Mapa i skala

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno‑komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy.

  • 1. Uczeń stosuje legendę mapy do odczytywania informacji oraz skalę mapy do obliczania odległości między wybranymi obiektami.

Kompetencje kluczowe

  • IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

  • IV.2.  Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

  • IV.6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu
    i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczniowie poznają elementy mapy, sposoby prezentowania treści, wykorzystanie znaków kartograficznych.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody/ formy pracy

I. Wstęp

1. Podaj uczniom temat lekcji: Mapa i skala.

2. Opowiedz im
o przebiegu lekcji.

3. Zadaj pytanie kluczowe: Po co są mapy?

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym.

W czasie dyskusji powinny pojawić się powody, dla których używanie mapy jest ważne w życiu ludzi. Warto nawiązać do doświadczeń dzieci z podróży po Polsce lub świecie.

5 min

dyskusja

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Mapa i skala”.

Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 1. i 2.

10 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Opowiedz uczniom o skali i sposobie jej obliczania oraz prezentowania na mapach (skala liczbowa, mianowana i podziałka liniowa).

10 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Mapa i skala”.

Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 3. oraz zapoznają się z treścią zadania 4., które wykonują poza Minecraft Education.

5 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie.

Poproś uczniów o rozpoczęcie wykonania zadania 4. Zwróć im uwagę, żeby na ich mapach znalazły się wszystkie niezbędne elementy mapy (tytuł, legenda, treść i skala). Gdyby było to konieczne, pozwól im dokończyć pracę w domu.

10 min

praca plastyczna

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności,
a które było najłatwiejsze.

5 min

pogadanka

Karta pracy

R1UfBpRtzpfep

Karta pracy

Karta pracy w formacie PDF
Plik PDF o rozmiarze 319.30 KB w języku polskim
Rzi1nPmXoZ3xS

Karta pracy

Karta pracy
Plik DOCX o rozmiarze 1.27 MB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim