, seguo la mia strada. Non mi piace essere una principessa. Amo la vita avventurosa. Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę w długich, jasnych i kręconych włosach. Dziewczyna nosi oryginalne ubranie z odsłoniętymi ramionami. Punkt interaktywny 2: Posso anche essere sensibile. Ho un approccio positivo alla vita, ma un temperamento esplosivo. Zdjęcie przedstawia kompas, który leży na starej mapie. Punkt interaktywny 3: Posso anche essere sensibile. Zdjęcie przedstawia stokrotki ułożone w kształcie serca. Punkt interaktywny 4: Ho un approccio positivo alla vita, ma un temperamento esplosivo. Zdjęcie przedstawia grafikę wybuchającej bomby. Punkt interaktywny 5: Non mi piace essere una principessa. Zdjęcie przedstawia zamazaną koronę. | Le trame dei film e delle fiabe più conosciute richiedono personaggi forti e individualisti in grado di cambiare non solo la propria vita ma anche il mondo. |
Bambina buona | Zdjęcie na slajdzie przedstawia uśmiechniętą dziewczynkę z długimi, jasnymi włosami. Punkt interaktywny 1: Sono come Peppa Pig. Con entusiasmo faccio le attività scolastiche. Sono simpatica e curiosa. Sono una chiacchierona e adoro giocare e divertirmi con i miei amici. Zdjęcie przedstawia leżący na blacie stołu otwarty notatnik. Obok znajdują się dwa zakreślacze, długopis i kolorowe samoprzylepne karteczki. Punkt interaktywny 2: è importante per me. Amo il colore rosa, i vestiti e le maschere di fango. Rido ad alta voce delle mie gaffe. Il valore della famiglia. Zdjęcie przedstawia dwie dziewczynki, które trzymają uniesione nad głowami papierowe grafiki z dymkiem rozmowy. Punkt interaktywny 3: Amo il colore rosa, i vestiti e le maschere di fango. Zdjęcie przedstawia mamę z kilkuletnią córką. Obie ubrane są w szlafroki. Na twarzy mają nałożone maseczki. Punkt interaktywny 4: Rido ad alta voce delle mie gaffe. Zdjęcie przedstawia kilkuletnią, roześmianą dziewczynkę, która obiema rękami trzyma się za brzuch. Punkt interaktywny 5: Anche secondo te il valore della famiglia è importante? Zdjęcie przedstawia grafikę z różnej wielkości sercami. | Le storie per i più piccoli sono caratterizzate da buoni e giovani personaggi che mostrano loro come comportarsi. |
Birichino | Zdjęcie na slajdzie przedstawia kilkuletniego chłopca z kręconymi włosami. Chłopiec ma na sobie strój diabła. Na głowie ma rogi, w ręku trzyma plastikowe widły, trójząb. Punkt interaktywny 1: Come un piccolo burattino di legno, Pinocchio, sono incauto, pigro e credulone. Ho buone intenzioni, ma una volontà debole. Sono capriccioso e soprattutto sempre pronto a mentire. Zdjęcie przedstawia leniwca. Punkt interaktywny 2: Tuttavia, ho anche delle virtù. Sono sensibile alle ingiustizie. So bene che è meglio avere pochi buoni amici che averne un sacco, ma falsi. Zdjęcie przedstawia drewnianego Pinokia. Punkt interaktywny 3: Tuttavia, ho anche delle virtù. Sono sensibile alle ingiustizie. Zdjęcie przedstawia rzeźbę Adolfa I. Punkt interaktywny 4: So bene che è meglio avere pochi buoni amici che averne un sacco, ma falsi. Zdjęcie przedstawia zbliżenie na trójkę kilkuletnich dzieci. Wśród nich są dwie dziewczynki i chłopiec. Dzieci przytulają się do siebie. Punkt interaktywny 5: Anche a te piace fare scherzi agli altri e creare costantemente problemi ai tuoi genitori? Zdjęcie przedstawia dziewczynkę w ciemnym kapeluszu z szerokim rondem. Dziewczynka zakrywa oczy dwoma kartonikami w formie dyni. Dziewczynka pokazuje język. | I personaggi dei birichini e dei monelli guidano la storia e sono la causa di molti incidenti divertenti e pericolosi. |
Furfante | Zdjęcie na slajdzie przedstawia mężczyznę w ciemnym kapeluszu z szerokim rondem. Mężczyzna nosi okulary. Jego splecione razem dłonie zakrywają usta. Punkt interaktywny 1: Assomiglio a Iron Man, un personaggio immaginario dei fumetti creato nel 1963. Uso la ricchezza e le mie conoscenze tecnologiche per godermi una vita piacevole. Sono un po’ troppo sicuro di me, a volte arrogante e faccio molti errori nella mia vita. Zdjęcie przedstawia dziewczynę, która ogląda komiks. Dziewczyna leży na dywanie, komiks leży przed nią. W tle znajdują się regały z książkami. Punkt interaktywny 2: Uso la ricchezza e le mie conoscenze tecnologiche per godermi una vita piacevole. Zdjęcie przedstawia metalową walizkę wypełnioną dolarami. Wokół walizki leżą pojedyncze banknoty. Punkt interaktywny 3: Sono attivo e cerco nuove sensazioni. Sono ottimista. Zdjęcie przedstawia kolorowy rysunek na ulicy/jezdni. Rysunek przedstawia uśmiechniętą buźkę i strzałkę skierowaną na buźkę. Punkt interaktywny 4: Mi piace manipolare gli altri. Tuttavia, a volte mi sacrifico. Zdjęcie przedstawia pudełko w kształcie serca, które jedna osoba, przekazuje drugiej. Nie widoczne są twarze tych osób. Widoczne są tylko ich dłonie. Punkt interaktywny 5: Sono un po' troppo sicuro di me, a volte arrogante e faccio molti errori nella mia vita. Zdjęcie przedstawia znak X wykonany kredą na tablicy. | Oltre a streghe e maghi, in molti film e fiabe compaiono anche furfanti che alla fine devono sempre essere sconfitti. |
Supereroe | Zdjęcie na slajdzie przedstawia młodego chłopaka z rozłożonymi ramionami. Mężczyzna pozuje na tle tablicy, na której jest kredowy rysunek umięśnionych, muskularnych, przerysowanych rąk i ramion. Punkt interaktywny 1: Seguo l’esempio di Capitan America. Sono giusto e altruista. Non mi piace l'ingiustizia o l'abuso di potere. Sono rispettato da molti perché cerco sempre di salvare il mondo. Sono ammirato, anche se non è importante per me. Zdjęcie przedstawia figurę greckiej bogini Temidy, która w lewej ręce trzyma wagę. Punkt interaktywny 2: Sono rispettato da molti perché cerco sempre di salvare il mondo. Sono ammirato, anche se non è importante per me. Zdjęcie przedstawia fragment globusa. Punkt interaktywny 3: Sono una persona estremamente dedicata agli altri, quindi sono una persona empatica. Sono coraggioso. Non ho paura di sacrificarmi per un bene più grande. Zdjęcie przedstawia lwa. Punkt interaktywny 4: Ho dei superpoteri. Zdjęcie przedstawia chłopca w ciemnej pelerynie i opasce na oczy. | Qualcuno riesce a immaginare un mondo di fiabe e cartoni senza supereroi? È piuttosto dubbioso.Sognatore |
Sognatore | Zdjęcie na slajdzie przedstawia chłopaka, który podziwia rozciągający się przed nim górski krajobraz. Chłopak znajduje się na szczycie góry. Stoi tyłem do kadru. Punkt interaktywny 1: Assomiglio un po' a Peter Pan. Zdjęcie przedstawia fragment obrazu Piotruś Pan autorstwa Edwarda Masona Egglestona. Punkt interaktywny 2: Nonostante la mia maturità fisica, non voglio comportarmi in modo adulto. Sono infantile e irresponsabile. Zdjęcie przedstawia drewniane samolociki zawieszone na sznurkach. Punkt interaktywny 3: Sono gentile e fantasioso. Zdjęcie przedstawia rozmarzonego chłopaka, który leży na łóżku. Punkt interaktywny 4: Non mi piace la noia. Cerco sempre nuove sfide. Zdjęcie przedstawia młodego chłopaka, który siedzi na kanapie. Na jego kolanach leży otwarta książka/zeszyt. Chłopak przeciąga się. Punkt interaktywny 5: Organizzo perfettamente gli eventi. Zdjęcie przedstawia kolorowe, dekoracyjne balony wiszące pod sufitem. | Peter Pan o Don Chisciotte: vivono nel loro mondo immaginario, ma sono conosciuti da un pubblico molto vasto. |
Maniaco del lavoro | Zdjęcie na slajdzie przedstawia mężczyznę przy biurku. Na biurku znajduje się komputer. Mężczyzna ma opuszczone na nos okulary. Notatki i notesy trzyma rękami na głowie. Punkt interaktywny 1: Mi piace Paperon de' Paperoni. Come lui sono laborioso, testardo, impaziente e avaro. Zdjęcie przedstawia sakiewkę, z której wysypują się monety. Punkt interaktywny 2: Perdo il senso della vita quando non ho niente da fare. Non mi piacciono le persone pigre che non lavorano duramente. Zdjęcie przedstawia mężczyznę przy biurku. Mężczyzna nosi koszulę, krawat i szelki. Ma ręce założone za głowę. Punkt interaktywny 3: Sono intelligente e colto. Leggo molti libri, ma non mi piace la tecnologia moderna. Zdjęcie przedstawia otwartą książkę i na niej leżące okulary. Punkt interaktywny 4: Non ho veri amici. Tuttavia, sono capace di prendere in giro gli altri. Zdjęcie przedstawia młodego, roześmianego mężczyznę, który rękami wskazuje na coś po prawej stronie. | Le fiabe non hanno come protagonisti solo principesse, streghe, intellettualisti o sognatori. Dopo tutto, qualcuno deve fare ciò che gli altri non vogliono fare. E chi vuole lavorare come un bue? |
Abbina i tratti del carattere ai tipi di personaggi giusti.
Połącz cechy charakteru z właściwymi typami postaciami.
Metti i tratti dei personaggi nelle categorie giuste.
Połącz cechy charakteru z wybranymi postaciami.
Indica se le frasi sono vere o false.
Wskaż, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.