Łamigłówki liczbowe, czyli pole do popisu dla szarych komórek

Cele lekcji

Cele ogólne

  • I. Sprawności rachunkowa.

  • 1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci […].

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

  • IV. Rozumowanie i argumentacja.

  • 3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

Cele szczegółowe

  • II. Działania na liczbach naturalnych.

  • 1. Uczeń dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne […]

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 7. Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je [...].

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • V. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie będą rozwiązywali łamigłówki liczbowe w wersji minecraftowej.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów dlaczego warto rozwiązywać łamigłówki.

5 min

dyskusja

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę na ćwiczenie szarych komórek w krainie „Łamigłówki liczbowe”. Zapowiedz, że na graczy czekają tam różne zadania – zagadki, które mogą rozwiązywać w dowolnej kolejności.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali informacje zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. Przypomnij im o zabraniu książki i aparatu.

Uwaga! Alternatywą dla książki i aparatu w grze może być przygotowana do tej krainy karta pracy, na której uczniowie mogą zapisywać rozwiązania zagadek.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Łamigłówki liczbowe”.

W tej krainie uczniowie mają podchodzić do postaci i rozwiązywać ich łamigłówki, a następnie zamieszczać w książce zdjęcia rozwiązań.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy uczniowie rozumieją zasady poszczególnych łamigłówek.
W razie potrzeby wyjaśnij wątpliwości. Ułatwieniem dla uczniów może być notowanie informacji na kartce.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Łamigłówki liczbowe”.

Uczniowie kontynuują rozwiązywanie zagadek lub korygują rozwiązania po wyjaśnieniu wątpliwości.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań.

Omów z uczniami rozwiązania zagadek. Zapytaj o zastosowane przez nich strategie.

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RUcFU1CRbFava

Plik PDF o rozmiarze 236.37 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim