Na zdjęciu widoczny pałac papieski w Awinionie przypominający swoim wyglądem zamek. Jest wybudowany w stylu gotyckim. Widoczne dwie duże wieże i parę małych wieżyczek. Wzniesiony jest w całości z kamienia. Widoczne ślepe arkady o łuku ostrym i masywne czworoboczne wieże z krenelażami. Część okien ma gotyckie maswerki. Przed pałacem widoczne dachy domów. Między nimi wyrastają drzewa. W tle widać bezchmurne niebo.
Na zdjęciu widoczny pałac papieski w Awinionie przypominający swoim wyglądem zamek. Jest wybudowany w stylu gotyckim. Widoczne dwie duże wieże i parę małych wieżyczek. Wzniesiony jest w całości z kamienia. Widoczne ślepe arkady o łuku ostrym i masywne czworoboczne wieże z krenelażami. Część okien ma gotyckie maswerki. Przed pałacem widoczne dachy domów. Między nimi wyrastają drzewa. W tle widać bezchmurne niebo.
Kryzys w Kościele
Pałac papieski w Awinionie. Avignon stał się nową siedzibą papieży od roku 1309 roku, kiedy Gascon Bertrand de Goth, jako papież Klemens V, ze względu na spór z kardynałami Rzymu i zamieszki w tymże mieście po jego wyborze w 1305 roku postanowił opuścić Wieczne Miasto. Wówczas to przeniósł kurię papieską do Avignonu
Źródło: Wikimedia Commons, Jean-Marc Rosier, licencja: CC BY-SA 3.0.
Wstęp
R1FC8uDaleuxE
Oś czasu – kryzys w kościele w XVI wieku. 1346 - 1353 „czarna śmierć” – pandemia (wielka epidemia) w Europie. 1415 spalenie Jana Husa. 1517 wystąpienie Lutra (tezy). 1519 dysputa lipska. 1520 bulla „Exsurge Domine” – potępienie Lutra. 1521 Luter na sejmie Rzeszy w Spirze. 1522 wojna rycerska – Franz von Sickingen. 1524 - 1526 wojna chłopska w Niemczech. 1526 sejm w Spirze – „iius reformand” dla władców Rzeszy (dopuszczenie do zmian w Kościele w duchu luterańskim)
Oś czasu – kryzys w kościele w XVI wieku. 1346 - 1353 „czarna śmierć” – pandemia (wielka epidemia) w Europie. 1415 spalenie Jana Husa. 1517 wystąpienie Lutra (tezy). 1519 dysputa lipska. 1520 bulla „Exsurge Domine” – potępienie Lutra. 1521 Luter na sejmie Rzeszy w Spirze. 1522 wojna rycerska – Franz von Sickingen. 1524 - 1526 wojna chłopska w Niemczech. 1526 sejm w Spirze – „iius reformand” dla władców Rzeszy (dopuszczenie do zmian w Kościele w duchu luterańskim)
Oś czasu – kryzys w kościele w XVI wieku
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RjDKqiUS3XXhL1
Zadanie interaktywne
Oceń w jakich obszarach z wymienionych poniżej Kościół zajmował w średniowieczu ważną pozycję.
Polityka, pełnienie urzędów państwowych.
Oświata, prowadzenie szkół.
Rzemiosło skupione w cechach.
Posiadanie wielkiej własności ziemskiej.
Działalność kulturalna np. tworzenie dzieł sztuki, literackich lub finansowanie tego rodzaju dzieł.
Prowadzenie sądów w sprawach religijnych lub korzystanie z pomocy sądów świeckich dla ścigania wykroczeń w sprawach religii.
Zajmowanie się handlem przez ogół duchownych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Napisz, jak oceniasz zakres życia społecznego, w którym uczestniczył wówczas Kościół.
RWAo5CaI90ojs
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Wyjaśnij, czy mecenat papieży w okresie renesansu (np. finansowanie dzieł Michała Anioła) wymagał wielkich nakładów finansowych oraz skąd Kościół czerpał większe środki finansowe.
RmWIADqFcLuXs
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Mecenat papieży renesansowych wymagał ogromnych pieniędzy. Oprócz zwykłych danin zwanych świętopietrzem, płynących od państw katolickich, papieże zaczęli sprzedawać urzędy kościelne, a w końcu zaakceptowali także praktykę sprzedaży odpustów.
tuuDO8gbfi_0000000O
Jedność religijna wymogiem dawnych społeczeństw
W średniowiecznych i wczesnonowożytnych społeczeństwach stanowych religia odgrywała znaczącą rolę – integrowała grupy ludzkie. Wypełnianie takich funkcji jak np. opieka zdrowotna, opieka nad słabszymi członkami społeczeństwa – kobietami, wdowami, sierotami, osobami niepełnosprawnymi itp. były w dużym stopniu aktem religijnym.
Cechy rzemieślnicze w miastach fundowały przy kościołach kaplice, zakładały fundusze zapomogowe dla wdów i fundusze posagowe dla panien, pomagały młodzieży chcącej się uczyć. Wszystkie te poczynania postrzegane były jako tzw. „dobre uczynki”, niezbędne dla zbawienia. Ich spełnianie było elementem ówczesnych praktyk religijnych. Pod sztandarami cechów brano udział w kościelnych procesjach czy innych oficjalnych formach prezentacji publicznej. Ważne funkcje religia pełniła także w odniesieniu do wymiaru sprawiedliwości. Przysięga religijna była elementem uprawomocnienia zeznania. Wszystko to było możliwe dzięki zachowywaniu jedności religijnej. Dopuszczenie różnych religii o odmiennych systemach wartości, różnym pojmowaniu tego, co dobre i co złe, co służy 'zbawieniu', a co prowadzi do potępienia, wprowadziłoby w życie społeczne chaos. Tolerancja ograniczona była zatem przez utylitarność. W dzisiejszych czasach, gdy większość wspomnianych wcześniej funkcji pozbawiona jest odniesień do religii, dużo łatwiej być tolerancyjnym.
R1YB52x5DThdl
Ilustracja przedstawia wnętrze szpitala średniowiecznego. Widać siostry zakonne, które opiekują się chorymi oraz rannymi. Opatrują i karmią chorych, którzy leżą parami lub pojedynczo. Pacjenci leżą w wielkich łóżkach znajdujących się po prawej i lewej stronie ilustracji. Na środku sali dwie kolumny zakończone figurami Matki Bożej z Dzieciątkiem oraz Pana Jezusa. Przed kolumnami klęczy postać przypominająca króla w szatach królewskich i koronie. W oddali krucyfiks zawieszony na ścianie. Podłoga w kratę. W górnej części ilustracji, po dwóch stronach, umieszczone herby. Pod ilustracją napisy w języku francuskim.
Szpital w średniowieczu
Źródło: Wikimedia Commons, Clio, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rn8V33wQMNlKg
Na ilustracji przedstawiono szpital w średniowieczu. Widać osoby leżące na łóżkach, pojedyńczo lub w parach. Łóżka namalowane tak, jakby stały pionowo. Przed łóżkami cztery siostry zakonne. Trzy równego wzrostu, jedna z lewej, która ma wzniesiona rękę do góry, jest większa od pozostałych. Obok sióstr stoją młodsze dziewczyny, nowicjuszki.
Szpital w średniowieczu
Źródło: Wikimedia Commons, Musée AP-HP, licencja: CC BY-SA 3.0.
tuuDO8gbfi_00000014
Problemy ekonomiczne i społeczne późnośredniowiecznego społeczeństwa a religia i religijność; strach w kulturze europejskiej XV i XVI w.
Społeczeństwo późnego średniowiecza (XIV i XV w.) zostało zdominowane przez strach i niepewność. Wynikało to przede wszystkim ze splotu wydarzeń politycznych i ekonomicznych, ale też zdrowotnych. „Czarna śmierć” – pandemia (wielka epidemia) z połowy XIV w. przetoczyła się przez niemal wszystkie kraje kontynentu i spowodowała straty sięgające nawet 50‑70% ludności. Była to katastrofa o rozmiarach pod każdym względem niewyobrażalnych i aż dziwne było, że struktury społeczne przetrwały ten czas w prawie niezmienionym kształcie. Świadczyło to o trwałości panującego wówczas systemu stanowego, który miał panować jeszcze kilka stuleci.
Niemniej jednak załamanie demograficzne wywołało kryzys ekonomiczny, powtarzające się klęski głodu i kurczenie się zasobów materialnych, co prowadziło do wojen. Wojna stuletnia, wojenne niepokoje w Niemczech – wszystko to utrwalało w ludziach poczucie zagrożenia i strach, a z braku innych możliwości pomocy, szukanie duchowego wsparcia w religii. Mnożyły się bractwa religijne, nasilała ostentacja w praktykach religijnych (biczownicy, wędrowni kaznodzieje), szukano też winnych wśród „heretyków” i innowierców (np. Żydów).
1
RQwgjp5AppSkV
Na ilustracji mapa pokazująca zasięg epidemii dżumy w Europie w latach 1346 -1350.
Epidemia dżumy w Europie w latach 1346‑1350
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Mapa: Epidemia dżumy w Europie w latach 1346‑1350.
Na mapie zaznaczono:
granice państw pod koniec XIV wieku,
miasto Kaffa (pod władaniem Złotej Ordy, przy Morzu Czarnym) – ognisko dżumy na Europę w 1346 roku,
strzałkami - główne kierunki rozprzestrzeniania się zarazy,
kółkiem z czarną kropką – miasta szczególnie dotknięte zarazą.
kolorami:
zasięg zarazy do końca 1347,
zasięg zarazy do końca 1348,
zasięg zarazy do końca 1349,
zasięg zarazy do końca 1350.
Zasięg zarazy do końca 1347 roku:
tereny wokół Marsylii,
Korsyka,
Sardynia,
Baleary,
Królestwo Sycylii,
Malta,
Imperium Osmańskie.
Zasięg zarazy do końca 1348 roku:
południowa część Królestwa Anglii,
Królestwo Francji,
Burgundia,
Hrabstwo Sabaudii,
Królestwo Aragonii,
Królestwo Kastylii,
Królestwo Portugalii,
Państwo Kościelne,
Królestwo Neapolu,
południowa część Królestwa Węgierskiego,
tereny dzisiejszej Austrii, Szwajcarii, Włoch,
Królestwo Bośni,
Królestwo Serbii,
Albania,
Hospodarstwo Wołoskie,
Bułgaria,
Grecja,
południowe tereny Złotej Ordy,
Sułtanat Maroka,
Sułtanat Tlemsen,
Sułtanat Tunisu,
Kreta,
Rodos.
Zasięg zarazy do końca 1349 roku:
Królestwo Danii,
Królestwo Norwegii,
Królestwo Anglii,
Irlandia,
Rzesza Niemiecka,
Księstwo Bawarii,
północna część Królestwa Węgierskiego,
południowo‑wschodnia część Królestwa Polskiego,
północna część Hospodarstwa Mołdawskiego,
południowa część Wielkiego Księstwa Litewskiego,
północna część Złotej Ordy.
Zasięg zarazy do końca 1350 roku:
północ i południe Królestwa Polskiego,
Elektorat Brandenburgii,
południe Królestwa Szwecji,
północ Królestwa Szkocji,
północno‑zachodnia część Irlandii.
Wyszczególnione miasta szczególnie dotknięte zarazą w Europie:
Magdeburg,
Brema,
Lubeka,
Malbork,
Toruń,
Magdeburg,
Erfurt,
Kijów,
Dunham,
Lancaster,
Dublin,
York,
Cambridge,
Oxford,
Bristol,
Londyn,
Brugia,
Kolonia,
Frankfurt,
Wiedeń,
Paryż,
Angers,
Bazylea,
Tuluza,
Avinion,
Marsylia,
Wenecja,
Genua,
Ferrara,
Florencja,
Piza,
Rzym,
Neapol,
Raguza,
Konstantynopol,
Saragossa,
Barcelona,
Walencja,
Sewilla,
Almeria.
Kierunki rozprzestrzeniania się zarazy:
z Kaffy przez Morze Czarne do Konstantynopola,
z Konstantynopola przez Morze Egejskie do Krety, Wenecji i przez Morze Jońskie do Mesyny,
z Mesyny przez Morze Tyrreńskie do Genui i Marsylii przez Morze Śródziemne przez Tanger, Ocean Atlantycki do Królestwa Anglii – Bristolu, Londynu,
z Londynu przez Morze Północne do Królestwa Norwegii do Bergen przez Morze Północne, Morze Bałtyckie do Gdańska.
RGMAXchbx2tpL
Czarno‑biała ilustracja przedstawia biesiadujących przy stole mężczyzn. W centralnej części przedstawiono króla siedzącego przy stole, a z obu jego stron znajduje się trzech mężczyzn oraz kościotrup. Za nim i nad nim baldachim w kwiatowy wzór. Przed zebranymi stół, na którym stoją talerze z jedzeniem. Po prawej stronie króla stoi mężczyzna, który trzyma w ręku talerz. Po lewej stronie stoi kościotrup, który nalewa z dzbanka napój do głębokiego talerza. Za nim mężczyzna, który się mu przygląda.
Danse macabre – taniec śmierci (z fr. danse macabre, [czyt. dans makabr]) – taniec, którego przedstawianie rozwinęło się w kulturze późnego średniowiecza (XIV i XV wiek), korowód ludzi wszystkich stanów z kościotrupem na czele, wyrażający równość wszystkich ludzi w obliczu śmierci)
Źródło: Hans Holbein młodszy, Die imposante Galerie, domena publiczna.
R1Hbwl6oBbXGB
Ilustracja przedstawia ubrane w bogate szaty postaci ustawione w rzędzie. Wśród nich są duchowni, królowie, damy dworu. Są pokazani na przemian z kościotrupami. Kościotrupy przepasane są prześcieradłami. W tle znajdują się zielone wzniesienia oraz drzewa. Pod ilustracją znajduje się biały, ciągnący się przez całą długość ilustracji, zwój z napisami.
Danse macabre – taniec śmierci (z fr. danse macabre, [czyt. dans makabr]) – taniec, którego przedstawianie rozwinęło się w kulturze późnego średniowiecza (XIV i XV wiek), korowód ludzi wszystkich stanów z kościotrupem na czele, wyrażający równość wszystkich ludzi w obliczu śmierci)
Źródło: Bernt Notke, domena publiczna.
R1XKU4lm3WShT
Na ilustracji przedstawiono dwóch mężczyzn, którzy po kostki stoją w wodzie. Okładają się sami biczami po nagim ciele. W tle widać roślinność wodną.
Biczownicy. Sekta religijna, istniejąca od XIII do XV wieku, głównie we Włoszech, Niemczech, później także w Hiszpanii i Polsce, która praktykowała publiczne biczowanie się jako formę pokuty. Ruch ten został potępiony przez Kościół katolicki
Źródło: Hartmann Schedel, domena publiczna.
R12f8wd9xDrxK
Ilustracja przedstawia tłum ludzi stojący przed jednym z budynków mieszkalnych znajdującym się po lewej stronie. Z okna wychyla się mężczyzna, a za nim stoi kolejny. Pierwszy pokazuje coś do ludzi stłoczonych razem pod oknem. Wszyscy wpatrują się w mężczyznę, który jest ustawiony tyłem do widza. Siedzi na niskim taborecie. Ubrany jest w luźną szatę do bioder, obcisłe rajstopy i welon swobodnie opadający na ramiona. Za nimi budynek z wieżą, a w tle zarys białych chat z brązowym dachem. Nad ilustracją prostokąt z tekstem w języku łacińskim, który został zapisany ozdobnym pismem.
Kazanie w Niklashausen. W niemieckim mieście Niklashausen (dzisiejsza Badenia‑Wirtembergia) mieszkał Böhm, gdzie zarabiał na życie jako pasterz i artysta uliczny. Po sennej wizji, spalił demonstracyjnie swój bęben w średniowiecznym rytuale znanym jako Ognisko Próżności. Zaczął głosić kazania o grzechach kleru, nawoływał by chłopi i pielgrzymi nie płacili im czynszu, podobnie płatności na rzecz szlachty. Lasy i wody ziemi miały być wspólne dla wszystkich ludzi, a nie tylko dla bogatych. Kazania Böhma wzywające do zrównania społeczeństwa były dość radykalne w hierarchicznym społeczeństwie feudalnym. Ówcześni członkowie władzy, duchowieństwo i szlachta, uważali takie idee za niebezpieczne. Kiedy więc w krótkim czasie dziesiątki tysięcy chłopów z całych Niemiec zjechało się do Niklashausen, by wysłuchać jego przemówień władze wyczuły realne zagrożenie. Powstała rewolta chłopska rozpoczęła się na początku maja 1476 roku, a jej kulminacją był proces o herezję Böhma i jego egzekucja 19 lipca tego samego roku
Źródło: Hartmann Schedel, 1493, domena publiczna.
tuuDO8gbfi_00000022
Papiestwo i Kuria rzymska
Stojący na czele zhierarchizowanego Kościoła zachodniego papież oraz rozbudowana przy nim centralna administracja kościelna nazywana Kurią przeżywały, podobnie jak całe społeczeństwo późnośredniowieczne, kryzys. Działały one w sposób tradycyjny i nie potrafiły właściwie odpowiedzieć na wzrastające zapotrzebowanie na „religię”. Zaowocowało to rozłamem (wielka schizma zachodnia), powstawaniem ruchów uznawanych za heretyckie (albigensi, waldensi, husyci), ale też nowych zakonów, które musiały walczyć o niezaliczenie ich w poczet heretyków (np. franciszkanie).
Papieże i Kuria nastawieni na gromadzenie dóbr materialnych praktycznie nie pełnili funkcji czysto religijnych, czego oczekiwało od nich społeczeństwo. To zaś powodowało coraz większe upodabnianie się najwyższych kręgów hierarchii kościelnej do świeckich dostojników.
R19psegrspMH1
Na zdjęciu widoczny pałac papieski w Awinionie przypominający swoim wyglądem zamek. Jest wybudowany w stylu gotyckim. Widoczne dwie duże wieże i parę małych wieżyczek. Wzniesiony jest w całości z kamienia. Widoczne ślepe arkady o łuku ostrym i masywne czworoboczne wieże z krenelażami. Część okien ma gotyckie maswerki. Przed pałacem widoczne dachy domów. Między nimi wyrastają drzewa. W tle widać bezchmurne niebo.
Pałac papieski w Awinionie. Avignon stał się nową siedzibą papieży od roku 1309 roku, kiedy Gascon Bertrand de Goth, jako papież Klemens V, ze względu na spór z kardynałami Rzymu i zamieszki w tymże mieście po jego wyborze w 1305 roku postanowił opuścić Wieczne Miasto. Wówczas to przeniósł kurię papieską do Avignonu
Źródło: Wikimedia Commons, Jean-Marc Rosier, licencja: CC BY-SA 3.0.
RqjD3LrGyCx2o
Ilustracja przedstawia scenę spalania na stosie mężczyzny. Znajduje się on z prawej strony obrazu i otoczony jest wysokimi, czerwonymi płomieniami. Z lewej strony obrazu stoi mężczyzna, który trzyma w rękach długą dzidę i pilnuje stosu. Za nim, z lewej strony, widoczny jest tłum ludzi, którzy wpatrują się w palący się stos. Za nimi mury obronne miasta, za którymi widoczne są dachy budynków. Nad panoramą miasta i pod ilustracją czarne, ozdobne, nieczytelne napisy.
Spalenie Husa.
Jan Hus (1370–6 VII 1415) – czeski duchowny i bohater narodowy, filozof, reformator Kościoła, prekursor protestantyzmu, rektor Uniwersytetu Praskiego. Stworzył własny program reformy Kościoła i obrony czeskich interesów narodowych, który zyskał szeroką popularność wśród mieszczan, chłopów i drobnego rycerstwa. Popierali go również niektórzy feudałowie i niższe duchowieństwo. Przez to, że nie wyrzekł się swoich poglądów, jako prekursor reformacji w Kościele, spłonął na stosie podczas soboru w Konstancji 6 lipca 1415 roku. Była to konsekwencja jego jawnego wystąpienia przeciwko Kościołowi i zapowiedź tego, co miał dokonać 100 lat później Marcin Luter
Wyjaśnij, w jaki sposób Kościół pomagał społeczeństwu w okresie średniowiecza.
RC3MoP3Gl1eSW
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Dobroczynność w postaci rozdzielania jałmużny przez zakony, a także parafie, prowadzenie szpitali (przytułków) lub hospicjów. Wielkie zasługi położyły tu m.in. zakony szpitalne.
Polecenie 4
Wymień, jakiego rodzaju katastrofy przetoczyły się przez Europę w późnym średniowieczu i spowodowały narastanie strachu wśród ludzi i zapotrzebowanie na nowe formy religijności.
RAbk2OGsQhMEW
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Klęski głodu, zarazy (dżuma, która w połowie XIV wieku spowodowała śmierć 1/3 populacji Europy) i wojny pomiędzy państwami, wojny domowe i bunty ludności.
Polecenie 5
Podaj główną przyczynę powstania zakonu franciszkanów. Wyjaśnij, do jakich ideałów odwoływał się św. Franciszek.
RsDyqzQiYZEU3
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Św. Franciszek stworzył formułę zakonu żebraczego. Podkreślał znaczenie ewangelicznego ubóstwa, praktykowanego z radością, pokorą i wolnością ducha. Głosił międzyludzkie braterstwo, miłość do stworzenia, zachwyt nad dziełem Bożym jakim jest świat. Sprzeciwiał się nienawiści i chciwości.
Polecenie 6
Wyjaśnij, na czym polegała wielka schizma zachodnia. Zapisz odpowiedź poniżej.
R13fhtKuyV3U6
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wielka schizma zachodnia to okres podziału w Kościele katolickim w latach 1378‑1417. W tym czasie o prawo do tytułu papieża rywalizowało dwóch, a nawet trzech papieży (antypapieży). Schizmę zakończył sobór w Konstancji.
tuuDO8gbfi_0000002W
Fiskalizm Kościoła i jego krytyka
Oskarżenia o fiskalizmfiskalizmfiskalizm ówczesnego Kościoła nie były bezzasadne. Większość czynności związanych z posługą duszpasterską (chrzciny, śluby, pogrzeby) oraz funkcjonowaniem hierarchii kościelnej (mianowanie na proboszcza, biskupa itd.) wiązało się z opłatami, które szły na potrzeby olbrzymiej rzeszy duchowieństwa i rozlicznych instytucji kościelnych. Nie wystarczały już dochody z przekazanych na cele religijne majątków ziemskich, niekiedy wręcz całych udzielnych księstw. Opłat żądano od wszystkich wiernych. Wobec wspomnianego kryzysu budziło to niezadowolenie, choć nikt nie podważał ani celowości istnienia Kościoła, ani prowadzonych przez niego instytucji (religijnych, oświatowych czy opiekuńczych). Irytowało jego marnotrawstwo, chciwość niektórych księży, a przy wzrastającym poczuciu strachu narastały wątpliwości, czy religia i religijność w formie, jaką oferował Kościół, sprostają rosnącym oczekiwaniom.
tuuDO8gbfi_0000002Z
Problem odpustów
Szczególnym przykładem piętrzenia się wspomnianych trudności okazały się w XV i na początku XVI w. Cesarstwie Niemieckim. Kryzys władzy cesarza, następnie wojny z husytami, problemy drobnych rycerzy, powtarzające się epidemie przy braku silnej realnej władzy świeckiej oraz olbrzymim znaczeniu tamtejszego Kościoła - wszystko to powodowało narastanie napięć i poczucia krzywdy. Tamtejsze społeczeństwo było bardzo religijne i chciało wierzyć, że pieniądze oddawane na potrzeby religijne przyczyniają się do zbawienia. Ówczesne elity świeckie i duchowne również w większości były przeciwne zamienianiu czynności religijnych w czysty fiskalizm, czyli ściąganiu pieniędzy pod przykrywką religijności. Taka właśnie sytuacja wiązała się ze 'sprzedażą odpustówsprzedaż odpustówsprzedażą odpustów', które stały się zarzewiem rozłamu w Kościele.
RA8Ig7JKVC5Xb
Na ilustracji przedstawiono sprzedaż odpustów. Po lewej stronie obrazu siedzi mężczyzna za biurkiem i przyjmuje pieniądze od ludzi, którzy przyjechali kupić odpust. Po środku mężczyzna siedzi i wybja monety na drewnianej beczce. Po prawej stronie stoi mężczyzna z pismem, a za nim dwóch mężczyzn na koniach. Jeden z nich trzyma krzyż. W tle widać dobrze ubranych ludzi.
Sprzedaż odpustów
Źródło: Pvasiliadis, domena publiczna.
tuuDO8gbfi_00000038
Wystąpienie Lutra
Kuria rzymska i papież Leon XtuuDO8gbfi_000tp001Leon X zgodzili się na przeprowadzenie akcji odpustowej. Teoretycznie miała ona szczytny cel – zebrane pieniądze miały zostać przeznaczone na wzniesienie nowej bazyliki św. Piotra oraz inne potrzeby religijne. W praktyce jednak wiadomo było, że pieniądze ze sprzedaży odpustów mają pokryć dług zaciągnięty przez prymasa Niemiec Albrechta Hohenzollerna u ówczesnych bankierów.
Marcin LutertuuDO8gbfi_000tp003Marcin Luter, zakonnik augustiański i profesor teologii na uniwersytecie, wystąpił przeciwko mechanicznemu kupowaniu listu odpustowego. Prości ludzie wierzyli, że dzięki temu zostaną zbawieni, że ofiara pieniężna jest formą żalu za grzechy. Według legendy Luter miał przybić swoje krytyczne 95 tez przeciw praktykom odpustowym w 1517 r. na drzwiach kościoła w Wittenberdze. Jawna krytyka tradycyjnego porządku, żądania zmian w Kościele i powrotu do prawdziwej wiary przy jednoczesnym wskazaniu winnego, którym miał być 'Rzym', znalazły żywiołowe poparcie we wszystkich warstwach społecznych Niemiec – szczególnie wśród elit intelektualnych.
R19NOBIDxcIVx
Na ilustracji przedstawiono trzech mężczyzn. Leon X siedzi w centrum na zdobionym krześle, trzyma w ręku lupę przed otwartą księgą, a obok leży zdobiony dzwonek. Ma nakrycie głowy. Jeden mężczyzna znajduje się po jego prawej stroni, drugi zaś za nim. Oboje mają wygolone głowy jak zakonnicy.
Leon X
Źródło: Rafael Santi, 1518, olej na desce, Galeria Uffizi, domena publiczna.
R8FlFXGYC84QI
Na ilustracji przedstawiono początki budowy nowej bazyliki św. Piotra w Rzymie. Na obrazie widać bardzo dużą ilość ludzi pracujących nad budową. Na placu są także konie i wozy. W tle widać pierzeję miejską złożoną z kilkupiętrowych budynków. Niektóre z nich mają łuki oraz kolumny.
Początki budowy nowej bazyliki św. Piotra w Rzymie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RCYoOTGHlEeb1
Na ilustracji przedstawiono szkic z budowy nowej bazyliki św. Piotra w Rzymie. Widać łuki oraz kolumny. Wokół budowli rozciąga się panorama miasta, nad którą góruje wysoka wieża.
Budowa nowej Bazyliki św Piotra w Rzymie
Źródło: Pieter Coecke, domena publiczna.
R1bGOaiZNTISC
Na ilustracji przedstawiono kościół św. Jadwigi. Na obrazie rozciąga się widok na miasto częściowo otoczone murem. Widoczne są wysokie wieże oraz most. Za murami, przy nim, niskie budynki mieszkalne. Przy jednym z nich znajduje się zacumowana duża, drewniana łódź. U dołu ilustracji szeroka rzeka. Nad miastem chmury, a w prawym górnym rogu nieczytelny, czarny podpis.
Kościół św. Jadwigi – widok miasta Innsbrucku
Źródło: Albrecht Dürer, 1495, akwarela, Albertina, Vienna, domena publiczna.
R90YutcKEynRi
Na ilustracji widoczny portret mężczyzny - Albrecht Hohenzollern. Arcybiskup Magdeburga i Moguncji. Na głowie ma czapkę. Mężczyzna nie posiada brody ani wąsów przez co ma widoczny drugi podbródek. Mężczyzna jest widoczny do górnej części klatki piersiowej. Pod nim jest napis w języku łacińskim. Za nim kotarka. Nad nim kolejny napis w języku łacińskim oraz po lewej stronie herb, który składa się z tarczy z gryfami i orłami. Herb otaczają sznurki i metalowe zdobienia z krzyżami.
Albrecht Hohenzollern – arcybiskup Magdeburga i Moguncji
Źródło: Albrecht Dürer, 1519, rycina, Victoria and Albert Museum, domena publiczna.
Riq1wDsAcssrz
Na ilustracji przedstawiono dwóch mężczyzn. Dobrze ubrany mężczyzna po lewej stronie siedzi przy biurku. W jego ręce znajduje się pióro. Zapisuje coś w księdze. Drugi mężczyzna stoi przed jego biurkiem z wyciągniętą dłonią w stronę siedzącego. Za nimi stoi ścianka z wyrazami po niemiecku. Pod biurkiem leżą kartki papieru.
Fuggerowie: Hans Fugger Bogaty w swoim kantorze w Augsburgu; Ród niemiecki mający we wczesnym okresie nowożytnym ogromne znaczenie w handlu światowym, jego członkowie przeszli do historii jako bankierzy ówczesnych papieży oraz cesarzy. W roku 1514 Fuggerowie uzyskali tytuł hrabiów cesarstwa, niektóre powstałe później linie boczne uzyskały zaś tytuł książąt Rzeszy i książąt Bawarii
Źródło: a. nn., 1517, domena publiczna.
RCFuq4b3wX2fO
Na ilustracji przedstawiono mężczyznę w starszym wieku. Na głowie ma czapkę. Nie posiada brody oraz wąsów. Ubrany jest w płaszcz z futrem na szerokim kołnierzu. Spod niego wystaje biała koszula.
Jacob Fugger Bogaty
Źródło: Albrecht Dürer, 1519, tempera na płótnie, Staatsgalerie Altdeutsche Meister, Augsburg, domena publiczna.
R1djNcFsGPwPE
Zdjęcie przedstawia żółtą kamienicę. Widoczne są trzy piętra z trzema oknami na każdym z nich. Na poddaszu również jest rząd trzech okien, a nad nimi dobudówka z dużym oknem. Fasada budynku jest żółta i ma liczne złote zdobienia umieszczone pomiędzy oknami.
Kamienica Fukierowska w Warszawie
Źródło: Szczebrzeszynski, domena publiczna.
RIsLypQJzhRXD
Zdjęcie przedstawia współcześnie pałac miejski Fuggerów w Augsburgu. Widoczne są trzy kondygnacje oraz dwupoziomowe poddasze. Na parterze są witryny sklepowe zakończone łukami. Pomiędzy licznymi oknami znajdują się dekoracje zarysowane w tynku. Przed budynkiem znajdują się i droga z torami tramwajowymi.
Pałac miejski Fuggerów w Augsburgu
Źródło: Alois Wüst, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12nAujKF8N4h
Zdjęcie przedstawia kaplicę Fuggerów w kościele św. Anny w Augsburgu. Na górze znajduje się okrągłe okno z witrażem, a niżej widoczne są zdobione organy. Niżej znajduje się ołtarz. Za nim widoczne są figury czterech postaci. Po prawej i po lewej stronie widać zwieńczone łukiem przejścia.
Kaplica Fuggerów w kościele św. Anny w Augsburgu – wykończanym przez największych mistrzów niemieckich, m.in. Albrechta Dürera
Źródło: Wikimedia Commons, JD, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1QYgWKSeh7EJ
Obraz przedstawia dwa portrety ustawione jeden obok drugiego. Po lewej znajduje się mężczyzna w podeszłym wieku. Ma kręcone siwe włosy do wysokości ucha. Duży nos i podwójny podbródek. Po prawej stronie znajduje się kobieta w podeszłym wieku. Włosy zakrywa jej długa chusta. Na jej twarzy odznaczają się kości policzkowe. Obie postacie są widoczne od pasa. Za głowami widnieją napisy w języku niemieckim. Obraz jest utrzymany w ciemnych kolorach.
Rodzice Lutra – portrety Albrechta Dürera
Źródło: Lucas Cranach starszy, 1527, bukowe drewno, Wartburg-Stiftung, domena publiczna.
R5YsIKMoF8xgL
Na ilustracji przedstawiono Marcina Lutra jako mnicha. Ma wygolone włosy w części ciemieniowej i jedynie wąską obręcz włosów wokół głowy poniżej. Ma na sobie mnisi habit. Jest zwrócony głową w lewą stronę. Przedstawiony od klatki piersiowej w górę. Poniżej postaci napisy w języku łacińskim.
Marcin Luter jako mnich
Źródło: Lucas Cranach młodszy, 1520, miedzioryt, Victoria and Albert Museum, domena publiczna.
R1IG78AqWk8Ce
Współczesne zdjęcie przedstawia fragment budynku w kształcie litery L, przed którym znajduje się wybrukowany plac. Budynek jest piętrowy, wzdłuż ścian na wysokości pierwszego piętra biegnie drewniana galeria wsparta na arkadach. Wejście do klasztoru jest na podwyższeniu i prowadzą do niego betonowe schody. Nad wejściem drewniana wieża z zegarem. Przed klasztorem plac, na którym znajduje się pompa do wody, a także drewniane ławy i stoły.
Klasztor Augustianów w Wittenberdze
Źródło: Alupus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
tuuDO8gbfi_000tp001
Leon X
(1475‑1521) – papież od 1513 do 1521, w okresie początkowych wystąpień Marcina Lutra. W czasie jego pontyfikatu zawarty został konkordat z Francją, zgodnie z którym władcy Francji mieli prawo decydować o obsadzie wyższych stanowisk kościelnych.
tuuDO8gbfi_000tp003
Marcin Luter
(1483‑1546) – mnich, później reformator kościelny. W 1517 r. przedstawił tezy przeciwko odpustom, co zapoczątkowało rozłam w Kościele zachodnim i powstanie nowej religii. Stworzył podstawy teoretyczne luteranizmu, ale jego poglądy mocno ewoluowały.
tuuDO8gbfi_0000005R
Marcin Luter – zerwanie z Rzymem i początkowy etap tworzenia nowej doktryny
Rozgłos, jakiego nabrało pisemko wzywające do tradycyjnej w formie dyskusji akademickiej, dowodził, że sytuacja w Niemczech była niezwykle napięta. Wezwanie do odwołania Tez, jak i spektakularne dysputy (np. w Lipsku w 1519 r., która teoretycznie zakończyła się sukcesem oponentów Lutra) utwierdzały jedynie wszystkich zwolenników zmian w przekonaniu o słuszności głoszonych poglądów. Papież Leon X po bezskutecznych próbach nakłonienia do ustępstw, zdecydował się wydać bullę „Exsurge Domine” (w tłumaczeniu: Powstań Panie), uznającą Lutra za heretyka. Ten zaś, niesiony na fali popularności, w masowo rozpowszechnianych broszurkach i pisemkach satyryczno‑polemicznych, zaatakował samego papieża i spalił bullę. Zerwanie stało się faktem i zaczęto tworzyć podstawy nowego wyznania.
Początkowo postulowano oparcie się na słowie Bożym – czyli samej Biblii, którą każdy może i powinien 'studiować i interpretować'. Ograniczono znaczenie Tradycji, w tym kult świętych, znaczenie dobrych i złych uczynków (najważniejsza była głęboka wiara), rolę papiestwa i w ogóle hierarchii kościelnej, ograniczono również liczbę sakramentów do dwóch – chrztu oraz komunii pod dwiema postaciami.
R14hDEzajtiWG
Obraz przedstawia grupę ludzi stojącą na zewnątrz. Na środku obrazu mężczyzna w długiej, czarnej szacie i czapce w tym samym kolorze. Unosi nad głową dłoń w której trzyma kartki. Chcąc wrzucić je do ogniska, znajdującego się przed nim. Za mężczyzną stoi grupa przyglądających mu się mężczyzn. Wokół ogniska druga grupa mężczyzn, również na niego parzących. W tle zabudowania miejskie.
Spalenie bulli „Exsurge Domine" XII 1520 r.
Źródło: a. nn., 1872, domena publiczna.
tuuDO8gbfi_00000061
Zwolennicy „nowinek”
Olbrzymia i ciągle wzrastająca popularność Lutra spowodowała, że młody cesarz Karol VtuuDO8gbfi_000tp004Karol V wezwał mnicha przed swoje oblicze do Wormacji na sejm Rzeszy (czyli przed przedstawicieli wszystkich władców niemieckich). Dla bezpieczeństwa zaopatrzył go w list żelaznylist żelaznylist żelazny, gwarantujący nietykalność. W 1521 r. przejazd Lutra przez Niemcy okazał się „triumfalnym pochodem”. We wszystkich miejscowościach mieszkańcy wychodzili mu na spotkanie i witali bardzo gorąco. Cesarz jako opiekun Kościoła w Niemczech w rysującym się sporze poparł jednak papieża i skazał byłego zakonnika na banicjębanicjabanicję. Znaczyło to, że po upływie terminu ochronnego z listu żelaznego Luter powinien zostać schwytany i ukarany jak heretyk – czyli spalony. Elektor saski Fryderyk Mądry nie był jednak przekonany o winie Marcina Lutra. By nie działać wbrew prawu (czyli dekretowi cesarskiemu), dokonał fikcyjnego porwania reformatora i ukrył go na zamku w Wartburgu. Tam podczas kilkumiesięcznego odosobnienia Luter przełożył Nowy Testament na język niemiecki. Ze względu na sławę, jaką zyskał, wszyscy chcieli czytać jego tłumaczenie, dzięki czemu w przyszłości używany przez Lutra język stał się niemieckim językiem literackim, wypierając powoli inne odmiany tego języka.
RUmGKU1z3T5YM
Płaskorzeźba przedstawia grupę ludzi. Z prawej strony, na podwyższeniu, do którego prowadzą schody, siedzi mężczyzna. Ubrany jest w szatę do ud, rajstopy i długi płaszcz. Na głowie ma czapkę. Wpatruje się przed siebie, gdzie stoi tłum mężczyzn. Na ich czele zakonnik w długiej szacie.
Eck i Luter przed cesarzem Karolem na sejmie w Wormacji – relief z katedry w Berlinie
Źródło: Wolfgang Rieger, 2010, domena publiczna.
R1cbZjbPFdvC6
Obraz przedstawia obrady sejmu. Człowiek na środku rozmawia z mężczyzną, który siedzi na podwyższeniu po lewej stronie. Obok niego siedzi duchowny w zdobionych szatach i czapce biskupiej. Przemawiający mężczyzna to zakonnik, który stoi i gestykuluje. Zgromadzeni dobrze ubrani ludzie przysłuchują się. Po prawej stronie, przy stole, siedzi mężczyzna piszący piórem na kartkach.
Luter na sejmie w Wormacji IV 1521
Źródło: Anton von Werner, 1877, Staatsgalerie Stuttgart, domena publiczna.
RQhJiYhOuAeDY
Obraz przedstawia portrety trzech mężczyzn, które zostały ustawione jeden obok drugiego. Mężczyźni są w średnim wieku i ubrani w ten sam sposób: biała koszula oraz czarny płaszcz z futrem przy szyi. Dwóch mężczyzn, znajdujących się z lewej strony, ma na głowach czarne czapki. Mężczyźni mają dłuższy zarost i wąsy.
Elektorzy sascy – protektorzy luteranizmu – w środku Fryderyk Mądry (1486‑1525), po lewej Jan Stały (1525‑1532), po prawej Jan Fryderyk Wspaniałomyślny (1532‑1547)
Źródło: Lucas Cranach Starszy, sailko, malarstwo na buku, Germanisches Nationalmuseum, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FiN64D1ZNgk
Zdjęcie przedstawia widok na mury obronne. Część muru, znajdująca się z prawej strony, jest biała, a na jego szczycie, znajdują się zabudowania z muru pruskiego. Po lewej stronie w mur wtopiony jest budynek z ciemnego kamienia, który zwieńczony jest wieżą na planie czworokąta, na szczycie, której stoi krzyż. Na lewo od budynku jest kolejny, z jasnego kamienia. Pod murem bujna, zielona roślinność.
Zamek w Wartburgu
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 2.0.
R16zOLvF62kpe
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca okładkę biblii Lutra. Jest to nowy testament. Na środku napis w języku niemieckim z czcionką trudną do odczytania. Po lewej stronie starszy mężczyzna z brodą. W dłoni trzyma klucz i książkę, a nad jego głową aureola. Z prawej strony brodaty mężczyzna trzymający miecz i książkę. Nad nim aureola. Pod nimi skrzydlaty lew i otwarta księga, chłopiec na lwie i byk. Nad górze okładki anioł czytający księgę, dwa smoki i i ptak z otwartą księgą.
Biblia Lutra (Nowy Testament w tłumaczeniu na język niemiecki)
Źródło: Hans Holbein, 1523, domena publiczna.
Polecenie 7
Wyjaśnij, dlaczego Luter po swoim wystąpieniu otrzymał tak szerokie poparcie.
RRdXrG5adK69D
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., domena publiczna.
Możnowładcy widzieli w reformacji, którą zapoczątkował Luter, sposób na polityczne uniezależnienie się od Kościoła. Mogli też liczyć na wzbogacenie się na przejętych majątkach kościelnych.
Polecenie 8
Podaj, w którym z księstw niemieckich Luter zyskał schronienie. Omów, jaką rolę odegrało dokonane przez niego wówczas tłumaczenie Nowego Testamentu.
R7Cb4mbTKBNii
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., domena publiczna.
Luter schronił się na zamku w Wartburgu, należącym do elektora saskiego Fryderyka Mądrego. Jego przekład Biblii przyczynił się do jej popularyzacji, wywarł też duży wpływ na rozwój języka niemieckiego.
tuuDO8gbfi_000tp004
Karol V
(1500‑1558) – najstarszy syn Filipa Pięknego i dziedzic jego włości. W 1522 r. w Brukseli przekazał władzę nad Austrią Czechami i Węgrami oraz sprawy wewnętrzne Rzeszy młodszemu bratu Ferdynandowi Habsburgowi. Prowadził rozległą politykę międzynarodową, rywalizując z Francją, Turcją i innymi mniejszymi krajami. Abdykował w 1556 r.
tuuDO8gbfi_00000079
Społeczne konsekwencje uderzenia w Kościół: wojna rycerska, wojna chłopska
Stosunkowo szybko okazało się, że wystąpienie Lutra stało się katalizatorem niezadowolenia narastającego w niemal wszystkich grupach społecznych ówczesnych Niemiec. Najbliżsi współpracownicy reformatora (m.in. Andreas Karlstadt) podczas jego długiej nieobecności w Wittenberdze zaczęli w szybkim tempie wprowadzać zmiany – rozwiązano klasztory, oczyszczano kościoły z wszelkich ozdób itp. Narastanie fermentu zmusiło Lutra do powrotu i spowolnienia tempa zmian.
Okazało się jednak, że lawina ruszyła. W 1522 r. pod wodzą Franza von Sickingen [czyt.: franc fon zikinyn] w zachodnich Niemczech wybuchł bunt drobnego rycerstwa, które chciało pod hasłami religijnymi zagarnąć dobra użytkowane przez Kościół. Powstanie stłumiono siłą. O wiele większe rozmiary przybrało niezadowolenie chłopów, którzy w latach 1524‑1526 pod wodzą Thomasa Münzera [czyt.: mincera], zjednoczeni hasłami religijnymi zaczęli występować przeciwko porządkowi feudalnemu. Ogarnięte buntem południowo‑zachodnie Niemcy zostały spacyfikowane przez współdziałających ze sobą władców. Znamienne, że bunt nie przeniósł się poza linię Łaby, za którą mieliśmy do czynienia z wtórną pańszczyzną i rozwojem gospodarki folwarcznej.
Rc0X4ELmZVEkf
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca portret mężczyzny. Patrzy on w dal w kierunku jego lewej strony. Ma kręcone włosy. Posiada również brodę oraz wąsy. W prawej dłoni trzyma książkę. Jest widoczny do pasa.
Andreas Rudolph Bodenstein [czyt.: rudolf budynstajn] z Karlstadt [czyt.: karlsztad] znany jako Andreas Karlstadt
Źródło: a. nn., 1541, domena publiczna.
R18XQgRtZLjdY
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca mężczyznę w średnim wieku ukazanego z profilu. Ma dłuższe, falowane włosy i duży nos. Ubrany jest w zbroję. Przy jego ramionach ozdobna tabliczka, a na niej napis w języku niemieckim.
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca grupę mężczyzn. Są oni ubrani w zbroje i hełmy. W dłoniach trzymają różnego rodzaju broń umieszczoną na długich palach. Nad ilustracją tekst w języku niemieckim, zapisany ozdobną czcionką.
Karta tytułowa „Zwoelf Artikel"
Źródło: a. nn., 1525, domena publiczna.
R1SRTyhfmfuip
Na ilustracji przedstawiono posąg mężczyzny. Trzyma on w lewym ręku księgę. Zaś w prawym coś co przypomina długą deskę. Rzeźba człowieka znajduje się na postumencie, wokół jest trawnik, a w tle mur.
Thomas Münzer
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 9
Wymień grupy społeczne, które w oparciu o głoszoną przez Lutra krytykę Kościoła wywołały w Niemczech dwa duże powstania społeczne.
R15PuKN5mszLW
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Powstanie rycerstwa reńskiego i szwabskiego pod wodzą Franza von Sickingen przeciw władzy cesarza i Kościoła katolickiego.
Wojna chłopska w Niemczech wywołana przez zbuntowanych chłopów.
Polecenie 10
W oparciu o niżej przedstawione postulaty powstańców chłopskich zawarte w dokumencie programowym powstania pt. 'Dwanaście artykułów', odpowiedz na pytania.
Wyjaśnij, czy postulaty były możliwe do zrealizowania.
Wyjaśnij, czy M. Luter związany z książętami saskimi mógł je poprzeć.
Wymień które grupy społeczne mogły najbardziej odczuwać wybuch powstania chłopskiego.
RRF09FFsWxsOJ
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
W ówczesnych warunkach społecznych i politycznych większość postulatów nie była do zrealizowania, ponieważ były one sprzeczne z interesami możnowładców.
M. Luter z pewnością nie mógł poprzeć postulatów bo godziły w stan posiadania i władzę książąt.
Powstania chłopskie zagrażały książętom, szlachcie i duchowieństwu.
Niektóre postulaty 'Dwunastu artykułów':
Zniesienie poddaństwa.
Zniesienie dziesięciny.
Uwolnienie od podatków połowów, polowań i wyrębu lasów.
Zwrot chłopom gmin leśnych.
Wolny wybór pastorów przez gminy.
tuuDO8gbfi_0000008S
Wymuszona ewolucja doktryny luterańskiej
W efekcie tych wydarzeń Luter zmienił niektóre ze swoich pierwotnych koncepcji. Nadal głosił, że każdy winien studiować Pismo Święte, ale jego interpretacja została zarezerwowana dla nowo powstałego kleru, który podlegał nie papieżowi w Rzymie, ale poszczególnym świeckim władcom terytorialnym. Dotychczasowa podwójna zależność indywidualnego człowieka: od swojego władcy pod względem prawnym i społecznym oraz od władzy kościelnej pod względem moralnym i duchowym, w nowej doktrynie w całości podporządkowana została władzy świeckiej. Zmiany te uprawomocnił kolejny sejm Rzeszy w Spirze w 1526 r., na którym cesarz zajęty wojną z Francją oraz Turcją przyznał poszczególnym władcom niemieckim prawo do dbania o dobro Kościoła według własnego sumienia, co w praktyce oznaczało legalizację rozwiązań proponowanych przez Lutra.
RFk12GOgzQUO1
Czarno‑biała ilustracja przedstawiająca panoramę miasta. Miasto jest gęsto zabudowane, a nad nim górują wieże kościołów. Przed miastem łąki drzewa i krzewy, wśród nich pojedyncze domy. Na pierwszym planie rzeka, na której są łodzie. Nad i pod ilustracją tekst w języku łacińskim.
Sejm w 1526 – jus reformandi – widok Spiry w 1550 r.
Źródło: Sebastian Münster, 1550, domena publiczna.
R1WTCmCVh0ApC
Na ilustracji przedstawiono widok miasta znajdującego się na zboczu góry. Na szczycie góry, w górnej części zdjęcia, zamek z wieżą. Niżej gęste zabudowania mieszkalne. Wszystkie domy mają dachy pokryte śniegiem.
Marburg – widok miasta z zamkiem i uniwersytetem
Źródło: Macador, 2004, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NCiC9FHM9aB
Na ilustracji przedstawiono portret mężczyzny. Na głowie ma czapkę. Posiada wąsy oraz brodę. W prawej ręce trzyma laskę. Na szyi ma klucz, a na barkach płaszcz. Stoi na balkonie. Po prawej stronie widać armatę strzelającą w zamek na wzgórzu.
Landgraf Heski Filip Wielkoduszny
Źródło: Stich von Matthäus Merian, domena publiczna.
list żelazny
list żelazny
dawniej dokument zapewniający osobie go posiadającej nietykalność osobistą i bezpieczeństwo przejazdu przez obce terytorium
banicja
banicja
dawna kara polegająca na wygnaniu z kraju i pozbawieniu praw obywatelskich; wykluczenie kogoś z jakiegoś środowiska
sprzedaż odpustów
sprzedaż odpustów
odpust, odpuszczenie przed Bogiem kary za grzechy w okresie średniowiecza stał się niemoralnym procederem, za określoną sumę, przeznaczoną na Kościół, można było wykupić odpust nie za pokutę a za odpowiednią sumę pieniędzy
fiskalizm
fiskalizm
tu w znaczeniu nakładanie opłat przez Kościół na wiernych; nakładanie nowych obciążeń podatkowych; polityka skarbowa dążąca do osiągnięcia jak największych wpływów z podatków
Polecenie 11
Omów przebieg wydarzeń początków reformacji w Niemczech. Zapisz swoją odpowiedź poniżej.
RSZm48ReTsQgq
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
W 1517 r. Marcin Luter poddał krytyce praktykę sprzedaży odpustów (ogłoszenie w Wittenberdze 95 tez). Spór stopniowo się zaostrzał. W 1520 r. zareagował papież, wydając bullę z żądaniem od Lutra, aby wyrzekł się głoszonych poglądów. Luter spalił bullę, za co papież go ekskomunikował. Rok później cesarz Karol V wydał edykt wormacki, w którym potępił nauki Lutra i wyjął go spod prawa.