Znajdź podstawowe informacje na temat powstania warszawskiego.
Kiedy wybuchło?
Jak długo trwało?
Kto w nim brał udział?
Jak się skończyło?
Zaprezentuj informacje w formie interaktywnej osi czasu.
W dostępnych źródłach odszukaj podstawowe informacje na temat powstania warszawskiego. Kiedy wybuchło? Jak długo trwało? Kto w nim brał udział? Jak się skończyło? Zredaguj krótką notatkę na ten temat.
Pałacyk Michla(piosenka powstańców Warszawy 1944 r.)
Pałacyk MichlaPałacyk Michla, Żytnia, Wola,
bronią się chłopcy spod „Parasola”chłopcy spod „Parasola”,
choć na „tygrysy”„tygrysy” mają visyvisy –
to warszawiaki, fajne chłopaki – są!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch,
pręż swój młody duch, pracując za dwóch!
Czuwaj wiaro i wytężaj słuch,
pręż swój młody duch, jak stal!Każdy chłopaczek chce być ranny...
sanitariuszki – morowe panny,
i gdy cię trafi kula jaka,
poprosisz pannę – da ci buziaka – hej!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch...
Z tyłu za linią dekownikidekowniki,
intendenturaintendentura, różne umrzyki,
gotują zupę, czarną kawę
i tym sposobem walczą za sprawę – hej!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch...
Za to dowództwo jest morowe,
bo w pierwszej linii nadstawia głowę,
a najmorowszy z przełożonych,
to jest nasz „Miecio”, w kółko golony„Miecio”, w kółko golony – hej!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch...
Wiara się bije, wiara śpiewa,
szkopy się złoszczą, krew ich zalewa,
różnych sposobów się imają,
co chwila „szafꔄszafę” nam podsuwają – hej!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch...
Lecz na nic „szafa” i granaty,
za każdym razem dostają baty
i co dzień się przybliża chwila,
że zwyciężymy! I do cywila – hej!Czuwaj wiaro i wytężaj słuch.....
Poszukaj w internecie i wysłuchaj nagrania powstańczej piosenki „Pałacyk Michla”.
Odpowiedz na pytania:
Jak nazywa się autor tekstu? Jaki ma pseudonim?
Jakie inne przezwisko pojawia się w piosence?
Czemu służyły pseudonimy w czasie wojny?
Określ, kto jest podmiotem lirycznym w utworze.
Określ, kto jest bohaterem lirycznym w kolejnych zwrotkach piosenki.
Wyjaśnij, w jakim celu w tekście zostały zastosowane wykrzyknienia i bezpośrednie zwroty do adresata.
Wyjaśnij, do kogo zwraca się podmiot liryczny w refrenie? Do czego nawołuje?
Wypisz z tekstu wyrazy, zwroty i wyrażenia z języka potocznego.
Odszukaj w słowniku języka polskiego termin „morowy” i wypisz wszystkie znaczenia tego słowa.
Odszukaj w tekście jak najwięcej elementów wojennej rzeczywistości. Stwórz mały słowniczek wojennej Warszawy.
Odszukaj w tekście jak najwięcej elementów wojennej rzeczywistości. Wypisz je w formie cytatów z piosenki.
Wyjaśnij, jak została przedstawiona wojna w utworze.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego w taki sposób ukazano wojnę.
Zastanów się i odpowiedz, dlaczego takie piosenki zyskiwały popularność.
Naucz się śpiewać lub recytować piosenkę „Pałacyk Michla” albo inną z okupacyjnych piosenek (np. „Siekiera, motyka…”, „Dnia pierwszego września roku pamiętnego…”, „Teraz jest wojna, kto handluje, ten żyje”).
Naucz się na pamięć tekstu piosenki „Pałacyk Michla” albo tekstu innej z okupacyjnych piosenek (np. „Siekiera, motyka…”, „Dnia pierwszego września roku pamiętnego…”, „Teraz jest wojna, kto handluje, ten żyje”).