Kolory, które znaczą najwięcej
Przypomnij sobie, jakie symbole narodowe znajdują się na strojach sportowców? Wybierz dowolną dyscyplinę (piłka nożna, siatkowa, lekkoatletyka, skoki narciarskie…) i wymień elementy narodowe stroju.
Porozmawiajcie o tym, co symbolizują polskie barwy narodowe, a następnie zapiszcie swoje propozycje.
Przeczytaj wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i zwróć uwagę na określenia barw.
Barwy narodoweBiało‑krwawy,
Krwawo‑biały, lniany
Opatrunku, który zwiesz się: sztandar,
Coś się z wielkim krwotokiem uporał!
Wiatr rozwija ten dokument rany,
Wznosi w górę bohaterski bandaż,
Tę pamiątkę,
Ten długI ten morałmorał.
Zaznacz w tekście kolorem wszystkie epitety, jakimi opisano polski sztandar. Który epitet wydał ci się niezwykły? Do jakiego symbolu się odwołuje?
Wyjaśnij, na jakim skojarzeniu został oparty wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Wyjaśnij, z jakim „krwotokiem” uporał się polski sztandar. Do jakich wydarzeń nawiązuje poetka? Przedstaw swoje wnioski pozostałym uczniom.
Czego pamiątką jest „bohaterski bandaż”? Porozmawiajcie na ten temat, a potem wskażcie na mapie Europy kilka miejsc ważnych bitew, w których brali udział Polacy. Możecie potrzebne informacje wyszukać w internecie. Porównajcie swoje odpowiedzi z innymi.
Sformułuj i zapisz morał, który wynika z „bohaterskiego bandaża”.