Leśna piosenka
Przeczytaj tekst piosenki. Zwróć uwagę na to, kto jest osobą mówiącą w tym utworze.
Leśna piosenkaJak to miło wędrować z plecakiem
Drożynami z daleka od miast,
Gdy piosenką witają nas ptaki,
Gdy piosenką rozdzwoni się las.
Jak to miło nocować w namiocie
I raniutko na jasny wyjść świat,
A tu szumią wysokie paprocie
I na liściach wesoło gra wiatr.Wędrujemy, wędrujemy
Ścieżynami zielonymi
Czy to słońce, czy to deszcz,
Wędrujemy po ojczystej naszej ziemi,
By ją zwiedzić wzdłuż i wszerz.Jak to miło pod cieniem jarzębin
Iść na przełaj, to w górę, to w dół,
Gęstwę boru przenikać do głębin,
Pojąć życie owadów i pszczół.
Zbierać słodkie pachnące jagody,
Poznać kwiaty z zapachów i nazw,
Pod drzewami się uczyć przyrody,
Gdy gromadą idziemy przez las.
Odpowiedz na pytanie: kto i w jakich okolicznościach mógłby śpiewać „Leśną piosenkę”?
Zaznacz kolorem te fragmenty tekstu, które wskazują na osobę mówiącą. Kto to jest? Przeczytaj na głos kilka cytatów.
Na podstawie „Leśnej piosenki” wskaż pożytki płynące z wędrówek po ojczystej ziemi. Uzupełnij wszystkie kategorie.
Znajdź w wierszu epitety, jakimi określa się paprocie, jagody i ziemię. Zanotuj je tutaj lub w zeszycie.
Zaznacz w „Leśnej piosence” przykłady uosobienia – na zielono – i przenośni – na niebiesko. Wyjaśnij, czemu służą te środki stylistyczne.
Poszukajcie w internecie wybranych nagrań sposód następujących piosenek: „Jak dobrze nam zdobywać góry”, „Ogniska już dogasa blask”, „Płonie ognisko i szumią knieje”, „Lato pachnące miętą”.
Posłuchajcie wybranych piosenek, które często śpiewa się przy ognisku i stwórzcie waszą listę przebojów turystyczno‑harcerskich.
Przygotujcie śpiewniki z waszymi ulubionymi piosenkami i zaśpiewajcie je w klasowym kręgu. Może znajdzie się ktoś, kto zagra na gitarze albo innym instrumencie…