Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał

Ukształtowanie powierzchni na mapach

Cele lekcji

Cel ogólny z podstawy programowej

  • II.2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno‑komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.

  • II.3. Interpretowanie map różnej treści.

Cel szczegółowy z podstawy programowej

  • I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy.

  • 1. Uczeń stosuje legendę mapy do odczytywania informacji […]

  • 2. Uczeń rozpoznaje na mapie składniki krajobrazu Polski.

Kompetencje kluczowe

  • IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

  • IV.2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

  • IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Uczniowie zapoznają się ze sposobami prezentacji form terenu na mapach, poznają pojęcie wysokości względnej i bezwzględnej oraz zobaczą jak można przedstawiać formy terenu na mapie za pomocą skali barwnej.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody/ formy pracy

I. Wstęp

1. Podaj uczniom temat lekcji: Ukształtowanie powierzchni na mapach.

2. Opowiedz im o przebiegu lekcji.

3. Zadaj pytanie kluczowe: Skąd wiemy, gdzie na mapie są przedstawione góry, a gdzie niziny?

Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. Przypomnij, że niektóre zadania będą musieli przesłać nauczycielowi.

5 min

burza mózgów, dyskusja

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Ukształtowanie powierzchni na mapach”.

Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 1. i 2.

10 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Upewnij się, że uczniowie wiedzą, co mają robić, i rozumieją polecenia. Zwróć szczególną uwagę na to, czy rozumieją różnicę między wysokością względną i bezwzględną.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Ukształtowanie powierzchni na mapach”.

Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadania 3. i 4.

15 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie.

W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na sposoby przedstawiania form terenu na mapach oraz na skalę barwną stosowaną do przedstawiania ukształtowania powierzchni.

5 min

dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności, a które było najłatwiejsze.

5 min

pogadanka