Kultura i mity – Eneasz
Ważne daty
70‑19 p.n.e. - życie Wergiliusza
29‑19 p.n.e. - okres powstawania Eneidy, nieukończonej w chwili śmierci autora
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej:
7) mity o wędrówce Eneasza.
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;
5) dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym odbiorcą i uczestnikiem.
interpretować mit o Eneaszu uwzględniając kontekst kulturowy;
poznawać i interpretować motywy malarskie zaczerpnięte z Eneidy;
oceniać postępowanie Eneasza wobec bogów;
omawiać cechy charakterystyczne bukolikibukoliki i poematu dydaktycznegopoematu dydaktycznego.
Dzieje Eneasza
W czyim towarzystwie Eneasz napotkał cień swojego ojca?
- Sybilli
- Dydony
- Askaniusza
Odpowiedz na pytania.
Czyim synem był Eneasz?
W jakich okolicznościach opuścił ojczyznę?
Kogo zabrał ze sobą?
Jak nazywała się królowa, do której królestwa trafił?
Jak się skończył romans Eneasza z królową?
Czego Eneasz dowiedział się w zaświatach?
Dokąd w końcu dopłynęli trojańscy wygnańcy?
O co Eneasz musiał stoczyć wojnę?
Wergiliusz w kulturze rzymskiej

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DUkk54nyM
1. William Blake Richmond, Wenus i Anchizes, ok. 1889 Obraz brytyjskiego malarza Williama Blake’a Richmonda przedstawia spotkanie przyszłych rodziców Eneasza: otoczona kwiatami Afrodyta, w której obecności uspokajają się nawet dzikie zwierzęta, spotyka na górze Ida niedaleko Troi Trojańczyka Anchizesa.
William Blake Richmond (1842 – 1921) był brytyjskim artystą i projektantem mozaik oraz witraży, a także profesorem sztuki na uniwersytecie w Oksfordzie. W jego dziełach widoczne są wpływy rozmaitych tendencji artystycznych II połowy XIX i początku XX wieku: historyzmu, realizmu (portrety), stylistyki prerafaelickiej.
1. Johann Georg Trautmann, Pożar Troi, ok. 1759- 1762 Dramatyczna i nastrojowa scena na obrazie Trautmanna przedstawia płonącą Troję; wyraźnie widoczna jest ciemna sylwetka konia trojańskiego.
Johann Georg Trautmann (1713-1769) był niemieckim malarzem i grafikiem. Jego twórczośc pozostawała pod wpływem wcześniejszego malarstwa niemieckiego i holenderskiego. Malował martwe natury, sceny rodzajowe i mitologiczne.
1. Carle van Loo, Eneasz wynosi Anchizesa z płonącej Troi, 1729 Barokowe dzieło Carla van Loo ukazuje nam skomplikowaną kompozycyjnie scenę: w centrum mamy Eneasza, trzymającego w ramionach starca Anchizesa. Chłopiec, który ciągnie herosa za rękę, to syn Eneasza, Askaniusz. W stojącej za Eneaszem kobiecie można dopatrywać się postaci Kreuzy, żony Eneasza, której nie udało się ocaleć z płonącej Troi. Pożar miasta widzimy w tle, za postaciami.
Carle van Loo (1705 – 1765) był francuskim malarzem rokokowym, twórcą dzieł o tematyce religijnej, mitologicznej i historycznej. W jego twórczości widoczne są zarówno tendencje typowe dla rokoka (ozdobność, wdzięk), jak i wpływy malarstwa renesansowego.
1. Pierre-Narcisse Guérin, Eneasz opowiada Dydonie o upadku Troi, ok. 1815 Na obrazie Guerina widzimy Eneasza, opowiadającego ubranej w orientalny strój Dydonie smutne dzieje upadku Troi. Dydona obejmuje ramieniem chłopca w charakterystycznej dla Trojan czapce frygijskiej: jest to Amor, bóg miłości, który przyjął postać Askaniusza, syna Eneasza.
Pierre-Narcisse Guérin (1774 – 1833) był francuskim malarzem, przedstawicielem neoklasycyzmu; był autorem wielu scen mitologicznych oraz historycznych. Neoklasycyzm, którego był przedstawicielem, kładzie nacisk na przetwarzanie motywów antycznych i odwoływanie się do nich. Malarze neoklasyczni w swych dziełach poszukują idealnego piękna, a sztukę traktują jako narzędzie wychowania obywatela.
1. Jan Breughel Starszy, Eneasz i Sybilla w zaświatach,1598 Kiedy Eneaszowi i jego rodzinie udaje się uciec z płonącej Troi i po długim czasie osiedlić się w Lacjum, decyduje się na podróż do świata umarłych. Drogę do Hadesu wskazuje mu kapłanka Sybilla. Obie postaci – Sybilla i Eneasz – ukazują się na obrazie. Patrząc na lewo widzimy bohaterów podążających przez Hades. Do okoła nich w ognistej przestrzeni leży wiele martwych postaci.
Jan Brueghel Starszy (1568-1625) malarz flamandzki, syn Pietera Bruegla (starszego) i brat Pietera Brueghla (młodszego). Malował najczęściej niewielkie, często miniaturowe kompozycje, chętnie stosując na podobraziu blachę miedzianą. Do jego ulubionych motywów należały Madonny w otoczeniu girland i bukietów kwiatowych, alegorie, martwe natury, zwłaszcza z kwiatami i owocami; malował również pejzaże i sceny batalistyczne. Jego sielankowy styl, odznacza się świeżością kolorytu. Przedstawiał także sceny biblijne, np. Potop, Sodoma i Gomora. Najczęściej malował bukiety kwiatów i krajobrazy ożywione motywami religijnymi i mitologicznymi, oraz drobnymi scenkami z życia chłopów i zwierząt.
Dopasuj słynne cytaty z Eneidy Wergiliusza do ich łacińskich parafraz.
Femina numquam constans est., Sic gloriam maximam obtinere potes., Romani, omnium populorum domini esse debetis., Opus de viro eiusque certaminibus compono.
| Varium et mutabile semper femina. | |
| Sic itur ad astra | |
| Tu regere imperio populos, Romane, memento. | |
| Arma virumque cano. |
Jakie miasto, znane z Eneidy, zostaje przywołane w w wypowiedzi Wojskiego w Panu Tadeuszu?
- Alba Longa
- Rzym
- Kartagina
- Troja
Dopasuj tytuły dzieł Wergiliusza do ich opisów.
<i>Bukoliki</i>, <i>Eneida</i>, <i>Georgiki</i>
| Heroiczny poemat epicki, opisujący dzieje Eneasza i jego tułaczkę w poszukiwaniu nowej ojczyzny. | |
| Zbiór utworów o tematyce pasterskiej, odwołujących się przy tym także do wydarzeń współczesnych. | |
| Poemat dydaktyczny, którego treścią jest uprawa roli i praca rolnika. |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Malarze europejscy często podejmowali w sztuce tematy zaczerpnięte z Eneidy Wergiliusza.
- W Boskiej komedii przewodnikiem Dantego po zaświatach jest Eneasz.
- Wojski w Panu Tadeuszu porównuje swój podstęp do zachowania Wenus.
- Znany cytat z Dziadów Mickiewicza (Kobieto, puchu marny) ma swój odpowiednik w Eneidzie.
- Na obrazie Carla van Loo bogini Wenus wyprowadza z płonącej Troi swojego syna Eneasza.
Jak na imię miała antyczna królowa, do której nawiązywał Wojski?
Odpowiedź: ............
Przeanalizuj jeszcze raz postępowanie Eneasza wobec bogów, wobec jego trojańskich rodaków, jego ojca Anchizesa oraz królowej Kartaginy, Dydony.
Następnie napisz tekst o długości 500 słów, w którym poddasz ocenie postawę etyczną i moralną Eneasza. Posłuż się poniższym planem.
Część I: Wprowadzenie
Część II: Rozwinięcie
II.1. Stosunek Eneasza do bogów.
II. 2. Stosunek Eneasza do Troi i Trojan
II. 3. Stosunek Eneasza do Anchizesa
II. 4. Postępowanie Eneasza wobec Dydony
Część III: Wnioski i podsumowanie
Słowniki
Słownik pojęć
utwór poetycki, przedstawiający wyidealizowane życie i prace pasterzy. Czasami zwana także sielanką lub eklogą.
utwór poetycki, należący do epiki, mający pouczający charakter, często prezentujący także wiedzę z jakiegoś zakresu.
Słownik łacińsko - polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1998.
Słownik kultury antycznej, pod redakcją L.Winniczuk, Warszawa 1991.
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z.Piszczek, Warszawa 1973.
M.Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2015.
J.Parandowski, Mitologia, Londyn 1992.
Wergiliusz*, Eneida,* Warszawa 1998.




