Tkanki i organy roślinne
Liść - budowa i funkcje
Czterolistna koniczyna podobno wróży pomyślność temu, kto ją znalazł. Mówi się też, że pięciolistna koniczyna, jeśli zostanie podarowana, da szczęście obdarowanemu i ofiarodawcy. To jednak tylko przesądy, prawdą jest natomiast, że liścieliście przynoszą wiele korzyści nie tylko roślinom, ale także organizmom, które się nimi żywią.

Największą część liścia stanowi blaszka liściowa
Liście wykazują największą różnorodność kształtów i form spośród wszystkich organóworganów roślinnych. Do ich głównych funkcji należy:
wytwarzanie substancji pokarmowych w procesie fotosyntezyfotosyntezy,
przeprowadzanie wymiany gazowej,
odprowadzanie nadmiaru wody z rośliny przez parowanie.
W budowie liścia wyróżnić można następujące elementy: nasadę, ogonek liściowy (w niektórych liściach) oraz blaszkę liściowąblaszkę liściową.
Blaszka liściowa jest zwykle płaska i ma dużą powierzchnię, co pozwala na jak najlepsze wykorzystanie światła potrzebnego do fotosyntezy. Występują w niej tzw. nerwy liściowe zbudowane z tkanki przewodzącejtkanki przewodzącej i wzmacniającejwzmacniającej – stanowią one rusztowanie liścia oraz transportują wodę i produkty fotosyntezy.
Ogonek liściowy występuje tylko w niektórych liściach, nazywanych ogonkowymi. Łączy on blaszkę z łodygąłodygą oraz utrzymuje liść w takiej pozycji, aby docierało do niego jak najwięcej światła. W liściach bezogonkowych, czyli siedzących, które spotkać można np. u traw, ogonek liściowy nie występuje.
Ogonek liściowy lub bezpośrednio blaszka liściowa umieszczone są na łodydze za pomocą tzw. nasady liścia.

Blaszki liściowe roślin runa leśnego są bardziej ciemnozielone niż liście roślin z wyższych pięter lasu. Wyjaśnij, co nadaje im tę barwę i jaki jest związek między barwą liści tych roślin a ich występowaniem w dolnej warstwie lasu.
Największe na świecie liście ma wiktoria królewska rosnąca w dorzeczu Amazonki. Ich średnica dochodzi do 4 m. Dzięki specjalnej budowie wewnętrznej liście te potrafią unieść osoby ważące nawet 75 kg.

Liście roślin iglastych pełnią takie same funkcje, jakie pełnią liście drzew liściastych, ale ich budowa jest odmienna. Mają bardzo niewielką powierzchnię – przybierają kształt igły i pokryte są nieprzepuszczającym wody woskiem, a aparaty szparkoweaparaty szparkowe leżą w zagłębieniach skórki. Wszystkie te cechy ograniczają utratę wody, co umożliwia im przetrwanie zimy – okresu, w którym roślina nie pobiera wody z podłoża. Rośliny iglaste, z wyjątkiem modrzewia, nie zrzucają liści na zimę.

Liście mogą mieć jedną lub kilka blaszek
Ze względu na budowę blaszek liściowych wyróżnia się liście pojedyncze i liście złożone. Liście pojedyncze posiadają jedną blaszkę, która może przyjmować różne kształty, np. jajowate, sercowate czy okrągłe.
W przypadku liści złożonych na jednym ogonku osadzonych jest kilka mniejszych blaszek, które mogą być złożone dłoniasto, jak u kasztanowca, lub pierzasto – jak u jarzębiny.

Przeprowadź obserwację, aby porównać budowę zewnętrzną liści roślin.
Problem badawczy: Porównanie budowy zewnętrznej liści roślin.
liście różnych gatunków roślin (np. wierzby, dębu, lilaka, robinii, kasztanowca, grochu, marchwi, koniczyny, trawy, irysa, cebuli, rojnika).
Obejrzyj liście roślin.
Zwróć uwagę na charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej liścia (kształt blaszki, jej brzeg, unerwienie oraz ogonek).
Narysuj jeden z liści pojedynczych i podpisz jego elementy.
Podziel liście na pojedyncze i złożone (dłoniasto i pierzasto).
Rozpoznaj liście, które pełnią funkcję spichrzową.
Dzięki modyfikacjom budowy liście mogą pełnić specjalne funkcje
Oprócz podstawowych funkcji liście różnych roślin pełnią także inne zadania, do których przystosowane są dzięki modyfikacjommodyfikacjom budowy. Przystosowania te umożliwiają roślinom przeżycie w różnych środowiskach nieprzyjaznych, np. na pustyniach czy w rejonach podbiegunowych.
Wśród liści zmodyfikowanych wyróżniamy:
liście spichrzowe wyspecjalizowane w magazynowaniu substancji pokarmowych lub wody; te które gromadzą materiały zapasowe występują u roślin tworzących cebule, jak: czosnek i tulipan, z kolei liście gromadzące wodę spotykane są u gatunków żyjących w środowiskach suchych np. u aloesu, rozchodnika;
liście czepne spotykane u roślin pnących np. u grochu; są wrażliwe na dotyk i dlatego owijają się wokół podpór umożliwiają w ten sposób roślinie wspinanie się do światła;
liście pułapkowe występują u wszystkich roślin mięsożernych i przystosowane są do chwytania drobnych zwierząt, najczęściej owadów; w ten sposób rośliny uzupełniają związki azotu, których brakuje w glebie; liście pułapkowe wytwarzają rosiczki, muchołówki i dzbaneczniki;
ciernie liściowe powstające w wyniku zredukowania powierzchni liści po to, by zmniejszyć utratę wody; nie przeprowadzają fotosyntezy, są sztywne i ostro zakończone przez co chronią rośliny przed roślinożercami. Występują np. u kaktusów.
Galeria zdjęć liści o specjalnych funkcjach:
Liście mogą być pokarmem dla ludzi lub paszą dla zwierząt. Przez ludzi stosowane są jako używki, a także jako surowiec w przemyśle farmaceutycznym. Podaj przykłady roślin, których liście wykorzystywane są w Twoim domu.
Liście odgrywają ważną rolę w rozmnażaniu roślin. U niektórych gatunków służą do rozmnażania bezpłciowego. Na przykład roślina doniczkowa nazywana żyworódką tworzy na brzegu liścia łatwo odpadające rozmnóżki będące miniaturowymi pędami z korzeniamikorzeniami. U begonii i fiołka afrykańskiego cały liść lub jego fragment może dać początek nowej roślinie.

Budowa wewnętrzna liścia
Liść pokryty jest jednowarstwową, przezroczystą skórką, w której znajdują się aparaty szparkowe.
Wnętrze liścia wypełnione jest tkanką miękiszowątkanką miękiszową. Dzięki dużej liczbie chloroplastów komórki tej tkanki są miejscem produkcji pokarmu w procesie fotosyntezy. Zaopatrzenie liścia w wodę oraz odprowadzenie z niego produktów fotosyntezy odbywa się za pośrednictwem tkanek przewodzących, będących częścią nerwów liściowych. Każda wiązka zawiera elementy drewnadrewna i łykałyka. Tkanki przewodzące często są otoczone tkanką wzmacniającą, usztywniającą blaszkę liścia.

Przeprowadź obserwację, aby zaobserwować tkanki budujące liść.
Problem badawczy: Rozróżnianie tkanek budujących liść.
mikroskop,
preparat trwały przekroju poprzecznego liścia.
Umieść preparat na stoliku mikroskopu.
Ustaw obraz preparatu i odpowiednią ostrość.
Obserwuj tkanki liścia, przechodząc od najniższych do najwyższych powiększeń.
Wyróżnij warstwy komórek i zaobserwuj ich cechy charakterystyczne:
skórkę górną i dolną oraz aparaty szparkowe,
miękisz,
tkankę przewodzącą.
Narysuj schemat przekroju liścia, zaznacz wyróżnione warstwy komórek (pamiętaj o zachowaniu proporcji).
R1I9dAqriijdY
Przekrój poprzeczny liścia rośliny okrytonasiennej - obraz mikroskopowyŹródło: Jon Houseman, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Przeprowadź obserwację, która wykaże wydalanie wody przez liść. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.
Zapoznaj się z opisem obserwacji, która ukazuje wydalanie wody przez liść. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.
Co będzie potrzebne?
roślina,
woda,
folia spożywcza,
sznurek.
Symulacja odpowiada na pytanie, czy rośliny wydalają wodę. Po kliknięciu przycisku rozpocznij wyświetla się stół laboratoryjny z następującym sprzętem: zlewka z wodą, marker, nitka, roślina w donice, pipeta, pęseta, stoper, woreczki foliowe. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk, po którego kliknięciu wyświetla się instrukcja. Punkt pierwszy. Podlej roślinę obficie wodą i odczekaj trzy godziny. Punkt drugi. Kilka pędów rośliny przykryj woreczkiem foliowym. Punkt trzeci. Zawiąż woreczek u nasady pędów. Punkt czwarty. Resztę pędów rośliny pozostaw bez przykrycia. Punkt piąty. Odstaw roślinę na trzy godziny i obserwuj zmiany pojawiające się na wewnętrznej powierzchni woreczka. Po wykonaniu tych działań na woreczku widoczne są krople wody.
Gdy wilgotność powietrza jest bardzo duża, rośliny nie mogą skutecznie odparowywać wody z powierzchni liści. Niektóre pozbywają się wtedy nadmiaru wody (i soli mineralnych), wydzielając je w postaci kropel na brzegach liści. Zjawisko to można zaobserwować rano po ciepłej nocy u truskawek, nasturcji, zbóż oraz u krwiściągu przedstawionego na ilustracji poniżej.

To ważne!
Budowa zewnętrzna liści jest bardzo zróżnicowana. W liściach ogonkowych, wyróżnia się: blaszkę liściową, ogonek liściowy i nasadę liścia. W liściach bezogonkowych czyli siedzących występują podobne elementy z wyjątkiem ogonka liściowego.
Liście pojedyncze mają jedną blaszkę, a liście złożone - kilka blaszek liściowych.
Liście służą roślinie do przeprowadzania procesu fotosyntezy, wymiany gazowej oraz regulacji parowania wody.
Do liści pełniących specjalne funkcje należą liście pułapkowe, spichrzowe, ciernie oraz liście czepne.
Na pożegnanie
Podczas drogi powrotnej ze szkoły do domu znajdź jak najwięcej liści o różnych kształtach. Zebraną kolekcję zasusz: włóż ją między gazety (nie używaj kolorowych czasopism) i obciąż na przykład książkami. Korzystając z atlasu, spróbuj ustalić nazwy roślin, z których pochodzą liście.
Wymień elementy budowy zewnętrznej liścia brzozy i określ jego podstawowe funkcje.
Opisz, jakie funkcje mogą pełnić u roślin przekształcone liście, podaj przykłady gatunków mających takie liście.

Ułóż zestaw 4 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o liściu. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Znasz już liść. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.




