Królem być
Królem być
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna znaczenie i pochodzenie związków frazeologicznych: salomonowa mądrość, z pustego i Salomon nie naleje
zna historię króla Salomona
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie związków frazeologicznych: salomonowa mądrość, z pustego i Salomon nie naleje
interpretuje decyzję króla Salomona
opisuje władcę
dyskutuje na temat problemów związanych z rządzeniem
szuka rozwiązań różnych problemów
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Rozmowa
Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie zastanawiają się, co oznacza związek frazeologiczny: salomonowa mądrość i próbują wyjaśnić pochodzenie tego związku. Uczniowie sprawdzają w „Słowniku mitów i tradycji kultury”, kim był Salomon.
Uczniowie sprawdzają w słowniku frazeologicznym znaczenie związków: z pustego to i Salomon nie naleje, salomonowa mądrość. Każdy układa zdania, które zilustrują znaczenie tych związków.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają w podręczniku tekst Anne de Vries „Salomonowa mądrość”. Opisują problem, z którym do Salomona przyszły dwie kobiety, opowiadają, jak Salomon rozwiązał konflikt. Uczniowie oceniają pomysł króla Salomona, zastanawiają się, czy król miał inną możliwość na rozwiązanie tego problemu, odpowiadają, dlaczego król zaproponował tak drastyczną metodę rozstrzygnięcia sporu.
Uczniowie odpowiadają, dlaczego Salomon nie cieszył się z powodu odziedziczenia tronu i jakie cechy charakteru według niego król powinien posiadać. Uczniowie pracują indywidualnie, każdy wypisuje jak najwięcej cech charakteru, którymi powinien być obdarzony król. Uczniowie czytają swoje propozycje, nauczyciel zapisuje najczęściej powtarzając się odpowiedzi. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego według nich król powinien posiadać właśnie takie cechy.
Nauczyciel czyta głośno zdanie z tekstu „Salomon uważał, że trudno jest być królem”. Uczniowie pracują w czterech grupach, zastanawiają się nad prawdziwością takiego stwierdzenia. Gromadzą argumenty potwierdzające zdanie z tekstu i zaprzeczające mu. Nauczyciel prosi, aby po przyjrzeniu się argumentów, każda grupa podjęła decyzję, czy trudno jest być królem, czy nie.
Uczniowie prezentują swoje prace. Zapisanie argumentów w tabeli:
Trudno jest być królem, bo: | Nie jest trudno być królem, bo: |
- król musi podejmować ważne decyzje - król jest odpowiedzialny za to, co dzieje się w państwie - król musi wiedzieć o wszystkim, co dzieje się na świecie … | - król ma ogromne możliwości - król niewiele robi, bo we wszystkim wyręczają go pomocnicy - król ma dużo pieniędzy i może wszystko za nie kupić … |
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach. Każda para wymyśla konflikt, analogiczny do sytuacji przedstawionej w opowiadaniu. Następnie pary wymieniają się miedzy sobą zadaniami i szukają rozwiązań.
5. Bibliografia
A. Łuczak, A. Murdzek*, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej*, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz wypracowanie na jeden z następujących tematów:
Chciałbym być królem, ponieważ…
Nie chciałbym być królem, ponieważ…
Weź pod uwagę rozważane na lekcji argumenty i cechy charakteru, jakie powinien posiadać król.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak