R1Iieu9dGE4M2
Kolorowa grafika przedstawia siedmiu krasnoludków w różnokolorowych strojach. Każda z postaci ma długą brodę, okrągły nos, sięgający ziemi strój i dużą czapkę zakończoną białym pomponem. W tle widać drzewa i skały. Niebo jest niebieskie z białymi chmurkami.

W świecie baśni. Księżniczki, smoki, rycerze i krasnoludki

Krasnoludki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie!

kras_1 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 4.

W wierzeniach ludów z całego świata można spotkać opowieści o małych, magicznych stworzeniach, które żyją w pobliżu ludzkich domostw. Kryją się przed wzrokiem ciekawskich bardzo skutecznie.

„Są podobno ludzie, którzy nigdy w życiu nie widzieli krasnoludka. Szczerze im współczuję” – powiedział Axel MuntheAxel MuntheAxel Munthe, pisarz szwedzki. A czy tobie udało się zobaczyć krasnoludka? Może spotkasz go tutaj…

Axel Munthe

Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji zamieszczonymi w galerii mediów.

RyXSdZOqjjmPf
Maria Konopnicka
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Maria Konopnicka (1842‑1910) polska pisarka i poetka. Napisała popularne do dziś utwory dla dzieci: piękną baśń „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”, bajkę „O Janku Wędrowniczku” oraz zbiory wierszy: „Na jagody”, „Co słonko widziało”. Jeden z najbardziej znanych jej utworów to „Rota”, która szybko stała się popularną pieśnią patriotyczną.

Polecenie 1

Przeczytaj wiersz „Czy to bajka, czy nie bajka” Marii Konopnickiej lub posłuchaj recytacji tekstu poetyckiego.

R1Jr4gJImduHX
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Maria Konopnicka „Czy to bajka, czy nie bajka”. Następnie aktorka w średnim wieku o prostych blond włosach czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Kobieta ma włosy zaczesane na bok, sięgające do ramion, na szyi zawiązała czerwono‑czarno‑białą chustę. Ubrana jest w jasnoniebieską marynarkę. Na nosie ma okulary. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie.

Naród wielce osobliwyosobliwyosobliwy.
Drobny – niby ziarnka w banibaniabani:
Jeśli które z was nie wierzy,
Niech zapyta starej niani.

W górach, w jamach, pod kamykiem,
Na zapieckuzapiecekzapiecku czy w komorzekomorakomorze
Siedzą sobie Krasnoludki
W byle jakiej mysiej norze.

Pod kominem czy pod progiem –
Wszędzie ich napotkać można:
Czasem który za kucharkę
Poobraca pieczeń z rożna...

Czasem skwarków porwie z rynkirynkarynki
Albo liźnie cukru nieco
I pozbiera okruszynki,
Co ze stołu w obiad zlecą.

Czasem w stajni z bicza trzaśnie,
Koniom splata długie grzywy,
Czasem dzieciom prawi baśnie...
Istne cuda! Istne dziwy!

Gdzie chce – wejdzie, co chce – zrobi,
Jak cień chyżochyżochyżo, jak cień cicho,
Nie odżegnaćodżegnaćodżegnać się od niego,
Takie sprytne małe licholicholicho!

Zresztą myślcie, jako chcecie,
Czy kto chwali, czy kto gani,
Krasnoludki są na świecie!
Spytajcie się tylko niani.

kon_3 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Warszawa 1986.
bania
chyżo
ganić
komora
licho
odżegnać
osobliwy
rynka
zapiecek
Ćwiczenie 1

Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.

RTsycFV5zOfiD
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.

R1I4LRgvIJS5L
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.

Rb15nPPi4TifQ
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ru9VVEJ4vvEEh
Ćwiczenie 4
Zadanie alternatywne polegające na wskazaniu odpowiedniej ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRNXzj0Azj8Tc
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1U0ca6c4dwJF
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RxrJAcldhBoXj
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAPdaYZCZGi4j
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RiIle754uitWV
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie tekstu i obrazu.
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RscIl4IivmdYn
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary odpowiednich określeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Jenny Nyström
Polecenie 2

Zapoznaj się z rysunkami JennyJenny NyströmJenny Nyström przedstawiającymi krasnoludki lub opisami tych rysunków, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 9

Na podstawie rysunków Jenny NyströmJenny NyströmJenny Nyström lub na podstawie ich opisów opisz krótko wygląd krasnoludków.

R1BRaC1UeeEjn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Zaznacz, co robią krasnoludki przedstawione na rysunkach.

RsD6KpUE1s0Hr
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Dopasuj podane poniżej określenia do luk w zdaniach.

R1KFIMaWaODIV
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdań odpowiednimi sformułowania,i.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z prezentacją pt. Historia krasnoludków, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RJUJOsnkSiUL9
Prezentacja na temat krasnoludków.
Prezentacja pt. Historia krasnoludków
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd oraz zwyczaje krasnoludków. Uzupełnij pola tekstowe i przeciągnij je w dowolne miejsca na ilustracji.

R1Ew928E4SUBz
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd i zwyczaje tych magicznych istot. Odpowiedź zapisz w zeszycie lub poniżej.

RIPJWiDFSQGY3
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji i porównaj swoje wyobrażenia na temat krasnoludka z pomysłami rysownika, który ponad sto lat temu zilustrował książkę Marii Konopnickiej „O krasnoludkach i sierotce Marysi”. Porozmawiajcie o tym w klasie.

Polecenie 5

Zapoznaj się z fragmentami baśni Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R13bJUltpyB961
Koszałek‑Opałek wyrusza w podróż
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, 1926, domena publiczna.
Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

[…] król Błystek stuknął o ziemię berłem szczerozłotym i rzekł:

— Nasz uczony kronikarz Koszałek‑Opałek pójdzie obaczyćobaczyćobaczyć, czy już wiosna przyszła.

— Mądre królewskie słowo! — zakrzyknęły Krasnoludki i wszystkie oczy obróciły się na uczonego Koszałka‑Opałka.

Ten, jak zwykle, siedział nad ogromną księgą, w której opisywał wszystko, co się od najdawniejszych czasów zdarzyło w państwie Krasnoludków, […].

Krasnoludki tak dumni byli z kronikarza swego, że gdzie kto jakie zielsko znalazł, zaraz mu wieniec plótł i na głowę wkładał, tak, iż mu te wieńce resztę rzadkich włosów wytarły i łysy był jak kolano.

II

Koszałek‑Opałek zaraz się na wyprawę zbierać zaczął. Przyrządził sobie garniec najczarniejszego atramentu, potem wyszykował wielkie gęsie pióro, które, iż ciężkie było, musiał je jak karabin na ramieniu dźwigać; ogromne swoje księgi na plecach sobie przytroczyłprzytroczyćprzytroczył, podpasał opończęopończaopończę rzemieniem, włożył kaptur na głowę, chodakichodakichodaki na nogi, zapalił długą fajkę i stanął do drogi gotowy.

Wierni towarzysze zaraz się z uczonym Koszałkiem tkliwietkliwietkliwie żegnać zaczęli, niepewni, czyli go na ziemi zła jaka przygoda nie spotka i czy go jeszcze kiedy zobaczą. Sam król Błystek miłościwy chciał go uściskać [...], ale się ruszyć nie mógł, gdyż zupełnie do tronu przymarzły mu szaty.

kon_1 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 7–8.
RM7lnMhLizYu7
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, dlaczego Koszałek‑Opałek wyruszył w świat.

R13IJhp9Esv9f
Miejsce na notatkę ucznia.
R1S5bSZyRK7EZ
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rk5PsbEcKTyPN
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wypisz synonimy rzeczownika: uczony.

R1dVQAaKPM7ue
R1Yu6nhgn8U72
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Czy Koszałek‑Opałek był lubiany przez pozostałe krasnoludki? Uzasadnij odpowiedź odpowiednimi cytatami.

RGIplKGpdqbJI
Miejsce na notatkę ucznia.
RWyfSXCJCWhzi1
Dzieci spotykają krasnoludka
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, 1926, domena publiczna.
Maria Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi

Zdumieli się pastuszkowie, zobaczywszy małego człowieka [...].

Zaraz też Józik Srokacz trącił w bok Stacha Szafarczyka i pokazawszy palcem owego człowieczka, szepnął:

— Krasnoludek!

A Koszałek‑Opałek był już blisko i uśmiechał się przyjaźnie do dzieci, kiwając głową.

Dzieci pootwierały usta szeroko i wpatrzyły się w niego jak w tęczę. [...] Nie bały się, bo każde wiedziało dobrze, iż Krasnoludki nikomu krzywdy nie czynią, a jak ubogim sierotom to i pomagają nawet. [...]

Tymczasem Koszałek‑Opałek do ogniska podszedł, i wyjąwszy fajkę z zębów, przemówił grzecznie:

— Witajcie, dzieci!

Na co pastuszkowie odrzekli z powagą:

— Witajcie, Krasnoludku!

Ale dziewczynki skuliły się tylko i naciągnąwszy chuściny na czoła, tak że im ledwo czubki nosów było widać, wytrzeszczyły na przybysza niebieskie oczęta. Koszałek‑Opałek popatrzył na nie z uśmiechem i zapytał:

— Czy mogę się pogrzać przy waszym ognisku? Bo zimno!

— Jużci, że mogą! — odpowiedział rezolutnie Jaśko Krzemieniec.

[...]

— A dopieką się ziemniaki, to sesese i pojeść mogą, jeśli wola! — dorzucił gościnnie Kubuś.

[...]

— A mojeż wy dzieci kochane! A czymże ja wam odsłużęodsłużyćodsłużę!

— Ano jak tak — zawołał wesoło Józik Srokacz — to niechże nam powiedzą, skąd się Krasnoludki wzięły na tym tu światuświatuświatu?

[...]

III

Podjadłszy tedy sobie, Koszałek‑Opałek [...] tak pastuszkom o Krasnoludkach powiadał.

DrzewiejdrzewiejDrzewiej nie nazywali my się Krasnoludki, ale — Bożęta. Nie mieszkali my też pod ziemią, pod skałkami albo pod korzeniami drzew starych, jako mieszkamy teraz, ale po wsiach, w chatach, razem z ludźmi. Dawno to było, przedawno! [...] A w puszczy mieszkał zwierz srogisrogisrogi i wielki, i tak ryczący, że drzewa, co słabsze, pękały. [...] Powiadał mi raz pradziad mego prapradziadka, że jak go taki niedźwiedź wygarnął razem z pszczołami i miodem z lipowego dziuplaz lipowego dziuplaz lipowego dziupla, to go do pół zimy u siebie [...] trzymał i bajki sobie dzień i noc prawićprawićprawić kazał [...].

Śmiały się dzieci, słuchając tej przygody, a Koszałek‑Opałek tak dalej prawił:

— Ho! ho!‥ To były czasy!‥ [...] Ale co domostw, dobytku i obejściaobejścieobejścia, to pilnowały Bożęta, które też i Skrzatami dla ich małości zwano.

„Każda chata ma swego skrzata” — mawiał lud w te stare czasy, a nam też dobrze było i wesoło, bo my przy wszelakiej robocie pomagali gospodarzom naszym. To koniom owies sypali, a przedmuchiwali z plewyplewyplewy, żeby samo gołe ziarno się złociło [...], to kury zaganiali na grzędę, żeby nie gubiły jaj w pokrzywach, to masło w maślnicy ubijali, to wyciskali sery, to dzieci kołysali, to motali przędzęmotać przędzęmotali przędzę, to na ogień dmuchali, żeby kasza prędzej gotowa była. Jaka tylko była robota w chacie i w obejściu, [...] my się każdej chwytali ochotnie. Co prawda, nie szło to darmo! Jak nie gospodarz, to gospodyni pamiętała o nas. Zawsze [...] na brzeżku ławy były kruszyny chleba i twarogu, zawsze w kubku trochę miodu albo chociaż mleka. Było z czego żyć. A wychodziła gospodyni na ogród pleć, albo z sierpem w pole, to się tylko od tego proga obejrzała, [...] garstewkęgarstewkagarstewkę prosa wzięła i sypiąc po izbie, mówiła:

Bożęta! Bożęta! Niech który pamięta
O dzieciach, o chacie… A tu proso macie!

I szła spokojnie do roboty. A my smyrk spod zapieckasmyrk spod zapieckasmyrk spod zapiecka, smyrk spod ławy, smyrk spod malowanej skrzyni! NużnużNuż w izbie gospodarzyć, dzieciom prawić, chłopcom koniki strugać, dziewuszkom [...] warkoczyki splatać. [...]

Pracy, co prawda, było dość, ale tej wdzięczności ludzkiej jeszcze więcej. [...]

Hej! hej! Gdzie to te czasy! Gdzie!?

Zatrzymał się Koszałek‑Opałek i z wolna fajeczkę pykał, a dzieci, choć nic nie mówił, słuchały, wpatrzone w niego.

kon_2 Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 13–18.
RLzcjeOXLs6qr
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJwc6ILW9Aozn
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19

Na podstawie opowieści Koszałka‑Opałka, napisz, jak dawniej nazywano krasnoludki?  Wypisz je poniżej.

R17J3h0h3ZoeN
R1WyrdT5WrVKb
Ćwiczenie 20
Zadanie interaktywne polega na takim dobraniu wyrazów, aby powstały związki wyrazowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 21

Opisz, w jaki sposób ludzie odwdzięczali się krasnoludkom za ich pomoc.

R1Cp7arn0dLfH
Miejsce na notatkę ucznia.
R16cJ2Ng9qdyR
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16ftXyOscxfk
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24

Ułóż zdanie ze związkiem frazeologicznym z powyższego ćwiczenia.

RXUehwTKvpHvi
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 6

Narysuj Koszałka‑Opałka.

R1QNgj2jAgOYK
Miejsce na rysunek ucznia.

Na podstawie fragmentów utworu Marii Konopnickiej opisz, jak wyobrażasz sobie Koszałka‑Opałka.

R19H76RIV861T
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Jak krasnoludki mogłyby pomagać ludziom we współczesnych czasach? Czego mogłyby oczekiwać w zamian? Zredaguj opowiadanie, w którym opiszesz życie krasnoludków w XXI wieku.

RD6YXHlYJc8bC
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 8

Wyjaśnij pochodzenie słowa krasnoludek.

R1mn77Bf8qKcR
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 25

Zaznacz określenia pasujące twoim zdaniem do krasnoludka.

R18wyA5QTeZvl
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Jak wyobrażasz sobie krasnoludka? Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Gdzie mieszka?

  • Jak wygląda?

  • W co się ubiera?

  • Jaki kolor lubi najbardziej?

  • Czym się zajmuje?

  • Co lubi jeść?

    RbFfvH6SPtHSw
Ćwiczenie 26
R1IsX1cmz4gpU
Zadanie interaktywne polegające na zapisaniu prawidłowo anagramów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Obejrzyj film, w którym pani przewodniczka opowiada, jak krasnoludki pomagają poznawać zabytki Wrocławia. Napisz, skąd się wzięły w tym mieście krasnoludki.

RCbdZPMvTqHvC
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się zdjęcie małej, brązowej figurki krasnoludka. Na nim napis: „Wrocławskie krasnoludki”. Następnie pojawia się kobieta o długich jasnych włosach i w szarej bluzce – Marta Miniewicz, przewodniczka po Wrocławiu. Między wypowiedziami przewodniczki widzimy rzeźby wrocławskich krasnoludków umieszczonych w przestrzeni miejskiej, np. krasnoludka pilnującego jakiejś piwniczki, krasnoludka, który pcha wielką kulę, i drugiego, który pcha ją w drugą stronę; krasnoludka więźnia przykutego do kraty łańcuchem z kulą; trzy krasnoludki stojące obok siebie i wykonujące różne gesty, a w pobliżu nich małych rozmiarów model ratusza; krasnoludka z kwiatkiem; krasnoludka motocyklistę. Kobieta siedzi w pokoju. Za nią fragment powieszonej na białej ścianie grafiki, regał z książkami oraz zielona roślinka w doniczce. Wypowiedź przewodniczki przeplatają zdjęcia figurek wrocławskich krasnali. 01:46 pojawia się plansza z pytaniem "Którego krasnoludka darzy Pani największą sympatią?", na które kobieta odpowiada. Na końcu filmu plansza: wystąpiła Marta Miniewicz, muzyka Kevin MacLeod, „Marty Gots a Plan” http://incompetech.com/music/ royalty‑free/index.html?isrc=USUAN1500015, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015.
R1RYju15xzbdp
Polecenie 10

Wejdź na stronę www.krasnale.pl i zapoznaj się z bazą wrocławskich krasnali. Wybierz jednego z opisanych krasnali, a następnie napisz o nim kilka zdań: podaj jego imię, opisz wygląd, a także wskaż miejsce we Wrocławiu, w którym znajduje się jego rzeźba.

RffXYizA5rxpI
Polecenie 11

Podaj tytuł lubianego przez ciebie utworu literackiego, w którym występują krasnoludki. Opisz ich wygląd i zachowanie. Wyjaśnij, dlaczego podoba ci się ten tekst.

RCl2nCde9ROsF
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

chodaki
chodaki

rodzaj prymitywnego obuwia wykonanego ze słomy, drewna, skóry

drzewiej
drzewiej

dawniej

garstewka
garstewka

garstka

motać przędzę
motać przędzę

zwijać przędzę w motki

nuż
nuż

już

obaczyć
obaczyć

zobaczyć

obejście
obejście

dom z podwórzem i zabudowaniami gospodarskimi

odsłużyć
odsłużyć

odwdzięczyć się

opończa
opończa

obszerny płaszcz bez rękawów, z kapturem, noszony dawniej jako strój podróżny

plewy
plewy

odpadki pozostałe po młóceniu zboża

prawić
prawić

opowiadać

przytroczyć
przytroczyć

przywiązać za pomocą rzemieni, sznurów itp.

se
se

sobie

smyrk spod zapiecka
smyrk spod zapiecka

wyskoczyć zza pieca

srogi
srogi

groźny

światu
światu

świecie

tkliwie
tkliwie

czule, serecznie

z lipowego dziupla
z lipowego dziupla

z lipowej dziupli