E-materiały do kształcenia zawodowego

Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza — Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Kolejowe obiekty inżynierskie cz. II

WYCIECZKA WIRTUALNA

1
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do wycieczki wirtualnej

Po lewej stronie ekranu znajduje się żółty znacznik, który stanowi rozwijane menu. Dowiesz się z niego, które jeszcze elementy możesz obejrzeć na danym slajdzie.

RpAENySabdX67
Przykładowy ekran z żółtym znacznikiem w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przytrzymaj lewy przycisk myszki, żeby swobodnie poruszać się po obecnym slajdzie. Znajdziesz na nim znaczniki:

  • Żółta strzałka - idź do przodu,

R12DWzaHzKX1K
Przykładowy ekran w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Żółty wykrzyknik oznacza miejsce z informacją:

RDKLqKSOOKXz6
Przykładowy ekran z informacją w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij na znacznik żółtego X, żeby zamknąć informację i przejść do ekranu ze znacznikami ruchu.

Możesz swobodnie poruszać się między wirtualnymi spacerami. Wystarczy, że przesuniesz ekran w dół i otworzysz kolejny spacer naciskając znacznik startu:

R1euYZtaUtgvM
Przykładowy ekran startowy wycieczki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Spacer wirtualny zakończony jest powiązanym ćwiczeniem, do którego dostęp jest bardzo prosty - wystarczy, że jednokrotnie klikniesz lewym przyciskiem myszki na znacznik „Ćwiczenie 4.” w elemencie „Powiązane ćwiczenia”.

R1LV8SnRoivAC
Przykładowe powiązanie ćwiczenia w wycieczce
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Spis treści

2

Most

1
R1VsKvtE4k36D
Most
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka interaktywna przedstawia masywny most kolejowy w km 177,139 LK E20 umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad rzeką Rudką.

Most jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami wodnymi jak: rzeki, strumienie, kanały, jeziora, zatoki morskie, zalewy rzeczne, itp. Jest obiektem, który pod co najmniej jednym przęsłem ma szerokość w świetle większą od trzech metrów. Głównymi elementami konstrukcyjnymi mostu są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.

Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:

  • dźwigarów głównych,

  • pomostu (w skład którego mogą wchodzić płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),

  • stężeń, łożysk.

Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.

Na torze biegnącym po moście użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:

  • na mostownicach,

  • z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Elementy konstrukcyjne mostu kolejowego wyszczególnione w wycieczce:

  • balustrady ochronne,

  • chodnik roboczy,

  • tłuczeń kolejowy,

  • szyny UIC60 (60E1),

  • podkłady strunobetonowe,

  • wyloty z drenażu (odwodnienie),

  • dźwigar stalowy,

  • schody służbowe,

  • przyczółek,

  • przęsło,

  • balustrada,

  • obetonowane dźwigary stalowe.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Przepust

1
RxZSQxDAZ3rOk
Przepust
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka wirtualna przedstawia prefabrykowany przepust żelbetowy w km 175,300 LK E20 o długości siedemdziesięciu sześciu i pół metra.

Przepust jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami (na przykład strumieniami, czy kanałami melioracyjnymi, rzadziej nad drogami polnymi czy rurociągami i kablami). Jego szerokość w świetle jest mniejsza lub równa trzy metry.

Na torze biegnącym nad przepustem użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:

  • na mostownicach,

  • z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Elementy konstrukcyjne przepustu wyszczególnione w wycieczce:

  • balustrady z kształtowników,

  • głowica przepustu,

  • skrzydło przepustu (umocnienie skarpy i rowu płytą ażurową),

  • poziome i pionowe światło przepustu wynosi jeden metr,

  • szyny kolejowe,

  • tłuczeń kolejowy,

  • podkłady kolejowe.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Tunel pod torami kolejowymi

1
R1ZiXJOWYyzjN
Tunel pod torami kolejowymi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka interaktywna przedstawia tunel pod wiaduktem kolejowym w km 171,369 LK E20 (ulica Lubelska).

Na torze biegnącym po wiadukcie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:

  • na mostownicach,

  • z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.

Powiązane ćwiczenia