Lesson plan (English)
Subject: Using a map
Author: Zyta Sendecka
Target group
4th grade student of elementary school.
Core curriculum
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza.
1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
2. Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
3. Poznanie planów i map jako źródeł informacji geograficznych.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki itp.
2. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń:
1. opisuje sposoby poznawania przyrody, podaje różnice między eksperymentem, doświadczeniem a obserwacją;
2. podaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określa ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza);
5. wymienia różne źródła wiedzy o przyrodzie;
6. korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.
II. Orientacja w terenie. Uczeń:
2. wyznacza kierunki główne za pomocą kompasu oraz kierunek północny za pomocą gnomonu i wskazuje je w terenie;
6. odczytuje informacje z planu i mapy posługując się legendą;
7. wskazuje na planie i mapie miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu szkoły;
Lesson objective
The students orientate the map with the use of a compass and terrain points.
The criteria for success
you will orientate a map in relation to the terrain points;
you will learn how to use a compass.
Key competences
communication in the mother tongue;
communication in foreign languages;
mathematical competence and basis competences in science and technology;
digital competence;
learning to learn;
social and civil competences;
initiative and entrepreneurship.
Methods/forms of work
Talk, working with the text, working with the film, outdoor game (modified Geocaching).
Individual activity and activity in groups.
Teaching aids
abstract;
interactive whiteboard/ traditional blackboard;
tablets/computers;
maps of the immediate vicinity of the school;
treasure/forfeit boxes;
compasses.
Before classes
The teacher prepares boxes with small forfeits/gifts for an outdoor game „Treasure hunting with the help of terrain points”. The number of boxes depends on the terrain and the assessment of safety conditions.
Lesson plan overview
Introduction
The teacher specifies the subject of the lesson and the lesson objectives in a language the student understands, and the criteria for success.
Realization
The students read a passage from the abstract entitled “Cartographic marks”, in the form of an individual activity. The students explain the concept of Cartographic marks, discuss their types and show them in the illustration.
Students do interactive exercise in the form of an individual activity.
The teacher asks the students to pay attention, when watching the film entitled “Map orientation”, how to properly orientate a map with the use of a compass and terrain points.
The teacher discusses, with the students, rules for the use of a compass and selected terrain points to orientate a map.
The teacher informs the students that they will take part in an outdoor game. The students recall safety rules during classes taking place outside the school building.
The teacher randomly divides the students into groups. The teacher explains the game rules. Each group receives a map with marked places with hidden boxes and a compass.
The students are looking for hidden boxes – the team that finds the most boxes with gifts wins.
Summary
The teacher distributes to the students cards with two sentences:
In today's lessons I have learned...
What I liked about today’s lessons is...
The teacher asks all students to finish at least one of these two sentences.
Homework
The teacher asks the students to search for information about Geocaching in the Internet. If possible, the teacher takes the students for an expedition during which they will search for treasures using a GPS receiver.
Teacher’s self‑assessment
The teacher analyses the sentences finished by the students, assesses them in didactic and educational terms.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
GPS – system nawigacji satelitarnej; skrót pochodzi od angielskiej nazwy systemu – Global Positioning System
kierunki świata – kierunki pozwalające orientować swoje położenie na Ziemi; kierunek północny wskazuje północny biegun geograficzny Ziemi, południowy wskazuje biegun południowy, kierunek wschodni znajduje się na prawo od północy, a zachodni na lewo od niej
legenda – opis dołączony do mapy, w którym znajduje się m.in. wyjaśnienie występujących na niej znaków
nawigacja – działanie mające na celu precyzyjne ustalanie położenia oraz wyznaczanie kierunku przemieszczania się; wykorzystywana jest m.in. przez załogi statków, maszyn latających oraz w kosmonautyce
róża wiatrów – graficzne przedstawienie kierunków świata na mapie lub kompasie
znaki kartograficzne – symbole, za pomocą których przedstawia się na mapie obiekty istniejące w rzeczywistości lub będące tylko efektem różnych ustaleń
Texts and recordings
Using a map
In order for a map or a plan to fulfill its tasks, it must be made in such a way that everyone can read it properly. This is why maps and plans contain many different markings – we call them cartographic symbols. They are used to present, on maps and plans, various objects and phenomena that exist in reality (e.g. location of a road) or that are conventional and result from various types of agreements (e.g. national borders). The meaning of these symbols is always described in the legend.
A magnetic compass is a device that indicates geographic directions. We can use it to correctly orient a map. What does it mean? Imagine that you’re standing on a hill and looking around. You see fields, distant villages, roads and many other objects. If you want to find your location on the map, you need to position it so that the geographic directions on the map coincide with the geographic directions on land. To do so, you must place a compass on the map and wait for the needle to stop moving. Its red end will show you the north. Next, you position the map so that the north on the map aligns with the north indicated by the compass. The north on the map usually corresponds to the upper edge of the map, and if it is different, a compass rose is included on the map. The map can also be oriented without the use of a compass, but with the use of field points. In a moment you will learn how to use this method.
Maps and plans are useful things for navigation, i.e., determining your position on Earth. A more modern method that allows us to determine our location and helps us travel outside is GPS. A GPS receiver communicates with satellites that surround the Earth and establishes its position. If you move to a new place, the device will reconnect to the satellites. The receiver updates its position with great accuracy. In this way, subsequent measurements provide you with information about the direction and speed at which you are moving.
Using a map or a plan, you can find your position outside and determine the direction in which you’re walking.
Objects on land are shown on plans and maps using cartographic symbols, which are explained in the map’s legend.
The compass is a device that shows geographic directions.