Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej
Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II.4. Określanie związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego, formułowanie twierdzenia o prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
IV. Krajobrazy świata: […] pustyni gorącej i lodowej […]
3) Uczeń przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach.
4) Uczeń rozpoznaje rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów.
5) Uczeń prezentuje niektóre przykłady budownictwa, sposobów gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców poznawanych obszarów.
Kompetencje kluczowe
IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu
i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczniowie zastanowią się nad tym, kiedy i dlaczego powstają pustynie oraz jak organizmy żywe przystosowują się do takich warunków. Zapoznają się z przykładowymi formami terenu występującymi na pustyniach (wydma, grzyb skalny) oraz spróbują znaleźć sposoby przetrwania w takim środowisku.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody/ formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Podaj uczniom temat lekcji: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej. 2. Opowiedz im o przebiegu lekcji. 3. Zadaj pytanie kluczowe: Dlaczego na kuli ziemskiej powstają pustynie? | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. W czasie dyskusji powinny pojawić się informacje o warunkach, w jakich powstają pustynie. | 5 min | burza mózgów, dyskusja |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Pustynie”. | Uczniowie pracują samodzielnie wykonując zadanie 1., 2. i 3. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy każdy uczeń wykonał dotychczasowe zadania. Zachęć do wykonania kolejnego zadania, zwróć uwagę na warunki klimatyczne pustyni lodowej. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Pustynie”. | Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 4. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Dyskusja – podsumowanie zadań. | W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na: - formy terenu typowe dla każdego rodzaju pustyni, - zwierzęta występujące na pustyniach gorących i lodowych oraz ich przystosowania do życia w skrajnych warunkach, - warunki, w jakich żyją ludzie na pustyniach | 5 min | burza mózgów, dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności, a które było najłatwiejsze. | 5 min | pogadanka |