Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza — Monter nawierzchni kolejowej
Kolejowe obiekty inżynierskie cz. II
WYCIECZKA WIRTUALNA
Spis treści
MostMost
PrzepustPrzepust
Tunel pod torami kolejowymiTunel pod torami kolejowymi
Most

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DvqPFBhAI
Wycieczka interaktywna przedstawia masywny most kolejowy w km 177,139 LK E20 umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad rzeką Rudką.
Most jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami wodnymi jak: rzeki, strumienie, kanały, jeziora, zatoki morskie, zalewy rzeczne, itp. Jest obiektem, który pod co najmniej jednym przęsłem ma szerokość w świetle większą od trzech metrów. Głównymi elementami konstrukcyjnymi mostu są przęsła oraz podpory (skrajne nazywa się przyczółkami, pośrednie filarami). Przęsła znajdują się pomiędzy kolejnymi podporami i gwarantują swobodne przemieszczanie się nad przeszkodą jak również przenoszenie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory.
Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
dźwigarów głównych,
pomostu (w skład którego mogą wchodzić płyta pomostowa, poprzecznice, podłużnice oraz mostownice w przypadku obiektów mostowych kolejowych z pomostem otwartym),
stężeń, łożysk.
Nie w każdym przęśle obiektu mostowego kolejowego znajdują się wszystkie powyższe elementy. Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.
Na torze biegnącym po moście użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:
na mostownicach,
z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.
Elementy konstrukcyjne mostu kolejowego wyszczególnione w wycieczce:
balustrady ochronne,
chodnik roboczy,
tłuczeń kolejowy,
szyny UIC60 (60E1),
podkłady strunobetonowe,
wyloty z drenażu (odwodnienie),
dźwigar stalowy,
schody służbowe,
przyczółek,
przęsło,
balustrada,
obetonowane dźwigary stalowe.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DvqPFBhAI
Wycieczka wirtualna przedstawia prefabrykowany przepust żelbetowy w km 175,300 LK E20 o długości siedemdziesięciu sześciu i pół metra.
Przepust jest to obiekt inżynieryjny umożliwiający przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami (na przykład strumieniami, czy kanałami melioracyjnymi, rzadziej nad drogami polnymi czy rurociągami i kablami). Jego szerokość w świetle jest mniejsza lub równa trzy metry.
Na torze biegnącym nad przepustem użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:
na mostownicach,
z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.
Elementy konstrukcyjne przepustu wyszczególnione w wycieczce:
balustrady z kształtowników,
głowica przepustu,
skrzydło przepustu (umocnienie skarpy i rowu płytą ażurową),
poziome i pionowe światło przepustu wynosi jeden metr,
szyny kolejowe,
tłuczeń kolejowy,
podkłady kolejowe.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DvqPFBhAI
Wycieczka interaktywna przedstawia tunel pod wiaduktem kolejowym w km 171,369 LK E20 (ulica Lubelska).
Na torze biegnącym po wiadukcie użyta została tradycyjna nawierzchnia kolejowa na podkładach i podsypce tłuczniowej. Inne dopuszczalne sposoby ułożenia nawierzchni torowej na obiektach inżynieryjnych:
na mostownicach,
z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji obiektu.




