RvrtqFZrw1ijv
Zdjęcie przedstawia brązowy sznur spleciony i uformowany w kształt serca. Sznur ułożony jest na ciemnobrązowych deskach. W tle znajduje się rozmyta zieleń.

Kochać – jak to łatwo powiedzieć

Symbol miłości
Źródło: pexels, domena publiczna.
Twoje cele
  • zapoznasz się z różnymi przykładami bohaterów literackich, którzy doświadczyli nieszczęśliwej miłości,

  • zredagujesz monolog oraz dialog,

  • wzbogacisz słownictwo, poznając związki frazeologiczne związane z miłością,

  • zgromadzisz synonimy oraz antonimy do słowa „miłość”.

Człowiek przez całe swoje życie doświadcza miłości. „Poznawanie” tego uczucia rozpoczyna się w dzieciństwie, kiedy to miłością obdarzają nas rodzice, rodzeństwo, dziadkowie itp. Z czasem jednak uświadamiamy sobie, że można darzyć miłością także osoby, które nie są z nami spokrewnione i odkrywamy nowy typ tego uczucia. Często swoje uczucia przeżywamy w tajemnicy przed innymi, nie wiemy, jak je okazać i trudno nam o nich rozmawiać. Niestety, nie ma uniwersalnej rady dla osoby zakochanej. Warto jednak mówić innym o swoich uczuciach, ponieważ dzięki temu łatwiej można sobie z nimi poradzić.

Więcej informacji znajdziesz w lekcji: Próżne staraniaP1BRzvdOhPróżne starania.

Zapoznaj się z prezentacją pt. „Bohaterowie literaccy i ich miłosne rozczarowania”, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R1WTStvPyDAOM
1
RoTs2laRt4X5R
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Bohaterowie literaccy i ich miłosne rozczarowania.

R1N4c9KAGjsmV
1
R1Z2Y8rCECYrF
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Rozczarowania miłosne lub niespełniona miłość bohaterów literackich to częsty motyw w literaturze. W wielu przypadkach zakochani nieświadomie doprowadzają do swojej zguby lub nawet śmierci.

RNQNS5aYdGq75
1
R1JGDxaU0P9gd
Film przedstawia żółte narcyzy, które ruszają się po wpływem powiewu wiatru. Na filmie pojawia się tekst: “Przykładem miłosnego rozczarowania jest historia Narcyza i Echa. Nimfa została odrzucona przez ukochanego i spędziła resztę swojego życia w samotności”.
1

Motyw zawodu miłosnego obecny jest w mitologii greckiej. Przykładem jest mit o Narcyzie i Echo. Młodzieniec zakochał się we własnym odbiciu i odrzucał wszelkie propozycje ze stron kobiet i nimf. Jedna z nich, Echo, po odmowie ukochanego pogrążyła się w rozpaczy i resztę swojego życia spędziła na samotnych wędrówkach po wąwozach.

RV71DtJBQTPnK
1
RtmaCopYWN1hS
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

O miłosnym rozczarowaniu jest mowa w „Podaniu o Kunegundzie”. Tytułowa bohaterka była bezwzględną i oziębłą kobietą. Odtrącała wszystkich, którzy starali się o jej względy, wysyłając ich na pewną śmierć. W jednym z rycerzy się jednak zakochała. On, przeszedłszy zwycięsko próbę, odrzucił uczucie Kunegundy w ramach kary za jej wcześniejszą postawę.

RaEeLwqmuhjx1
1
RfuB5vz7yA8B4
Źródło: August Spieß, Śmierć Izoldy, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Nieszczęśliwa miłość jest tematem utworu „Dzieje Tristana i Izoldy”. Tytułowi bohaterowie zakochują się w sobie przez przypadek – obydwoje wypijają napój miłosny, który był zarezerwowany dla Izoldy i jej przyszłego męża, króla Kornwalii. Od tego momentu nie mogą przestać o sobie myśleć, a wszelkie próby rozdzielenia kochanków kończą się niepowodzeniem. Historia Tristana i Izoldy kończy się śmiercią zakochanych.

R3hzIDQZB6drt
1
RpGNLEZg1tAoh
Film przedstawia dwie kartki papieru postrzępione na końcach. Są one zapisane czarnym, ozdobnym pismem. Na kartkach leżą dwa pierścionki oraz fioletowy kamień. Z lewej strony widoczny jest bukiet kwiatów złożony z pomarańczowych, białych, różowych oraz fioletowych kwiatów. Na ekranie pojawia się tekst: “Uczucia, które żywi tytułowy bohater powieści „Cierpienia młodego Wertera” do ukochanej Loty nie pozwalają mu na normalne funkcjonowanie i sprawiają, że mężczyzna zdecydował się targnąć na swoje życie”.
1

Rozczarowanie miłosne przeżywa także tytułowy bohater powieści Johanna Wolfganga Goethego [czyt. johana wolfganga getego] pod tytułem „Cierpienia młodego Wertera”. Historię swojego życia mężczyzna opisuje w listach do ukochanej. Przebywając na wsi, poznaje Lotę, w której zakochuje się bez wzajemności. Spędza z nią każdą wolną chwilę, żywiąc nadzieję na związek. Jego nadzieje kończą się jednak rozczarowaniem - kobieta jest bowiem zaręczona z Albertem. Tytułowy Werter pogrąża się w coraz większej rozpaczy z powodu nieodwzajemnionej miłości i w ostateczności decyduje się na odebranie sobie życia.

RfSkSf9VCbJM7
1
RT2P0iNZVfnw3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Nieszczęśliwa miłość, z którą związane jest rozczarowanie, występuje również w „Lalce” Bolesława Prusa. Główny bohater powieści, Stanisław Wokulski, zakochuje się w Izabeli Łęckiej, która nie odwzajemnia jego uczuć. Mężczyzna decyduje się na wiele wyrzeczeń, jednak kobieta przy każdej możliwej okazji lekceważy go i okazuje mu jedynie obojętność oraz oschłość. Wokulski idealizuje swoją ukochaną i pomimo wielu upokorzeń wciąż próbuje zdobyć przychylność Łęckiej. Jego dążenia jednak prowadzą go do zguby.

RAxYhZ0nHyH5i
1
R18nVW304GI2k
Film przedstawia gałązki wierzby, które poruszają się pod wpływem wiatru. Tło jest zamazane, przeważają odcienie zieleni. Na filmie pojawia się napis: „W „Balladynie” Juliusza Słowackiego bezgraniczna miłość Goplany doprowadza do śmierci jej ukochanego Grabca”.
1

Omawiany motyw występuje także w dramacie Juliusza Słowackiego pod tytułem „Balladyna”. Pani jeziora Gopło, Goplana, zakochuje się w Grabcu. Mężczyzna jednak nie odwzajemnia uczuć kobiety, gdyż zakochany jest w tytułowej Balladynie. Goplana, owładnięta uczuciem zazdrości, zamienia Grabca w wierzbę płaczącą. Mężczyźnie udaje się jednak namówić kobietę, aby ta zamieniła go w króla dzwonkowego. W swym przebraniu trafia na dwór królewski, gdzie zostaje zamordowany. Targana rozpaczą i wyrzutami sumienia Goplana postanawia opuścić swoje królestwo i odlatuje na północ z kluczem żurawi.

RIlbdhxDDv5v7
1
RuRsY7k4nO2Fp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Motyw nieodwzajemnionej miłości i towarzyszącego jej rozczarowania możemy odnaleźć również w powieści Małgorzaty Musierowicz „Opium w rosole”. Janina Krechowicz jest bez wzajemności zakochana w Maćku Ogorzałce. On nie zauważa jej uczucia, gdyż zaślepiony jest urodą innej dziewczyny.

REczU943R5D6Y
1
R1Bsq1J81SsWX
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Przedstawione przykłady dowodzą, że miłość jest uczuciem bardzo złożonym. Rozczarowania z nią związane są zatem nieuniknione. Literatura pozwala nam przeżywać je razem z bohaterami, dzięki czemu nie czujemy się osamotnieni. Pamiętajmy, aby czerpać cenną wiedzę z doświadczenia, jakim jest miłość, ponieważ to dzięki niej żyjemy pełnią życia.

Głośność lektora
Głośność muzyki
1
Polecenie 1

Podaj inny tekst kultury, w którym została przedstawiona nieszczęśliwa historia miłosna.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Nazwij uczucia, jakie mogą odczuwać osoby, które doświadczyły rozczarowania miłosnego.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zastanów się i odpowiedz, czy istnieje miłość od pierwszego wejrzenia. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść

Zapoznaj się z piosenką, a następnie wykonaj polecenia.

RVC4DLQl5lMc9
Nagranie piosenki na podstawie wiersza Adama Asynka Między nami nic nie było: Między nami nic nie było! Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych!Nic nas z sobą nie łączyło — Prócz wiosennych marzeń zdradnych; Prócz tych woni, barw i blasków,Unoszących się w przestrzeni; Prócz szumiących śpiewem lasków I tej świeżej łąk zieleni; Prócz tych kaskad i potoków, Zraszających każdy parów, Prócz girlandy tęcz, obłoków, Prócz natury słodkich czarów; Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów, Z których serce zachwyt piło; Prócz pierwiosnków i powojów,— Między nami nic nie było!

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.

Adam Asnyk Między nami nic nie było

Między nami nic nie było!
Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych!
Nic nas z sobą nie łączyło —
Prócz wiosennych marzeń zdradnych;

Prócz tych woni, barw i blasków,
Unoszących się w przestrzeni;
Prócz szumiących śpiewem lasków
I tej świeżej łąk zieleni;

Prócz tych kaskad i potoków,
Zraszających każdy parów,
Prócz girlandy tęcz, obłoków,
Prócz natury słodkich czarów;

Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
Z których serce zachwyt piło;
Prócz pierwiosnków i powojów,—
Między nami nic nie było!

1 Źródło: Adam Asnyk, Między nami nic nie było, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/miedzy-nami-nic-nie-bylo.html [dostęp 3.02.2023].
1
Polecenie 4

Opisz wrażenia, jakie wzbudza w tobie piosenka Między nami nic nie było.

Opisz wrażenia, jakie wzbudza w tobie utwór Między nami nic nie było.

uzupełnij treść
Polecenie 5
RtZjPB8liodxl
Narysuj ilustrację do piosenki Między nami nic nie było. Skorzystaj ze szkicownika.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Streść w kilku zdaniach utwór Między nami nic nie było.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Wymień trzy piosenki o miłości, które wzbudzają w tobie najwięcej emocji.

Wymień tytuły trzech piosenek o miłości, których teksty wzbudzają w tobie najwięcej emocji.

uzupełnij treść
Per

Zapoznaj się z tekstem Pera NilssonaPerPera Nilssona pod tytułem Zakochałem się w Milenie, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Zakochałem się w Milenie
Per Nilsson Zakochałem się w Milenie

Zakochałem się w Milenie.

Milena chodzi do mojej klasy. Jej oczy to dwa czarne słońca. Jednak te oczy mnie nie widzą. Nie istnieję dla niej. A tego właśnie pragnę najbardziej na świecie: żeby Milena mnie zauważyła.

W niedzielę po południu siedziałem w swoim pokoju, rozmyślając o Milenie, kiedy mama zawołała z kuchni:

– Dawidzie, możesz wyjść na spacer z Busią? Musi się załatwić.

– Nie mam czasu! – odkrzyknąłem. – We wtorek mamy sprawdzian z geografii. […] Mam mnóstwo nauki…

– Aha – westchnęła mama.

To była po części prawda. Faktycznie mieliśmy sprawdzian. Tylko że wcale nie zamierzałem wkuwać niczego o Gotlandii i OlandiiGotlandia i OlandiaGotlandii i Olandii , o nie. Chciałem jedynie w spokoju pomyśleć o Milenie.

Na samą myśl o niej robiło mi się jednocześnie zimno i gorąco. Jak zwykle. Postanowiłem: przed końcem tygodnia porozmawiam z Mileną. Sprawię, że zwróci na mnie uwagę. Jakoś to zrobię. Ale jak?

Skrob, skrob, skrob w drzwi.

Otworzyłem, a tam oczywiście siedziała Busia. Wlepiła we mnie pełen nadziei wzrok.

– Niestety – westchnąłem, kucając przy niej. – Nie mam czasu z tobą wyjść. […] Ja muszę się nad czymś zastanowić.

Busia zrozumiała. Ona wszystko rozumie. Polizała mnie po nosie i podreptała z powrotem.

Po chwili usłyszałem trzaśnięcie drzwi. I bardzo dobrze, bo potrzebowałem spokoju, żeby się porządnie namyślić. Miałem pewien plan: jeśli ją rozweselę, jeśli sprawię, że się roześmieje, wtedy mnie dostrzeże.

Milena o oczach jak dwa czarne słońca.

Zakochalem sie_w Milenie Źródło: Per Nilsson, Zakochałem się w Milenie, tłum. Marta Rey-Radlińska, Poznań 2016, s. 7–9.
1
Ćwiczenie 1

Określ narratora i typ narracji we fragmencie tekstu Zakochałem się w Milenie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego Dawid nazywa ukochaną „Mileną o oczach jak dwa czarne słońca”. Nazwij środki stylistyczne, który zostały zastosowane w tej wypowiedzi.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Ułóż dialog, który Dawid mógłby przeprowadzić z Mileną, gdyby udało mu się zwrócić uwagę dziewczynki.

uzupełnij treść
R1MpzXk7VDKKA
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe wyjaśnienie związku frazeologicznego „dać komuś kosza”. Możliwe odpowiedzi: 1. dać komuś koszyk np. wiklinowy, 2. dać komuś drugą szansę, 3. przyjąć czyjąś propozycję
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LCNNZV5o7JK
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CvoDiLlbzcA
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8gj0e9XNOBdD
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z tekstem wiersza Andrzeja Bursy Jedenastoletni zakochany zamieszczonym poniżej, a następnie wykonaj ćwiczenia z nim związane.

Jedenastoletni zakochanyAndrzej Bursa
Andrzej Bursa Jedenastoletni zakochany

Beksa płaksa…
Dlaczego płaczesz?
Moja miła wyjechała daleko
I już więcej jej nie zobaczę…
A ile ty masz lat?
Jedenaście…
Fe taki duży i płacze
Ja nie płaczę nigdy proszę pana
Ani gdy stłukę kolano
I w skórę umiem brać bohatersko
Tylko dziś mnie bardzo boli serce
Masz czas jeszcze na rozterki duszy
Ja wiem proszę pana
Jesteś za duży żeby płakać
A za mały żeby kochać
Więc się błąkam po oziębłym globieglobglobie
Wielkie dziury obnosząc w pończochachpończochapończochach
I czerwone odstające uszy.

Jedenastoletni_zakochany Źródło: Andrzej Bursa, Jedenastoletni zakochany, [w:] tegoż, Wiersze, Toruń 1993, s. 130.
ReDzgoP9qAt4E
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.. Wiersz jest biały, ponieważ nie zawiera rymów.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Wiersz jest dialogiem prowadzonym między bohaterami lirycznymi.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Podmiotem lirycznym w wierszu jest jedenastoletni chłopiec.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Słowa: „dziś mnie bardzo boli serce” mają na celu wzbudzenie litości.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Cierpienie chłopca spowodowane jest rozstaniem z ukochaną.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Dorosły rozumie chłopca.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Fe1aSXMayZ1
Ćwiczenie 8
Dopasuj znaczenia do przenośni opisujących nieodwzajemnioną miłość. Zwróć uwagę, że podanych znaczeń jest więcej i nie wszystkie są prawidłowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUEA1tJ9lTEFn
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 8

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której uzasadnisz, że każdy wiek jest dobry, aby płakać i kochać.

uzupełnij treść
1
Polecenie 9

Zredaguj list, w którym pocieszysz wybranego bohatera literackiego doświadczającego rozczarowania miłosnego. Pamiętaj o stronie formalnej listu.

uzupełnij treść

Słownik

Gotlandia i Olandia
Gotlandia i Olandia

wyspy należące do Szwecji

glob
glob

Ziemia

metaforyczny
metaforyczny

wyrażony za pomocą metafory (przenośni)

pończocha
pończocha

część ubrania osłaniająca nogę wraz ze stopą, ściśle przylegająca do ciała, obecnie noszona głównie przez kobiety, występująca w parze

Notatki ucznia

R1PdflcpNMThZ
(Uzupełnij).

Bibliografia

Kopaliński W., (2006), Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.

Kozicka D., (2004), Słownik bohaterów literackich, Bielsko‑Biała: Wydawnictwo Park.

Ratajczak W.,(2006), Słownik motywów literackich, Poznań: Wydawnictwo NAKOM.