Życie na Ziemi – planecie, na której mieszkasz – rozwinęło się m.in. dzięki jej zasobom wodnym. Zjawiska zachodzące w hydrosferze i atmosferze czynią nasze istnienie ciekawym, choć czasami też niebezpiecznym. Człowiek próbuje zrozumieć i wykorzystać siły przyrody – wiatr i deszcz, czerpie z bogactw mórz, jezior i rzek. Powtórz razem z nami podstawowe informacje o klimacie i wodach naszej planety.
R116OhXTHnmVk1
inQqwm6N4V_d5e231
1. Zróżnicowanie temperatury powietrza na świecie
Atmosfera to mieszanina gazów i różnorodnych domieszek otaczająca wodną i skalną powierzchnię Ziemi powłoką o grubości 1500‑2000 km. Temperatura powietrza zmienia się w kolejnych warstwach atmosfery w bardzo szerokich granicach. Nas, ludzi żyjących na Ziemi, bezpośrednio dotyczą jedynie zmiany temperatury powietrza w dolnych warstwach troposfery, przy powierzchni Ziemi, oraz jej zmienność w ciągu doby i w ciągu roku.
RhC2ftvHGc1Fx1
inQqwm6N4V_d5e264
2. Powstawanie wiatrów
Ciśnienie atmosferyczne to stosunek siły, z jaką słup powietrza naciska na powierzchnię Ziemi, do powierzchni, na jaką naciska. Różnice ciśnienia atmosferycznego i różnice wysokości terenu występują na Ziemi bardzo powszechnie. Wszędzie pojawiają się wiatry – poziome ruchy powietrza z miejsc o wyższym ciśnieniu do miejsc o ciśnieniu atmosferycznym niższym. Mogą mieć charakter stały, okresowo zmienny lub lokalny. Wiatry stałe to pasaty i antypasaty oraz wiatry zachodnie i wschodnie. Wiatrem okresowo zmiennym jest monsun. Do wiatrów lokalnych zaliczamy na przykład bryzę lub fen.
RuGDgsbawrtrp1
R1LiUPCZOmuGn1
inQqwm6N4V_d5e298
3. Opady i osady atmosferyczne
Powietrze atmosferyczne w najniższych, przypowierzchniowych warstwach zawiera pewne ilości pary wodnej. W odpowiednich warunkach atmosferycznych powstają opady (deszcz, mżawka, śnieg, krupa śnieżna, grad) i osady atmosferyczne (rosa, gołoledź, szron, szadź). Czynniki wpływające na wielkość opadów na Ziemi to:
ogólna cyrkulacja atmosfery,
szerokość geograficzna,
obecność monsunów bez względu na szerokość geograficzną,
ukształtowanie terenu,
bliskość wielkich zbiorników wodnych,
prądy morskie i oceaniczne.
RZEvrWASIo1ei1
inQqwm6N4V_d5e352
4. Czynniki klimatotwórcze
Klimat jest ogółem zjawisk pogodowych na danym obszarze, ustalanym na podstawie obserwacji prowadzonych w okresie nie krótszym niż 30 lat. Na kuli ziemskiej jest on silnie zróżnicowany. Wyróżniono 3 grupy czynników klimatotwórczych różnicujące klimat naszej planety: czynniki strefowe, zależne od szerokości geograficznej (globalna cyrkulacja atmosfery, nasłonecznienie), czynniki astrefowe (rozkład lądów i mórz, prądy morskie i oceaniczne, wysokość nad poziomem morza i rzeźba terenu) oraz czynniki wynikające z działalności człowieka.
RBeRN5Ago0xUl1
inQqwm6N4V_d5e385
5. Strefy klimatyczne świata
Klimat na kuli ziemskiej jest bardzo zróżnicowany. Trudno znaleźć obszary, na których byłby identyczny. Wyznaczono jednak strefy klimatyczne. Najczęściej stosuje się podział na 5 stref klimatycznych. Są to występujące na obu półkulach:
strefa klimatów równikowych – średnie miesięczne temperatury wahają się od 24°C do 28°C; ruchy wstępujące wilgotnego powietrza prowadzą do wysokich opadów występujących w godzinach popołudniowych i nasilających się w czasie wiosennego i jesiennego zenitalnego górowania Słońca; wysoka wilgotność powietrza i zachmurzenia utrudniają utratę ciepła przez powierzchnię Ziemi, stąd niewielkie amplitudy temperatury; roczne amplitudy na nizinach nie przekraczają 5°C;
strefa klimatów zwrotnikowych – pogoda kształtowana jest przez suche i gorące masy powietrza zwrotnikowego; temperatury są wysokie; średnia temperatura najchłodniejszego miesiąca wynosi powyżej 10°C; w strefie tej występują duże dobowe amplitudy temperatury powietrza; przeważają układy wysokiego ciśnienia i ruchy zstępujące powietrza, co powoduje inwersyjny rozkład temperatur, który hamuje rozwój konwekcji, zachmurzenia i opadów; temperatury w ciągu dnia są bardzo wysokie – najwyższe na całej kuli ziemskiej; w nocy następuje silne wychłodzenie; średnie roczne temperatury powietrza wynoszą 24–27°C;
strefa klimatów podzwrotnikowych – klimat tej strefy tworzony jest przez powietrze zwrotnikowe latem i polarne zimą; lata są słoneczne, gorące bez opadów, zimy łagodne, bez mrozu i śniegu; średnia temperatura roczna powyżej 10°C, a temperatura najchłodniejszego miesiąca wynosi 0–10°C;
strefa klimatów umiarkowanych (ciepła i chłodna) – klimaty tej strefy są wynikiem cyrkulacji zachodniej pod wpływem polarnych, arktycznych i zwrotnikowych mas powietrza; występują częste zmiany pogody, układy niskiego ciśnienia; roczna suma opadów – 700 mm; średnia roczna temperatura powietrza – od 0°C do 10°C; występują cztery pory roku, w odmianie ciepłej krótka i chłodna zima, a w odmianie chłodnej zima dłuższa i mroźna;
strefa klimatów okołobiegunowych – klimat kształtowany jest pod wpływem różnic w nasłonecznieniu i oświetleniu letniego długiego dnia polarnego i długiej zimowej nocy polarnej; przeważają opady śniegu i są niewielkie; średnia roczna temperatura powietrza poniżej 0°C.
W poszczególnych strefach klimatycznych Ziemi występują typy klimatu z przewagą cech morskich (oceanicznych), z cechami kontynentalnymi i przejściowymi, bardziej wilgotne, suche lub skrajnie suche. Wyróżniane są też klimaty astrefowe. Najważniejsze z nich to klimaty górskie i monsunowe.
RC46OoygtzMlF1
inQqwm6N4V_d5e435
6. Wpływ klimatu na bioróżnorodność i zróżnicowanie gleb
Strefy oświetlenia Ziemi zadecydowały o wyodrębnieniu stref klimatycznych, które z kolei wpłynęły na tworzenie stref roślinnych (las równikowy, sawanna, gorące pustynie i półpustynie, stepy i chłodne pustynie, lasy liściaste i mieszane, tajga, tundra), a te na powstanie stref glebowych. Na Ziemi można zatem wyróżnić strefy klimatyczno‑roślinno‑glebowe.
R1Qn0Qm6cY1eO1
R2HzIZn8t1JL91
inQqwm6N4V_d5e468
7. Wody na Ziemi
Woda jest niezbędna do życia wszystkich organizmów naszej planety. Zdecydowana większość jej zasobów znajduje się w oceanach i morzach. Są one jednak rozmieszczone bardzo nierównomiernie. Wszechocean to obszar wszystkich oceanów i mórz. Istnieją 4 oceany: Ocean Spokojny (Pacyfik), Ocean Atlantycki, Ocean Indyjski i Arktyczny. Rzeki to wody płynące po powierzchni Ziemi. Jeziora to naturalne, śródlądowe, pozbawione bezpośredniego kontaktu z morzem zagłębienia terenu wypełnione wodą. Znacznie więcej wody niż w jeziorach i rzekach znajduje się w porach i szczelinach skał. Są to wody podziemne.
Omów mechanizm powstawania wiatru. Wymień przykłady wiatrów stałych i powiedz, do jakiego rodzaju wiatrów zaliczamy bryzę.
Wyszukaj w „Atlasie chmur” i opisz następujące rodzaje chmur: cumulus, cirrus, cumulonimbus, stratus.
RRg5Hwvjwdtaw1
RqSkODnUfyCtf1
RkkHtN1QZ3rBF1
RQfdfOEUTaHIr1
R1TWe1kCno8hR1
R2NSAE7h09rob1
R17Z7Kohvbm8M1
RtHrPk1TwFxEO1
R1Rjdls7Vsc7g1
Wyjaśnij, co to są: śnieg, rosa, grad, szron i szadź. Wskaż je na poniższych ilustracjach.
RZ7RUnkdc3N1K1
R1M8ogryMl7vp1
RBAMzpKEfXpFm1
R1MDc6eGVm3Kb1
R1MiQyoRfbyWR1
Wymień czynniki klimatotwórcze:
strefowe,
astrefowe.
Wymień po trzy przykłady gleb strefowych i astrefowych.
Czytam i interpretuję
Na podstawie przedstawionego schematu omów budowę atmosfery.
RgpyarTGkkMso1
Opisz cyrkulację atmosferyczną w strefie międzyzwrotnikowej.
RPccaPrBZ7Z7x1
Wskaż obszary o największych rocznych amplitudach temperatury na Ziemi. Wyjaśnij przyczyny tak dużych różnic temperatury w ciągu roku w tych miejscach.
R1KueUnhrZkcR1
Wskaż obszary o najwyższych i najniższych sumach opadów na Ziemi. Do wskazanych obszarów przyporządkuj przyczyny występowania lub braku opadów (ogólna cyrkulacja atmosfery, szerokość geograficzna, cyrkulacja monsunowa, ukształtowanie terenu, bliskość wielkich zbiorników wodnych, prądy morskie i oceaniczne).
RfcMaqH0FRZrG1
Do podanych opisów przyporządkuj strefę klimatyczną.
A. Występują bardzo duże dobowe i roczne amplitudy temperatury, małe lub bardzo małe opady. B. Przez cały rok temperatura przekracza 20°C, wysokie opady występują niemal codziennie przez cały rok. C. Średnia roczna temperatura spada znacznie poniżej 0°C, występują niewielkie opady (głównie śniegu). a. strefa okołobiegunowa b. strefa umiarkowana c. strefa podzwrotnikowa d. strefa zwrotnikowa e. strefa równikowa
Nazwij widoczne na fotografiach formacje roślinne.
RCk4kntNDfPi31
RjBkW876L4opb1
R127zQkic1r8L1
R1EvyYEsV5WRK1
R3aCHinKQxcQF1
Rozpoznaj na schemacie zaznaczone literami elementy.
R1aJjFPjID2Z11
Na podstawie fragmentu mapy rozpoznaj typ morza i opisz go.
RFOmkGCe8C3Vc1
R1NVVXSfKYcEe1
R9OyCMgYH59fR1
R12WxZTRRuWBw1
R11egj6WXIrb71
Rozwiązuję problemy
Uzupełnij schemat powstawania monsunu. W odpowiednie miejsca wpisz nazwy ośrodków barycznych. Objaśnij mechanizm powstawania monsunu zimowego i letniego.
R3aKLi2RXYOz91
Uzupełnij schemat powstawania bryzy. W odpowiednie miejsca wstaw symbole ośrodków barycznych. Objaśnij mechanizm powstawania bryzy dziennej i nocnej.
RScpSJcmucvPG1
Wyjaśnij, dlaczego w Azji Południowo‑Wschodniej występują bardzo wysokie opady, pomimo że obszar ten leży w strefie klimatów zwrotnikowych.
Oblicz temperaturę powierza w Karpaczu Dolnym (480 m n.p.m.), gdy na Śnieżce (1602 m n.p.m.) temperatura powierza wynosi 5°C.
Przedstawione klimatogramy przyporządkuj do stref klimatycznych i na przykładzie tych klimatogramów opisz charakterystyczne cechy klimatu występującego w danym miejscu strefy klimatycznej.
R1Y3b4JpYQuST1
Na podstawie dostępnych map uzupełnij tabelę, wybierając z listy formację roślinną pasującą do danego miejsca. W ostatniej kolumnie uzupełnij z listy czynnik wpływający na zmiany w roślinności, która została wymieniona w danym wierszu tabeli. Po uzupełnieniu tabeli pomyśl i odpowiedz, dla jakich klimatów charakterystyczne są dane rodzaje roślinności.
Rj31nicBBawNk1
inQqwm6N4V_d5e688
Projekt badawczy
Projekt badawczy – miejska wyspa ciepła
Autor: Beata Sienkiewicz
Tytuł projektu
Miejska wyspa ciepła
Temat projektu
Wzrost temperatury powietrza wraz ze zbliżaniem się do centrum miasta
Badana hipoteza
Temperatura w centrum miasta jest wyższa niż na jego obrzeżach
Materiały źródłowe
Dział: III. Klimat i wody na Ziemi Lekcja: Czynniki klimatotwórczeiV9fie2VPXCzynniki klimatotwórcze
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Dokonać pomiaru temperatury powietrza w różnych częściach miasta
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Dokonać wyboru 3‑4 miejsc w różnych odległościach od centrum miasta; ustalić wysokość, na której mierzona będzie temperatura
Co będę obserwować (mierzyć)?
Minimum raz dziennie o ustalonej przez grupę godzinie należy termometrem zewnętrznym dokonywać pomiaru temperatury powietrza
Czas trwania (ile czasu potrzeba, by wykonać projekt)
Minimum 7 dni
Wyniki i wnioski z projektu badawczego
Rxfl0z0IF0RPG1
inQqwm6N4V_d5e726
Test sprawdzający do działu III. Klimat i wody na Ziemi