Konserwacja i przechowywanie ciągników i przyczep
W okresie najbardziej intensywnych prac rolniczych wskazane jest codzienne czyszczenie ciągnika. Zewnętrzne zabrudzenia (np. błoto) usuwa się myjką ciśnieniową. Drobne, delikatne elementy ciągnika czyści się pędzelkiem. Kratkę ochronną chłodnicy i filtr powietrza najlepiej przeczyścić przy pomocy sprężonego powietrza.
W czasie gdy ciągnik rolniczy nie jest używany, powinien stać w suchym, zadaszonym, przewiewnym miejscu, np. wiacie lub garażu. Takie warunki przechowywania chronią przed nadmierną wilgocią i opadami atmosferycznymi, sprzyjającymi korozji.
W sezonie zimowym akumulatory należy zdemontować i przechowywać je w chłodnym oraz suchym miejscu, aby uniknąć zamarzania. Aby utrzymać ich wydajność, należy co najmniej raz na trzy miesiące przeprowadzać proces ładowania po uprzednim sprawdzeniu stanu i wyrównaniu poziomu elektrolitów.
Przed kolejnym sezonem należy:
uzupełnić odpryski farby – są to ogniska korozji,
sprawdzić i skorygować ciśnienie w oponach,
skontrolować poziom i stan płynu hamulcowego oraz innych płynów, uzupełniać w razie potrzeby,
sprawdzić woltomierzem stan naładowania akumulatora,
sprawdzić areometrem poziom elektrolitu,
skontrolować, czy oświetlenie ciągnika działa prawidłowo.
Odpowiednio wykonywane czynności konserwacyjne i obsługowe zapewniają prawidłową pracę ciągnika – zmniejszają ilość awarii technicznych i ograniczają występowanie poważnych usterek mechanicznych. Dzięki temu zachowana będzie wydajność i atrakcyjność wizualna ciągnika, a żywotność maszyny zostanie wydłużona.
W ramach konserwacji przyczep należy regularnie kontrolować działanie hamulców i osi jezdnych, instalacji pneumatycznej, hydraulicznej i elektrycznej oraz elementów ostrzegawczych. Ważne jest także regularne smarowanie i czyszczenie przyczepy. Szczegółowe informacje dotyczące zakresu działań, które powinny być podjęte przez użytkownika, znajdują się w instrukcji obsługi przyczepy. Poważniejsze usterki powinny być naprawiane przez wykwalifikowanych serwisantów.
Jeżeli przyczepa nie będzie użytkowana przez dłuższy okres, należy zabezpieczyć ją przed wpływem czynników atmosferycznych, zwłaszcza tych, które wywołują korozję stali i przyspieszają starzenie opon. W tym czasie przyczepa musi być rozładowana. Wskazane jest przemieszczanie przyczepy co 2–3 tygodnie, aby zmienić położenie punktu kontaktu opony z podłożem.
Wszystkie zabiegi powinny być przeprowadzone zgodnie ze wskazówkami producenta, zawartymi w instrukcji obsługi i konserwacji.