R1eTUwtMfyaIJ
Zdjęcie przedstawia kiełki rzeżuchy. Kiełki są cienkie, długie, przy końcach wywinięte z widocznymi cienkimi włoskami. Kilka kiełek zakończonych jest łuską o nieokreślonym kształcie

Tkanki i organy roślinne

Kiełki rzeżuchy z widoczną strefą włośnikową korzenia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Łodyga - budowa i funkcje

Co łączy źdźbło trawy, pień sekwoi, bulwę ziemniaka i cierń robinii? Wszystkie są łodygamiłodygałodygami, które w wyniku przystosowania do środowiska i pełnionej funkcji przybrały formy najlepiej służące przetrwaniu.

Łodyga stanowi rusztowanie rośliny i łączy jej części

Łodyga i osadzone na niej liście tworzą pęd rośliny. Pełni kilka głównych funkcji:

  • łączy korzeniekorzeńkorzenieliśćmiliśćliśćmi, a u niektórych roślin również z kwiatamikwiatkwiatamiowocamiowocowocami,

  • uczestniczy w transporcie wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz substancji odżywczych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy,

  • utrzymuje w odpowiednim położeniu liście, kwiaty i owoce.

11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wykazania przepływu wody w łodydze. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • dwie zlewki

  • woda

  • barwnik

  • szklane bagietki

  • pipety Pasteura

  • dwie róże

  • skalpel

R1ajExEnROYRe
Wirtualne laboratorium ukazuje wykazywanie przepływu wody w łodydze. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującymi sprzętami: kwiat róży, bagietki, woda, barwnik, woda destylowana, pipety, łyżeczki, butelka z wodorotlenkiem magnezu m g otwieramy nawias o ha zamykamy nawias dwa, butelka z wodorotlenkiem żelaza trzy ef e otwieramy nawias o ha zamykamy nawias trzy, dwie zlewki, marker, skalpel. W górnym prawym rogu widać przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz zlewki: „zestaw pierwszy”, „zestaw drugi” i napełnij je do połowy wodą. Punkt drugi. Do zlewki oznaczonej jako „zestaw drugi” dodaj dziesięć kropli tuszu i zamieszaj jej zawartość. Punkt trzeci. Łodygi kwiatów przytnij ukośnie, a następnie ostrożnie natnij łodygi róż na trzech wysokościach (tak aby nacięcia nie były zanurzone w wodzie po umieszczeniu ich w zlewkach). Punkt czwarty. Wstaw jedną różę do czystej wody (zestaw pierwszy), drugą różę wstaw do wody z dodanym barwnikiem (zestaw drugi). Punkt piąty. Obserwuj, czy białe kwiaty róż zmieniają kolor i czy z nacięć wypływa płyn oraz jaką ma on barwę. Róża z zestawu pierwszego zachowała biały kolor płatków z nacięć na łodydze wypływa przezroczysty płyn. U róży z zestawu drugiego płatki róży zrobiły się czarne, a płyn wypływający z nacięć na łodydze również jest czarny.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirtualne laboratorium ukazuje wykazywanie przepływu wody w łodydze. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującymi sprzętami: kwiat róży, bagietki, woda, barwnik, woda destylowana, pipety, łyżeczki, butelka z wodorotlenkiem magnezu m g otwieramy nawias o ha zamykamy nawias dwa, butelka z wodorotlenkiem żelaza trzy ef e otwieramy nawias o ha zamykamy nawias trzy, dwie zlewki, marker, skalpel. W górnym prawym rogu widać przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz zlewki: „zestaw pierwszy”, „zestaw drugi” i napełnij je do połowy wodą. Punkt drugi. Do zlewki oznaczonej jako „zestaw drugi” dodaj dziesięć kropli tuszu i zamieszaj jej zawartość. Punkt trzeci. Łodygi kwiatów przytnij ukośnie, a następnie ostrożnie natnij łodygi róż na trzech wysokościach (tak aby nacięcia nie były zanurzone w wodzie po umieszczeniu ich w zlewkach). Punkt czwarty. Wstaw jedną różę do czystej wody (zestaw pierwszy), drugą różę wstaw do wody z dodanym barwnikiem (zestaw drugi). Punkt piąty. Obserwuj, czy białe kwiaty róż zmieniają kolor i czy z nacięć wypływa płyn oraz jaką ma on barwę. Róża z zestawu pierwszego zachowała biały kolor płatków z nacięć na łodydze wypływa przezroczysty płyn. U róży z zestawu drugiego płatki róży zrobiły się czarne, a płyn wypływający z nacięć na łodydze również jest czarny.

R1bjHyDUEYL2f
1
Ćwiczenie 1
R1U9mbl0e2zKn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Rp1QgSVXojezU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Niebieskie storczyki to rośliny, które zostały poddane procesowi farbowania.

R8GDr2imGB5J8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dla zainteresowanych

Woda zawarta w roślinach wyparowuje do otoczenia przez otwarte aparaty szparkowe obecne w liściach. Ciągła utrata wody powoduje, że konieczne jest stałe jej uzupełnianie. Woda jest pobierana z gleby za pomocą korzeni. Następnie musi zostać przetransportowana do pozostałych części rośliny - tak więc płynie łodygą w górę, aż do liści. Niekiedy przepływ wody odbywa się na bardzo duże odległości, gdyż drzewa mogą osiągać wysokość nawet kilkudziesięciu metrów. Tkanką, w której zachodzi transport wody w roślinie, jest drewnodrewnodrewno.

Łodygi zbudowane są według podobnego planu

Łodygi, podobnie jak pędy, mogą wyrastać nad powierzchnię gleby lub rosnąć pod ziemią. Chociaż łodygi nadziemne i podziemne różnią się kształtem, w każdej z nich można wyróżnić następujące elementy budowy: węzływęzływęzły, międzywęźlamiędzywęźlamiędzywęźlapąkipąkpąki.

Na szczycie łodygi znajduje się pąk wierzchołkowy, w którym ukryty jest otoczony zawiązkami liści stożek wzrostustożek wzrostustożek wzrostu. Dzięki obecnej w nim tkance twórczej roślina przyrasta na długość. Poniżej pąka wierzchołkowego z kątów liści wyrastają pąki boczne. Mogą wyrastać z nich pędy boczne, liście lub kwiaty.

Miejsca osadzenia pąków na łodydze nazywane są węzłami. Odcinki pomiędzy nimi to międzywęźla. Liczba i długość międzywęźli decyduje o wysokości rośliny.

R1Jvq0z8KM9cl
Budowa zewnętrzna łodygi
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby porównać długości międzywęźli.

Problem badawczy: Porównanie długości międzywęźli.

Hipoteza 1

Wszystkie międzywęźla na jednej roślinie są tej samej długości.

Hipoteza 2

Międzywęźla jednej rośliny różnią się długością.

Co będzie potrzebne
  • goździk na długiej łodydze.

Instrukcja
  1. Zaobserwuj, skąd na łodydze wyrastają liście.

  2. Ustal, skąd na łodydze wyrasta kwiat.

  3. Policz międzywęźla, wskaż najmłodsze z nich, zmierz i porównaj długość międzywęźli na dole i na górze rośliny.

  4. Wykonaj schematyczny rysunek pędu uwzględniający wszystkie obserwowane elementy.

1
Ćwiczenie 4
RVrP1clGb4cmA
Kwiatostan bzu lilaka
Źródło: andreas N (domeckopol), Pixabay, domena publiczna.
RbeoOufwXrgzx
{dużepole@}.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Łodygi traw (np. zbóż, trzciny, bambusów, kukurydzy) mają postać źdźbła. Charakterystyczne dla ich budowy są puste w środku międzywęźla i zgrubiałe, wypełnione tkanką węzły. Pomimo delikatnej i lekkiej struktury źdźbła cechują się dużą wytrzymałością. Źdźbła bambusów słyną z szybkiego wzrostu:  mogą się wydłużyć w ciągu doby nawet o jeden metr.

W poniższej galerii zdjęć przedstawiono łodygi trzciny cukrowej i łodygi bambusa:

Dla zainteresowanych

Rozmieszczenie tkanek w łodydze umożliwia uzyskanie dużej odporności na złamanie i rozerwanie przy stosunkowo lekkiej budowie. W przekroju poprzecznym łodygi możemy wyróżnić następujące warstwy ułożone w formie pierścieni:

  • skórkę, czyli pojedynczą warstwę żywych komórek tworzącą okrywę młodych łodyg; jej komórki pokryte są z zewnątrz warstwą substancji, która ogranicza parowanie wody z powierzchni łodygi; aparaty szparkoweaparat szparkowyaparaty szparkowe umożliwiają wymianę gazową;

  • korę pierwotną, czyli środkową warstwę zbudowaną głównie z tkanki miękiszowejtkanka miękiszowatkanki miękiszowej; jej komórki są ułożone blisko powierzchni i zawierają chloroplasty, co umożliwia im prowadzenie fotosyntezy; w korze pierwotnej mogą występować pasma tkanki wzmacniającejtkanka wzmacniającatkanki wzmacniającej, które usztywniają łodygę i chronią ją przed złamaniem;

  • walec osiowy zajmujący centralną część łodygi; wypełnia go tkanka miękiszowa, w której rozmieszczone są tkanki przewodzącetkanka przewodzącatkanki przewodzące; tworzą one długie pasma łykałykołykadrewnadrewnodrewna, biegnące przez całą długość łodygi i sięgające do pozostałych organów; niektóre rośliny pomiędzy łykiem a drewnem posiadają tkankę twórczątkanki twórczetkankę twórczą; jej nieustannie dzielące się komórki powodują rozrastanie się warstwy drewna i łyka, dzięki czemu łodyga przyrasta na grubość;

  • rdzeń utworzony z luźno ułożonych komórek miękiszu, położonych w samym centrum łodygi; u niektórych roślin podczas wzrostu tkanka rdzenia ulega rozerwaniu, przez co łodyga jest pusta w środku.

1
Ćwiczenie 5

Łodygi, pełniąc rolę rusztowania dla liści, kwiatów i owoców, muszą być odporne na złamania. Zastanów się, którą łodygę łatwiej jest złamać: bzu czy trawy. Załóż, że mają one taki sam obwód.

R1SEYz35elJt5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Drzewa i krzewy występujące w klimacie umiarkowanym przyrastają na grubość tylko wiosną i latem. Powstające w okresie wiosennym elementy tkanki przewodzącej – naczynia są szersze i tworzą jasną warstwę przyrostu. Drewno letnie tworzy warstwę ciemną, ponieważ jest zbudowane z naczyń o mniejszej średnicy. Obie warstwy widoczne na przekroju poprzecznym pnia drzewa stanowią słój przyrostu rocznego. Liczba słojów może być wykorzystana do określenia wieku drzewa.

RLHkMLQxjYqKu
Słoje przyrostu rocznego drzewa
Źródło: StromBer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Łodygi niektórych roślin pełnią specjalne funkcje

Łodygi, a często i całe pędy, mogą mieć nietypowe kształty. Jest to wynik przystosowania do pełnienia przez nie specjalnych funkcji. Łodygi takie uczestniczą w rozmnażaniu wegetatywnym, magazynują substancje zapasowe lub pełnią funkcje czepne umożliwiając wspinanie się roślin w stronę światła.

W poniższej galerii zdjęć przedstawiono niektóre modyfikacje łodyg

Obserwacja 2

Przeprowadź obserwację, aby poznać przystosowania łodyg do pełnienia funkcji życiowych.

Problem badawczy: Rozpoznawanie przystosowań łodyg do pełnienia funkcji życiowych.

Hipoteza 1

Wszystkie łodygi mają tę samą budowę i pełnią te same funkcje.

Hipoteza 2

Łodygi różnych roślin różnią się budową w zależności od pełnionych funkcji.

Co będzie potrzebne
  • łodygi łubinu lub pomidora,

  • łodygi trawy lub bambusa,

  • łodygi powoju lub bluszczu,

  • bulwy ziemniaka lub kalarepy,

  • kłącze perzu lub kosaćca,

  • gałązki robinii (akacji), bzu lilaka lub jaśminu, forsycji lub innego krzewu liściastego.

Instrukcja
  1. Obejrzyj przygotowane łodygi roślin; zwróć uwagę na ich zabarwienie, kształt oraz grubość i długość.

  2. Zaobserwuj, jak wygląda powierzchnia łodyg.

  3. Podziel łodygi na zielne i zdrewniałe.

  4. Wskaż, które z łodyg pełnią funkcję spichrzową.

  5. Wyróżnij rośliny, których łodygi są długie i wijące.

  6. Wyróżnij łodygi podziemne i nadziemne.

  7. Wskaż te cechy budowy obserwowanych łodyg, które pozwalają im pełnić inne funkcje niż mechaniczną i przewodzącą.

To ważne!

  • Łodyga wraz z liśćmi, a u niektórych roślin również z kwiatami i owoc tworzy część rośliny zwaną pędem.

  • Pędy mogą być podziemne lub nadziemne.

  • W budowie łodygi wyróżnia się: pąk szczytowy, pąki boczne oraz węzły i międzywęźla.

  • Łodyga podtrzymuje liście, a u niektórych roślin również kwiaty i owoce oraz odpowiada za transport substancji pokarmowych i wody.

  • Zmodyfikowane łodygi pełnią funkcje spichrzowe i czepne oraz uczestniczą w rozmnażaniu wegetatywnym.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 6
RpOJTzU1ViTRj
Łodyga jest organem rośliny, który łączy 1. fotosynteza, 2. transportową, 3. korzenie, 4. pęd, 5. odżywcza, 6. łodyga z liśćmi, kwiatami i owocami. Wraz z wyrastającymi z niej liśćmi stanowi 1. fotosynteza, 2. transportową, 3. korzenie, 4. pęd, 5. odżywcza, 6. łodyga. Łodyga pełni funkcję 1. fotosynteza, 2. transportową, 3. korzenie, 4. pęd, 5. odżywcza, 6. łodyga, umożliwiając przepływ substancji między organami rośliny.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
R6lyk2RL4Qxmx
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
RYriK6mtBIuUB
Rozpoznaj na rysunku elementy budowy pędu. Połącz w pary ich nazwy z oznaczeniam literowymi. A - 1. pąk boczny, 2. międzywęźle, 3. pąk wierzchołkowy, 4. węzeł
B - 1. pąk boczny, 2. międzywęźle, 3. pąk wierzchołkowy, 4. węzeł
C - 1. pąk boczny, 2. międzywęźle, 3. pąk wierzchołkowy, 4. węzeł
D - 1. pąk boczny, 2. międzywęźle, 3. pąk wierzchołkowy, 4. węzeł
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wymień podstawowe funkcje łodygi.

RbjX6cPghkZeA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Opisz, jakie funkcje u roślin mogą pełnić przekształcone łodygi. Podaj przykłady takich roślin.

RIW95tcIX7LeM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Ułóż zestaw 4 zadania dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o łodydze. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RTuVzfmRPn9b6
Polecenie 2

Znasz już pęd. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

łodyga
łodyga

organ rośliny, na którym znajdują się liście, kwiaty i owoce; przewodzi wodę z solami mineralnymi z korzeni do liści i substancje pokarmowe z liści do korzeni; pełni rolę spichrzową; służy do rozmnażania wegetatywnego

korzeń
korzeń

organ, który dostarcza roślinom wodę i sole mineralne, utrzymuje pęd w podłożu i może służyć do gromadzenia substancji zapasowych;

liść
liść

organ wegetatywny roślin, w którym zachodzą procesy fotosyntezy, wymiany gazowej i parowania; liście mogą być pojedyncze lub złożone

kwiat
kwiat

organ roślin nasiennych, który służy do rozmnażania płciowego

owoc
owoc

organ charakterystyczny tylko dla roślin okrytonasiennych; powstaje z zalążni słupka, a u niektórych roślin także z dna kwiatowego; składa się z owocni i nasion

fotosynteza
fotosynteza

proces wytwarzania substancji odżywczych przez rośliny zachodzący przy udziale światła słonecznego

drewno
drewno

roślinna tkanka przewodząca wodę i sole mineralne

węzły
węzły

miejsca pędu, z których wyrastają liście

międzywęźla
międzywęźla

długie odcinki pędu między jego węzłami

pąk
pąk

zawiązek pędu, liścia lub kwiatu zlokalizowany na szczycie pędu lub w kątach liści

stożek wzrostu
stożek wzrostu

szczytowa część łodygi lub korzenia, zbudowana z komórek tkanki twórczej, które stale się dzielą

aparat szparkowy
aparat szparkowy

wytwór skórki pędu; składa się z dwóch komórek szparkowych, między którymi znajduje się szparka – otwór, przez który zachodzi parowanie wody i wymiana gazowa

tkanka miękiszowa
tkanka miękiszowa

tkanka roślinna, która wypełnia ciało roślin, luźno ułożona między innymi tkankami; odbywa się w niej fotosynteza lub magazynowanie substancji

tkanka wzmacniająca
tkanka wzmacniająca

tkanka roślinna o sztywnych ścianach komórkowych, zapewniająca roślinom odporność na zginanie, rozciąganie oraz umożliwiająca organom zachowanie kształtu

tkanka przewodząca
tkanka przewodząca

tkanka roślinna, która transportuje wodę z solami mineralnymi z korzeni do liści oraz przewodzi substancje pokarmowe wytworzone w liściach podczas fotosyntezy do wszystkich organów rośliny; składa się z komórek drewna (naczyń) i komórek łyka (rurki sitowe)

łyko
łyko

roślinna tkanka przewodząca substancje odżywcze

tkanki twórcze
tkanki twórcze

tkanki roślinne, których komórki są zdolne do regularnych podziałów komórkowych; powstające w ich wyniku komórki potomne tworzą tkanki stałe