Krążenie wody w przyrodzie
Krążenie wody w przyrodzie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi podać definicję hydrosfery,
wymienia elementy obiegu wody w przyrodzie,
potrafi zdefiniować pojęcie bilansu wodnego.
Umiejętności
Uczeń:
umie scharakteryzować krążenie wody w przyrodzie,
umie określić, kiedy bilans wodny jest dodatni, a kiedy bilans jest ujemny.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Krążenie wody w przyrodzie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia definicję hydrosfery, wymienia zasoby wodne hydrosfery.
Nauczyciel przedstawia obieg wody w przyrodzie, rysując na tablicy schematyczny rysunek. Wymieniane są główne elementy obiegu wody w przyrodzie: odpływ wód, parowanie, opady atmosferyczne.
Nauczyciel charakteryzuje bilans wodny jako zestawienie przychodów i rozchodów wody na określonym obszarze. Nauczyciel podkreśla, że zestawienie takie wykonywane może być dla zlewni, dorzeczy lub zlewisk, a zatem dla ściśle wyodrębnionych obszarów. Uczniowie zapisują definicję bilansu wodnego i próbują ocenić, kiedy bilans wodny może być dodatni, a kiedy ujemny, w zależności od różnych warunków klimatycznych (wielkość opadu, temperatura powietrza) i wykształcenia roślinności.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel charakteryzuje krótko obieg wody w przyrodzie, podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wyjaśnij pojęcia: retencja, cykl hydrologiczny, wody juwenilne.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak