Każdy ma swoje talenty
Co oznacza dla was słowo „talent”? Jakie talenty można mieć? Kto, waszym zdaniem, jest szczególnie utalentowany? Czy wy macie jakieś talenty? Porozmawiajcie.
Co lubisz robić? Co potrafisz robić dobrze? Czy możesz to nazwać talentem? Przygotuj krótką „reklamę” swoich umiejętności.
Wyobraź sobie sytuację: otrzymujesz od rodziców sztalugi, farby, pędzle i blok. Co robisz z tym prezentem? Malujesz obrazy czy oddajesz przybory komuś innemu? Napisz odpowiedź i uzasadnij ją.
Przyjrzyj się ilustracji. Jak sądzisz, co robią przedstawione na niej postacie? Opowiedz prawdopodobną historię, która została na niej zaprezentowana.
Przeczytaj „Przypowieść o talentach”. Zwróć uwagę na to, jak rozumiane jest w tekście słowo „talent”.
Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14‑30Pewien człowiek, mając się udać w podróż, przywołał swoje sługi i przekazał im swój majątek. Jednemu dał pięć talentówtalentów, drugiemu dwa, trzeciemu jeden, każdemu według jego zdolności, i odjechał. Zaraz ten, który otrzymał pięć talentów, poszedł, puścił je w obrót i zyskał drugie pięć. Tak samo i ten, który dwa otrzymał; on również zyskał drugie dwa. Ten zaś, który otrzymał jeden, poszedł i rozkopawszy ziemię, ukrył pieniądze swego pana.
Po dłuższym czasie powrócił pan owych sług i zaczął rozliczać się z nimi.
Wówczas przyszedł ten, który otrzymał pięć talentów. Przyniósł drugie pięć i rzekł: „Panie, przekazałeś mi pięć talentów, oto drugie pięć talentów zyskałem”. Rzekł mu pan: „Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana”.
Przyszedł również i ten, który otrzymał dwa talenty, mówiąc: „Panie, przekazałeś mi dwa talenty, oto drugie dwa talenty zyskałem”. Rzekł mu pan: „Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię; wejdź do radości twego pana”.
Przyszedł i ten, który otrzymał jeden talent, i rzekł: „Panie, wiedziałem, żeś jest człowiek twardy: chcesz żąć tam, gdzie nie posiałeś, i zbierać tam, gdzieś nie rozsypał. Bojąc się więc, poszedłem i ukryłem twój talent w ziemi. Oto masz swoją własność”.
Odrzekł mu pan jego: „Sługo zły i gnuśnygnuśny! Wiedziałeś, że chcę żąć tam, gdzie nie posiałem, i zbierać tam, gdziem nie rozsypał. Powinieneś więc był oddać moje pieniądze bankierom, a ja po powrocie byłbym z zyskiem odebrał swoją własność. Dlatego odbierzcie mu ten talent, a dajcie temu, który ma dziesięć talentów. Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz w ciemności; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów”.
Przedstaw krótko sytuację opisaną w „Przypowieści o talentach”. Czy twoja historia, opowiedziana na podstawie sceny z ilustracji, była podobna?
Wyjaśnij, co oznacza w przypowieści słowo „talent”. Zapisz odpowiedź.
Zastanów się, od czego zależało, ile talentów otrzymał każdy ze sług?
Przeanalizuj postępowanie sług, odpowiadając na pytania i zapisując odpowiedzi w odpowiednich rubrykach.
Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:
Czego uczy „Przypowieść o talentach”?
Czy nasze codzienne zachowania przypominają postępowanie przedstawionych w przypowieści sług? W jakich sytuacjach?
Czy mądrość płynącą z przypowieści można odnieść do postępowania z talentami we współczesnym rozumieniu tego słowa?
Napisz konkretne wskazówki, jak powinniśmy postępować z naszymi talentami.