Rid1JcOzBH3cD
Kolorowa fotografia przedstawia zbliżenie na surowe porcje mięsa ułożone jedne na drugich. Mięso na spodzie zapakowane jest w folię i sznurkowe siatki. Na nim leżą kawałki przekrojonego czerwonego mięsa z białymi fragmentami tłuszczu.

Kląć jak szewc i rzucać mięsem, czyli cała prawda o wulgaryzmach

Mięso
Źródło: RitaE, Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz funkcje wulgaryzmów w języku i utworze literackim,

  • dowiesz się, jak powstają wulgaryzmy,

  • dowiesz się, czym jest etykieta językowa,

  • zastosujesz w wypowiedziach zasady etykiety językowej.

Wulgaryzm to wyraz, wyrażenie lub zwrot uznawany przez użytkowników języka za nieprzyzwoity, obraźliwy. Używanie wulgaryzmów świadczy o ubogim słownictwie i braku kultury osobistej. Popularne frazeologizmy odnoszące się do takich osób to np.:

  • klnie jak szewc,

  • rzuca mięsem,

  • ciska diabłami.

Polecenie 1

Podaj przykłady sytuacji, w jakich ludzie najczęściej używają wulgaryzmów. Możesz odwołać się do wiadomości z lekcji Nie trzeba w lesie kląćPsGVPpk4UNie trzeba w lesie kląć.

RIsXD6SRqfz3A
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1
Rlhmc1p0UzCCN
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z wypowiedzią językoznawcy na temat wulgaryzmów, a następnie wykonaj polecenia.

R3IcGMIMndc5o
Film z audiodeskrypcją pt. „Co wiemy na temat wulgaryzmów?”.
Polecenie 2

Opisz, jakie emocje wywołuje w tobie wulgarny język.

R1M6JFUy1U9Y8
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Rozważ, o czym może świadczyć używanie przez kogoś wulgaryzmów. Oceń takie językowe zachowanie.

R70gQ3hYiC0QS
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Sformułuj trzy argumenty uzasadniające stwierdzenie, że człowiek kulturalny nie używa wulgaryzmów.

R15X66gxq0Ms5
Miejsce na notatki

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

ETYKIETA JĘZYKOWA

Etykieta językowa, zwana też grzecznościową, to zbiór zasad, których należy przestrzegać podczas rozmowy z drugim człowiekiem. Jej znajomość świadczy o dobrym wychowaniu i wysokiej kulturze osobistej, co wzbudza uznanie i sympatię u innych osób. Przestrzegając jej zasad, dbamy też o czystość i poprawność polskiej mowy.

Główne zasady etykiety językowej:

  1. Używaj słownictwa grzecznościowego (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia).

  2. Zwracaj się z szacunkiem do innych osób. Używaj takich zwrotów jak: Szanowna Pani/Szanowny Panie/Czy życzy Pan sobie/Czy pozwoli Pani, że itp.

  3. Słuchaj uważnie swojego rozmówcy. Nie przerywaj niczyjej wypowiedzi. Okaż rozmówcy zainteresowanie.

  4. Nie okłamuj swojego rozmówcy, unikaj wyrażeń wieloznacznych i nie wprowadzaj kogoś celowo w błąd, na przykład poprzez przemilczenie pewnych informacji.

  5. Nie używaj kolokwializmówkolokwializmkolokwializmów w rozmowach oficjalnych na przykład z nauczycielem czy dyrektorem szkoły.

  6. Nie używaj wulgaryzmów. Nie obrażaj i nie wyśmiewaj swojego rozmówcy. Możesz się z nim nie zgadzać w wielu kwestiach, ale własne zdanie należy komunikować w sposób spokojny i kulturalny.

  7. Dbaj o poprawność językową wypowiedzi.

  8. Stosuj eufemizmyeufemizmeufemizmy, bowiem eliminują one w wypowiedzi agresję słowną, co ma wpływ na lepszą komunikację i relacje z innymi ludźmi.

Polecenie 5

Ustal, co zmieniłoby się na świecie, gdyby wszyscy ludzie przestrzegali zasad etykiety językowej.

RZS70fk7tm6nP
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2
R1CVQ0PSDemtl
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Podaj przykład wypowiedzi neutralnej, eufemistycznej i obraźliwej.

R4DITNM6ODERq
@@@ {duzepole- Tu wpisz odpowiedź}
Ćwiczenie 4
RqiileBzXIy7P
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej odpowiednich wyrazów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

W utworze literackim wulgaryzmy są zamierzonym środkiem ekspresjiekspresjaekspresji, np. uwiarygadniają wypowiedzi bohaterów, służą ich charakterystyce, a czasami stanowią świadomą artystyczną prowokacjęartystyczna prowokacjaartystyczną prowokację.

Zapoznaj się z przytoczonym poniżej fragmentem powieści Jerome'a Davida Salingera102NP_001Jerome'a Davida Salingera, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Jerome David Salinger Buszujący w zbożu

– Co się z tobą dzieje, chłopcze? – powiedział stary Spencer102NP_01Spencer. Bardzo surowo, jak na niego. – Ile miałeś przedmiotów w tym semestrze?
– Pięć, proszę pana.
– Pięć. A z ilu masz niedostatecznie?
– Z czterech. […]
Nawet mnie nie słuchał. Prawie nigdy nie słuchał, co się do niego mówiło.
– Z historii obciąłem cię, bo nie umiałeś dosłownie nic.
– Wiem, proszę pana. Cholera. Wiem. Pan nie mógł postąpić inaczej.
– Dosłownie nic – powtórzył. Diabli mnie biorą, jak ktoś powtarza to, co już raz powiedział, mimo że mu się za pierwszym razem przyznało rację. Ale on powtórzył swoje po raz trzeci: – Nic a nic, dosłownie. Bardzo wątpię, czy bodaj raz w ciągu całego semestru otworzyłeś podręcznik. No co, otworzyłeś? Mów prawdę, chłopcze.
– Parę razy zaglądałem do niego – odparłem. Nie chciałem staremu robić przykrości. On ma bzika na punkcie historii.

102NP_00000_BIB_001 Źródło: Jerome David Salinger, Buszujący w zbożu, tłum. Rafał Skibiński, Warszawa 1961, s. 15.
Ćwiczenie 5
RYwYLXiaj1S8W
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDQ0ehtTPLQ78
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście wyrazami w ramkach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn880fR4hSJnk
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Jakie emocje odczuwał uczeń rozmawiając z profesorem? Możliwe odpowiedzi: 1. złość, 2. lęk, 3. rozpacz, 4. irytację, 5. bezradność, 6. smutek, 7. wściekłość
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Zastąp użyte w poniższej wypowiedzi przekleństwo innym wyrazem wartościującym, wyrażającym emocje, ale nieobraźliwym.

„Wiem, proszę pana. Cholera. Wiem. Pan nie mógł postąpić inaczej”.

ReQcdfRrFN3j9
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9

Podaj inne znaczenie wyrazu „cholera”.  Stwórz własne neologizmyneologizmneologizmy (wyrazy lub sformułowania) również wyrażające gwałtowne emocje, ale niebędące wulgaryzmami.

R1HA5j9DagwCG
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 10

Sprawdź, czy posiadasz bogate słownictwo. Wyraź swoją pozytywną opinię na temat obejrzanego filmu i udowodnij, że jest to możliwe bez używania popularnego wśród młodzieży wulgaryzmu. Dopisz do użytego w poniższym zdaniu określenia odpowiednie synonimy.

Ten film był interesujący.

R519lFN5lyiVN
Miejsce na notatki
102NP_001
102NP_01

Słownik

artystyczna prowokacja
artystyczna prowokacja

działanie artystyczne mające na celu zszokowanie odbiorcy (np. widza, czytelnika, słuchacza), wywołanie określonych emocji, a w rezultacie skłonienie do refleksji i zmiany perspektywy

ekspresja
ekspresja

wyrażanie emocji, myśli lub przeżyć w sposób spontaniczny, widoczny i sugestywny

eufemizm
eufemizm

słowo lub wyrażenie użyte zastępczo w celu złagodzenia wyrażeń drastycznych, dosadnych lub nieprzyzwoitych

frazeologizm
frazeologizm

połączenie wyrazów o znaczeniu metaforycznym, niedosłownym, np. rzucić okiem (spojrzeć)

kolokwializm
kolokwializm

wyraz lub wyrażenie niedbałe, używane w języku potocznym

neologizm
neologizm

wyraz, zwrot lub znaczenie wyrazu nowo powstałe w jakimś języku

Notatnik

R1B26x2O6x31V
Miejsce na notatki

Bibliografia

Płóciennik I., Podlawska D., (2007), Słownik wiedzy o języku, Bielsko‑Biała: ParkEdukacja.
Puzynina J., Jeszcze raz o kulturze języka, w Internecie: https://www.ukw.edu.pl/download/22169/jeszcze-raz-o-kulturze-jezyka.pdf (dostęp: 5.07.2022).
Salinger J.D., (2006), Buszujący w zbożu, tłum. M. Skibniewska, Warszawa: ISKRY.