Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza — Monter nawierzchni kolejowej
Kolejowe obiekty inżynierskie cz. I
WYCIECZKA WIRTUALNA
Spis treści
Kładka dla pieszychKładka dla pieszych
Ściana oporowaŚciana oporowa
Tunel liniowyTunel liniowy
Wiadukt masywnyWiadukt masywny
EstakadaEstakada
Przejście pod toramiPrzejście pod torami
Kładka dla pieszych
Wycieczka wirtualna prezentuje kładkę dla pieszych w Km 14,847 L025 w stacji Łódź Olechów.
Kładka dla pieszych jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie nad linią kolejową lub inną przeszkodą ciągu ruchu pieszych lub ruchu pieszo‑rowerowego. Głównymi elementami konstrukcyjnymi kładki dla pieszych są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą, jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory. Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
dźwigarów głównych,
pomostu,
stężeń,
łożysk.
Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu, takie jak bariery czy balustrady.
Pomost, budowany na przykład z płyt żelbetowych, wyposażany jest w barierki ochronne oraz oświetlenie nocne. Na obu końcach pomostu znajdują się schody, umożliwiające wejście i zejście z kładki dla pieszych.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dtx9kTozh
Ściana oporowa jest to obiekt inżynieryjny mający na celu zabezpieczenie skarp nasypu lub przekopu linii kolejowej. Przede wszystkim służy do powstrzymywania przed poziomym parciem gruntu pochodzącym od wysokiego nasypu przed nią podtrzymywanego.
Ścianą oporową można nazwać obiekt, którego widoczna powierzchnia jest równa lub większa od dwudziestu metrów kwadratowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Tunel liniowy
Dokładny rodzaj konstrukcji: konstrukcja szczelinowa, płyta monolityczna, żelbetowa

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dtx9kTozh
Tunel liniowy to budowla inżynieryjna umożliwiająca przeprowadzenie linii kolejowej pod powierzchnią terenu.
Konstrukcja tunelu składa się z płyty stropowej, ścian bocznych oraz płyty dennej.
Na torze biegnącym tunelem użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej.
Bezpodsypkowa nawierzchnia kolejowa z zastosowaniem systemu EBS (ang. Embedded Block System) firmy Edilon, czyli systemu blokowych podpór szynowych w otulinie.
Elementy konstrukcyjne tunelu wyszczególnione w wycieczce:
sztywna sieć trakcyjna z zastosowaniem szynoprzewodu,
oświetlenie tunelu,
chodnik roboczy,
peron stacyjny.
Wycieczka wirtualna przedstawia wiadukt masywny w Łodzi znajdujący się na linii kolejowej numer 16 w Km 3,597.
Wiadukt kolejowy jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami terenowymi, czyli na przykład nad suchymi dolinami lub wąwozami, oraz tam, gdzie występuje skrzyżowanie linii kolejowej z drogą samochodową lub linią tramwajową, lub linii kolejowych w dwóch poziomach. Jest to obiekt , który pod co najmniej jednym przęsłem ma szerokość w świetle większą od trzech metrów.
Głównymi elementami konstrukcyjnymi wiaduktu są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.
Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
dźwigarów głównych,
pomostu (w skład którego mogą wchodzić płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),
stężeń,
łożysk.
Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.
Na torze biegnącym po wiadukcie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:
na mostownicach,
z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dtx9kTozh
Estakada jest to wieloprzęsłowy obiekt inżynieryjny, umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad terenem zabudowanym lub nad obniżeniem terenu, gdzie zastępuje wysoki gruntowy nasyp. Estakada ze względu na swoją konstrukcję jest podobna do wiaduktu.
Głównymi elementami konstrukcyjnymi estakady są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami).
Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą, jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.
Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
dźwigarów głównych,
pomostu (w skład którego mogą wchodzić: płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice, oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),
stężeń,
łożysk.
Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.
Na torze biegnącym po estakadzie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:
na mostownicach,
z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.
Elementy konstrukcyjne estakady wyszczególnione w wycieczce:
dźwigary,
łożyska,
podpory (filary),
barierki,
fundament,
płyta pomostowa,
elementy sieci trakcyjnej.
Przejście pod torami jest to obiekt inżynieryjny, którego szerokość w świetle jest większa niż trzy metry. Jest obiektem usytuowanym w obrębie stacji kolejowej lub związanym funkcjonalnie ze stacją albo przystankiem kolejowym. Przejście pod torami umożliwia przeprowadzenie ciągu ruchu pieszych lub ciągu transportu bagaży oraz przesyłek pod linią kolejową.
Elementy przejścia pod torami wyszczególnione w wycieczce:
rama monolityczna przejścia pod torami,
oświetlenie przejścia pod torami,
korytko odwodnienia liniowego,
okładzina składająca się z płytek,
ścieżka dotykowa ułatwiająca poruszanie się osobom niedowidzącym,
poręcz przyschodowa,
linia ostrzegawcza,





