Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji geografii w klasie III gimnazjum opracowany przez Annę Dziewięcką

z gimnazjum w Woli Jachowej.

Temat: Konsekwencje położenia geograficznego Polski.

Cel ogólny: Zastosowanie zdobytej wiedzy o elementach środowiska naturalnego Polski

w praktyce.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • określa współrzędne geograficzne Polski;

  • oblicza rozciągłość południkową Polski;

  • oblicza wysokość górowania Słońca w różnych porach roku;

  • oblicza różnicę czasu miejscowego;

  • interpretuje dane statystyczne i przedstawia je w formie graficznej;

  • oblicza spadek temperatury wraz z wysokością;

  • analizuje i interpretuje mapy tematyczne.

Metoda: „stacje uczenia się”.

Formy pracy: grupowa.

Środki dydaktyczne: karty pracy, atlasy, mapa fizyczna Polski.

Przebieg zajęć

I) Faza wstępna

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Omawia metodę pracy „stacje uczenia się”:

  • liczba stacji: 6,

  • podział klasy na czteroosobowe zespoły,

  • dowolna kolejność wyboru stacji,

  • czas pracy przy każdej stacji zależy od ucznia,

  • zróżnicowana liczba punktów do zdobycia w każdej stacji (zależy od tego czy wybrana jest wersja łatwiejsza czy trudniejsza).

Numer stacji

Maksymalna liczba punktów

Wersja łatwiejsza

Wersja trudniejsza

I

3 pkt

6 pkt

II

4 pkt

8pkt

III

2 pkt

4 pkt

IV

2 pkt

4 pkt

V

2 pkt

4 pkt

VI

4 pkt

8 pkt

Razem

17 pkt

34 pkt

Nauczyciel dzieli klasę na grupy według własnego uznania lub pozwala uczniom samy dobrać się w zespoły.

II) Faza właściwa

Wędrówka po stacjach:

Na poszczególnych stacjach rozłożone są zadania. Uczniowie otrzymują kartę pracy,

na której zaznaczają wykonanie danego zadania. Nauczyciel informuje uczniów o tym,

co znajduje się na poszczególnych stacjach.

Rozwiązywanie zadań:

Uczniowie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami wybierają stacje

(ze strukturą otwartą). Rozwiązują zadania związane z daną stacją uczenia się,

z możliwością wyboru między łatwiejszymi a trudniejszymi zadaniami.

Rozwiązane zadania umieszczają na karcie pracy. Po przejściu każdej ze stacji mogą

sprawdzić swoje wyniki w karcie odpowiedzi i zliczyć zdobyte punkty. Następnie oddają

kartę pracy nauczycielowi do zaliczenia.

III) Faza końcowa

Podsumowanie:

Uczniowie prezentują efekty swojej pracy, omawiają co było dla nich ważne i co sprawiło

im trudności. Nauczyciel przyznaje punkty na karcie sprawności.

STACJE UCZENIA SIĘ

STACJA I

Materiały: Mapa fizyczna Polski.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Odczytaj z mapy szerokość geograficzną Polski (najdalej na północ i południe wysunięte krańce).

Zadanie 2 (1pkt)

Oblicz rozciągłość południkową Polski w stopniach.

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Odczytaj z mapy szerokość geograficzną Polski (najdalej na północ i południe wysunięte krańce).

Zadanie 2 (2pkt)

Oblicz rozciągłość południkową Polski w stopniach i kilometrach.

Zadanie 3 (2pkt)

Oblicz wysokość górowania Słońca w Warszawie (52°12' N) 22 czerwca i 22 grudnia.

STACJA II

Materiały: Mapa fizyczna Polski.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Odczytaj z mapy długość geograficzną Polski (najdalej na wschód i zachód wysunięte krańce).

Zadanie 2 (2pkt)

Oblicz różnicę czasu miejscowego między krańcowymi punktami Polski.

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Odczytaj z mapy długość geograficzną Polski (najdalej na wschód i zachód wysunięte krańce).

Zadanie 2 (2pkt)

Oblicz różnicę czasu miejscowego między krańcowymi punktami Polski.

Zadanie 3 (4pkt)

O której godzinie czasu miejscowego należy usiąść do kolacji w Kielcach, aby zjeść posiłekw tym samym momencie, co rodzina we Wrocławiu, która zasiadła do kolacji o godzinie 18°°.

STACJA III

Materiały: Mapa fizyczna Polski.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Oblicz różnicę wysokości pomiędzy najwyższą i najniższą kulminacją terenu w Polsce.

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Oblicz różnicę wysokości pomiędzy najwyższą i najniższą kulminacją terenu w Polsce.

Zadanie 2 (4pkt)

Oblicz różnicę i spadek temperatury wraz z wysokością. Jaka temperatura będzie występowała na szczycie Rysów, jeżeli w Zakopanem (900m n.p.m.) temperatura wynosi 10°C ?

STACJA IV

Materiały: Dane statystyczne.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Przedstaw na wykresie długość poszczególnych granic Polski.

Granica z poszczególnymi państwami

Długość granicy

Rosja (obwód Kaliningradzki)

210 km

Litwa

103 km

Białoruś

416 km

Ukraina

529 km

Słowacja

541 km

Czechy

790 km

Niemcy

467 km

Granica morska

528 km

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Przedstaw na wykresie długość poszczególnych granic Polski.

Granica z poszczególnymi państwami

Długość granicy

Rosja (obwód Kaliningradzki)

210 km

Litwa

103 km

Białoruś

416 km

Ukraina

529 km

Słowacja

541 km

Czechy

790 km

Niemcy

467 km

Granica morska

528 km

Zadanie 2 (2pkt)

Oblicz długość lądowych granic Polski. Jaki procent łącznej długości granicy, stanowi granica morska?

STACJA V

Materiały: Dane statystyczne.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Dokonaj analizy danych statystycznych dotyczących rozkładu temperatur w Zakopanem

i przedstaw je na wykresie.

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

Średnia roczna

- 5,8

- 4,5

- 1,0

4,4

9,8

13,0

14,9

13,8

10,4

5,4

0,8

- 2,7

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (2pkt)

Dokonaj analizy danych statystycznych dotyczących rozkładu temperatur w Zakopanem

i przedstaw je na wykresie.

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

Średnia roczna

- 5,8

- 4,5

- 1,0

4,4

9,8

13,0

14,9

13,8

10,4

5,4

0,8

- 2,7

Zadanie 2 (1pkt)

Oblicz amplitudę temperatury w Zakopanem w ciągu roku.

Zadanie 3 (1pkt)

Oblicz średnią roczną temperaturę w Zakopanem.

STACJA VI

Materiały: Atlas Polski.

Wersja łatwiejsza

Zadanie 1 (4pkt)

Opisz na podstawie atlasu położenie Polski na tle:

a) krain geograficznych Europy,

b) strefy czasowej,

c) strefy klimatyczno‑roślinnej,

d) strefy glebowej.

Wersja trudniejsza

Zadanie 1 (4pkt)

Opisz na podstawie atlasu położenie Polski na tle:

a) krain geograficznych Europy,

b) strefy czasowej,

c) strefy klimatyczno‑roślinnej,

d) strefy glebowej.

Zadanie 2 (4pkt)

Podaj po cztery przykłady pozytywnych i negatywnych stron położenia geograficznego Polski.

Pozytywne strony

Negatywne strony:

1.

2.

3.

4.

1.

2.

3.

4.

KARTA PRACY

STACJE UCZENIA SIĘ

Imię i nazwisko: ............................

............................

Nr stacji

Opis efektów/ wyniki

Zaliczenie – podpis nauczyciela

I

II

III

IV

V

VI

RvxbJApvfoJ4S

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 122.13 KB w języku polskim