"Kowal" Leopolda Staffa jako próba przełamania tendencji schyłkowych w literaturze Młodej Polski
Kowal Leopolda Staffa jako próba przełamania tendencji schyłkowych w literaturze Młodej Polski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- wie, jakie prądy filozoficzne towarzyszyły literaturze Młodej Polski,
- zna twórczość poety.
b) Umiejętności
Uczeń:
- wskazuje w wierszu fragmenty mówiące o potędze człowieka,
- interpretuje poszczególne fragmenty wiersza,
- uzasadnia tezę z tematu lekcji,
- wyszukuje środki stylistyczne w wierszu.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, swobodne wypowiedzi uczniów i elementy dyskusji
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik (A. Nawarecki, D. Siwicka, Przeszłość to dziś)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
W tej fazie ma miejsce przypomnienie wiadomości związanych z literaturą, kulturą i filozofią okresu przełomu wieków XIX i XX. Nauczyciel omawia inne etapy twórczości Leopolda Staffa.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel ukazuje uczniom kontrast między wcześniejszymi utworami poety oraz utworami innych twórców epoki Młodej Polki, pisanymi pod wpływem postaw dekadenckich, pesymistycznych i z pojawiającą się nową filozofią nietzscheańską.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do rozmowy na temat podmiotu lirycznego w wierszu: próbujemy zinterpretować jego sposób działania, osobowość. Uczniowie wskazują odpowiednie środki stylistyczne w wierszu.
Rozmawiamy na temat tezy postawionej w temacie lekcji i próbujemy ją udowodnić.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów, czy postawa człowieka silnego duchem i ciałem im odpowiada, czy im imponuje. Odbywamy rozmowę na temat wartości i niebezpieczeństw takiej postawy w kontekście literatury (Dostojewski) i wydarzeń historycznych. Dyskutujemy na temat wpływu filozofii na postawę życiową człowieka.
5. Bibliografia
A. Nawarecki, D. Siwicka, Przeszłość to dziś. Podręcznik, STENTOR, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz analizę wiersza poety w oparciu o dyskusję odbytą w czasie lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja może stanowić pretekst do rozmowy na temat różnych postaw życiowych człowieka, a także wpływu prądów filozoficznych i kulturowych na jego postawę.