155/156 r. n.e. – powstanie Metamorfoz Apulejusza (Księgi IV‑VI opisują Baśń o Amorze i Psyche)
1787 r n.e. – powstanie pierwszej wersji rzeźby Amor i Psyche Antonia Canovy
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1OGILY7z4W0j1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
1) obecność tradycji greckiej i rzymskiej we współczesnym życiu publicznym i kulturalnym,
2) przetworzenia motywów kulturowych greckich i rzymskich w kulturze późniejszej, polskiej i światowej na płaszczyznach: literackiej, sztuk plastycznych, sztuk wizualnych;
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
4. jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej.
Nauczysz się
porównywać różne wersje mitów o Erosie;
określać główną myśl przeczytanego tekstu i odpowiadać na proste pytania związane z tekstem w języku łacińskim;
odróżniać dzieła sztuki o tematyce mitologicznej;
analizować źródła w języku łacińskim;
definiować nowe słowa w języku łacińskim;
Mit o Erosie
Według dawniejszej tradycji greckiej Eros powstał z Chaosu na początku tworzenia się świata, jako siła spajająca wszechświat. Empedokles z Akragas, grecki filozof uważa, że miłość i spór jako dwie sprzeczne siły rządzą światem. Miłość, choć nie spersonifikowana, pojawia się także w pierwszych słowach Teogonii Hezjoda. Natomiast według orfikówOrfizmorfików Eros był stworzycielem świata. W późniejszej tradycji poetyckiej Eros był synem Aresa i Afrodyty, urodziwym młodzieńcem kochającym róże, przeważnie skrzydlatym. W poezji hellenistycznej Eros staje się mniej poważny, płata różnego rodzaju figle i jest przedstawiany jako coraz młodsze psotne dziecko, które swoją strzałą, często dla zabawy, rani serca, ludzi i bogów.
RyMAn79zGgwth
Ilustracja przedstawia rzymskie malowidło ścienne "Ukaranie Erosa" obrazujące kobietę trzymającą za rękę dziecko. Kobietę widać z profilu, ma błękitną suknię, wykończoną filetowym materiałem oraz chustkę na głowie i kolczyki w uszach. Chłopczyk jest nagi, ma skrzydełka, stoi tyłem do widza. Oboje znajdują się przy drzewku.
Dodatkowo pojawiają się ilustracje przedstawiające Erosa w sztuce 1. wizerunek Erosa na naczyniu w stylu czerwonofigurowym, 470-450 p.n.e., wikimedia.org, doemna publiczna, 2. François Gerard, „Psyche i Kupid”, 1798, Paryż, Luwr, musee.louvre.fr, CC BY 3.0, 3. Guido Reni, Kupidyn, fragment obrazu „Porwanie Heleny”, 1626-1629, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna, 4. Antonio Canova, „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, 1793, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna
Ilustracja przedstawia rzymskie malowidło ścienne "Ukaranie Erosa" obrazujące kobietę trzymającą za rękę dziecko. Kobietę widać z profilu, ma błękitną suknię, wykończoną filetowym materiałem oraz chustkę na głowie i kolczyki w uszach. Chłopczyk jest nagi, ma skrzydełka, stoi tyłem do widza. Oboje znajdują się przy drzewku.
Dodatkowo pojawiają się ilustracje przedstawiające Erosa w sztuce 1. wizerunek Erosa na naczyniu w stylu czerwonofigurowym, 470-450 p.n.e., wikimedia.org, doemna publiczna, 2. François Gerard, „Psyche i Kupid”, 1798, Paryż, Luwr, musee.louvre.fr, CC BY 3.0, 3. Guido Reni, Kupidyn, fragment obrazu „Porwanie Heleny”, 1626-1629, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna, 4. Antonio Canova, „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, 1793, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna
1
2
3
4
1. wizerunek Erosa na naczyniu w stylu czerwonofigurowym, 470-450 p.n.e., wikimedia.org, doemna publiczna
2. François Gerard, „Psyche i Kupid”, 1798, Paryż, Luwr, musee.louvre.fr, CC BY 3.0
3. Guido Reni, Kupidyn, fragment obrazu „Porwanie Heleny”, 1626-1629, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna
4. Antonio Canova, „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, 1793, Muzeum Luwr, Paryż, wkimedia.org, domena publiczna
„Ukaranie Erosa” – rzymskie malowidło ścienne, Pompeje, Casa dell’Amore punito, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Eros w Uczcie Platona
Piękna koncepcja miłości zawarta jest w dziele wielkiego filozofa greckiego Platonambe33961423d79fd9_1514539280326_0Platona. Mędrzec ten wypowiada piękny mit o naturze oraz pochodzeniu miłości poprzez usta komika Arystofanesa. Komediopisarz zaczyna swoją opowieść od cofnięcia się do zamierzchłych czasów, kiedy na ziemi istniały trzy płcie: męska, żeńska i dwoista, czyli androgynon. Wszystkie istoty ludzkie miały kształt kulisty, cztery ręce i cztery nogi oraz dwie twarze. Jako, że istoty te były bardzo silne pewnego dnia postanowiły pokonać bogów i wyruszyły do ich siedziby. Na taką zuchwałość nie mógł pozwolić Zeus. Ratując wszystkich mieszkańców Olimpu porozcinał każdego człowieka na dwoje. Apollo ulitował się nad ludźmi i uleczył ich tak, że stanowili odtąd osobne byty i w ten sposób mogli funkcjonować bez uszczerbku na zdrowiu. Nie uwolnił ich jednak od wzajemnej tęsknoty. Będą odtąd ciągle odczuwać brak swojej drugiej połówki i będą jej wytrwale szukać, żeby znów być razem. W zależności od tego, z którego z trzech rodzajów powstały szukają albo istot tej samej płci, albo odmiennej.
R12fUvpZuVfp3
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Eros napinający łuk”. Młody, nagi chłopiec, ze skrzydłami na plecach trzyma w rękach łuk i napina go. Ciało ma gładkie, włosy krótkie, kręcone. Skrzydła wyglądają bardzo realistycznie. Dodatkowo pojawia się informacja: 1. Etymologia – wyraz Eros pochodzi od greckiego eresthai – czyli pragnąć tego, czego nie ma. Miłość jest, więc uczuciem braku i pustki, którą należy wypełnić.
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Eros napinający łuk”. Młody, nagi chłopiec, ze skrzydłami na plecach trzyma w rękach łuk i napina go. Ciało ma gładkie, włosy krótkie, kręcone. Skrzydła wyglądają bardzo realistycznie. Dodatkowo pojawia się informacja: 1. Etymologia – wyraz Eros pochodzi od greckiego eresthai – czyli pragnąć tego, czego nie ma. Miłość jest, więc uczuciem braku i pustki, którą należy wypełnić.
1
1. Etymologia – wyraz Eros pochodzi od greckiego eresthai – czyli pragnąć tego, czego nie ma. Miłość jest, więc uczuciem braku i pustki, którą należy wypełnić.
„Eros napinający łuk” – rzeźba (IV w. p.n.e.) Lizyppa; kopia w Rzymie, Muzeum Kapitolińskie, Rzym, Włochy, Wikipedia, CC BY 2.5
mbe33961423d79fd9_1514539280326_0
427‑347 p.n.e. Filozof grecki, Ateńczyk, którego prawdziwe imię brzmiało Aristokles. Przydomek Platon (barczysty) zyskał ze względu na silną budowę ciała. Przełomem w jego edukacji filozoficznej było zostanie uczniem Sokratesa w 407 r. p.n.e. To spowodowało zmianę sposobu myślenia Platona oraz miało ogromny wpływ na jego tworczość, w której Sokrates często się pojawia. Był obecny na procesie swojego mistrza, który został w 399 r. p.n.e. skazany na śmierć. Twórczość Platona można podzielić na trzy okresy: dialogi sokratyczne, w których główną rolę gra Sokrates, dialogi okresu średniego (m.in. Uczta, Państwo), w których odbija się już idealizm platoński, którego rzecznikiem jest w jego dialogach Sokrates i dialogi okresu późnego, które zawierają zmodyfikowaną naukę o ideach, a Sokrates spada do rangi słuchacza lub przestaje się pojawiać.
Amor i Psyche - prezentacja
Historię Amora i Psyche rozsławił dla nas Apulejuszmbe33961423d79fd9_1514539151756_0Apulejusz z Madaury, który w swojej powieści łacińskiej Metamorfozy albo Złoty osioł opisał również baśń o trudnym uczuciu pięknej dziewczyny i boga miłości. Piękna królewna Psyche (której imię znaczy po grecku Dusza) swoją urodą bezwiednie powoduje zazdrość bogini Wenus. Zazdrosna bogini rozkazuje swemu skrzydlatemu synowi, by wydał królewnę w łapy potwora. Rodzice posłuszni bogom zostawiają dziewczynę na szczycie góry, skąd zabiera ją Amor, zamiast jednak rzucić ją na pożarcie potworowi zabiera ją do swego zamku urzeczony jej urodą. Psyche po przebudzeniu nie wie, czyim jest gościem, ponieważ pan tego zamku, Amor, odwiedza ją tylko nocą, gdy dziewczyna nie może go zobaczyć. Nie może się dowiedzieć, że jej luby to bóg miłości we własnej osobie. Zaklina ją i przestrzega, by nigdy nie próbowała ujrzeć jego twarzy. Lecz Psyche namówiona przez złe siostry, które wmawiają jej, że nocą przychodzi do niej potwór ukrywający przed nią swój karykaturalny i obrzydliwy wygląd, zapala w nocy lampę, by zobaczyć twarz ukochanego. Dziewczyna, nosząca w łonie dziecko swojego oblubieńca, ze zdumieniem spostrzega, że obok niej śpi przepiękny skrzydlaty Amor. Niestety, budzi go kropla gorącej oliwy z zapalonej lampy. Amor, zrozpaczony, odlatuje. Psyche chce rzucić się do rzeki, lecz rzeka lituje się nad nią i kładzie ją z powrotem na brzegu. Spotkany przez piękną dziewczynę kozionogi Pan od razu rozpoznaje naturę jej problemu. Niech odtąd panna szuka swojego ukochanego, a Amor niech ciągle na nią czeka, ukrywając się przed gniewem matki. W końcu Jowisz pomaga zakochanym i sprowadza Psyche do nieba, by po wypiciu ambrozji stała się nieśmiertelna. Od tej pory ona i Amor są nierozłączni.
Poniżej znajduje się prezentacja przedstawiająca rzeźbę Antonio Canovambe33961423d79fd9_1514539192474_0Antonio CanovaPsyche budzona przez pocałunek Kupidyna.
R185JeFTXcswg1
Prezentacja przedstawia rzeźbę „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, autorstwa Antonio Canova. Dodatkowo umieszczono następujące informacje: 1. Inspiracją do tej rzeźby jest rzymski fresk z Herculaneum, który Canova miał okazję zobaczyć podczas swojego pobytu w Neapolu w 1787 roku. Rzeźbiarz skopiował pozycję kochanków z malowidła, a następnie ćwiczył odlewając odpowiednie figury z gipsu. Amor i Psyche to rzeźba wykonana z marmuru, Jednak sprawia wrażenie, jakby w każdej chwili mogła ożyć. Efekt ten został osiągnięty poprzez szereg zabiegów, sprawiających, że powierzchnia marmuru nie jest idealnie gładka, przez co bardziej przypomina ludzkie ciało. Każdy szczegół dzieła pokazuje nam, że Canova był prawdziwym wirtuozem w rzeźbieniu w marmurze. 2. Kim są te mityczne stworzenia, które możemy podziwiać w Muzeum Luwr? Skrzydlaty mężczyzna, który właśnie wylądował przy nieprzytomnej dziewczynie, to bóg miłości Eros lub Kupido. Łatwo go rozpoznać po skrzydłach i kołczanie ze strzałami. Dziewczyna ma na imię Psyche. Matka Kupidyna, Wenus rozkazała Psyche, by przyniosła ze Świata Podziemi puszkę napełnioną wonnościami, które sprawiają, że boginie stają się jeszcze piękniejsze. Wenus zabroniła dziewczynie otwieranie drogocennej puszki. Ale Psyche nie mogła się powstrzymać. Otworzyła puszkę i nawdychawszy się oparów ze Świata Podziemi zapadła w sen podobny do śmierci. W momencie, kiedy jej ukochany Eros zobaczył ją leżącą bez ducha, pospieszył do niej i dotknął ją swoją strzałą, by sprawdzić czy żyje. Ten moment został uchwycony przez rzeźbiarza: Kupido podnosi swoją ukochaną w czułym uścisku. Psyche opada powoli do tyłu obejmując rękoma głowę kochanka. Canova zaczerpnął tę historię z łacińskiej powieści „Złoty Osioł” Apulejusza. Po wielu perypetiach opisanych w księdze Apulejusza główna bohaterka baśni zostaje przez bogów zaproszona na Olimp, gdzie może spożywać ambrozję oraz nektar. Od tego momentu jest ona nieśmiertelna i żyje u boku ukochanego Erosa – Kupidyna, jednocześnie stając się boginią duszy. Od czasów starożytnych przedstawiano Psyche ze skrzydłami motyla. Ma to związek z podwójnym znaczeniem jej imienia, które z greckiego można przetłumaczyć jako dusza lub motyl. Historia Psyche jest przykładem na to, jakie męki musi znieść ludzka dusza na drodze do szczęścia i nieśmiertelności.
Prezentacja przedstawia rzeźbę „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, autorstwa Antonio Canova. Dodatkowo umieszczono następujące informacje: 1. Inspiracją do tej rzeźby jest rzymski fresk z Herculaneum, który Canova miał okazję zobaczyć podczas swojego pobytu w Neapolu w 1787 roku. Rzeźbiarz skopiował pozycję kochanków z malowidła, a następnie ćwiczył odlewając odpowiednie figury z gipsu. Amor i Psyche to rzeźba wykonana z marmuru, Jednak sprawia wrażenie, jakby w każdej chwili mogła ożyć. Efekt ten został osiągnięty poprzez szereg zabiegów, sprawiających, że powierzchnia marmuru nie jest idealnie gładka, przez co bardziej przypomina ludzkie ciało. Każdy szczegół dzieła pokazuje nam, że Canova był prawdziwym wirtuozem w rzeźbieniu w marmurze. 2. Kim są te mityczne stworzenia, które możemy podziwiać w Muzeum Luwr? Skrzydlaty mężczyzna, który właśnie wylądował przy nieprzytomnej dziewczynie, to bóg miłości Eros lub Kupido. Łatwo go rozpoznać po skrzydłach i kołczanie ze strzałami. Dziewczyna ma na imię Psyche. Matka Kupidyna, Wenus rozkazała Psyche, by przyniosła ze Świata Podziemi puszkę napełnioną wonnościami, które sprawiają, że boginie stają się jeszcze piękniejsze. Wenus zabroniła dziewczynie otwieranie drogocennej puszki. Ale Psyche nie mogła się powstrzymać. Otworzyła puszkę i nawdychawszy się oparów ze Świata Podziemi zapadła w sen podobny do śmierci. W momencie, kiedy jej ukochany Eros zobaczył ją leżącą bez ducha, pospieszył do niej i dotknął ją swoją strzałą, by sprawdzić czy żyje. Ten moment został uchwycony przez rzeźbiarza: Kupido podnosi swoją ukochaną w czułym uścisku. Psyche opada powoli do tyłu obejmując rękoma głowę kochanka. Canova zaczerpnął tę historię z łacińskiej powieści „Złoty Osioł” Apulejusza. Po wielu perypetiach opisanych w księdze Apulejusza główna bohaterka baśni zostaje przez bogów zaproszona na Olimp, gdzie może spożywać ambrozję oraz nektar. Od tego momentu jest ona nieśmiertelna i żyje u boku ukochanego Erosa – Kupidyna, jednocześnie stając się boginią duszy. Od czasów starożytnych przedstawiano Psyche ze skrzydłami motyla. Ma to związek z podwójnym znaczeniem jej imienia, które z greckiego można przetłumaczyć jako dusza lub motyl. Historia Psyche jest przykładem na to, jakie męki musi znieść ludzka dusza na drodze do szczęścia i nieśmiertelności.
Antonio Canova, „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, 1793, Luwr, Paryż, Francja
mbe33961423d79fd9_1514539151756_0
(ok.125- ok.170 r.n.e.) Apulejusz pochodzący z Madaury, tworzył w afrykańskiej prowincji Rzymu, Kartaginie. Dziełem, które przyniosło mu nieśmiertelność są Metamorfozy albo Złoty osioł – romans, którego głównym bohaterem i narratorem jest Lucjusz z Koryntu, który udaje się do Tessali, krainy czarów, by nauczyć się magii. Zostaje omyłkowo zamieniony w osła, któremu jednak pozostawiono ludzką percepcję i wrażliwość. Oprócz przygód Lucjusza romans zawiera mnóstwo znakomitych nowel, m.in. opowieść o Amorze i Psyche.
mbe33961423d79fd9_1514539192474_0
(ur. 1 XI 1757 – zm. 13 X 1822) Włoski rzeźbiarz, rysownik, malarz i architekt, którego twórczość inspirowana była mitologią i literaturą starożytną. Był najsłynniejszym rzeźbiarzem w Europie na przełomie XVIII i XIX w. Tworzył głównie w marmurze, jego dzieła łączyły klasyczną harmonię z wyidealizowanym przedstawianiem ciała ludzkiego. Oprócz Amora i Psyche stworzył także Trzy Gracje, Marsa i Wenus czy Henryka Lubomirskiego jako Erosa, dzieło, które dziś podziwać możemy w Zamku w Łańcucie.
Tekst łaciński
5] Eā nocte ad suam Psȳchēn sīc īnfitmbe33961423d79fd9_1507550789078_0īnfit marītus — namque praetermbe33961423d79fd9_1507550795079_0praeter oculōs et manibus et auribus eius nihil nōn sentiēbāturmbe33961423d79fd9_1507550801365_0sentiēbātur: “Psȳchē dulcissima et cāra uxor, exitiābilembe33961423d79fd9_1507550806872_0exitiābile tibi perīculum minātur fortūna saevior, quod observandum pressiōre cautēlā cēnseō. Sorōrēs iam tuae mortis opīniōne turbātae tuumque vestīgium requīrentēsmbe33961423d79fd9_1507550811793_0requīrentēsscopulummbe33961423d79fd9_1507550816304_0scopulum istum prōtinus adērunt, quārum sī quās forteforteforte lāmentātiōnēs accēperīs, neque respondeās immō nec prōspiciāsmbe33961423d79fd9_1507550831142_0prōspiciās omnīnō; cēterum mihi quidem gravissimum dolōremmbe33961423d79fd9_1507550835472_0dolōrem tibi vērō summum creābis exitium.” Annuitmbe33961423d79fd9_1507550840347_0Annuit et ex arbitriō marītī sē factūram spoponditmbe33961423d79fd9_1507550843770_0spopondit, sed eō simul cum nocte dīlāpsō diem tōtum lacrimīs ac plangōribusmbe33961423d79fd9_1507550849065_0plangōribus misella cōnsūmit, sē nunc maximē prōrsusmbe33961423d79fd9_1507550855934_0prōrsus perisse iterāns, quae beātī carcerismbe33961423d79fd9_1507550862240_0carceris cūstōdia sēpta et hūmānae conversātiōnis.
Colloquiō viduāta nec sorōribus quidem suīs dē sē maerentibusmbe33961423d79fd9_1507550866446_0maerentibusopemmbe33961423d79fd9_1507550871775_0opem salūtārem ferre ac nē vidēre eās quidem omnīnō posset Nec lavācrōmbe33961423d79fd9_1507550877656_0lavācrō nec cibō nec ūllā dēnique refectiōnembe33961423d79fd9_1507550882751_0refectiōne recreāta, flēns ūbertim dēcessit ad somnummbe33961423d79fd9_1507550887645_0somnum.
Tekst oryginalny preparowany dla potrzeb ucznia z książki Lucius Apuleius, Cupid and Psyche – an intermediate Latin reader. Karen Krumpak, Evan Hayes, Stephen Nimis. Faenum Publishing, Ltd.
plangor, plangōris (m) - lāmentātiōnem faciēns pugnīs pectora plangere (uderzenie w piersi podczas lamentowania)
mbe33961423d79fd9_1507550855934_0
= omnīnō (całkowicie)
mbe33961423d79fd9_1507550862240_0
carcer, carceris (m) - locus, ubi fūrēs in cūstōdiam datī sunt.
R16N32VpMKCSi1
Ilustracja przedstawiająca więźnia za kratami. Widoczne są jedynie dłonie zaciśnięte na prętach, oraz fragment męskiego tułowia ubranego w szary T-Shirt.
online-skills, CC BY 3.0
mbe33961423d79fd9_1507550866446_0
maereō, maerēre, maeruī – dolēre, trīstis esse (ubolewać, opłakiwać)
mbe33961423d79fd9_1507550871775_0
ops, opis (f) – auxilium (pomoc)
mbe33961423d79fd9_1507550877656_0
lavācrum, lavācrī – kąpiel
R1akChLvcAihN1
Ilustracja przedstawiająca młodą kobietę zażywającej kąpieli w SPA. Kobieta jest obrócona plecami, ma spięte włosy, w wannie wypełnionej wodą pływają białe i czerwone płatki kwiatów.
Przeczytaj ze zrozumieniem tekst na temat Amora i Psyche. Następnie zdecyduj, które zdania na temat tekstu są prawdziwie (Vērum), a które nieprawdziwe (Falsum). Przeciągnij zdanie do właściwej rubryki. Vērum Możliwe odpowiedzi: 1. Psȳchē flēbat, quod sorōrēs vidēre nōn poterat. 2. Amor Psȳchēn monet. 3. Sorōrēs Psȳchēs auxilium eī vēnerint. 4. Psȳchē recreāta erat, quia cibum magnum edēbat. 5. Psȳchē marītum suum auscultāvit, sed trīstis erat. 6. Psȳchē marītum suum cotīdiē vidēre poterat. Falsum Możliwe odpowiedzi: 1. Psȳchē flēbat, quod sorōrēs vidēre nōn poterat. 2. Amor Psȳchēn monet. 3. Sorōrēs Psȳchēs auxilium eī vēnerint. 4. Psȳchē recreāta erat, quia cibum magnum edēbat. 5. Psȳchē marītum suum auscultāvit, sed trīstis erat. 6. Psȳchē marītum suum cotīdiē vidēre poterat.
Przeczytaj ze zrozumieniem tekst na temat Amora i Psyche. Następnie zdecyduj, które zdania na temat tekstu są prawdziwie (Vērum), a które nieprawdziwe (Falsum). Przeciągnij zdanie do właściwej rubryki. Vērum Możliwe odpowiedzi: 1. Psȳchē flēbat, quod sorōrēs vidēre nōn poterat. 2. Amor Psȳchēn monet. 3. Sorōrēs Psȳchēs auxilium eī vēnerint. 4. Psȳchē recreāta erat, quia cibum magnum edēbat. 5. Psȳchē marītum suum auscultāvit, sed trīstis erat. 6. Psȳchē marītum suum cotīdiē vidēre poterat. Falsum Możliwe odpowiedzi: 1. Psȳchē flēbat, quod sorōrēs vidēre nōn poterat. 2. Amor Psȳchēn monet. 3. Sorōrēs Psȳchēs auxilium eī vēnerint. 4. Psȳchē recreāta erat, quia cibum magnum edēbat. 5. Psȳchē marītum suum auscultāvit, sed trīstis erat. 6. Psȳchē marītum suum cotīdiē vidēre poterat.
Przeczytaj ze zrozumieniem tekst na temat Amora i Psyche. Następnie zdecyduj, które zdania na temat tekstu są prawdziwie (Vērum), a które nieprawdziwe (Falsum). Przeciągnij zdanie do właściwej rubryki.
Sorōrēs Psȳchēs auxilium eī vēnerint., Psȳchē flēbat, quod sorōrēs vidēre nōn poterat., Amor Psȳchēn monet., Psȳchē recreāta erat, quia cibum magnum edēbat., Psȳchē marītum suum auscultāvit, sed trīstis erat., Psȳchē marītum suum cotīdiē vidēre poterat.
Vērum
Falsum
RaCP9oLWPkOqx
Ćwiczenie 3
Jakie były imiona rodziców Erosa?
Jakie były imiona rodziców Erosa?
Dopasuj właściwy mit do poniższej ilustracji.
W dawnych czasach istniała na ziemi dodatkowo trzecia płeć.
Eros jest synem Afrodyty i Aresa.
Eros to potężna siła, która wyłoniła się z Chaosu.
R1dQCTFDH4x7B
Ćwiczenie 4
Jak zmieniał się wizerunek Erosa na przestrzeni epok?
Jak zmieniał się wizerunek Erosa na przestrzeni epok?
Rx8x8sXKOH5vm
Ćwiczenie 5
Dopasuj w pary greckie słowa z pochodzącymi od nich polskimi wyrazami. Słowo: Eros Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Afrodyta Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Psyche Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Chaos Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Platon Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak.
Dopasuj w pary greckie słowa z pochodzącymi od nich polskimi wyrazami. Słowo: Eros Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Afrodyta Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Psyche Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Chaos Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak. Słowo: Platon Możliwe odpowiedzi: 1. psychika, 2. platoniczny, 3. erotyka, 4. erotyka, 5. afrodyzjak.
Dopasuj w pary greckie słowa z pochodzącymi od nich polskimi wyrazami.
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to doktryna filozoficzno‑religijna powstała w Grecji w VIII w. p.n.e., głosząca tezę o dwoistości natury ludzkiej.
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to doktryna filozoficzno‑religijna powstała w Grecji w VIII w. p.n.e., głosząca tezę o dwoistości natury ludzkiej.
Uzupełnij definicje.
............ to doktryna filozoficzno‑religijna powstała w Grecji w VIII w. p.n.e., głosząca tezę o dwoistości natury ludzkiej.
R182pbLInO1xN
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Kto jest autorem poniższej rzeźby?
Antonio Canova
Bertel Thorvaldsen
Johann Henrich von Dannecker
Polecenie 1
Wyjaśnij etymologię polskich wyrazów pochodzenia greckiego z ćwiczenia 5. Co oznaczają one w języku polskim i jakie jest powiązanie znaczeniowe z ich greckimi źródłami?
R1DlWCYtcyyTw
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2
Korzystając ze słownika pojęć oraz innych źródeł podaj inną koncepcję miłości przedstawioną w Uczcie Platona, niż te, które zostały wspomniane w materiale. Przedstaw tę koncepcję jako plakat lub prezentacja multimedialna.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL, GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007 Copyright (C) 2007 Free Software Foundation, Inc. <http://fsf.org/> Everyone is permitted to copy and distribute verbatim copies of this license document, but changing it is not allowed..
Słowniki
Słownik pojęć
Uczta
Uczta
Dialog Platona, którego głównym tematem jest miłość – Eros. Narracja w dialogu jest skomplikowana. Zawiera kilka mów na temat natury miłości, m.in. wspomnianą już mowę Arystofanesa o ludziach szukających drugiej połówki. W mowie Sokratesa, który relacjonuje rozmowę z Diotymą poznajemy świat idei platońskich, czyli obcowanie z dobrem i pięknem, które sprawają, że człowiek, jak bogowie może marzyć o niesmiertelności.
Orfizm
Orfizm
Doktryna filozoficzno‑religijna powstała w Grecji w VIII w. p.n.e., głosząca tezę o dwoistości natury ludzkiej.
Słownik łacińsko‑polski
RMBRpNVSAATV11
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
mbe33961423d79fd9_1514539697185_0
Galeria dzieł sztuki
R1J7vSpf2XbVR1
Ilustracja przedstawia rzymskie malowidło ścienne "Ukaranie Erosa" obrazujące kobietę trzymającą za rękę dziecko. Kobietę widać z profilu, ma błękitną suknię, wykończoną filetowym materiałem oraz chustkę na głowie i kolczyki w uszach. Chłopczyk jest nagi, ma skrzydełka, stoi tyłem do widza. Oboje znajdują się przy drzewku.
„Ukaranie Erosa” – rzymskie malowidło ścienne, Pompeje, Casa dell’Amore punito, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
R3aXqjfsG52fA1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Eros napinający łuk”. Młody, nagi chłopiec, ze skrzydłami na plecach trzyma w rękach łuk i napina go. Ciało ma gładkie, włosy krótkie, kręcone. Skrzydła wyglądają bardzo realistycznie.
„Eros napinający łuk” – rzeźba (IV w. p.n.e.) Lizyppa; kopia w Rzymie, Muzeum Kapitolińskie, Rzym, Włochy, Wikipedia, CC BY 2.5
mbe33961423d79fd9_1514542455060_0
Bibliografia
Lucius Apuleius, Cupid and Psyche – an intermediate Latin reader. Karen Krumpak, Evan Hayes, Stephen Nimis. Faenum Publishing, Ltd.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2003
Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa, 1997
Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań, 1989