E-materiały do kształcenia zawodowego

Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza — Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Kolejowe obiekty inżynierskie cz. I

WYCIECZKA WIRTUALNA

1

Spis treści

2
1
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do wycieczki wirtualnej

Po lewej stronie ekranu znajduje się żółty znacznik, który stanowi rozwijane menu. Dowiesz się z niego, które jeszcze elementy możesz obejrzeć na danym slajdzie.

R1AmVqhrilZBh
Przykładowy ekran z żółtym znacznikiem w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przytrzymaj lewy przycisk myszki, żeby swobodnie poruszać się po obecnym slajdzie. Znajdziesz na nim kilka znaczników:

  • Żółta strzałka - idź do przodu,

  • Zielona strzałka - cofnij się,

  • Czerwona strzałka - widok z lotu ptaka.

Rkpg60NHq4v6h
Przykładowy ekran w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Żółty wykrzyknik oznacza miejsce z informacją:

RlKwxXqAfSze8
Przykładowy ekran z informacją w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij na znacznik żółtego X, żeby zamknąć informację i przejść do ekranu ze znacznikami ruchu.

Możesz swobodnie poruszać się między wirtualnymi spacerami. Wystarczy, że przesuniesz ekran w dół i otworzysz kolejny spacer naciskając znacznik startu:

R2SDyZpgCwbWE
Przykładowy ekran startowy wycieczki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Lewym przyciskiem myszy naciśnij znacznik znajdujący się na samym dole ekranu, żeby przejść do następnej zakładki z innymi wirtualnymi spacerami.

RrLnjOlHLdtqp
Przykładowy przycisk przejścia do następnej strony z wycieczkami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Spacer wirtualny zakończony jest powiązanym ćwiczeniem, do którego dostęp jest bardzo prosty - wystarczy, że jednokrotnie klikniesz lewym przyciskiem myszki na znacznik „Ćwiczenie 4.” w elemencie „Powiązane ćwiczenia”.

R1LV8SnRoivAC
Przykładowe powiązanie ćwiczenia w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kładka dla pieszych

1
RyuZEKgmVRJ4y
Kładka dla pieszych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka wirtualna prezentuje kładkę dla pieszych w Km 14,847 L025 w stacji Łódź Olechów.

Kładka dla pieszych jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie nad linią kolejową lub inną przeszkodą ciągu ruchu pieszych lub ruchu pieszo‑rowerowego. Głównymi elementami konstrukcyjnymi kładki dla pieszych są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą, jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory. Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:

  • dźwigarów głównych,

  • pomostu,

  • stężeń,

  • łożysk.
    Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu, takie jak bariery czy balustrady.
    Pomost, budowany na przykład z płyt żelbetowych, wyposażany jest w barierki ochronne oraz oświetlenie nocne. Na obu końcach pomostu znajdują się schody, umożliwiające wejście i zejście z kładki dla pieszych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Ściana oporowa

Rnf96G4dtyCR11
1
Rk9IYYxDViNK4
Ściana oporowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ściana oporowa jest to obiekt inżynieryjny mający na celu zabezpieczenie skarp nasypu lub przekopu linii kolejowej. Przede wszystkim służy do powstrzymywania przed poziomym parciem gruntu pochodzącym od wysokiego nasypu przed nią podtrzymywanego.

Ścianą oporową można nazwać obiekt, którego widoczna powierzchnia jest równa lub większa od dwudziestu metrów kwadratowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Tunel liniowy

Dokładny rodzaj konstrukcji: konstrukcja szczelinowa, płyta monolityczna, żelbetowa

1
R1MiaCJvjfAN41
Tunel liniowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tunel liniowy to budowla inżynieryjna umożliwiająca przeprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu.

Konstrukcja tunelu składa się z płyty stropowej, ścian bocznych oraz płyty dennej.

Na torze biegnącym tunelem użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej.

Bezpodsypkowa nawierzchnia kolejowa z zastosowaniem systemu EBS (ang. Embedded Block System) firmy Edilon, czyli systemu blokowych podpór szynowych w otulinie.

Elementy konstrukcyjne tunelu wyszczególnione w wycieczce:

  • sztywna sieć trakcyjna z zastosowaniem szynoprzewodu,

  • oświetlenie tunelu,

  • chodnik roboczy,

  • peron stacyjny.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wiadukt masywny

1
RyVuvmUpm9swc
Wiadukt masywny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka wirtualna przedstawia wiadukt masywny w Łodzi znajdujący się na linii kolejowej numer 16 w Km 3,597.

Wiadukt kolejowy jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami terenowymi, czyli na przykład nad suchymi dolinami lub wąwozami, oraz tam, gdzie występuje skrzyżowanie linii kolejowej z drogą samochodową lub linią tramwajową, lub linii kolejowych w dwóch poziomach. Jest to obiekt , który pod co najmniej jednym przęsłem ma szerokość w świetle większą od trzech metrów.

Głównymi elementami konstrukcyjnymi wiaduktu są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.

Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:

  • dźwigarów głównych,

  • pomostu (w skład którego mogą wchodzić płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),

  • stężeń,

  • łożysk.

Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.

Na torze biegnącym po wiadukcie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:

  • na mostownicach,

  • z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Estakada

1
RZqNgsNAuJJbN1
Estakada
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Estakada jest to wieloprzęsłowy obiekt inżynieryjny, umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad terenem zabudowanym lub nad obniżeniem terenu, gdzie zastępuje wysoki gruntowy nasyp. Estakada ze względu na swoją konstrukcję jest podobna do wiaduktu.

Głównymi elementami konstrukcyjnymi estakady są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami).

Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą, jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.

Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:

  • dźwigarów głównych,

  • pomostu (w skład którego mogą wchodzić: płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice, oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),

  • stężeń,

  • łożysk.

Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.

Na torze biegnącym po estakadzie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:

  • na mostownicach,

  • z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Elementy konstrukcyjne estakady wyszczególnione w wycieczce:

  • dźwigary,

  • łożyska,

  • podpory (filary),

  • barierki,

  • fundament,

  • płyta pomostowa,

  • elementy sieci trakcyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przejście pod torami

1
RslugditTBVvS
Przejście pod torami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przejście pod torami jest to obiekt inżynieryjny, którego szerokość w świetle jest większa niż trzy metry. Jest obiektem usytuowanym w obrębie stacji kolejowej lub związanym funkcjonalnie ze stacją albo przystankiem kolejowym. Przejście pod torami umożliwia przeprowadzenie ciągu ruchu pieszych lub ciągu transportu bagaży oraz przesyłek pod linią kolejową.

Elementy przejścia pod torami wyszczególnione w wycieczce:

  • rama monolityczna przejścia pod torami,

  • oświetlenie przejścia pod torami,

  • korytko odwodnienia liniowego,

  • okładzina składająca się z płytek,

  • ścieżka dotykowa ułatwiająca poruszanie się osobom niedowidzącym,

  • poręcz przyschodowa,

  • linia ostrzegawcza,

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia