Łamigłówki liczbowe, czyli pole do popisu dla szarych komórek
Łamigłówki liczbowe, czyli pole do popisu dla szarych komórek
Cele lekcji
Cele ogólne
I. Sprawności rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci […].
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Cele szczegółowe
II. Działania na liczbach naturalnych.
1. Uczeń dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne […]
XIV. Zadania tekstowe.
7. Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je [...].
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie będą rozwiązywali łamigłówki liczbowe w wersji minecraftowej.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wprowadzenie do tematu. | Zapytaj uczniów dlaczego warto rozwiązywać łamigłówki. | 5 min | dyskusja |
2. Opis przebiegu lekcji. | Zaproś klasę na ćwiczenie szarych komórek w krainie „Łamigłówki liczbowe”. Zapowiedz, że na graczy czekają tam różne zadania – zagadki, które mogą rozwiązywać w dowolnej kolejności. Ustal zasady pracy. Poleć, by uczniowie uważnie czytali informacje zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. Przypomnij im o zabraniu książki i aparatu. Uwaga! Alternatywą dla książki i aparatu w grze może być przygotowana do tej krainy karta pracy, na której uczniowie mogą zapisywać rozwiązania zagadek. | pogadanka | ||
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Łamigłówki liczbowe”. | W tej krainie uczniowie mają podchodzić do postaci i rozwiązywać ich łamigłówki, a następnie zamieszczać w książce zdjęcia rozwiązań. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy uczniowie rozumieją zasady poszczególnych łamigłówek. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Łamigłówki liczbowe”. | Uczniowie kontynuują rozwiązywanie zagadek lub korygują rozwiązania po wyjaśnieniu wątpliwości. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć. | Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań. Omów z uczniami rozwiązania zagadek. Zapytaj o zastosowane przez nich strategie. | 5 min | pogadanka / dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. | 5 min | pogadanka |