Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ zajęć „KRZEMIONKA”

Chemia, IV etap edukacyjny

Temat: Krzemionka.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt 1.1 [uczeń] bada i opisuje właściwości SiOIndeks dolny 2; wymienia odmiany SiOIndeks dolny 2 występujące w przy rodzie i wskazuje na ich zastosowania.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

zna właściwości krzemionki;

zna skład chemiczny krzemionki;

zna odmiany krzemionki;

zna sposób otrzymywania krzemu z krzemionki.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

potrafi zapisać równania reakcji opisujące doświadczenia;

sprawnie odczytuje informacje z układu okresowego pierwiastków;

sprawnie wyszukuje sprawdzone informacje w Internecie;

dba o bezpieczeństwo podczas wykonywania doświadczeń chemicznych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

  • umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie wiadomości na temat spalania magnezu w dwutlenku węgla.

  1. Przebieg zajęć:

Uczniowie oglądają krzemionkę i badają jej właściwości fizyczne. Zapisują obserwacje w zeszytach.

Nauczyciel prezentuje zestaw zdjęć „Uroda krzemu”. Uczniowie mający dostęp do Internetu wyszukują jeszcze inne zdjęcia minerałów zawierających krzem i prezentują je całej klasie.

Następnie nauczyciel poleca odszukanie krzemu w układzie okresowym. Uczniowie zauważają, że krzem znajduje się tuż pod węglem w układzie okresowym i wyciągają wnioski na temat podobieństwa właściwości obu pierwiastków.

Nauczyciel pyta, w jaki sposób można otrzymać z krzemionki krzem.

Uczniowie stwierdzają, że węgiel i dwutlenek krzemu tworzą związki o podobnych wzorach sumarycznych. Wiedzą, że magnez wprowadzony do dwutlenku węgla nadal się palił, a po spaleniu powstał biały tlenek magnezu i sadza, czyli węgiel. Proponują, aby spróbować odebrać tlen z dwutlenku krzemu za pomocą magnezu. Zapisują równania reakcji.

Uczniowie zauważają, że w obu reakcjach magnez pełni rolę reduktora, wskazują w równaniu reakcji redukcję i utlenianie.

Z przeprowadzonej dyskusji wynika, że w celu otrzymania krzemu warto przeprowadzić doświadczenie polegające na mieszaniu krzemionki z magnezem.

Doświadczenie wykonuje nauczyciel lub odpowiedzialny uczeń, gdyż reakcja ta jest silnie egzotermiczna.

Instrukcja przeprowadzenia doświadczenia

  1. Opis teoretyczny badanego zjawiska: Krzem nie występuje w przyrodzie w stanie wolnym. Związki krzemu są natomiast bardzo rozpowszechnione i występują w postaci krzemianów. Najpospolitszym związkiem nieorganicznym krzemu jest dwutlenek krzemu SiOIndeks dolny 2, występujący w różnych postaciach (kwarc, krzemionka, ametyst, agat itd.). W skali laboratoryjnej krzem z krzemionki można otrzymać redukując ją magnezem.

  2. Sformułowanie problemu badawczego oraz hipotezy: Jak otrzymać krzem z krzemionki?

  1. Hipoteza: Magnez redukuje dwutlenek krzemu do krzemu.

  2. Zestaw potrzebnych do doświadczenia narzędzi i materiałów: krzemionka, wiórki magnezowe, wstążka magnezowa, tygiel, okulary ochronne, rękawice ochronne, fartuch

  3. Spis czynności, które należy wykonać kolejno:

    1. osoba wykonująca doświadczenie zakłada fartuch, rękawice i okulary ochronne

    2. do tygla porcelanowego wsypuje mieszaninę krzemionki z wiórkami magnezowymi.

    3. zapala wstążkę magnezową, którą następnie wkłada do tygla, gdzie następuje zapłon wiórków magnezowych i zachodzi reakcja.

  4. Inne informacje, np. sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.:

  5. Po reakcji uczniowie oglądają powstały produkt. Jest to białoszara mieszanina substancji stałych. Uczniowie wnioskują, że jest to mieszanina tlenku magnezu i krzemu. Zapisują w zeszytach obserwacje, równanie reakcji i wnioski.

Nauczyciel prezentuje zdjęcie „Monokryształ krzemu”. Uczniowie, którzy rozpoznają obiekt znajdujący się na zdjęciu, rozpoczynają dyskusję o zastosowaniach krzemu i metodach jego uzyskiwania w skali przemysłowej.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i daje im do opracowania (na podstawie podręczników i Internetu) tematy dotyczące krzemu:

- surowce do produkcji krzemu,

- przemysłowe metody uzyskiwania krzemu,

- właściwości półprzewodnikowe krzemu,

- narzędzia kamienne z krzemienia,

- metoda Czochralskiego uzyskiwania kryształów krzemu.

Zespoły przygotowują wystąpienie. Liderzy zespołów krótko referują opracowany na forum klasy.

  1. Podsumowanie:

Zapisanie na tablicy wzorów chemicznych poznanych substancji oraz obserwowanej reakcji.

Wyliczenie zastosowań krzemu.

Środki dydaktyczne

  • krzemionka

  • wióry magnezowe

  • wstążka magnezowa

  • tygiel

  • okulary ochronne

  • rękawice ochronne

  • fartuch

  • komputery połączone z Internetem

  • zestaw zdjęć „Uroda krzemu”

  • zdjęcie „Monokryształ krzemu”

  • podręcznik

  • Internet

Metody nauczania

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

  • praca z tekstem

  • doświadczenie

Formy pracy

  • zbiorowa

  • indywidualna

Zadanie dla chętnych

Opracuj metodę i w laboratorium chemicznym wykonaj doświadczenie polegającego na rozdzieleniu mieszaniny tlenku magnezu i krzemu, z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania fizyki i informatyki.

Ry0Dr1NAJsMZk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.00 KB w języku polskim
RgMPPcKfdFM0J

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.82 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3