Mapa i skala
Mapa i skala
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II.2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno‑komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy.
1. Uczeń stosuje legendę mapy do odczytywania informacji oraz skalę mapy do obliczania odległości między wybranymi obiektami.
Kompetencje kluczowe
IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
IV.2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu
i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczniowie poznają elementy mapy, sposoby prezentowania treści, wykorzystanie znaków kartograficznych.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody/ formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Podaj uczniom temat lekcji: Mapa i skala. 2. Opowiedz im 3. Zadaj pytanie kluczowe: Po co są mapy? | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. W czasie dyskusji powinny pojawić się powody, dla których używanie mapy jest ważne w życiu ludzi. Warto nawiązać do doświadczeń dzieci z podróży po Polsce lub świecie. | 5 min | dyskusja |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Mapa i skala”. | Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 1. i 2. | 10 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Opowiedz uczniom o skali i sposobie jej obliczania oraz prezentowania na mapach (skala liczbowa, mianowana i podziałka liniowa). | 10 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Mapa i skala”. | Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 3. oraz zapoznają się z treścią zadania 4., które wykonują poza Minecraft Education. | 5 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie. | Poproś uczniów o rozpoczęcie wykonania zadania 4. Zwróć im uwagę, żeby na ich mapach znalazły się wszystkie niezbędne elementy mapy (tytuł, legenda, treść i skala). Gdyby było to konieczne, pozwól im dokończyć pracę w domu. | 10 min | praca plastyczna |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności, | 5 min | pogadanka |