E-materiały do kształcenia zawodowego

Przychodzi pacjent do apteki

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Komunikacja z pacjentem

SEKWENCJE FILMOWE

1

Spis treści

2

Określenie nazwy zawodu oraz kompetencji technika farmaceutycznego

Na podstawie Dz. U. 2019 poz. 991; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego: technik farmaceutyczny wykonuje prace związane ze sporządzaniem, wytwarzaniem i analizą produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz prowadzeniem obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diet, środkami spożywczymi i innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece.

Technik farmaceutyczny obsługuje pacjentów apteki, co wiąże się z koniecznością posiadania określonych kompetencji psychospołecznych, obejmujących m.in. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu, skuteczne komunikowanie się oraz konstruktywne radzenie sobie ze stresem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Komunikacja werbalna w ramach realizacji zadań zawodowych

R6NDJuOCC5EZ8
Film nawiązujący do treści materiału
Protokół SCHOLAR‑MAC: struktura wywiadu i przykładowe pytania, źródło: Buring SM, Kirby J, Conrad WF., A structured approach for teaching students to counsel self‑care patients, American Journal of Pharmaceutical Education, 2007 Feb 15;71(1):8. doi: 10.5688/aj710108, PUBMed

Nazwa angielska

Nazwa polska

Przykładowe pytania

Symptoms

Symptomy

Jakie symptomy wywołały niepokój/obawy pacjenta?

Characteristics

Charakterystyka

Jak uciążliwe są symptomy?
Czy symptomy zmieniają się w czasie?
W jakim stopniu symptomy wpływają na zdolność pacjenta do wykonywania codziennych czynności?

History

Historia

Czy objawy doświadczane obecnie występowały już w przeszłości?
W jaki sposób pacjent radził sobie z objawami?
Jaki był rezultat stosowanego wcześniej leczenia?

Onset

Początek wystąpienia objawów – od czego się zaczęło?

Kiedy pojawił się problem?
Jak często występują objawy?
Jak długo utrzymują się objawy?

Location

Lokalizacja

W jakiej części ciała występują objawy?

Aggravating factors

Czynniki nasilające

Co powoduje nasilenie objawów (jedzenie, aktywność, leki, pozycja, inne czynniki)?

Remitting factors

Czynniki remisji

Co powoduje wyciszenie/ustąpienie objawów (jedzenie, aktywność, leki, pozycja)?

Medications

Leki

Na receptę/bez recepty

Allergies

Alergie

Na leki i inne substancje

Conditions

Warunki

Choroby współistniejące

RMW5jcQYHqqB01
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, co oznacza pojęcie czynniki remisji objawów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Metody aktywnego słuchania i komunikacja niewerbalna w ramach realizacji zadań zawodowych

R6x5oat1BuzC7
Film nawiązujący do treści materiału
R9xyP4HRmD99H2
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, co oznacza pojęcie parafrazowanie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Błędy komunikacyjne popełniane w ramach realizacji zadań zawodowych

R1GFKmAu6jk33
Film nawiązujący do treści materiału
RGAYYcJ6gl1pW1
Ćwiczenie 3
Przekazywanie sprzecznych komunikatów stanowi barierę komunikacyjną. Wskaż prawdziwe stwierdzenie charakteryzujące ją.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Zasady pracy z pacjentem agresywnym jako element realizacji zadań zawodowych

RX3jZUOdvNTiW
Film nawiązujący do treści materiału
R15INnUoDFpqy2
Ćwiczenie 4
Wskaż jedną z zasad skutecznego radzenia sobie z agresją słowną pacjenta.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia