Krajobrazy pustyni gorącej i pustyni lodowej

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.4. Określanie związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego, formułowanie twierdzenia o prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • IV. Krajobrazy świata: […] pustyni gorącej i lodowej […]

  • 3) Uczeń przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach.

  • 4) Uczeń rozpoznaje rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów.

  • 5) Uczeń prezentuje niektóre przykłady budownictwa, sposobów gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców poznawanych obszarów.

Kompetencje kluczowe

  • IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu
    i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

  • IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

  • IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczniowie zastanowią się nad tym, kiedy i dlaczego powstają pustynie oraz jak organizmy żywe przystosowują się do takich warunków. Zapoznają się z przykładowymi formami terenu występującymi na pustyniach (wydma, grzyb skalny) oraz spróbują znaleźć sposoby przetrwania w takim środowisku.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody/ formy pracy

I. Wstęp

1. Podaj uczniom temat lekcji: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.

2. Opowiedz im o przebiegu lekcji.

3. Zadaj pytanie kluczowe: Dlaczego na kuli ziemskiej powstają pustynie?

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

W czasie dyskusji powinny pojawić się informacje o warunkach, w jakich powstają pustynie.

5 min

burza mózgów, dyskusja

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Pustynie”.

Uczniowie pracują samodzielnie wykonując zadanie 1., 2. i 3.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń wykonał dotychczasowe zadania. Zachęć do wykonania kolejnego zadania, zwróć uwagę na warunki klimatyczne pustyni lodowej.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Pustynie”.

Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 4.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Dyskusja – podsumowanie zadań.

W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na:

- formy terenu typowe dla każdego rodzaju pustyni,

- zwierzęta występujące na pustyniach gorących i lodowych oraz ich przystosowania do życia w skrajnych warunkach,

- warunki, w jakich żyją ludzie na pustyniach

5 min

burza mózgów, dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności, a które było najłatwiejsze.

5 min

pogadanka

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim