Kropliste
Zgromadźcie słownictwo, którego użyjecie w dalszej kolejności do opisu kwiatów bzu. Pracujcie metodą mapy myśli, pamiętając o wszystkich częściach krzewu, zapachu, kształcie, kolorach i okresie kwitnienia.
Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima. Zwróć uwagę na to, jakie głoski zostały nagromadzone w tym utworze.
Rwanie bzuNarwali bzu, naszarpali,
Nadarli go, natargali,
Nanieśli świeżego, mokrego,
Białego i tego bzowego.Liści tam – rwetesrwetes, olśnienie,
Kwiecia – gąszcz, zatrzęsienie,
Pachnie kropliste po uszy
I ptak się gdzieś zawieruszyłzawieruszył.Jak rwali zacietrzewienizacietrzewieni
W rozgardiaszu zieleni,
To się narwany więzień
Wtrzepotał, wplątał w gałęzie.Śmiechem się bez zanosi:
A kto cię tutaj prosił?
A on, zieleń śpiewając,
Zarośla ćwierkiem zrosił.Głowę w bzy – na stracenie,
W szalejące więzienie,
W zapach, w perły i dreszcze!
Rwijcie, nieście mi jeszcze!
Kto i o kim mówi w wierszu? Zastanów się i zapisz notatkę na ten temat tutaj lub w zeszycie.
Jaki jest nastrój wiersza? Jakie uczucia w tobie wywołuje? Zastanów się i zapisz notatkę na ten temat tutaj lub w zeszycie.
Pomyśl i powiedz, jakie dwa znaczenia ma w wierszu słowo narwany. Porównaj wyrażenie narwany bez i narwany więzień. Jak je rozumiesz?
Dopasuj podane tytuły do poszczególnych zwrotek wiersza „Rwanie bzu”.
1., 2., 3., 4., 5.
Numery zwrotek | Tytuły |
---|---|
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. |
Grupa I Sposób zrywania bzu
Wypiszcie czasowniki z pierwszej zwrotki. Podkreślcie powtarzające się sylaby. Zaznaczcie powtarzającą się spółgłoskę.
Sformułujcie wniosek, odpowiadając na pytania: Czemu służy powtarzanie tej samej głoski i nagromadzenie czasowników nazywających ruch?
Grupa II Niespodziewana sytuacja
Na podstawie informacji zawartych w wierszu napiszcie krótką notatkę prasową pt. „Narwany więzień”.
Grupa III Środki stylistyczne
Podajcie przykłady trzech środków stylistycznych użytych w wierszu.
Grupa IV Postać mówiąca
Zacytujcie wers, w którym ujawniają się uczucia postaci mówiącej. Opiszcie charakter tej postaci.
Grupa V Nastrój
Opiszcie nastrój wiersza, cytując fragmenty tekstu.
Grupa VI Nowe słowa
Wypiszcie z wiersza „Rwanie bzu” wyrazy, które spotkać można w poezji, a nie w codziennej rozmowie.