Kręgi kulturowe świata
Autor/autorka
Monika Rząsa
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II
2. Przedmiot
geografia
3. Temat zajęć
Kręgi kulturowe świata
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego z geografii w zakresie rozszerzonym w oparciu o podręcznik „Oblicza geografii 2. Zakres rozszerzony”, jego realizacja wynika z rozkładu materiału nauczania dla klasy 2 szkoły ponadgimnazjalnej
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie narzędzi TIK wzbudza większą motywację u uczniów, wpływa na efektywność zajęć, ułatwia osiągniecie celów, zwiększa poziom atrakcyjności lekcji, a co za tym idzie zainteresowanie ucznia tematem. Uczniowie łatwiej potrafią dochodzić do odpowiednich wniosków i podane informacje wykorzystać w ćwiczeniach.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń potrafi omówić poszczególne kręgi kulturowe
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń podaje definicję kręgu kulturowego
uczeń omawia rozmieszczenie kręgów kulturowych na świecie
uczeń potrafi przyporządkować ludność na podstawie wybranych cech do poszczególnych kręgów kulturowych
9. Metody i formy pracy
metody: ćwiczenia interaktywne, praca z materiałem obrazkowym, burza mózgów
formy: praca indywidualna, zbiorowa, w parach
10. Środki dydaktyczne
epodreczniki.pl
podręcznik „Oblicza geografii 2”
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer lub smartfon z dostępem do internetu dla każdego ucznia
komputer nauczyciela podłączony do tablicy interaktywnej, projektora
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z materiałem obrazkowym dostępnym na stronie https://zpe.gov.pl/a/kregi-kulturowe-swiata/D1EMnYwOb
i w parach próbują znaleźć cechy wspólne dla poszczególnych grup ludności.
Aktywność 2
Temat: Obserwacja i refleksja
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel posługując się „burzą mózgów” zapisuje na tablicy hasło „krąg kulturowy” i zbiera skojarzenia uczniów z tym pojęciem, a następnie uczniowie wykonują ćwiczenie 3 https://zpe.gov.pl/a/kregi-kulturowe-swiata/D1EMnYwOb
Aktywność 3
Temat: Wyciąganie wniosków
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie na podstawie obserwacji i refleksi wyciągają wnioski :
Krąg kulturowy obejmuje wspólne zwyczaje, tradycje, język, religie oraz określa sposób bycia.
Następnie uczniowie pracują w parach i na podstawie podręcznika „Oblicza geografii 2” wymieniają cechy charakterystyczne dla poszczególnych kręgów kulturowych oraz wykonują ćwiczenie 1 https://zpe.gov.pl/a/kregi-kulturowe-swiata/D1EMnYwOb
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
W dalszej części lekcji uczniowie rozwiązują quiz dotyczący znajomości kręgów kulturowych https://quizizz.com/admin/quiz/5e772459d8c927001c52dc8d/kr%C4%99gi-kulturowe-%C5%9Bwiata
oraz test online https://szkolnictwo.pl/test,3,4108,1,Zr%C3%B3%C5%BCnicowanie_kulturowe_ludno%C5%9Bci_%C5%9Bwiata
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie uzupełniają ankietę zawierającą następujące pytania:
1. Czy prezentowany na lekcji temat był dla ciebie interesujący? (tak, nie, nie mam zdania)
2. Czy wykorzystanie na lekcji narzędzia TIK wpłynęły na atrakcyjność zajęć? (tak, nie, nie mam zdania)
3. Czy chciałbyś aby każda lekcja była prowadzona w podobny sposób (tak, nie, jest mi to obojętne)
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna