Lekcja 2. Pomaganie jest „trendy”, promujemy przedsiębiorstwo społeczne
Cele operacyjne
Uczniowie:
rozumieją zasady zarządzania, rolę marketingu oraz społecznej odpowiedzialności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa,
wyszukują informacje z różnych źródeł, selekcjonują je i analizują,
efektywnie uczestniczą w pracy zespołowej z wykorzystaniem umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz wdrażają zasady skutecznego przywództwa w organizacji,
analizują otoczenie przedsiębiorstwa, w tym rynku, na którym przedsiębiorstwo działa,
korzystają z szans pojawiających się na rynku, podejmują inicjatywy, wykazują się pomysłowością oraz zdolnością do pokonywania barier wewnętrznych i zewnętrznych.
Środki dydaktyczne
komputer (lub pracownia komputerowa), projektor multimedialny.
Formy i metody pracy
praca z filmem, miniwykład, praca w zespołach, dyskusja.
Część I. Przebieg zajęć – opis przebiegu zajęć:
Lekcja 1
Nauczyciel mówi uczniom, że ważne ze względów społecznych, humanitarnych projekty często nie mają profesjonalnej oprawy i PR. Ich strony internetowe, filmy informacyjne, działania nie są odpowiednio nagłaśniane i giną w wielości witryn internetowych „filmików” na YouTube. Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają jakiś utwór muzyczny, spot reklamowy wybranej akcji humanitarnej. Co sprawiło,
że nadal jest pamiętany?Uczniowie oglądają film pt. Pomaganie jest trendy (dostęp na 03.02.2021) https://www.youtube.com/watch?v=fs9DUw2flJQ.
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę: Czy film im się podobał?
Czy przemawia do nich forma i treść przekazu? Czy myślą, że taka forma przekonuje ich rówieśników? Co mogłoby się zmienić w tym materiale,
aby bardziej trafiał do młodych ludzi, z jakich narzędzi/postaci/form przekazu powinien korzystać?Uczniowie oglądają film przedstawiający Fundację Leżę i Pracuję (dostęp 18.05.2020) https://www.youtube.com/watch?v=WWdNsOIPQO0.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie z poprzedniej lekcji pojęcia przedsiębiorstwa społecznego (lub na przykładzie filmu należy wprowadzić
to pojęcie) i inicjuje dyskusję, w której uczniowie wraz z nauczycielem zastanowią się wspólnie, czy tego typu przedsiębiorstwa mają sens i jak można je propagować.Uczniowie dzielą się na grupy. Każda grupa, inspirując się przykładem Fundacji Leżę i Pracuję, ma stworzyć własną agencję reklamową. Zadaniem uczniów będzie określenie nazwy, podział pomiędzy siebie ról w zespole, a następnie wybór wśród nagrodzonych dotychczas najlepszych przedsiębiorstw społecznych https://konkurs-es.pl/poprzednie-edycje/ tego, którego promocją będą chcieli się zająć. (UWAGA: uczniowie oglądają filmy w pracowni komputerowej lub nauczyciel prezentuje wybrane filmy, lub też uczniowie korzystają z telefonów komórkowych (20 min)).
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi grupy, aby określiły formę, w ramach której będą chciały zaprezentować dane przedsiębiorstwo społeczne, np. plakat, prezentacja, piosenka, film nakręcony telefonem komórkowym, animacja. Mówi uczniom, że reklama społeczna to reklama mająca na celu zwrócenie uwagi na ważne zjawiska społeczne lub wywołanie zmian społecznie pożądanych. Warto przypomnieć uczniom niezwykle poruszający plakat autorstwa Anny Frydrych, który pojawiał się ostatnio w polskich miastach: Uwaga – zły pan (zob. materiał pomocniczy nr 2.), zdjęcia kampanii UNICEF‑u Jeden strzał wystarczy, dotyczącej przemocy w internecie lub bardzo nowoczesny w formie film pt. Walka z rakiem (zob. materiał pomocniczy nr 2.).
Zadanie domowe
Na kolejną lekcję przygotujcie materiały, filmy, scenki itp., które będą potrzebne
do przygotowania produktu promującego wybrane przedsiębiorstwo społeczne.
Lekcja 2
Uczniowie dostają czas na dokończenie własnych kampanii prezentujących wybrane przedsiębiorstwa społeczne. Każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy.
W ramach podsumowania nauczyciel z uczniami rozmawia o tym, które przedsiębiorstwo społeczne najbardziej ich zainteresowało. Można zrobić to w formie głosowania i zastanowić się wspólnie, dlaczego tak się stało, czy wpływ miała na to forma kampanii, czy może działania przedsiębiorstwa. Należy spróbować określić, czy tego typu działania są potrzebne i czy uczniowie chcieliby pracować w wybrany przedsiębiorstwie społecznym.
Część II. Ćwiczenia i materiały pomocnicze
Materiał pomocniczy nr 1.
Filmy:
Pomaganie jest trendy (dostęp 18.05.2020) https://www.youtube.com/watch?v=fs9DUw2flJQ,
Fundacja Leżę i Pracuję (dostęp 18.05.2020) https://www.youtube.com/watch?v=WWdNsOIPQO0,
laureaci nagrody im. Jacka Kuronia (dostęp 18.05.2020) https://konkurs-es.pl/poprzednie-edycje/.
Materiał pomocniczy nr 2.
Plakat – kampania społeczna zwierzę też człowiek (dostęp 18.05.2020) https://kampaniespoleczne.pl/zwierze-tez-czlowiek-zwycieskie-prace-na-przystankach-w-calej-polsce/.

Jeden strzał wystarczy – zdjęcia kampanii UNICEF (dostęp 18.05.2020) https://www.swiatobrazu.pl/jeden-strzal-wystarczy-mocne-zdjecia-kampanii-unicef-32718.html.
Wojna z rakiem (dostęp 18.05.2020) http://kampaniespoleczne.pl/wojna-z-rakiem/
Materiały pomocnicze dla nauczyciela
Agencja reklamowa – wyspecjalizowane przedsiębiorstwo zajmujące się organizacją działań marketingowych, w tym zwłaszcza planowaniem, przygotowaniem i realizacją kampanii reklamowych. Kampanie reklamowe realizowane są na zlecenie producentów, sprzedawców i dystrybutorów określonych dóbr i usług. W języku angielskim: advertising agency, także creative agency.
Na współczesnym rynku reklamowym istnieje wiele typów agencji, różniących się zakresem działania. Międzynarodowe konglomeraty reklamowe określa się terminem agencja sieciowa. Średnie agencje reklamowe obejmują swoim działaniem rynki regionalne i krajowe – w warunkach polskich przeciętne zatrudnienie w nich to około 15 osób. Istnieje także wiele małych agencji, obejmujących rynki lokalne, niemających sformalizowanej struktury (niekiedy prowadzone przez pojedynczych agentów). Pod względem specjalizacji wykonywanych prac agencje reklamowe dzielą się na agencje specjalistyczne i agencje pełnoserwisowe (agencja pełnoserwisowa, czyli agencja full service, oferuje kompleksową obsługę kampanii z uwzględnieniem wszystkich rodzajów reklam).
Historia agencji reklamowych rozpoczyna się w Wielkiej Brytanii – pierwszą założył w 1786 roku w Londynie William Taylor, kolejną w 1800 roku James White. Szybki rozwój agencji reklamowych nastąpił jednak dopiero w drugiej połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Najstarszą amerykańską agencję reklamową założył w 1850 roku w Filadelfii Volney B. Palmer. Pierwsze agencje reklamowe działały jednak nie na zlecenie reklamodawców, ale na zlecenie gazet, zajmując się głównie sprzedażą powierzchni reklamowej w prasie.
Główne obszary działań agencji reklamowych
Działalność agencji reklamowej obejmuje dwie główne grupy działań: kompleksowe projektowanie kampanii reklamowych oraz reprezentowanie klienta w mediach (zwłaszcza płatnych, w odróżnieniu od agencji PR). Niektóre agencje reklamowe zajmują się także badaniami rynku i opinii publicznej.
Prowadzenie kampanii reklamowych obejmuje np. projektowanie (treściowe, językowe, graficzne) reklam i zamieszczanie ich. Reklamy zamieszczane mogą być w mediach, takich jak internet, radio, prasa i telewizja. Inną ważną grupą reklam
są reklamy zewnętrzne, takie jak billboardy. Kolejna grupa reklam to druki ulotne
– ulotki, afisze, prospekty reklamowe itp. Formami reklamy są także próbki produktów oraz stoiska wystawowe. Mniej bezpośrednie formy promowania produktów to np. promocja bezpośrednia (w tym tzw. marketing szeptany).
Reprezentowanie klienta w mediach jest drugim, mniej typowym obszarem działań agencji reklamowych. Podobnie jak badania marketingowe, wykonują go także inne rodzaje przedsiębiorstw. Te działania obejmują głównie pośrednictwo w sprzedaży miejsca i czasu na materiały reklamowe – w internecie, w prasie i innych materiałach drukowanych w telewizji i w radiu.
Badania marketingowe prowadzone przez niektóre agencje reklamowe to głównie badania potencjału rynkowego produktów i marek, badania zwyczajów konsumentów oraz badania opinii publicznej wraz z analizami statystycznymi. Służą one zwiększeniu sprzedaży istniejących produktów oraz ułatwieniu wprowadzania na rynek nowych produktów. Większość agencji reklamowych pracuje w systemie prowizyjnym, to znaczy pobiera około 12‑15% prowizji od zlecenia reklamowego.
Agencja public relations, także agencja PR – przedsiębiorstwo wyspecjalizowane w budowaniu korzystnego wizerunku publicznego określonej osoby działającej na forum publicznym lub określonej organizacji (w tym partii politycznej, firmy, fundacji czy stowarzyszenia).
Wielu klientów nie rozumie dokładnie, czym zajmuje się agencja public relations
– działalność agencji PR mylona jest często w opinii publicznej z działalnością agencji reklamowych, ale do zwykłych zadań agencji PR nie należy np. publikowanie i tworzenie materiałów reklamowych, tworzenie sloganów czy pisanie artykułów sponsorowanych. Zadaniem agencji PR jest całościowa obsługa procesów komunikacyjnych związanych z osobami i instytucjami, kreowanie ich wizerunku. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że agencja reklamowa, realizując podobne cele, obsługuje płatne środki przekazu, agencja public relations koncentruje się natomiast na bezpłatnych środkach komunikacji.
Do zadań agencji PR należą przede wszystkim:
analiza i interpretacja opinii publicznej – wykrywanie czynników, które mogą wpływać obecnie i w przyszłości na wizerunek klienta,
doradztwo w zakresie czynników i działań, które mogą mieć wpływ na wizerunek klienta w opinii publicznej,
stała ewaluacja i badanie czynników o charakterze komunikacyjnym, które mogą wpłynąć na spełnienie celów, jakie stawia przed sobą klient,
planowanie i implementacja wszelkich działań klienta zmierzających do poprawy jego wizerunku w opinii publicznej.
Do bezpośrednich taktyk, których używają agencje PR w celu realizacji tych zadań, należą np.:
utrzymywanie w imieniu klientów kontaktu z mediami, środkami masowego przekazu,
pisanie i rozpowszechnianie komunikatów prasowych oraz mniej formalnych materiałów prasowych,
realizacja badań marketingowych oraz audytów,
pisanie przemówień, doradztwo w zakresie wystąpień publicznych,
organizacja wydarzeń publicznych (eventów), mających na celu poprawę wizerunku klienta,
działania na rzecz rozbudowy sieci kontaktów biznesowych i osobistych klienta, w tym np. uczestnictwo w wydarzeniach publicznych,
copywriting, działania na rzecz szerszej obecności klienta w internecie
(np. poprzez prowadzenie blogów), tak na stronach internetowych należących
do klienta, jak i na zewnętrznych stronach internetowych,promocja klienta w mediach społecznościowych (social media – Facebook, Twitter itp.) oraz reagowanie na negatywne opinie o kliencie w mediach społecznościowych,
monitorowanie i analiza materiałów ukazujących się w mediach.