Ukształtowanie powierzchni na mapach
Ukształtowanie powierzchni na mapach
Cele lekcji
Cel ogólny z podstawy programowej
II.2. Korzystanie z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno‑komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
II.3. Interpretowanie map różnej treści.
Cel szczegółowy z podstawy programowej
I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy.
1. Uczeń stosuje legendę mapy do odczytywania informacji […]
2. Uczeń rozpoznaje na mapie składniki krajobrazu Polski.
Kompetencje kluczowe
IV.1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
IV.2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
IV.3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Uczniowie zapoznają się ze sposobami prezentacji form terenu na mapach, poznają pojęcie wysokości względnej i bezwzględnej oraz zobaczą jak można przedstawiać formy terenu na mapie za pomocą skali barwnej.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody/ formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Podaj uczniom temat lekcji: Ukształtowanie powierzchni na mapach. 2. Opowiedz im o przebiegu lekcji. 3. Zadaj pytanie kluczowe: Skąd wiemy, gdzie na mapie są przedstawione góry, a gdzie niziny? | Poleć, by dzieci realizowały każde zadanie w grze, uważnie czytały napotkane polecenia. Przypomnij, że wszystkie zadania trzeba zapisywać w minecraftowej książce lub w zeszycie przedmiotowym. Przypomnij, że niektóre zadania będą musieli przesłać nauczycielowi. | 5 min | burza mózgów, dyskusja |
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów z krainą „Ukształtowanie powierzchni na mapach”. | Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadanie 1. i 2. | 10 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Upewnij się, że uczniowie wiedzą, co mają robić, i rozumieją polecenia. Zwróć szczególną uwagę na to, czy rozumieją różnicę między wysokością względną i bezwzględną. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów z krainą „Ukształtowanie powierzchni na mapach”. | Uczniowie pracują samodzielnie, wykonują zadania 3. i 4. | 15 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie. | W czasie dyskusji uczniowie powinni zwrócić uwagę na sposoby przedstawiania form terenu na mapach oraz na skalę barwną stosowaną do przedstawiania ukształtowania powierzchni. | 5 min | dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie najbardziej się im podobało, które sprawiło im najwięcej trudności, a które było najłatwiejsze. | 5 min | pogadanka |