Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Krążenie wody w przyrodzie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi podać definicję hydrosfery,

  • wymienia elementy obiegu wody w przyrodzie,

  • potrafi zdefiniować pojęcie bilansu wodnego.

Umiejętności

Uczeń:

  • umie scharakteryzować krążenie wody w przyrodzie,

  • umie określić, kiedy bilans wodny jest dodatni, a kiedy bilans jest ujemny.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Krążenie wody w przyrodzie.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przedstawia definicję hydrosfery, wymienia zasoby wodne hydrosfery.

  2. Nauczyciel przedstawia obieg wody w przyrodzie, rysując na tablicy schematyczny rysunek. Wymieniane są główne elementy obiegu wody w przyrodzie: odpływ wód, parowanie, opady atmosferyczne.

  3. Nauczyciel charakteryzuje bilans wodny jako zestawienie przychodów i rozchodów wody na określonym obszarze. Nauczyciel podkreśla, że zestawienie takie wykonywane może być dla zlewni, dorzeczy lub zlewisk, a zatem dla ściśle wyodrębnionych obszarów. Uczniowie zapisują definicję bilansu wodnego i próbują ocenić, kiedy bilans wodny może być dodatni, a kiedy ujemny, w zależności od różnych warunków klimatycznych (wielkość opadu, temperatura powietrza) i wykształcenia roślinności.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel charakteryzuje krótko obieg wody w przyrodzie, podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyjaśnij pojęcia: retencja, cykl hydrologiczny, wody juwenilne.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1cFkk5iDab1O

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.13 KB w języku polskim
RgV0G87ZmLLLM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim