R1eTUwtMfyaIJ
Zdjęcie przedstawia kiełki rzeżuchy. Kiełki są cienkie, długie, przy końcach wywinięte z widocznymi cienkimi włoskami. Kilka kiełek zakończonych jest łuską o nieokreślonym kształcie

Tkanki i organy roślinne

Kiełki rzeżuchy z widoczną strefą włośnikową korzenia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Korzeń - budowa i funkcje

KorzeńkorzeńKorzeń to organorganorgan potrzebny wszystkim roślinom lądowym, zwłaszcza tym, które muszą znosić okresową suszę. Rośliny wodne, które mogą pobierać wodę całą powierzchnią ciała, mają słabo wykształcone korzenie.

R6mMxH0urNrbZ
Rozbudowane systemy korzeniowe roślin występujących na sawannie utrzymują rośliny w glebie
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Korzeń jest organem podziemnym pełniącym różne funkcje

Korzeń jest podziemnym organem rośliny. Główną funkcją korzenia jest:

  • mocowanie rośliny w podłożu

  • pobieranie z gleby wody i soli mineralnych

Niektóre rośliny posiadają korzenie, które pełnią dodatkowe, specjalne funkcje, np. gromadzą materiały zapasowe, umożliwiają wspinanie się po murach i innych podporach lub wysysania substancji odżywczych z innych roślin.

W budowie zewnętrznej korzenia wyróżnia się kilka odcinków nazywanych strefami

W budowie zewnętrznej korzenia wyróżnia się kilka odcinków nazywanych strefami.

Idąc od wierzchołka korzenia są to: strefa stożka wzrostu (inaczej strefa wierzchołkowa), strefa wydłużania, strefa włośnikowastrefa korzeni bocznych. Każda ze stref korzenia pełni odmienne funkcje.

Rq6q0bAZw5gM6
Ilustracja przedstawia strefy korzenia. Na rysunku widoczny jest korzeń główny wraz z licznymi, mniejszymi korzonkami wyrastającymi z korzenia głównego w jego górnej części. 1.
Stożek wzrostu znajduje się w najniższej części korzenia.
2.
Strefa wydłużenia znajduje się za stożkiem wzrostu.
3.
Strefa włośnikowa, to strefa, w której widoczne są już pierwsze krótkie korzenie boczne. Mają one formę włośników.
4.
Strefa korzeni bocznych to strefa, gdzie widoczne są już większe boczne korzenie.
Budowa zewnętrzna korzenia.
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji na podstawie: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs4hLxsOYiG6T
Kiełki rzeżuchy z widoczną strefą włośnikową korzenia.
Źródło: http://pixabay.com, domena publiczna.
Ciekawostka

Powierzchnia wszystkich korzeni jednej rośliny żyta ma około 700 mIndeks górny 2, a powierzchnia jej pędu tylko około 1 mIndeks górny 2.

Wirtualne laboratorium

11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wzrostu korzenia. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • nasiona rzeżuchy,

  • tryskawka z wodą,

  • 5 probówek z korkami,

  • szkiełko zegarkowe,

  • skalpel,

  • lignina,

  • marker.

RCzTn9Mgtc0xR
Wirtualne laboratorium pozwala ustalić, która część korzenia odpowiada za jego wzrost. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z następującym sprzętem: lignina, nasiona rzeżuchy, woda, pięć probówek, marker, pęseta, szkiełko zegarkowe, korki, zlewka, pipety, skalpel. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz probówki numerami od jeden do pięć. Punkt drugi. Wyściel szkiełko zegarkowe ligniną i zwilż je wodą. Punkt trzeci. Wysiej nasiona rzeżuchy na szkiełku zegarkowym i odczekaj trzy dni, aż wykiełkują. Punkt czwarty. Jedną z siewek pozostaw. W czterech kolejnych siewkach odetnij korzeń na różnych wysokościach: powyżej stożka wzrostu, powyżej strefy wydłużania, powyżej strefy włośnikowej, powyżej strefy korzeni bocznych. Punkt piąty. Napełnij probówki wodą i w każdej umieść korek. Za pomocą pęsety umieść po jednej siewce na korku tak, aby korzeń sięgał do wody: w probówce numer jeden umieść siewkę z cięciem powyżej stożka wzrostu; w probówce numer dwa umieść siewkę z cięciem powyżej strefy wydłużania; w probówce numer trzy umieść siewkę z cięciem powyżej strefy włośnikowej; w probówce numer cztery umieść siewkę z cięciem powyżej strefy korzeni bocznych; w probówce numer pięć umieść siewkę bez cięcia. Punkt szósty. Za pomocą markera zaznacz na każdej probówce, dokąd sięga ucięty korzeń. Pozostaw siewki na kolejną dobę. Po tym czasie obserwuj zmiany we wzroście korzeni. Po wykonaniu wymienionych czynności tylko w probówce numer 1 i probówce numer 5 korzeń urósł za zaznaczoną markerem linię. Najdłuższy korzeń wyrósł w probówce numer 5. Dodatkową obserwacją jest to, że pęd w probówce 4 zwiędnął.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirtualne laboratorium pozwala ustalić, która część korzenia odpowiada za jego wzrost. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół z następującym sprzętem: lignina, nasiona rzeżuchy, woda, pięć probówek, marker, pęseta, szkiełko zegarkowe, korki, zlewka, pipety, skalpel. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz probówki numerami od jeden do pięć. Punkt drugi. Wyściel szkiełko zegarkowe ligniną i zwilż je wodą. Punkt trzeci. Wysiej nasiona rzeżuchy na szkiełku zegarkowym i odczekaj trzy dni, aż wykiełkują. Punkt czwarty. Jedną z siewek pozostaw. W czterech kolejnych siewkach odetnij korzeń na różnych wysokościach: powyżej stożka wzrostu, powyżej strefy wydłużania, powyżej strefy włośnikowej, powyżej strefy korzeni bocznych. Punkt piąty. Napełnij probówki wodą i w każdej umieść korek. Za pomocą pęsety umieść po jednej siewce na korku tak, aby korzeń sięgał do wody: w probówce numer jeden umieść siewkę z cięciem powyżej stożka wzrostu; w probówce numer dwa umieść siewkę z cięciem powyżej strefy wydłużania; w probówce numer trzy umieść siewkę z cięciem powyżej strefy włośnikowej; w probówce numer cztery umieść siewkę z cięciem powyżej strefy korzeni bocznych; w probówce numer pięć umieść siewkę bez cięcia. Punkt szósty. Za pomocą markera zaznacz na każdej probówce, dokąd sięga ucięty korzeń. Pozostaw siewki na kolejną dobę. Po tym czasie obserwuj zmiany we wzroście korzeni. Po wykonaniu wymienionych czynności tylko w probówce numer 1 i probówce numer 5 korzeń urósł za zaznaczoną markerem linię. Najdłuższy korzeń wyrósł w probówce numer 5. Dodatkową obserwacją jest to, że pęd w probówce 4 zwiędnął.

R15QcwmHSF1os
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1KMF9MldSQEE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R14BISbIrQjO4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RkuEB47a4R5QP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wszystkie korzenie wytwarzane przez roślinę nazywane są systemem korzeniowym

U roślin nasiennych wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: palowy i wiązkowy.

R6W8Ge1UyUZ8m1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

U roślin posiadających system palowy może on sięgać głęboko w ziemię.

Rozbudowane systemy wiązkowe sprzyjają wydajniejszemu pobieraniu wody zgromadzonej w powierzchniowych warstwach gleby. Korzenie wchodzące w skład systemu wiązkowego są korzeniami przybyszowymikorzenie przybyszowekorzeniami przybyszowymi.

Galeria przedstawiająca systemy korzeniowe roślin:

1
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj ilustrację przedstawiająca wynik pewnego doświadczenia, a następnie wykonaj zadania.

RkNCl8RQEk7h9
Długość korzeni zależy od czynników środowiska
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8ZWd8NZ8El3z
Sformułuj problem badawczy, który mógł być rozwiązywany za pomocą tego doświadczenia. (Uzupełnij). Wymień czynnik, którego oddziaływanie na korzenie prawdopodobnie badano (Uzupełnij). Na podstawie wyników sformułuj wniosek. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Korzenie niektórych roślin sięgają bardzo głęboko. Na przykład u lucerny siewnej, której pęd ma długość 0,3‑1 m, rosną zwykle na długość 3‑10 metrów w głąb ziemi. Korzeń palowy dębu może osiągać długość 30 metrów. Świerki mają płytkie systemy korzeniowe sięgające jedynie do 60 centymetrów w głąb ziemi. Takie drzewa łatwo przewracają się pod naporem wiatru i nie są tak odporne na suszę jak drzewa o korzeniach rosnących głęboko.

1
Dla zainteresowanych

Budowa wewnętrzna korzenia

RSn9n83hJiJfH1
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek przekroju przez korzeń. Cyfrą jeden oznaczono najbardziej zewnętrzną warstwę korzenia, skórkę. Jest to tkanka okrywająca korzeń, zbudowana z pojedynczej warstwy ściśle przylegających do siebie, cienkościennych komórek. Na rysunku komórki są białe. Ze skórki odchodzą włośniki, oznaczone cyfrą 2. Są to długie (osiągające kilka milimetrów) wyrostki komórek skórki, za pomocą których roślina pobiera wodę. Numerem 3 oznaczono korę pierwotną, czyli część korzenia, w której komórkach gromadzona jest skrobia i inne substancje zapasowe. Przez komórki kory pierwotnej woda przenika ze skórki do centrum korzenia. Na rysunku komórki kory pierwotnej są okrągłe i żółte. Przylegają do siebie. W centrum korzenia znajduje się walec osiowy (oznaczony cyfrą 6). Jest to centralna część korzenia, w której przebiegają naprzemiennie pasma wiązek przewodzących. Walec osiowy oddzielony jest od kory pierwotnej pojedynczą warstwą komórek, z której biorą początek korzenie boczne. Warstwa ta na rysunku jest oznaczona jasnobrązowym kolorem. Wewnątrz niej znajdują się: drewno – oznaczona numerem 5 tkanka przewodząca wodę z solami mineralnymi oraz łyko – oznaczona numerem 4 tkanka przewodząca rozpuszczone w wodzie substancje pokarmowe. Drewno na rysunku oznaczone jest kolorem niebieskim. Okrągłe, duże komórki tej tkanki układają się w kształt plusa. Pomiędzy ramionami tego plusa przebiega w czterech skupieniach łyko, oznaczone jasnożółtym kolorem.
Budowa wewnętrzna korzenia
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RNXbvSC9cVPTi
Patrząc na przekrój poprzeczny korzenia, opisz drogę wody pobranej z gleby i transportowanej do walca osiowego. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić jak są ułożone warstwy komórek na przekroju poprzecznym korzenia.

Problem badawczy: Jak ułożone są warstwy komórek na przekroju poprzecznym korzenia?

Hipoteza 1

Warstwy komórek na przekroju poprzecznym korzenia ułożone są losowo.

Hipoteza 2

Warstwy komórek na przekroju poprzecznym korzenia tworzą pierścienie.

Co będzie potrzebne
  • mikroskop,

  • preparat trwały przekroju poprzecznego korzenia w strefie włośnikowej.

Instrukcja
  1. Umieść preparat na stoliku mikroskopu.

  2. Ustaw obraz preparatu i odpowiednią ostrość.

  3. Obserwuj tkanki korzenia, przechodząc od najniższych do najwyższych powiększeń.

  4. Zwróć uwagę na grupy podobnych komórek, ułożenie tych komórek i grubość poszczególnych warstw.

  5. Wyróżnij warstwy komórek i zaobserwuj ich cechy charakterystyczne:

    1. zewnętrzną – skórkę,

    2. środkową – korę pierwotną,

    3. wewnętrzną – walec osiowy.

  6. Narysuj schemat przekroju poprzecznego korzenia. Zaznacz wyróżnione warstwy komórek (pamiętaj o zachowaniu proporcji).

RupyPtbAUSMoV
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Ciekawostka

Bardzo często korzenie roślin oplecione są strzępkami grzybów. Dzięki temu powierzchnia chłonna korzeni jest duża, a roślina może skutecznie pobierać wodę.

Korzenie pełniące dodatkowe funkcje określa się jako zmodyfikowane lub przekształcone

Korzenie oprócz swoich podstawowych funkcji, czyli zakotwiczania rośliny w glebie i pobierania z niej substancji, mogą także pełnić funkcje dodatkowe. Wśród najczęstszych modyfikacji korzenimodyfikacje korzenimodyfikacji korzeni spotyka się specjalne przystosowania do gromadzenia pokarmu, pobierania tlenu, zaczepiania się roślin o wiotkich łodygach na podporach, wytwarzania dodatkowych podpór utrzymujących roślinę w podłożu.

Rodzaje korzeni zmodyfikowanych, czyli przekształconych:

R3Msc0wIzeymJ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria zdjęć modyfikacji korzeni:

Obserwacja 2

Przeprowadź obserwację, aby dowiedzieć się czy korzenie spichrzowe mogą występować w systemach palowych  i wiązkowych.

Problem badawczy: Czy korzenie spichrzowe mogą występować zarówno w systemach palowych, jak i wiązkowych?

Hipoteza 1

Korzenie spichrzowe mogą występować zarówno w systemach palowych, jak i wiązkowych.

Hipoteza 2

Korzenie spichrzowe występują jedynie w systemach palowych.

Hipoteza 3

Korzenie spichrzowe występują jedynie w systemach wiązkowych.

Co będzie potrzebne
  • korzenie marchwi, buraka, dalii, zielistki.

Instrukcja
  1. Obejrzyj korzenie roślin.

  2. Zwróć uwagę na charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej.

  3. Posegreguj korzenie na palowe i wiązkowe.

  4. Wskaż silnie zgrubiałe korzenie.

  5. Wykonaj schematyczne rysunki korzenia palowego i wiązkowego.

R1cePU1DqT5ZU
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Obserwacja 2

Przeprowadź obserwację, aby dowiedzieć się czy korzenie spichrzowe mogą występować w systemach palowych  i wiązkowych.

Problem badawczy: Czy korzenie spichrzowe mogą występować zarówno w systemach palowych, jak i wiązkowych?

Hipoteza 1

Korzenie spichrzowe mogą występować zarówno w systemach palowych, jak i wiązkowych.

Hipoteza 2

Korzenie spichrzowe występują jedynie w systemach palowych.

Hipoteza 3

Korzenie spichrzowe występują jedynie w systemach wiązkowych.

Co będzie potrzebne
  • korzenie marchwi, buraka, dalii, zielistki.

Instrukcja
  1. Obejrzyj korzenie roślin.

  2. Zwróć uwagę na charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej.

  3. Posegreguj korzenie na palowe i wiązkowe.

  4. Wskaż silnie zgrubiałe korzenie.

R1cePU1DqT5ZU
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Ciekawostka

U roślin będących pasożytami lub półpasożytami wykształciły się korzenie – ssawki. Wrastają one do tkanek przewodzących rośliny gospodarza i pobierają z nich potrzebne substancje.

R1BXmI69peU5U
Jemioła jest półpasożytem, który czerpie wodę z tkanek gospodarza
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, Julius Sachs, Col Ford, Natasha de Vere, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

To ważne!

  • Korzeń utrzymuje roślinę w podłożu i pobiera z gleby wodę z solami mineralnymi, a u niektórych roślin magazynuje substancje zapasowe.

  • Wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: wiązkowe – zbudowane z korzeni przybyszowych oraz  palowe – zbudowane z korzenia głównego i korzeni bocznych.

  • Korzenie przybyszowe to korzenie, które powstają w nietypowych miejscach np. na łodygach lub liściach.

  • W budowie zewnętrznej korzenia wyróżnia się strefę stożka wzrostu, wydłużania, włośnikowąkorzeni bocznych.

  • Korzenie ulegają modyfikacjom, które są przystosowaniem roślin do warunków środowiska, w którym żyją i pełnienia specjalnych funkcji.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 6
RuNCdF73Vr6Lt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
RG5KFb1zaTdHU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8
R11DQeXkAfvLV
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R4YYs5hjnTvSK
Dopasuj nazwy systemów korzeniowych do odpowiednich ilustracji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1b2xbYV9h2db
Dopasuj opisy do odpowiednich nazw systemów korzeniowych system wiązkowy Możliwe odpowiedzi: 1. Z dolnych części pędów wyrastają pęki licznych, wąskich korzeni., 2. Od korzenia głównego odchodzą liczne, drobne korzenie boczne. system palowy Możliwe odpowiedzi: 1. Z dolnych części pędów wyrastają pęki licznych, wąskich korzeni., 2. Od korzenia głównego odchodzą liczne, drobne korzenie boczne.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja do ćwiczenia 6:

R1HmClD2ag6pq
Budowa korzenia rośliny nasiennej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5picZZGcfUBr1
Ćwiczenie 10
Łączenie par. Wskaż odpowiedź, w której oznaczeniom cyfrowym przypisano właściwe nazwy.. A. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5. B. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5. C. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
RrduWQ66Jrx3w
Uzupełnij tekst, wstawiając właściwe stwierdzenie z rozwijanej listy w odpowiednie miejsca.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 12
RYSa03Wsf1s9R
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RBiAWQJvRL9fC
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 14
R1Zhm30YsWNdZ
Określ, czy korzenie to organy bez wyjątku podziemne. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 15

MikoryzymikoryzaMikoryzy zazwyczaj zlokalizowane są w korzeniach lub strukturach pełniących funkcję korzenia. Korzyścią tej symbiozy jest [...] zaopatrywanie grzyba w wytwarzane przez rośliny substancje odżywcze [...]. Grzyby mikoryzowe wraz z towarzyszącymi im mikroorganizmami tworzą w glebie sieć, która ułatwia pobieranie wody i związków mineralnych z gleby przez rośliny.”

Indeks górny S. Głuszek, L. Sas‑Paszt L., B. Sumorok i in. Wpływ mikoryzy na wzrost i plonowanie roślin ogrodniczych, „Postępy Nauk Rolniczych” 2008, nr. 6, s. 11‑22. Indeks górny koniec

RilAjJ939T0n0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 16
R1XeZ4v6mH53W
Nietypowy kształt korzenia.
Źródło: John Bointon, Flickr, licencja: CC BY 2.0.
R1KuwocNzCQEt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o mikroskopach. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RjZtwcyGdBShq
Polecenie 2

Za Tobą część modułu o tkankach i organach roślinnych. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

korzeń
korzeń

organ, który dostarcza roślinom wodę i sole mineralne, utrzymuje pęd w podłożu i może służyć do gromadzenia substancji zapasowych;

organ
organ

część organizmu rośliny przystosowana do pełnienia określonych funkcji, np. liść, łodyga, korzeń, kwiat

korzenie przybyszowe
korzenie przybyszowe

korzenie wyrastające w dowolnych, nietypowych miejscach dojrzałych organów, np. z liści lub łodyg; tworzą system wiązkowy

modyfikacje korzeni
modyfikacje korzeni

przystosowania kształtu i tkankowej budowy korzenia do pełnienia innych funkcji niż utrzymywanie rośliny w glebie i pobieranie wody; wyróżnia się m.in. przystosowania do gromadzenia pokarmu, rozmnażania, pobierania wilgoci z powietrza, pobierania tlenu, prowadzenia fotosyntezy