Kwestia czasu
Mówi się, że od wszystkiego można uciec, ale nie od czasu. Czy potrafisz sobie wyobrazić życie poza czasem?
Wyjaśnij, korzystając ze słownika, znaczenie podanych związków frazeologicznych ze słowem „czas”. Ułóż zdanie z każdym związkiem frazeologicznym.
Przynieś do szkoły skrawki różnych materiałów. Przyjrzyj się wraz z innymi uczniami w grupach ich fakturze, kolorom, gładkości. Opisz skrawek materiału, który spodobał ci się najbardziej. Użyj epitetów, porównań, przenośni w swoim opisie.
Przeczytaj wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Zwróć uwagę na to, jak opisany jest czas.
Czas, krawiec kulawyCzas, jak to Czas, krawiec kulawy,
z chińskim wąsem, suchotniksuchotnik żwawy,
coraz to inne skrawki przed oczy mi kładzie,
spoczywające w ponurej szufladzie.
Czarne, bure, zielone i wesołe w kratki,
to zgrzebne szare płótnopłótno, to znów atłasatłas gładki.
Raz – coś błysło jak złotem,
zamigotało zielonym klejnotem,
zatęczyło na zgięciu,
zachrzęściło w dotknięciu...
Więc krzyknęłam: „Ach! z tego, z tego chcę mieć suknię!”
Lecz Czas, jak to Czas, zły krawiec, tak pod wąsem fuknie:
”To sprzedane do nieba – cała sztuka –
szczęśliwy, kto ten skrawek widział – niech większego szczęścia nie szuka”.
– To rzekłszy, schował prędko próbkę do szuflady,
a mnie pokazał sukno barwy – czekolady – –.
Dlaczego podmiot mówiący w utworze nazywa czas „kulawym krawcem”?
Opisz sytuację, jaka została ukazana w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Kto mówi w wierszu? Do kogo się zwraca?
Jak wygląda Czas opisany w wierszu? Czym się zajmuje?
Znajdź w tekście, a następnie zapisz w odpowiedniej kolumnie epitety określające krawca i tkaniny. Wyjaśnij również symbolikę poszczególnych kolorów tkanin.
Jakie skrawki materiałów zaprezentował krawiec?
Czego symbolem jest „zgrzebne szare płótno”, a czego „atłas gładki”?
Barwy miały i mają w rozmaitych kulturach różne (czasem przeciwstawne) znaczenia.
Który materiał spodobał się klientce zakładu krawieckiego najbardziej? Opisz, z czego chciała mieć suknię.
Dla kogo była jednak przeznaczona ta niezwykła tkanina?
Wytłumacz, jak rozumiesz zwrot: „zatęczyło na zgięciu”.
Odegrajcie w parach scenę opisaną w wierszu.