Matematyka na targu, czyli warzywno‑owocowe wyzwania

Cele lekcji

Cele ogólne

  • I. Sprawności rachunkowa.

  • 1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci […] wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

  • 1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

  • 2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.

  • III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

  • 1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

  • IV. Rozumowanie i argumentacja.

  • 2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.

Cele szczegółowe

  • XII. Obliczenia praktyczne.

  • 7. Uczeń zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

  • XIII. Elementy statystyki opisowej.

  • 2. Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach.

  • XIV. Zadania tekstowe.

  • 5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Kompetencje kluczowe

  • I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk. przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • IV. Kompetencje cyfrowe.

  • VII. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Scenariusz lekcji

Ogólny opis lekcji

Na tych zajęciach uczniowie powtórzą wiadomości oraz będą doskonalić umiejętności związane z obliczeniami osadzonymi w kontekście praktycznym. W zaproponowanych zadaniach związanych z zakupami na targu uczniowie będą obliczać koszt produktów, zamieniać jednostki masy, posługiwać się pojęciami: brutto, netto, tara. Wykonają też ćwiczenia związane z graficznym prezentowaniem informacji. Dla chętnych są wyzwania dotyczące dostrzegania prawidłowości i budowania brył o podanych własnościach.

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

1. Wprowadzenie do tematu.

Zapytaj uczniów, jakie umiejętności matematyczne mogą przydać się w czasie robienia zakupów, np. na targu.

5 min

dyskusja

2. Opis przebiegu lekcji.

Zaproś klasę na wycieczkę po targu w krainie „Matematyka na targu”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań.

Ustal zasady pracy.

Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze.

Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję.

pogadanka

II. Część właściwa

1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Matematyka na targu”.

Poleć uczniom porozmawianie z zarządcą i wykonanie kolejnych zadań na targu.

Przypomnij o zabraniu książki i aparatu.

Uczniowie powinni kolejno:

- porozmawiać z zarządcą,

- odszukać Zosię i odpowiedzieć na pytania na podstawie graficznej prezentacji jej listy zakupów,

- odszukać Wojtka i Monikę, a następnie przedstawić graficznie ich listy zakupów,

- porozmawiać z zarządcą przy dużej tablicy za straganami,

- przeczytać informację na tablicy i uzupełnić opis tabliczek ilustrujących pojęcia: netto, brutto, tara,

- odszukać Malwinę oraz Kacpra i uzupełnić ich tabliczki.

15 min

gra dydaktyczna

2. „Stop klatka”.

Sprawdź, czy każdy uczeń odszukał wszystkie postacie oraz czy zrozumiał i wykonał zadania na targu.

W razie potrzeby uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań na targu. Pozostałych uczniów zaproś do rozwiązywania dodatkowych zadań na Placu Konkursowym.

5 min

pogadanka

3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Matematyka na targu”.

Poleć uczniom porozmawianie z zarządcą na Placu Konkursowym i wykonanie zadań w dwóch konkursach:

1. Układanie snopów siana według dostrzeżonej reguły.

2. Rzeźbienie z dyni.

10 min

gra dydaktyczna

III. Zakończenie

1. Podsumowanie zajęć.

Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań.

Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań.

Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy.

5 min

pogadanka / dyskusja

2. Ewaluacja.

Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze.

5 min

pogadanka

Karta pracy

RSAXcbq9DAsRQ

Plik PDF o rozmiarze 242.47 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

R1THGb0uFEz77

Okładka gry z napisem Minecraft Education

Mapa do pobrania
Plik MCWORLD o rozmiarze 160.66 MB w języku polskim