Lesson plan (English)
Topic: Construction of the interior of the Earth, plate construction of the lithosphere and tectonic movements - revision
1st‑grade student of secondary school, basic programme
Core curriculum (basic programme)
General requirements
V. Litosphere: relationship between the interior structure of the Earth and the tectonics of lithosphere plates, internal and external processes shaping the Earth's surface and their effects, rocks. Pupil:
1) explains the connection between the interior structure of the Earth and the movement of the lithosphere plates and its influence on the genesis of endogenous processes;
2) explains the course of the main internal processes leading to the diversification of the Earth's surface (epicogenic movements, tectonic movements, volcanism, plutonism, earthquakes);
4) recognizes selected types of rocks and presents their economic application.
General aim of education
The student repeats the knowledge and vocabulary in the scope of the section „Factors and processes of sculpturing. Plate construction of the lithosphere. Orogenic movement”
Key competences
communication in the mother tongue;
communication in foreign languages;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
ask and answer fellow students' questions about geomorphological factors and processes;
consolidate the material from lessons: „Where do we get knowledge about the construction of the Earth?”, „Layers forming the Earth”, „Minerals and rocks of the Earth's crust”, „How is the Earth's crust built?”, „Does the movement of lithosphere plates affect the surface of our planet?”;
consolidate the vocabulary connected with lessons: „Where do we get knowledge about the construction of the Earth?”, „Layers forming the Earth”, „Minerals and rocks of the Earth's crust”, „How is the Earth's crust built?”, „Does the movement of lithosphere plates affect the surface of our planet?”.
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
computers with internet access, or tablets.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the the scope of lessons the construction of the interior of the Earth, plate construction of the lithosphere and tectonic movements, and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher explains the aim and planned course of the lesson. They explain the success criteria to be achieved by the students.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
Working with the map. Students analyze the map and on the basic on it tell about subduction zones.
Expansion and enrichment of English vocabulary in the field of issues covered in the lesson - students carry out linguistic exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and give feedback..
Summary
The student indicated by the teacher sums up the lesson, telling what he has learned and what skills he/she has been practicing.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
fale sejsmiczne - drgania rozchodzące się we wnętrzu Ziemi spowodowane trzęsieniami ziemi, wybuchami lub wywołane za pomocą specjalnych maszyn
geofizyka - jedna z nauk o Ziemi zajmująca się badaniami Ziemi za pomocą metod stosowanych w fizyce
geologia - jedna z nauk o Ziemi zajmująca się budową i historią Ziemi oraz procesami zachodzącymi w jej wnętrzu
litosfera - zewnętrzna, skalna powłoka Ziemi, tworząca sztywną, ale niejednolitą (podzieloną na płyty litosferyczne) warstwę; litosfera > obejmuje skorupę ziemską oraz górną część płaszcza; jej miąższość (grubość) wynosi od kilku do ponad 100 km; nazwa litosfera pochodzi od greckiego słowa lithos, czyli 'kamień'
płaszcz - warstwa o grubości ok. 2,9 tys. km międzyskorupą ziemską a jądrem Ziemi
rdzeń Ziemi - najbardziej wewnętrzna część naszej planety. Obecnie uważa się, że jądro ma średnicę ok. 3,5 tys. km i jest stopem żelaza i niklu
stopień geotermiczny - głębokość (mierzona w metrach), na której temperatura wzrasta o 1°C w stosunku do punktu początkowego. Różni się w zależności od miejsca i głębokości. Średnia wartość stopnia geotermicznego w skali globalnej wynosi 33 m, zaś dla Polski 47,2 m (do głębokości 5000 m).
skala - naturalne skupisko jednego lub wielu minerałów
zasoby mineralne - skały lub minerały naturalnie występujące w środowisku, wydobywane przez człowieka dla celów gospodarczych
dryf kontynentalny - ruch kontynentów względem siebie i względem powierzchni globu pod wpływem ruchu płyt litosfery, który wywołany jest prądami konwekcyjnymi w płaszczu Ziemi
teoria tektoniki płyt litosferycznych - teoria, która tłumaczy przyczyny i skutki ruchu płyt litosfery, w tym także zjawisko dryfu kontynentów
Teoria Wegenera - inna nazwa teorii dryfu kontynentów
tektonika płyt - proces rozsuwania się płyt litosfery i tworzenia nowych powierzchni skorupy ziemskiej, najczęściej w dnie oceanicznym
defekt - deformacja mas skalnych powstająca w wyniku pionowego lub poziomego przesunięcia masywu skalnego wzdłuż rozdzielającej je płaszczyzny
subdukcja - proces wciągania fragmentów płyt litosfery w głąb płaszcza ziemskiego; zwykle jest to wciąganie płyty oceanicznej pod kontynentalną
ryft - podłużne obniżenie terenu długości setek lub nawet tysięcy kilometrów, leżące wzdłuż szczeliny powstającej wskutek spreading
fałdowanie gór - góry zbudowane ze skał, które przeszły proces fałdowania w wyniku ruchu płyt litosfery i zostały wypiętrzone podczas procesów górotwórczych
góry blokowe - góry powstałe w efekcie naprężeń w skorupie ziemskiej spowodowanych ruchami płyt litosfery; ruchy te doprowadziły do pękania i przemieszczania się mas skalnych
orogeneza (ruchy górskie) - proces tektoniczny wynikający z kolizji płyt litosfery, prowadzący do tworzenia się wielkich struktur tektonicznych, m.in. gór takich, jak Alpy, Karpaty czy Himalaje
prądy konwekcyjne - powolne ruchy mas skalnych w płaszczu Ziemi, spowodowane ciepłem pochodzącym z jądra naszej planety
defekt szczeliny - obniżenie terenu ograniczone co najmniej dwoma uskokami, ciągnące się na długości dziesiątek, a nawet setek kilometrów, powstałe w wyniku ruchów górotwórczych
ruchy epeirogeniczne - powolne ruchy wznoszące lub obniżające duże fragmenty skorupy ziemskiej; ruchy te nie powodują wyraźnych deformacji ani fałdowania skał
bloki tektoniczne - podłużne wypiętrzenie mas skalnych ograniczone co najmniej dwoma uskokami, powstałe w wyniku ruchów górotwórczych
Texts and recordings
Construction of the interior of the Earth, plate construction of the lithosphere and tectonic movements - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstract: 1, 2, 3, 4, 5