R1aYZT2KZCAtZ11
droga leśna zdjęcie Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Przeczytaj tekst piosenki. Zwróć uwagę na to, kto jest osobą mówiącą w tym utworze.

Leśna piosenkaAutor nieznany
Autor nieznany Leśna piosenka

Jak to miło wędrować z plecakiem
Drożynami z daleka od miast,
Gdy piosenką witają nas ptaki,
Gdy piosenką rozdzwoni się las.
Jak to miło nocować w namiocie
I raniutko na jasny wyjść świat,
A tu szumią wysokie paprocie
I na liściach wesoło gra wiatr.

Wędrujemy, wędrujemy
Ścieżynami zielonymi
Czy to słońce, czy to deszcz,
Wędrujemy po ojczystej naszej ziemi,
By ją zwiedzić wzdłuż i wszerz.

Jak to miło pod cieniem jarzębin
Iść na przełaj, to w górę, to w dół,
Gęstwę boru przenikać do głębin,
Pojąć życie owadów i pszczół.
Zbierać słodkie pachnące jagody,
Poznać kwiaty z zapachów i nazw,
Pod drzewami się uczyć przyrody,
Gdy gromadą idziemy przez las.

j0000008OXB6v21_00000_BIB_001Autor nieznany, Leśna piosenka, [w:] , Śpiewnik na całe życie. Piosenki na 100 i więcej okazji, Warszawa 2010.
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na pytanie: kto i w jakich okolicznościach mógłby śpiewać „Leśną piosenkę”?

Ćwiczenie 3

Zaznacz kolorem te fragmenty tekstu, które wskazują na osobę mówiącą. Kto to jest? Przeczytaj na głos kilka cytatów.

Ćwiczenie 4

Na podstawie „Leśnej piosenki” wskaż pożytki płynące z wędrówek po ojczystej ziemi. Uzupełnij wszystkie kategorie.

RpH1Svejzc2NH1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 5

Znajdź w wierszu epitety, jakimi określa się paprocie, jagody i ziemię. Zanotuj je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Zaznacz w „Leśnej piosence” przykłady uosobienia – na zielono – i przenośni – na niebiesko. Wyjaśnij, czemu służą te środki stylistyczne.

R1UMbIs1pwjmM11
licencja: CC 0
R1WhtSGQMQBfR11
licencja: CC 0
Ćwiczenie 7

Poszukajcie w internecie wybranych nagrań sposód następujących piosenek: „Jak dobrze nam zdobywać góry”, „Ogniska już dogasa blask”, „Płonie ognisko i szumią knieje”, „Lato pachnące miętą”.

  • Posłuchajcie wybranych piosenek, które często śpiewa się przy ognisku i stwórzcie waszą listę przebojów turystyczno‑harcerskich.

  • Przygotujcie śpiewniki z waszymi ulubionymi piosenkami i zaśpiewajcie je w klasowym kręgu. Może znajdzie się ktoś, kto zagra na gitarze albo innym instrumencie…